Vajon miért a PlayStation 5-re érkeznek a legkisebb helyigényű portok?

Még ma is meglepődik a média azon, ha egy új játék portja a Sony friss konzolján foglalja a legkevesebb helyet.

Bár az új konzolok már lassan egy éve megjelentek, még mindig meglepődik a média azon, ha egy érkező új alkotás a PlayStation 5-ön igényli a legkevesebb tárhelyet. Így van ez a Marvel’s Guardians of the Galaxy című játéknál is, amelynél már tudni, hogy a PC-s port 80 GB-ot, az Xbox Series X verzió 43 GB-ot, míg a PlayStation 4-es kiadás – bevallottan kisebb részletességű textúrákkal – 60 GB-ot igényel. Ezekhez képest a PlayStation 5-re tervezett változat csupán 31 GB-ot fog letölteni.

A helyzet az, hogy ezek az arányok lassan tendenciává válnak, és jó oka van ennek, mégpedig technológiai. A PC-s port elsődlegesen azért szokott a legnagyobb lenni, mert ennél alkalmaznak legkevésbé tömörített tartalmat, amit a megcélzott hardverek teljesítménykülönbsége okoz. Egyszerűen nincs annyi lehetőség sok processzormagot befogni a tartalmak kitömörítésére, ezért inkább minimalizálják ezt a tényezőt, ami logikus döntés. A PlayStation 4 egyfajta kakukktojás, ugyanis itt hiába gyengébb minőségűek, ezáltal pedig kisebb méretűek a tartalmak, az adott játék felépítésétől függően jellemzően olyan trükkhöz nyúlnak a fejlesztők, hogy a sűrűn használt adatokat többször is elhelyezik a HDD-n, és az egyiket példányt akár egy picivel gyorsabban is elérheti az adattároló, mint a másikat. Ennek némi extra sebesség az eredménye, amiért szimplán több tárhellyel kell fizetni.

Az újabb konzolok láthatóan takarékosabban bánnak a tárhellyel, és ezt kizárólag a hardveres dekódolójuknak köszönhetik. Az Xbox Series S és X egy BCPack algoritmust használ erre, amivel a textúrákat lehet kifejezetten jól tömöríteni az SSD-n, miközben ennek igazából nincs teljesítményhátránya, a kitömörítést elvégzi az erre tervezett fixfunkciós blokk. A PlayStation 5-nél ugyanakkor némileg továbbment a Sony, és Kraken algoritmust vetették be, amivel már nem csak textúrákat lehet tömöríteni, hanem például geometriát is, és ennek sincs valós hátránya, a fixfunkciós blokk végzi a dolgát. A tárhelyre vonatkozó előnyt gyakorlatilag az adja, hogy az adott cím mennyi tartalmat szállít Kraken algoritmussal tömörítve, és újabban már jellemző, hogy erre elkezdtek figyelni a fejlesztők, így mondhatni helytakarékosak a PlayStation 5-re tervezett portok, miközben a tartalom információjellegét tekintve ugyanazt kínálják, mint az Xbox Series X-re tervezett, illetve a PC-s kiadás.

Hosszabb távon ezzel lehet számolni a PC-n is, hiszen jön a DirectStorage a frissebb Windows operációs rendszerekre, és azzal már a BCPack algoritmus az említett platformon is erőteljesen használhatóvá válik. Ugyanakkor a jelenlegi tárhelyigények még nem olyan jelentősek. A DirectStorage igazából majd arra az időszakra való, amikor nélküle egy játék a 200-400 GB-ot is elérhetné, ami tényleg nehezen kezelhető lenne még PC-s mércével is, erre majd jók lesznek az új rendszer adta lehetőségek.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés