Formálisan új tokozást kap a Kaveri

Egyre biztosabb, hogy az AMD novemberben bedobja a mélyvízbe a Kaveri kódnéven fejlesztett APU asztali verzióit. Ennek megfelelően a mintákat már egyre több gyártó kapja meg, így lassan kiszivárognak az ezzel kapcsolatos információk is. Ami a legfőbb kérdés a termék körül, hogy milyen tokozást kap. Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy Socket FM2+ vagy FM3 foglalatú alaplapok érkeznek hozzá. Azt egyelőre nem tudni, hogy foglalat végső neve mi lesz, de az FM3 a valószínűbb, lényeges dolog azonban, hogy megmarad a kompatibilitás az aktuálisan elérhető Trinity és az érkező Richland APU-kkal is.

A jelenleg megvásárolható Socket FM2-es alaplapok esetében azonban nem fogja mindegyik modell kezelni az új APU-t. A termék a foglalatba ugyan belehelyezhető, ám a Trinity és a Richland APU-khoz képest a Kaveri modernebb feszültségszabályozást igényel. Amennyiben az adott alaplap ezt képes biztosítani, akkor nem lehet gond a működéssel, így csak egy BIOS frissítésre lesz szükség. Erről minden bizonnyal az alaplapgyártók készítenek majd egy listát, ami segít a felhasználóknak eligazodni. Mindenesetre lesznek új alaplapok is, amelyek biztosan megfelelnek majd a friss fejlesztés igényeinek.

A Kaveri APU-nak a különállóan megvásárolható opciója mellett lesz egy speciális változata is, amikor a termék az alaplapra lesz forrasztva. Ezek lesznek a GDDR5-ös verziójú megoldások, vagyis a rendszermemóriát nem DDR3-as modulokból kell összeállítani, hanem az alaplapon eleve megtalálható lesz egy bizonyos mennyiség. Ez a verziója a Kaverinek nem bővíthető, hiszen az APU és a memória is rá van helyezve az alaplapra.

Az új IGP teljesítményéről túl sok számszerű adat még nem derült ki, de a gyártópartnerektől megtudtuk, hogy a már tesztelt Kaveri APU-k integrált grafikus vezérlője DDR3 mellett nagyjából olyan gyors, mint a DDR3-as Radeon HD 7750, míg a GDDR5-ös verzió a szintén GDDR5-ös memóriával rendelkező Radeon HD 7750 teljesítményét éri el. Ez tulajdonképpen nem mondható meglepetésnek, hiszen régóta tudható, hogy a Kaveri IGP-je 8 darab GCN CU-t, azaz 512 darab shader részelemet használ, és ehhez is főleg a Cape Verde cGPU felépítése lett lemásolva. A Dual Graphics lehetőség több Radeon VGA-val is adott lesz, de erről egyelőre még nincsenek konkrét adatok.

Az AMD az elkészült Kaveri prototípusokat már az év eleje óta szállítja az új generációs konzolra fejlesztő partnereknek. Ez azért fontos, mert az új APU konkrétan azt a funkcionalitást kínálja fel, amit a PlayStation 4-ben található megoldás, és ez nagyon fontos azoknak a fejlesztőknek, akik PC-s portokat szeretnének készíteni az új konzolok technikai tudását komolyabban kihasználó játékokból. A szoftveres oldalról megtudtuk, hogy a Microsoft támogatja a Kaveri APU extra képességeit, így az ősszel érkező Windows 8.1-es frissítéssel azonnal kihasználható lesz a hardver tudása – természetesen a játékfejlesztők a csomagokhoz hamarabb is hozzájutnak. A Microsoftnak persze dolgoznia kell a PC konzolokhoz való felzárkóztatásán, mivel a DirectX 11.1 képességei funkcionálisan is elmaradnak a konzolos API-k tudásszintjétől. Ha utóbbit is megoldják, akkor a PC minden bizonnyal továbbra is alternatíva marad a hardcore játékosok számára.

A Kaveri esetében fontos megjegyezni, hogy az AMD a manapság elfogadott szokásokat felrúgva először asztali verziót készít. A mobil változatok a következő év elején érkeznek. Némi kutatás után megtudtuk, hogy ez elsősorban az új generációs konzolok miatt alakult így, mivel a fejlesztők a lehető leghamarabb szerettek volna olyan PC-s hardvert használni, ami az új konzolok képességeivel megegyező tudást biztosít számukra. Ezt valószínűleg úgy lehetett megoldani, ha a mobil és az asztali termékek megjelenésének időpontját felcserélik.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Előzmények

Hirdetés