Befutott a legkisebb Fermi

Az NVIDIA a nem túl acélos GF100-as lapka bemutatása után az olcsóbb megoldásokkal is megtámadta a piacot, melyek közül a GF104-es verzióra épülő termékek kiválóra sikerültek, ám a GF106 esetében egy kissé elfogyott a lendület. A fermis termékcsalád a mai napon a GF108-as chippel is kiegészül, mely a belépőszinthez közel próbál kiemelkedőt alkotni a GeForce GT 430-as kártyán. Az új, 585 millió tranzisztorból álló GPU kiterjedéséről nincs pontos adat, de a kiszivárgott adatok alapján kicsivel 120 mm² alatti méretre kell gondolni. A konkurens oldalon a 100 mm²-es Redwood lesz az ellenség, amíg meg nem érkezik a HD 6000-es generációból a Turks kódnevű lapka.


A GF108 logikai felépítése

A GF108 lényegében Fermi architektúrára épülő termék lesz, és az alacsony árazás teszi majd vonzóvá. A 40 nm-es gyártástechnológiával gyártott GPU egyetlen GPC (Graphics Processing Cluster) blokkot alkalmaz, amiben két darab streaming multiprocesszor található. Egy ilyen egység 48 darab úgynevezett CUDA magot tartalmaz és ezek három csoportra lettek felosztva, azaz 16 utas feldolgozókon lesznek párhuzamosan végrehajtva az utasításszavak. A streaming multiprocesszorok két ütemezőt rejtenek, melyek két-két feladatirányító (dispatch) egységgel rendelkeznek, vagyis a rendszer képes dual-issue módban működni. Ez azt jelenti, hogy a feldolgozók közül egyszerre négy etethető, tehát a 16 utas CUDA magok három csoportja mellett a load/store, a speciális funkciók vagy a textúrázók is párhuzamosan dolgozhatnak. A GF104-hez és a GF106-hoz hasonlóan megmarad a nyolc SFU, valamint a nyolc-nyolc textúracímző és textúraszűrő is. Természetesen egy-egy textúrázó csatornához négy mintavételező tartozik. Az elsődleges gyorsítótár mérete is 64 kB marad, ami a feladatnak megfelelően dinamikusan szétosztható egy 16 és egy 48 kB-os részre, attól függően, hogy mekkora megosztott memóriát igényelnek a CUDA magok. Az írható másodlagos gyorsítótár pontos kapacitása ismeretlen, de minden bizonnyal 128 kB-tal érdemes számolni.

Egyetlen GPC blokkhoz szokás szerint egy raszter motor dukál, ami mellett két PolyMorph motor fog segédkezni. A GF108 órajelenként 8 pixelt képes feldolgozni, ami a fermis GPU-k esetében rendre szűkös szokott lenni az elérhető blending egységhez viszonyítva, ám most erről szó sincs, ugyanis egyetlen egy ROP blokk került a lapkába, ami négy blending egységet jelent. Ez a felépítés nagyon szűkös a rendszer többi részéhez képest, így a grafikus teljesítményt a legtöbb esetben ez a tényező korlátozza. Valószínűleg az NVIDIA látta, hogy még egy extra ROP blokk bekötésével sem hozható a kisebb kiterjedésű Redwood teljesítménye, így inkább arra törekedtek, hogy a lapka mérete a gyártás szempontjából értékelhető határok között mozogjon. A GPU memóriavezérlője 128 bites lesz, amely 64 bites csatornákra oszlik szét. A fedélzeti memória DDR3 szabványú lehet. A chip nagy része továbbra is az úgynevezett GPC, vagy közismertebb nevén shader frekvencián üzemel. A CUDA magok és a speciális végrehajtó egységek minden órajelnél, míg a textúrázók, a raszter, valamint a PolyMorph motorok minden második órajel mellett végeznek egy feladatot. A magórajel a ROP blokkokért és a másodlagos gyorsítótárért felel.


NVIDIA GeForce GT 430

A GeForce GT 430 96 CUDA magot és 16 textúrázó csatornát tartalmaz. A referenciaparaméterek tekintetében a kártya 700 MHz-es mag- és 1400 MHz-es shaderórajelen üzemel, a DDR3 szabványra épülő 1 GB-os fedélzeti memória pedig 1600 MHz-es effektív frekvencián ketyeg. Az adatok alapján kiszámítható, hogy a PCI Express 2.0-s foglalatba helyezhető termék számítási teljesítménye 269 GFLOPS, míg a memória-sávszélessége 25,6 GB/s. A fogyasztás szempontjából az új versenyző 49 wattos energiaigénnyel rendelkezik, így nem szükséges külső tápcsatlakozó a működéshez. Mivel minden gyártó áttervezi a terméket, így a zajszint eltérő lehet, és a hátlapon található kimenetek is változhatnak. A legtöbb vállalat a DVI, a D-Sub és a HDMI alkalmazása mellett döntött. Ráadásul az utóbbi interfész verziója 1.4a lett, amivel eddig csak a GeForce GTS 450 büszkélkedhetett. Tekintve, hogy a kártya főleg a HTPC-t építő vásárlók számára lehet vonzó, nem szabad szó nélkül elmenni a 3D-s Blu-ray filmek teljes mértékű támogatása mellett.

Az NVIDIA új, DirectX 11-es versenyzőjének árazása – gyártótól függően – 60 és 70 euró között alakul, azaz a Radeon HD 5570 a legfőbb ellenfél, míg a drágább modellek a HD 5670 ellen küzdenek. Az utóbbi termék teljesítményét a tesztek alapján képtelen elérni az újdonság, ám a HD 5570-et néhány játékban sikerül elcsípni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés