Egyre nagyobb teret nyerhet a MetalGL projekt

Az Apple még az elmúlt évben jelentette be a saját fejlesztésű Metal API-t, amely az addig használt OpenGL ES 2.0-nál alacsonyabb szintű hozzáférést biztosított a fejlesztők számára, így jobban ki lehet használni az új generációs, többmagos hardverek adottságait. Azóta a Metal API nem csak iOS-en, hanem Mac OS X-en is megvetette a lábát, így tulajdonképpen az Apple grafikus szabványává vált.

Sok fejlesztő azonban nem szeretné átírni az OpenGL ES 2.0-ra írt alkalmazását, és a Brenwill Workshop emiatt hívta életre a MetalGL-t, amely azzal az ígérettel kecsegtet, hogy az aktuális OpenGL ES 2.0-s kódokat begyorsítja. Természetesen szó sincs arról, hogy az így újrafordított programok teljesítménye elérné a natívan Metal API-ra írt elméletileg lehetséges teljesítményszintet, de a tesztek alapján számos helyzetben valóban érezhető gyorsulást lehet összekaparni lényegében a meglévő kód komolyabb módosítása nélkül.

A MetalGL felfogható egyfajta wrapperként is, hiszen gyakorlatilag egy olyan OpenGL ES 2.0-s implementációról van szó, ami a Metal API-n fut, és egyben a GLSL shadereket is MSL nyelvre konvertálja. Ugyanakkor az sem gond, ha az adott eszközön nem lenne elérhető egy megfelelő Metal meghajtó, mivel ilyenkor a MetalGL képes OpenGL ES 2.0-s meghajtón futtatni az alkalmazást.

A koncepcióval leginkább a Metal API alacsonyabb többletterhelése használható ki, és a fejlesztők szerint a MetalGL maximum háromszor lehet gyorsabb a natív OpenGL ES 2.0-s futtatásnál. Ez ugyanakkor egy szintetikus tesztben mért eredmény, tehát a valós környezet alatt az előny kevesebb lesz. Sajnos a Metal API egyéb előnyeit nem lehet a MetalGL-lel igénybe venni, de ez már így is egy előnyös opció a legtöbb érdeklődő számára.

Jó hír, hogy a Khronos Group is meglátta a MetalGL értékét, így segítik a fejlesztést, amely mostantól elérhető a Mac OS X operációs rendszerre. Ilyen formában az iOS-re elérhető OpenGL ES 2.0-ra írt applikációkat rendkívül könnyű lehet Mac OS X-re portolni, illetve a MetalGL arra is képes, hogy az OpenGL ES 2.0-s felületre alapozó WebGL szabvány teljesítményét javítsa. Ehhez persze a böngésző oldalán direkt támogatás kell, amit az Apple a Safari esetében biztos nem old meg, de az alternatív böngészők szempontjából ez már egy érdekes kérdés lehet.

Azt egyelőre nem tudni, hogy a MetalGL mennyire lehet majd elterjedt. A jelen szempontjából biztosan hasznos, de hosszabb távon a legtöbb stúdió meg fogja oldani a Metal API natív támogatását is.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés