Az Intel bemutatta az első asztali Skylake processzorokat

Az Intel a várakozásoknak megfelelően a Gamescom rendezvénnyel párhuzamosan mutatta be az első asztali Skylake processzorokat, és a korábbi információinknak megfelelően csak a K-s modellek érkeztek meg.

Az új LGA1151-es tokozást használó modellek paramétereit az alábbi táblázat részletezi:

Intel Skylake-S - asztali Core generáció GT2-es IGP-vel és LGA1151-es tokozással
Típus Órajel/Turbo Boost órajel
Hyper-Threading L3 cache Fogyasztás
HD Graphics 530 alap/turbo órajel Listaár (dollár)
i7-6700K (4 mag) 4/4,2 GHz van 8 MB 91 W 350/1150 MHz 350
i5-6600K (4 mag) 3,5/3,9 GHz
nincs
6 MB 91 W 350/1150 MHz 243

Mindkét modell memóriavezérlője kétcsatornás DDR3L vagy DDR4 szabványú opció, így az alapalapgyártók eldönthetik, hogy melyik utat választják, de lesz olyan cég, amely mindkét csatolót felpakolja az adott termékre – de csak az egyik memóriatípust lehet használni ekkor is. A Skylake processzoroknál a memóriák feszültsége a DDR3L esetében nem lehet nagyobb 1,35 V-nál, míg a DDR4-gyel az 1,2 V-os beállítás a támogatott. Az effektív órajelek szempontjából az Intel a DDR3L szabvány esetében maximum 1600, míg a DDR4 mellett 2133 MHz-et támogat hivatalosan. Technikailag ezektől a paraméterektől el lehet térni, de a vállalat nem garantálja, hogy ilyenkor a processzor stabilan fog működni, vagyis a magasabb órajel és feszültség papíron tuningnak számít. Hivatalosan a memóriamodul típusa sem mindegy, ugyanis DDR3L esetében az SO-DIMM az ajánlott, míg DDR4-gyel a hagyományos megoldás az ideális. Ezektől szintén eltérhet az adott alaplapgyártó, de az Intel nem ajánlja.

A Skylake processzor esetében fontos megjegyezni, hogy az új processzormagok papíron kaptak egy nagyon fontos újítást, mégpedig az AVX-512F utasításkészletet, amely számos extra utasítás mellett 512 bites vektoroperációk végrehajtására ad lehetőséget. Azért írjuk le, hogy ez csak papíron igaz, mert az összes, végfelhasználóknak szánt Skylake processzorban le lesz tiltva ez a funkció, így a Skylake generáció alapvető és egyben legnagyobb újításához csak Xeon márkajelzés alatt lehet majd hozzájutni. Az új AVX verziót leszámítva a processzormag egy ráncfelvarrásnak tekinthető a Broadwell lapka processzormagjához képest, de a részleteket az Intel még nem árulta el. Azt azonban megtudtuk, hogy a gyakorlatban nagyjából 3-6%-os tempónövekedés lehetséges azonos órajelen, de az előny alapvetően függ majd az alkalmazástól. Újítás azonban a DMI 3.0, amely a DMI 2.0-nál gyorsabb adatkapcsolattal köti össze a processzort és a vezérlőhidat, illetve megmaradt a 16 darab PCI Express 3.0-s sáv is, amit az alaplapgyártók szabadon eloszthatnak.

Az Intel sokkal inkább koncentrált az integrált grafikus vezérlőre, amely már a Gen9-es architektúrát használja. A vállalat még nem leplezett le minden részletet, de a fő fejlesztések a bekötési modellt érték, vagyis a Skylake IGP-je már nem a korábbi generációk által használt, elavultnak tekinthető, 255 bejegyzést tároló bekötési táblát használja, hanem technikailag úgynevezett pure bindless rendszernek tekinthető, azaz az erőforrás bekötése magába a multiprocesszorba történik. Ennek a változásnak hála a rendszer támogatja a DirectX 12 API TIER_3-es bekötési szintjét, aminek nagy előnye, hogy egy DirectX 12-es program Skylake IGP-n történő futtatása nem jár többletterheléssel, mivel a Haswell és a Broadwell lapkák IGP-jéhez képest egyetlen funkciót sem szükséges emulálni.

A Skylake IGP-jének másik nagy újítása, hogy a Gen9-es architektúra kapott egy új grafikus parancsprocesszort, ugyanis a Haswell és a Broadwell megoldások esetében ezt az egységet az Intel limitált parancsfeldolgozásra tervezte. Ennek abszolút nem volt jelentősége a DirectX 11-es API-val, mert a parancsfelvétel annyira lassú volt, hogy a processzor teljesen lekorlátozta a rendszert jellemzően 2000-3000 rajzolásra. DirectX 12 azonban ezt teljesen megváltoztatja és akár ötvenezer rajzolási parancs kiadása sem jelenthet problémát, ugyanakkor az Intel nem tervezte ilyen megterhelésre az eddig használt grafikus parancsprocesszort. A Skylake új egysége azonban tartalmaz számos frissítést, amellyel a Gen9-es architektúrán már jobban képesek skálázódni a DirectX 12-ben írt alkalmazások.

Fontos extra még, hogy a Skylake IGP-je az első olyan PC-s fejlesztés, amely támogatja az ARM által kidolgozott ASTC textúraformátumot. Ezen belül is megoldott az ASTC LDR és HDR verziónak kezelése is, de a DirectX 12 alatt egyelőre csak az előbbi használható ki, ráadásul jelenleg csak opcionálisan.

A szállítás alatt álló LGA1151-es Skylake-S processzorokhoz új alaplapok szükségesek, amelyeket a partnerektől folyamatosan érkeznek majd.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés