Vélemény: miért nem korlátozza a Radeonok bányászteljesítményét az AMD?

A vállalat hivatalosan semmiben nem akarja korlátozni a hardvereit, de ez csak egy jól hangzó marketingmondat.

Az NVIDIA által bevezetett bányászkorlátozás óta terítéken van, hogy az AMD miért nem vezet be hasonló megoldást. Erre a PC Gamer rá is kérdezett a Radeon RX 6700 XT hivatalos újságírói eligazításán, és Nish Neelalojanan, a vállalat termékmenedzsere azt mondta, hogy egyetlen munkafolyamatot sem fognak blokkolni a Radeonokon, beleértve ebbe a bányászatot is.

Valójában az AMD számíthatott a kérdésre, hiszen az egész válasz egy nagyon hatékonyan megírt marketingüzenet. Nem csak annyival reagálták le a feltevést, hogy nem lesz bányászlimit, hanem általánosan válaszoltak rá, hogy az AMD semmit sem korlátoz. Utóbbi nem is volt része a kérdésnek, és valószínűleg csak azért fűzték hozzá, hogy fricskát mutathassanak az NVIDIA zárt eljárásai felé.

A jól megkomponált marketingmondat azonban teljesen lényegtelen, valójában már a bányászlimit kérdése is értelmetlen a Radeonok esetében. És nem azért, mert az RDNA 2 architektúrára épülő GPU-k az Infinity Cache miatt egyáltalán nem erősek a kriptovaluták bányászatában. Erről már a megjelenéskor is lehetett tudni, mivel a különböző GPU-knak elég kevés memória-sávszélesség jut, ami a grafikus vezérlőkre optimalizált hash algoritmusoknál egy kritikus szempont. Ezt a dizájnt a játékokban a kifejezetten nagy kapacitású Infinity Cache jól tudja ellensúlyozni, de a bányászatra tervezett programok olyan mennyiségű adattal dolgoznak és olyan véletlenszerű az adatelérés, hogy az Infinity Cache gyakorlatilag nem ér semmit.

Adódik a kérdés, hogy az AMD ezt így tervezte-e. Nos, ez igen valószínűtlen. Minden bizonnyal a tervezés során egyáltalán nem számított, hogy az Infinity Cache bevezetésével az új architektúra nem fog olyan jól teljesíteni a bányákban. Az egész csak így alakult, mondhatni szerencsés véletlenek összjátéka. Az érdekesebb kérdés, hogy ha az AMD nem vezeti be a nagy kapacitású gyorsítótárat, és ezzel nem épít kisebb szélességű memóriabuszt, akkor lenne-e korlátozás. A válasz erre az, hogy nem. És nem azért, mert olyan jó dolog lenne a cégnek, ha a bányászok elsődlegesen a Radeonokat keresnék erre a munkafolyamatra, hanem azért, mert az AMD-nek nincs elég nagy hatalma a hardverei felett.

Az NVIDIA többek között azért tudja megoldani a korlátozást (most felejtsük el, hogy nemrég lábon lőtték magukat), mert Linuxra nem kínálnak nyílt forráskodú meghajtókat. Sőt, kifejezetten akadályozzák azok munkáját, akik ilyenen dolgoznak, tehát a vállalat lényegében megadja magának a lehetőséget arra, hogy ha nem tetszik egy futtatott munkafolyamat a GeForce-okon, akkor annak a teljesítményét később le tudják korlátozni. Nem is kell ezt bejelenteni, meglépik és kész. Az AMD a saját meghajtója esetében elméletben megtehet hasonlót, de az ott bevezetett, teljesítményre vonatkozó limitációk nem lesznek jelent a nyílt forráskodú Radeon eszközillesztőben. Ergo teljesen felesleges a hardver tempójának blokkolásán dolgozni egy adott munkafolyamatra, ha valakit ez hátrányosan érint, akkor fel tud telepíteni a nagy teljesítményt biztosító meghajtót, amit nem az AMD ad ki.

Az AMD lehetőségeit tehát nagymértékben meghatározza a nyílt forráskodú eszközillesztő. Persze nagy gond ebből éppenséggel nincs, mert az RDNA 2 architektúrára épülő GPU-k tényleg nem a bányászok álmai, de ha azok lennének, akkor sem tudna mit tenni ellene a gyártó. Az egyetlen probléma a marketingválasz, amit a kapcsolódó kérdésre adtak, az AMD ugyanis elmagyarázhatta volna a fentieket a médiának, de jobbnak látták, ha manipulálják az újságírókat, akik a várakozásoknak megfelelően nagyrészt meg is írták a szóvivő válaszát. Az eredmény: az AMD engedi használni a hardverét, míg az NVIDIA limitál, eközben senkit sem érdekel, hogy előbbi cégnek nincs is valós választása, a marketing megoldotta, hogy erről sokan ne is tudjanak.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Előzmények

Hirdetés