Windows blog: beszámoló a Code Campről

Ahogy már arról korábban is hírt adtunk, a Microsoft Magyarország országszerte több helyszínen is népszerűsíti operációs rendszerének következő generációját a fejlesztők körében. Az áprilisi Code Camp rendezvénysorozat ennek fényében telt. Blogbejegyzésünkben az ott elhangzottakból szemezgettünk azok számára, akik lemaradtak a rendezvényről.


[+]

Az idei Code Camp elsődleges témája természetesen a már gyakran emlegetett Metro UI volt, mivel ez nemcsak egy új felületet jelent, hanem egyben új dizájnelveket és egy új platformot is, mely a Microsoft tervei szerint az eltérő architektúrák (x86/x64-es notebookok, asztali és táblagépek, illetve az ARM chipseten alapuló tabletek) közti hidat jelentheti mind a felhasználók, mind a fejlesztők számára. Éppen ezért az előadások egységesen a Metro felület és stílus bemutatásával kezdődtek. Fontos hangsúlyozni, hogy a mostani ismertetők a Consumer Preview állapotához igazodtak, a későbbi kiadások során történő esetleges változtatásokról a fejlesztői réteg később értesülhet.


[+]

A Code Camp előadások során többször is kiemelték azt a szemléletet, mely szerint a fő hangsúly nem a rendszeren, hanem magán az alkalmazásokon van; a rendszer az alkalmazások ökoszisztémája, így a felhasználói élmény is leginkább ezek minőségétől függ. Abban, hogy a Metro fejlesztések minél kifinomultabb felhasználói élményt nyújtsanak egyszerűbb alkalmazások esetén is, a fejlesztőknek nagy segítséget nyújthat a XAML, mely egy XML-alapú leíró nyelv, rengeteg előre deklarált viselkedési elemmel. A XAML többek között olyan kényelmi extrákat nyújt, mint a multitouch vezérlők ismerete, így azok további kódolására nincs szükég, vagy például a szövegbevitel kontextusfüggő viselkedése, vagy akár a beépített helyesírás-ellenőrző algoritmus használatának lehetősége a 3rd party alkalmazások felületén belül, de a XAML-nek hála az egyes képernyőméretekhez is könnyebb igazodni.

A fejlesztők számára előnyös lehet még, hogy az egyes animációkat sem kell saját maguknak kódolni, választhatnak számtalan, a dizájnhoz igazított sablon közül, melyek ráadásul a CPU helyett a GPU-t terhelik, de természetesen saját animációkat is készíthetünk – bár amennyiben ezek nem C++-ban készülnek, úgy már a CPU-t terhelik, így a legtöbb esetben előnyösebb az elérhető sémákra támaszkodni. Az előadások során nem maradtak említés nélkül a Metro alkalmazások hátrányai sem, vagyis többek között a System.Data névtér, a System.Web névtér és a remoting hiánya, ahogy az sem, hogy a windowsos alkalmazások API-jainak elérése ütközik a Store szabályzatával.

A Windows 8 kapcsán komoly szerepet kapott a Live Connect lehetősége is, vagyis hogy az egyes alkalmazások a felhasználók Live fiókjával, illetve az ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokkal (például Hotmail Calendar, Messenger, SkyDrive) is kommunikálhatnak. Egy SkyDrive-ra történő feltöltés során nem szükséges például leprogramozni a teljes folyamatot, nem kell más tenni, mint a LiveSDK segítségével igényelni egy Live Connect Tokent, amit a Live Connect API-t használó programunkba integrálunk. Ez egyúttal a Microsoft részéről történő ellenőrzést is segíti, hiszen ezeken az egyedileg kiadott tokeneken keresztül probléma esetén azonosítható és ezáltal értesíthető a fejlesztő is.

Amennyiben valaki lemaradt a rendezvénysorozatról, azonban érdeklődik az ott elhangzottak iránt, annak sem kell csüggednie, ugyanis a devPortal jóvoltából a teljes előadásanyag megtekinthető és elérhető online. A Windows blog hasábjain a későbbiekben még részletesebben kitérünk a Windows 8-ra történő fejlesztés egyes állomásaira.

Inarus

Azóta történt

Előzmények