AMD Radeon R7 250 videokártya: ha ló nincs...

Cape Verde helyett Oland

Az AMD október elején kezdte el a HD 7000-es sorozat leváltását, mely az R9 270X és 280X modellek megjelenésével vette kezdetét. A sort a középkategóriás R7 260X folytatta, mely kártyával együtt jelent meg a belépőszintű R7 240 és R7 250 is. Jelen tesztünkben az utóbbi megoldást vizsgáljuk meg közelebbről.


[+]

Ugyan a fenti diára még nem került fel, de időközben a Radeon R7 260 is bejelentésre került, bár ezen modell forgalmazása csak január közepén indul meg.


[+]

Az R7 250-et a korábbi HD 7750 helyére szánták, mely a még a HD 7770 alapjául is szolgáló, Cape Verde kódnevű cGPU-ra épült. Az AMD úgy döntött, hogy ezt a lapkát mellőzi az új szériában, így az R7 260(X) modellekre a Bonaire kódnevű fejlesztés került, míg az R7 240 és 250 az Oland elnevezésű központi egységre alapoz. A vállalat döntése valószínűsíthetően kizárólag gazdasági okokra vezethető vissza, hisz az Oland a maga 90 mm²-es területével számottevően kisebb a 123 mm²-es Cape Verde-nél.


[+]

A kisebb lapka természetesen kevesebb feldolgozót is jelent, hisz az Oland továbbra is 28 nm-en készül, így egységnyi területre nem juthat lényegesen több tranzisztor. A szóban forgó cGPU 384 darab GCN számolóegységet rejt magában, ami a HD 7750 512 feldolgozójához képest jelentős csökkenés. Ezt a magórajel felsrófolásával próbálták kompenzálni a tervezők, melynek csúcsa így 1050 MHz lett. A relatíve magas frekvencia természetesen a fogyasztásra is kihatással van, ezért az R7 250 65 wattos TDP értéket kapott, bár kiegészítő tápcsatlakozóra még így sincs szüksége. A memóriabusz szélessége maradt 128 bites, míg a memória típusát már a gyártókra bízták, akik a GDDR5 mellett a DDR3-at is választhatják.

ASUS Radeon R7 250

Az R7 250-et az ASUS tálalásában vehettük szemügyre.


[+]

A megszokott dizájnt hordozó dobozban a kártyán és a telepítőlemezen kívül más egyebet nem találtunk.


[+]

Az ASUS modellje meglehetősen rövidke, mivel hossza még a 16 centimétert sem éri el. Magasság szempontjából már kevésbé takarékos a kialakítás, hisz hűtése miatt a legtöbb, piacon lévő megoldáshoz hasonlóan két kártyahelyet foglal el.


[+]

A hűtést nem bonyolították túl a tervezők, így a kártyára egyszerű alumíniumborda került egy 7 centiméter átmérőjű ventilátorral karöltve.


[+]

Az Oland kódnevű egység a maga 90 mm²-es területével nagyon kicsike, ránézésre leginkább az alaplapi vezérlőhidakra emlékeztethet minket. Az ASUS nem nyúlt a referencia értékekhez, így a grafikus processzor órajele 1050 MHz.


[+]

Az 1 GB összkapacitású GDDR5-ös chipek az Elpida (Micron tulajdon) műhelyéből származnak. Az W2032BBBG-6A-F típusjelzésű modellek hivatalosan 6 GHz-es effektív sebességre képesek 1,5 voltos feszültség mellett, ami a gyárilag beállított, referenciának megfelelő 4,6 GHz-es értékkel messze nincs teljesen kihasználva.

A hátlapon az analóg megjelenítők meghajtására alkalmas VGA (D-Sub) kimenet mellett egy HDMI 1.4a, illetve egy DVI-D is helyet kapott. Utóbbi single-link típusú, így legfeljebb 1920x1200-as felbontást lehet kicsikarni belőle.


[+]

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák ASUS Radeon R7 250 1024 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon R7 260X 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
Sapphire Radeon HD 7790 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 7770 1024 MB (Catalyst 13.11 beta)
ASUS Radeon HD 7750 1024 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 5850 1024 MB (Catalyst 13.11 beta)
Zotac GeForce GTX 650 MB 1024 MB (Geforce driver 331.40)
ASUS GeForce GTX 650 Ti 1024 MB (Geforce driver 331.40)
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti 2048 MB (Geforce driver 331.40)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Tesztünkhöz Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeltük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD-től kapott 13.11-es beta driverrel teszteltük, míg a GeForce kártyák a 331.40-es beta driverrel zakatoltak tesztjeink alatt.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függően közepes vagy maximálishoz közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Battlefield 3 (DirectX 11) – motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • BioShock Infinite (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • DiRT Showdown (DirectX 11) – motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro 2033 (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Sleeping Dogs (DirectX 11) – motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez használt játékok palettáját az őszi VGA-hullám tiszteletére ismét megváltoztattuk kissé. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így most az Anno 2070 helyét a Company of Heroes 2 vette át.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a BioShock Infinite, Metro 2033, DiRT Showdown, Hitman: Absolution, valamint Company of Heroes 2 és Tomb Raider esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sajnos rendszerint hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Fogyasztásban nem láttunk nagy különbséget a HD 7750-hez képest, amivel végül a korábbi Radeon és a GTX 650 közé ékelődott be az R7 250.

A hűtés teljesítményének vizsgálatát nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció az asztalon volt összeállítva. Üresjáratban még viszonylag halk volt az ASUS megoldása, de tehelésre már alaposan feltekerte a hangerőt, ráadásul hajlamos volt hirtelen nagyobb mértékű fordulatszám-váltásokra, ami sokak szemében (vagy inkább fülében) zavaró lehet.

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez csak a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre.


[+]

Sajnos az AMD nagymértékben korlátozta a lehetőségeket, így komolyabb módosítás (pl. BIOS mod) nélkül legfeljebb 50-50 MHz-et emelhetünk a GPU és a memória órajelén, ugyanakkor szinte biztosak vagyunk abban, hogy utóbbi jóval nagyobb tuningot is elviselne.

VGA megnevezése Radeon
R7 250
Radeon
R7 260X
Radeon
HD 7770
Radeon
HD 7750
GeForce
GTX 650
Kódnév Oland XT Bonaire XTX Cape Verde XT Cape Verde Pro GK107
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN Kepler
Tranzisztorok száma 1,04 milliárd 2,08 milliárd 1,5 milliárd 1,3 milliárd
GPU lapka mérete 90 mm2 160 mm2 123 mm2 118 mm2
GPU/Shader v. Turbo órajele 1050 MHz 1100 MHz 1000 MHz 800 MHz 1058 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 324 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor stream
Számolóegységek száma 384 896 640 512 384
Textúrázók száma 24 textúracímző
és -szűrő
56 textúracímző
és -szűrő
32 textúracímző
és -szűrő
40 textúracímző
és -szűrő
32 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 2 blokk (8) 4 blokk (16)
Memória mérete 1024 MB 2048 MB 1024 MB
Memóriavezérlő 128 bites hubvezérelt 128 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1150 MHz (GDDR5) 1625 MHz (GDDR5) 1125 MHz (GDDR5) 1250 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 162 MHz
Max. memória-sávszélesség 73 600 MB/s 104 000 MB/s 72 000 MB/s 80 000 MB/s
Támogatott DirectX 11.2 11
Dedikált HD transzkódoló VCE NVENC
HD képanyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP 65 watt 115 watt 80 watt 55 watt 64 watt

Sleeping Dogs, DiRT, Company of Heroes 2

A Sleeping Dogs, DiRT, Company of Heroes 2 hármasa alatt az R7 250 a GTX 650-nel vívott ádáz csatát, amit 2:1-re megnyert, ugyanakkor a HD 7750-et egyik esetben sem tudta beérni.

Metro 2033, Crysis 3, Hitman: Absolution

A Metro, Crysis 3, Hitman triója esetében az előző oldalon már látott tendenciát figyeltük meg, csupán annyi volt a különbség, hogy itt a GeForce nyert 2:1-re, bár Metro alatt csak az 1920x1200-as minimum FPS-ben tudott egy egységgel jobb eredményt elérni a Radeon.

BioShock, Battlefield 3, Tomb Raider

A végső hármas esetében az utolsó helyekre szorult tesztalanyunk, bár mentségére szóljon, hogy nem maradt el sokkal a HD 7750-től.

ComputeMark, LuxMark

A tavalyi év során két általános számítási feladatokat tartalmazó benchmark is bekerült méréseink közé. Mivel félig-meddig szintetikus tesztekről van szó, így túl messzemenő következtetéseket szerintünk nem érdemes levonni ezek eredményeiből.

ComputeMark egyszerűbb DirectCompute shaderekkel operál, melyekkel főleg a játékok alatt lehet találkozni. Ezzel szemben a Luxmark az egyik legelterjedtebb benchmark a ray-tracing tesztelésére. A Kepler ezen a ponton nem sokat lépett előre a Fermihez képest, sőt. Valószínűleg a gyenge szereplésből a kezdetleges támogatás is kiveszi a részét, de az NVIDIA által alkalmazott gyorsítótár- és memóriahierarchia nem kedveli annyira a komplex számításokat, mint az AMD GCN architektúrája.

Összegzés

Összesítésünk alapján a Radeon R7 250 az utolsó helyre szorult. A GTX 650 körülbelül 6, míg márkatársa, a HD 7750 közel 10 százalékkal volt gyorsabb nála.

Az előbbi megállapításnak megfelelően a teljesítmény/fogyasztás mutatót tekintve sem mondhatunk túl sok jót az R7 250-ről.

Véleményünk szerint a Radeon R7 250 nem sikerült túl jól. Az AMD minden bizonnyal nem szeretett volna új lapkát tervezni, így a mérnököknek abból kellett "főzni" ami rendelkezésükre állt, erre pedig az OEM, illetve mobil szegmensben már korábban bevetett Oland éppen kapóra jött. Az vitán felüli, hogy ezen lapka előállítása olcsóbb, mint Cape Verde kódnevű elődjéé, ugyanakkor a hasonló teljesítmény eléréséhez kompromisszumokat kell kötni, bár még ehhez mérten is lemarad az R7 250.


[+]

Egy kellemes árazással éppen megbocsájtható lenne a HD 7750 alatti teljesítmény, de ezzel szemben az R7 250-es megoldások jelenleg 22-24 000 forint környékén érhetőek el, miközben ennyiért még HD 7750-et is lehet kapni. Mindezek ismeretében nem is kérdés, hogy a kettő közül melyiket vennénk inkább, de attól tartunk, hogy idővel eltűnnek a boltok polcairól a több mint másfél éve ott megtalálható modellek, így a 20 000 forint körüli árkategóriában keresgélő vásárlók "ha ló nincs, jó a szamár is" alapon rá lesznek utalva az R7-es kártyákra.

Oliverda

A tesztben szereplő ASUS R7 250 grafikus kártyát a Ramiris Europe Kft. biztosította.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés