CM Storm játékos billentyűzetek tesztje

Quick Fire Rapid

Sokszor, sokan temették már a PC-s játékot, de köszöni szépen, jól van. Annyira, hogy ha nem is nálunk, de a világ egyes szegleteiben a legjobbak megélnek belőle, sőt gyakran a játékot – elsősorban a PC-set – modernkori sportként állítják be. További tény a PC-s játék életképessége mellett, hogy mind több, korábban más hardverterületeken jeleskedő gyártó mozdult a játékos kiegészítők irányába. A Cooler Master pár éve CM Storm néven saját „gamer” márkát indított, ahol a kezdeti házak után egerek, egéralátétek és az utóbbi időben játékra szánt klaviatúrák is megjelentek. A hazai piaci starttal egyidőben landolt szerkesztőségünkben a CM Storm Quick Fire Rapid billentyűzet, és a legfrissebb, Trigger modell.

 A Quick Fire Rapid spártai, minden cicomától megfosztott, sallangmentes játékos eszköz, még a numerikus padot is lehagyták róla. Azért notebookstílusban, Fn váltón van nyolc extra funkciója: médialejátszó vezérlése, hangerő-szabályozás, illetve az alsó két Windows gomb kiiktatása. A két Windows gomb CM Storm emblémát kapott, de jár hozzá egy páros Cooler Master márkajelzéssel is; ezenkívül vörös színűre cserélhetjük vagy a kurzormozgatókat, vagy a közkedvelt WASD négyest.

A leragadó gombok, mint a Caps Lock jelzőfényét a billentyűbe integrálták, de általános háttérvilágítás nincs. Van viszont nagyon igényes, Cherry MX mikrokapcsoló a gombok alatt. A tesztelt példány a kemény nyomású, játékosoknak ajánlott, fekete (Cherry MX Black) verzióval érkezett, de szállítják kékkel és barnával is. Létezik egy szürke helyett fekete kivitel is, melyben a billentyűk alatt vörös a betét és ezt vörös (Cherry MX Red) mikrokapcsolókkal szerelik – később elmagyarázzuk, mi az egyes színek és alapvetően a mikrokapcsoló lényege.

Mint minden rendes, becsületes mikrokapcsolós billentyűzet, a Quick Fire Rapid is jó vaskos és nehéz; közel egy kilogrammot nyom, még annak elllenére is, hogy egyes konkurens modellekkel ellentétben házának alsó része nem fémből, hanem műanyagból készült. Érdekes a kábelezésének kialakítása: amellett, hogy középen és két oldalt is kivezethető, akár teljesen le is csatlakoztatható, mert a billentyűzethez mini USB-vel kapcsolódik. Kicsit bumfordi a vezeték feje és merev a vékony, kétméteres kábel, így harmadjára majdnem beletörtük az aranyozott végződést az aljzatba. A számítógépre USB-vel köthető a billentyűzet, de kapunk hozzá PS/2 átalakítót is. Később ezen átalakító funkciójára is fény derül. Alul a vaskos, csúszásgátló gumitalpak és a pici, egy állásban kihajtható emelők érdemelnek még említést.

Trigger

A CM Storm Trigger mondhatni teljes ellentéte a Quick Fire Rapidnak. Formája "tervezettebb", felül és alul is feldobták egy kicsit, van numerikus része, és a bal szélére öt programozható gombot telepítettek. Az Fn váltóval elérhető funkciók közül kimaradt a Windowsgomb-tiltó, cserébe világításkapcsolóval bővültek, hiszen ennek a modellnek vörös fénye van.

Ráadásul nem is akármilyen! Amellett, hogy több intenzitási fokozatba és lüktetésre is állítható, van olyan módja, amikor csak a WASD, a kurzormozgatók és az öt extra, bal oldali funkciógomb világít. Szerencsére a világító funkció miatt csak kis mértékben csökkent a billentyűk feliratozásának kontrasztja, sötétebb környezetben is jól leolvasható maradt. Természetesen itt is mechanikus, Cherry MX kapcsolókat használtak, nálunk fekete járt, de a Trigger készül kékkel, barnával és vörössel is. A Quick Fire Rapid kapcsán még nem említettük, de talán nem meglepő, hogy a kis igény miatt egyik CM Storm klaviatúrából sem készül magyar kiosztású.

Extra gombjain és világításán felül is tud még különlegességeket a CM Storm Trigger. Kétméteres, vékony és lecsatlakoztatható, USB-s vezetéke mellett két további USB aljzat sorakozik, melyek a mellékelt csatlakozón keresztül akár külső 5 voltos feszültséget is kaphatnak, bár táp nem jár a billentyűzethez. Érdekes, hogy ennek a CM Storm billentyűzetnek is nagyon vékony a vezetéke, a hasonló kaliberű Ozone Strike köldökzsinórja hüvelykujj-vastagságú, igaz, ott audio szálak is vannak.

Viszonylag magas pereme miatt hasznos kiegészítőnek ígérkezik a csuklótámasz is, amit kellemesen nagyra szabtak, és egészen masszívnak tűnik, felülete pedig kellemes, gumis tapintású.

Ezúttal is vaskos csúszásgátló gumitalpakat találtunk alul. Nemcsak a billentyűzetre, hanem a csuklótámaszra is jutott belőlük, sőt az egy fokozatban kihajtható kis lábakat is bevonták vele.

Billentyűzetek mélylélektana

Mielőtt elemeznénk a CM Storm billentyűzetek lelki világát, foglalkozzunk kicsit a játékos billentyűzetek tudományával! Alapvető tétel, hogy az igazán jó billentyűzetet mechanikus mikrokapcsolókkal szerelik. Ez annyit jelent, hogy minden billentyű alatt egy teljes, mechanikus kapcsoló van acél kapcsolóval, rugóval, határozott nyomásponttal és konzisztens, vagyis mindig, minden gombnál ugyanolyan karakterisztikával; ebbe beletartozik a nyomáserő, a nyomáspont (ha éppen van ilyen) magassága és extra ereje, hogy kattan-e vagy sem. Ráadásul a mechanikus billentyűk stabilabb elektromos jelet küldenek a billentyűzet vezérlője felé, végül, de nem utolsósorban sokkal tartósabbak a hagyományos megoldásoknál, és még a szennyeződésnek is jobban ellenállnak.


Mikrokapcsolós billentyűzet

Akkor hát miért nem mikrokapcsolós minden billentyűzet? Azért, mert ez a megoldás drága, mégpedig nagyon. Egy sima, vékony vezető lapokra és gumiharangokra támaszkodó, úgynevezett membrános billentyűzet megkapható párezer forintért, de a mechanikus példányok húszezer forint környékén indítanak. A membrános megoldások esetén az alacsonyabb árért határozatlanabb nyomásutat és nyomáspontot kapunk, továbbá a gumi hajlamos a fáradásra, illetve egyes részein más és más lehet a rugalmassága, kikophat, így a különböző billentyűk lenyomási érzete különböző lehet. Ráadásul ez a megvalósítás nem stabil ki-/bekapcsolást eredményez, hanem szakadozó jelet, ezért az első érintkezés után 20-50 ms-os késleltetéssel fogad el újabb jelet, míg a mechanikusoknál ez a késleltetés csupán 5-10 ms.


Membrános billentyűzet – forrás: EngineersGarage

A késleltetéssel pedig megérkeztünk egy örök kérdéshez a billentyűzet sebességével kapcsolatban: USB-n vagy PS/2-n használjuk? Mivel a PS/2 kimondottan billentyűzet kezeléséhez született, az USB pedig több hardveres és szoftveres rétegen keresztül működik, előbbi tűnik jobb választásnak. Itt viszont olyan kis késleltetésekről van szó, aminél a hagyományos billentyűzetek előbb említett lenyomási késleltetése nagyobb, de még a mechanikusoknál is legfeljebb kimérhető, semmint érezhető az USB és PS/2 közti különbség.

Az USB kapcsán felmerül a sávszélesség kérdése is. Vajon mi van akkor, ha másra is használjuk az USB-t játék közben? A jellemző USB-s webkamera vagy headset nem jelent konkurenciát, mert az ilyen streamet közvetítő eszközök legfeljebb az USB sávszélesség 80%-át használhatják, amellett pedig elfér a billentyűzet. Nagy állományok nyomtatása vagy nagy sebességű USB-s adattár kiszolgálása okozhat némi zavart, de ilyeneket elég ritkán használunk játék közben.

Sokkal gyakrabban előjön az egyszerre lenyomható gombok problémája, ami az úgynevezett ghosting jelenségre vezethető vissza, és a billentyűlenyomások érzékelésének jellegéből adódik. Ezt egy sorokból és oszlopokból álló mátrix kezeli. Ha egy gombot lenyomunk, az a sora és oszlopa alapján azonosítható. Két vagy több azonos oszlopban lévő lenyomást a sorok alapján lehet azonosítani.

Három közeli gomb lenyomásakor viszont előfordulhat, hogy egyszerre két sor és két oszlop aktiválódik, így négy nyomást kapunk, három valódit és egy szellemet. A problémát többféleképpen lehet orvosolni. A legolcsóbb úgy átrajzolni az érzékelő sorokat és oszlopokat, hogy a problémás, három szomszédos gomb lenyomásának esete csak ritkán lépjen fel, illetve, amikor közel kerülünk hozzá (a problémás kombináció két gombját már lenyomtuk), akkor a harmadikat letiltja az elektronika. Az ilyen billentyűzeteket 2KRO típusúnak hívják, az angol 2-key rollover (két gomb lenyomásos) kifejezés rövidítésével. Extra vezetékekkel elérhető, hogy három vagy több, akár hat gomb egyidejű lenyomása se okozzon gondot, ilyenkor 3KRO vagy 6KRO megoldásról beszélünk.


A négy sarokban lévő hármas lenyomások a középső, négyes érzékelést eredményezik – forrás: Microsoft

A komolyabb (és természetesen drága) billentyűzeteken olyan alapos vezetékezést és extra diódákat használnak, amikkel akár az összes gomb egyidejű lenyomása is érzékelhető, ilyenkor NKRO-ról beszélünk. Fontos kiemelni, hogy hatnál több lenyomás érzékeléséhez PS/2 csatlakozó kell, USB-n úgy szokták részben megoldani, hogy a klaviatúra két eszköznek látszik vagy extra vezérlőt használ. Megvizsgálva az átlagos gamer anatómiáját, egészen valószínűtlennek tartjuk, hogy valaki egy kézzel (másikkal az egeret fogva) szándékosan lenyomjon egyszerre több mint öt gombot, úgyhogy a 6KRO-nak elégnek kell lennie, NKRO legfeljebb valami brutális gépírónak kellhet, vagy olyankor, ha ketten játszanak egy billentyűzetről. Summázva tehát az elméletet, arra jutunk, hogy az esetek döntő többségében egy USB-s 6KRO billentyűzet minden felmerülő igényt kielégít, a csúcs viszont az NKRO PS/2-n.

Működés

A mechanikus billentyűzetek működését elsősorban kapcsolóik határozzák meg. A Cherry MX modelljei a legelterjedtebbek, melyeket színek különböztetnek meg. Gépeléshez a kék verzió az ideális, mert annak nyomásban (kissé megkeményedő) és hangban (kattanó) is jól érzékelhető kapcsolási pontja van, elengedés után pedig villámgyorsan visszaáll eredeti pozíciójába, így iszonyatosan gyors gépelést biztosít, viszont hangosan kattog. A másik végpontot a fekete változat jelenti, ott egyáltalán nem érezhető a kapcsolás pontja, mert erre egy játékosnak semmi szüksége. Átmenetet jelent a két véglet között a barna és vörös variáns. Mindkettő kisebb nyomáserőt igényel a feketénél és kéknél, a barna egy kicsit kattan (inkább gépelős) a vörös kattanás nélküli (inkább játékos).



Felül a játékos Cherry MX Black és Red, alul a gépelős Brown és Blue mikrokapcsoló - forrás: geekhack.org

Mindkét mai tesztalanyunk fekete, tehát játékra való Cherry MX kapcsolókkal érkezett. Annyira hasonlóan mozogtak, hogy a két klaviatúra között csak peremük magassága alapján tudtunk különbséget tenni. Némi megszokást igényelnek ezek a mechanikus gombok, de amint ráéreztünk használatukra, nagyon kellemesnek találtuk őket. Játékhoz tényleg kiváló volt a fekete variáns, de azért kíváncsiak lennénk a vörösre is, talán a kisebb nyomáserő még jobb lenne, de ez szubjektív dolog, akár mondjuk az egerek siklása az alátéten. Korábban találkoztunk kék Cherry MX gombos mechanikus billentyűzettel is, na annak iszonyatos hangja volt, cserébe kiváló gépelés esett rajta. Ilyen feladatra a fekete kapcsoló kissé túl kemény, fárasztó.

Egyidejű lenyomások terén remekeltek a CM Storm billentyűzetek, aminek teszteléséhez a Microsoft online elérhető alkalmazását használtuk. USB-n mind a két modell 6KRO-t tudott, tehát bármelyik hat gomb egyidejű lenyomását kezelte, ahogy illik, a Quick Fire Rapid pedig PS/2-ről hozta az NKRO-t, vagyis fejre állítva és rátenyerelve minden gombnyomást helyesen kezelt.

Mikrokapcsolóik miatt mind a két billentyűzet meglehetősen vaskos, így kényelmes használatukhoz csuklótámaszra volt szükségünk. A Triggerhez adott kiegészítővel a magasabb állás volt kényelmes számunkra, de ekkor azt tapasztaltuk, hogy a kis lábak gumibetétje annyira stabilan fogja az asztalt, hogy amikor megpróbáltuk kicsit előretolni a klaviatúrát, akkor megfeszültek, majd becsukódtak. No, nem mintha tologatni kellene a CM Storm billentyűzeteket; komoly súlya miatt mindkettő betonstabilan áll az asztalon. Visszatérve a dőlésszögre a Quick Fire Rapidhoz szerintünk mindenképpen kell valami csuklótámasz, mert eleje még a Triggerénél is magasabb.

Értékelés

Végezetül futottunk egy kört a CM Storm Triggerhez járó konfigurációs programmal. Öt profilba menthetünk, amit az egerekhez hasonlóan saját memóriájában tárol a billentyűzet, így beállítását nem felejti el akkor sem, ha más gépre kapcsoljuk. A fejlett makrózó rendszer mellett a programban megtaláltuk a Windows gomb kikapcsolóját is, illetve az öt bal oldali makrós mellett a többi billentyű működését is testre szabhatjuk.


A CM Storm Quick Fire Rapid és Trigger a játékos billentyűzetek abszolút elitjébe tartozik, mechanikus gombjaik összehasonlíthatatlanul igényesebbek és precízebbek a hagyományos megoldásoknál. Aki egyszer rászokik az ilyen billentyűzetre, soha nem fog visszavágyni mezei membránosra, ráadásul a legtöbb mikrokapcsolós modell 6KRO vagy NKRO rendszerű, tehát akció közben nem veszélyeztet a gombok blokkolása.

Figyelembe véve az akár öt-tízszer nagyobb tartósságot (20-50 millió leütés kontra 1-10 millió leütés gombonként) és az extra funkciókat, a meglehetősen magas ár is megbocsátható a mikrokapcsolósok megoldásoknak, de csak egy bizonyos fokig. Sajnos a puritán, de mégis 24 000 forintos CM Storm Quick Fire Rapid és a full extrás, de bődületesen drága, 38 000 forintos CM Storm Trigger is túlmegy ezen a szinten. Pontosan ugyanezekkel a Cherry MX Black gombokkal, 24 000 forint körül kapható például Ozone Strike USB hubbal, hangcsatlakozóval, csuklótámasszal, numerikus paddal, de a Razer vagy Corsair extra gombos, világító, programozható csúcsmodelljei is elérhetőek 32-35 000 forint környékén. Mindenesetre nekünk a CM Storm Quick Fire Rapid és Trigger is nagyon tetszett, picivel kedvezőbb áron boldogan ajánlanánk is őket.


CM Storm Quick Fire Rapid billentyűzet
CM Storm Trigger billentyűzet

rudi

A CM Storm billentyűzeteket a Cooler Master hazai képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés