Az utolsó összecsapás

Előszó


GeForce FX 5950 Ultra vs. ATI Radeon 9800 XT

Az oldalainkon közel fél évvel ezelőtt bemutatott NVIDIA- és ATI-csúcskártyák ma már csupán másodhegedűsnek tekinthetők. A nemrég bejelentett új generációs grafikus processzorokra épülő videokártyák azonban egyelőre csak elvétve találhatók meg a boltok polcain, ám az egykori nagyágyúk árának előbb-utóbb törvényszerűen csökkennie kell.

Az NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra és az ATI Radeon 9800 XT személyében egy-egy korszak záróakkordját tisztelhetjük, hiszen amíg a GeForce FX 5950 Ultra az NVIDIA nem túlságosan népszerű, ám annál többet emlegetett GeForce FX széria csúcsát reprezentálja, addig a Radeon 9800 XT az ATI eddigi legnagyobb dobásának bizonyuló széria utolsó tagja.

A két GPU sebességéről korábbi tesztünkben már fogalmat alkothattak olvasóink (Az örök háború: GeForce-ok a Radeonok ellen), és mivel a bemutató végén tettünk egy megállapítást a jövőre vonatkozóan ("Akik GeForce FX kártyát vettek, azok az egyre több DirectX 9-re épülő játék megjelenésével egyre többet fognak idegeskedni a kártyájuk teljesítménye miatt."), úgy gondoltuk, hogy itt az ideje 1-2 azóta megjelent újabb játékon is lemérni a két konkurens kártya teljesítményét, hiszen illik ellenőrizni jóslatunk helyességét.

A két kártya bemutatása előtt lássuk a specifikációkat.

 

VGA neve ATI Radeon 9800 XT NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra
GPU kódneve R360 NV38
Gyártástechnológia 0,15µ (TSMC) 0,13µ (TSMC)
Tranzisztorok száma 107 millió 135 millió
GPU órajele 412 MHz 475 MHz
Pixel futószalagok száma 8 4
Pixel fillrate 3296 MPixel/s 1900 MPixel/s
Futószalagonkénti textúrázó egységek száma 1 2
Textúra fillrate 3296 Mtexel/s 3800 Mtexel/s
Támogatott PS-verzió 2.0 2.0
Támogatott VS-verzió 2.0 2.0
Vertex Shader egységek száma 4 3
Memória órajele 365 MHz 475 MHz
Memória órajele (effektív) 730 MHz 950 MHz
Memóriainterfész 256 bit 256 bit
Memóriatípus DDR / DDR II DDR / DDR II
Memória-sávszélesség 23360 MB/s 30400 MB/s
RAMDAC 2x400 MHz, DVI 1.0-kompatibilis és TV-kimenet 2x400 MHz, DVI 1.0-kompatibilis és TV-kimenet
AGP busz 8x 8x
Támogatott DirectX 9.0 9.0
Memóriaoptimalizáció HyperZ III+ LMA III
További optimalizációk SmartShader 2.0; SmoothVision 2.0 CineFX 2.0, IntelliSample

Amint az mára már jól ismert, a Radeon 9800 XT lényegében a Radeon 9800 Pro, míg a GeForce FX 5950 Ultra a GeForce FX 5900 Ultra megemelt órajelű változatai. Az elődökhöz képest technológiai újításokat nem tartalmaz egyik kártya sem.

ASUS A9800 XT/TVD

Mivel előző cikkünkben egy referencia Radeon 9800 XT-vel ismerkedhettünk meg a Sapphire műhelyéből, ezért most úgy gondoltuk, a változatosság kedvéért egy, a referenciától némileg eltérő kártyát próbálunk ki, erre a feladatra pedig az ASUS Radeon 9800 XT tökéletesen megfelel.

 


A doboz szemből és alulról

A doboz kinyitva

Az ASUS márkanév nem cseng ismeretlenül a videokártya-piacot picit is ismerők körében, az NVIDIA egyik legnagyobb partnere nemrégiben döntött úgy, hogy az ATI-kártyák térhódításának köszönhető óriási bizniszből ő sem maradhat ki, így kiadta saját fejlesztésű – és ahogyan már az ASUS-tól megszokhattuk – a referenciától némileg eltérő, ATI-GPU-kra épülő videokártyacsaládját. Az X800-as kártyák bejelentése előtt a Radeon 9800 XT GPU-ra épülő A9800 XT/TVD volt a termékpaletta csúcsa, amely meglehetősen dizájnosra és legfőképpen nagyra sikeredett dobozban érkezett hozzánk. A kétfelé kinyitható dobozból már kívülről is látható a benne található kártya.

A kártya az ASUS-hoz méltó körítést kapott, hiszen az üzembe helyezési útmutatón, illetve a mellékelt szoftverekhez kapott használati útmutatóján kívül a csomagban találtunk egy driver CD-t, egy Multi-Video in/TV-out adaptert és egy DVI->D-Sub átalakítót is. A Multi-Video in/TV-out adapter név mögött (ahogyan a képen is látható) egy S-Video-ból S-video In/Out, illetve RCA In/Out átalakító bújik meg. A csomagból természetesen nem maradhatott ki a Half Life 2 megjelenése után a játék letöltésére feljogosító Half Life 2 kupon sem.

Azonban a mellékelt kellékek garmadája még nem ért véget, ugyanis a gyártó a kártyához mellékel nem kevesebb, mint hét további CD-t (a driver CD-n kívül), mindezt egy narancssárga ASUS CD-tartó tokban. A CD-ken sorban a következő programokat találjuk: ASUSDVD DVD-lejátszó szoftver, PowerDirector 2.55 ME, Medi@Show SE 2.0, Ulead szoftvercsomag (Cool 3D és Photo Express), Battle Engine Aquila és Gun Metal játékok, illetve egy hat játék demó verzióját tartalmazó CD.

Most pedig lássuk magát a kártyát.


A kártya hűtővel szemből és alulról


A kártya hűtő nélkül szemből és alulról

Az ASUS 9800 XT-je nem túl meglepő módon mindössze a hűtésben különbözik a referenciától, amelyről már tudjuk, hogy nagyon jól sikerült, hiszen halk lett, és a terhelés függvényében változtatja a fordulatszámot. Az ASUS-kártya hűtése a referenciával ellentétben nem egy nagy, hanem két kisebb ventilátort tartalmaz, amelyek a tesztjeink során állandó fordulatszámon pörögtek – kissé csalódtunk is, ugyanis a hűtő zaja bántotta fülünket. A hűtés anyaga réz, és mivel a forrófejű memóriák is igénylik a hűtést, ezért az alakja ennek megfelelően lett kialakítva. A nyák is az ASUS sajátja, legalábbis ami a színét illeti, a szokásos piros helyett narancssárga lett. Az ASUS az órajeleket illetően nem tér el a referenciától, a GPU 412 MHz-en jár...

... míg a 2,5 ns-os memóriachipek 365 MHz-en (DDR730). A 256 MB-nyi Hynix HY5DU573222 AFM-25 jelzésű lapkák a GPU körül "L" alakban helyezkednek el. A nyák (nyomtatott áramkör) hátoldalán a fél kártyát beterítő réz hűtőbordától nem túl messze felfedezhető az ATI Rage Theather chipje is – ennek köszönhetőek a kártya multimédiás (TV In/Out) képességei.

Az ASUS 9800 XT hátoldali csatlakozói nem hordoznak semmi újdonságot, a szokásos DVI / D-Sub / TV-In/Out található meg rajta. Szerencsénkre a kártya egy "egységnyi" széles, tehát nem foglal el egy PCI-foglalatot sem.

Mielőtt szétszedtük volna a kártyát, kíváncsian helyeztük be a driver CD-t a meghajtóba, hogy alaposabban is szemügyre vegyük a mellékelt alapprogramokat.

A CD-t behelyezve azonnal a szokásos ASUS-féle telepítő menürendszer fogad, melyen keresztül rengeteg utilt és drivert telepíthetünk fel.

Mi legfőképpen az ASUS SmartDoctor programra voltunk kíváncsiak, melyről azóta tudjuk, hogy sok esetben hasznos lehet, ugyanis a program képes a videokártya hőmérsékletét, a kártyán található különböző komponensek feszültségét és a ventilátor fordulatszámát is kijelezni. Mindezek mellett a programmal akár túl is hajthatjuk VGA-nkat.

A tesztelés után szétszedtük a kártyát darabjaira, és megállapítottuk, hogy a hűtőrendszert mindössze négy darab csavar tartja a helyén. A GPU és a memóriák hűtését is jól megoldotta a gyártó, a réz hűtőborda a GPU-hoz és a memória IC-khez is nagyon jól passzol, illetve a hővezető pasztát sem sajnálta az ASUS.

Most pedig következzen a feketeleves: az ASUS A9800 XT/VTD bruttó kiskereskedelmi ára 128 000 Ft körül alakul, fájdalmunkat csak a 3 év garancia enyhítheti. Remélhetőleg ez az ár az X800-as kártyák megjelenésével rohamosan csökkeni fog.

Most pedig lássuk az ellenfelet!

AOpen Aeolus FX5950Ultra-DVC256

Ahogyan az ASUS-ról kifejtettük, hogy szeret eltérni a referenciatervezéstől, úgy az AOpenről éppen az ellenkezőjét mondhatjuk el. Az AOpen generációk óta az NVIDIA egyik nagyra becsült gyártópartnere, kártyáival az NVIDIA referenciakártyát tarthatjuk kezünkben, ami egyfajta minőségi előérzetet kölcsönöz a vásárlónak. Az AOpen GeForce FX 5950 Ultra sem hazudtolja meg önmagát, ugyanis ez a kártya is olyan, mintha csak az NVIDIA gyártotta volna.

 



A doboz szemből és alulról

A doboz kinyitva

A kártya csomagolása azon olvasóink számára nem tűnik ismeretlennek, akik már olvasták korábbi GeForce FX 5900-as kártyákkal foglalkozó cikkünket (Hét GeForce FX 5900 a ringben), hiszen a már több mint kilenc hónapja megjelent írásunkban az akkori csúcs GeForce FX 5900 Ultrát mutattuk be az AOpen műhelyéből. A doboz az ASUS-éhoz hasonlóan szintén nagyon dizájnosra sikerült, igaz, jóval kisebb annál. Kétfelé nyitható belsején 1-2 érdekes információval találkozhatunk, köztük egy GeForce FX 5200 és GeForce FX 5700-zal való összevetés eredménye is látható...

Az AOpen ugyan nem olyan bőkezű, mint az ASUS, ám a legszükségesebb kellékeket megtaláljuk a dobozban. A driver CD, a használati útmutató, a gyors üzembe helyezési útmutató és a DVI->D-Sub átalakító már alapfelszerelés. Ezeken kívül az InterVideo WinCinema és WinProducer szoftverek és a hozzátartozó használati útmutató növelik a csomag értékét, továbbá egy VIVO (Video In/Video Out) kábel is megtalálható a kellékek között – ebből következően sejthető, hogy a kártya Video In/Out képességű.

Következzen a GeForce FX 5950 Ultra maga.


A kártya hűtővel szemből és alulról


A kártya hűtő nélkül szemből és alulról

Ahogyan azt korábban leírtuk, az AOpen kártyája teljes mértékben megegyezik az NVIDIA-referenciaajánlással mind a nyákot (kivéve a színe), mind a hűtést tekintve. A kék színű nyákon a hatalmas hűtés leginkább az NVIDIA-féle FlowFX-hez hasonlítható, a memóriákat és a GPU-t beterítő hűtőrendszernek hála a kártya felülről egy porszívóra hasonlít. Az átlátszó műanyag tokban a ventilátor a gép belsejéből szívja a GPU-n található hűtőborda felé a levegőt, majd ezt a számítógép hátulján ereszti ki. Ez azért egy bölcsebb elgondolás a GeForce FX 5900 kártyákon látott, a gépház belsejében keringetett meleglevegő elvénél. A nyák hátoldala is kapott egy méretes passzív hűtőbordát, melynek célja a memóriák lehűtése. A lecsupaszított kártyán látható, hogy a GPU-t a memóriák körülveszik. Az AOpen kártyájának a GPU- és memóriaórajelei is megegyeznek a referenciával, a GPU 475 MHz-en jár, míg a ...

... memóriák szintén 475 MHz-en (DDR950). Ezt a sebességet a még ma is ritkaságnak számító 2 ns-os IC-kkel lehet elérni, az AOpen kártyája ezekből 256 MB-nyi Hynix HY5DU28322 AF-2-es jelölésűt kapott. A tv képernyőjére kerülő kép megjelenítéséért egy külső, Philips-chip a felelős, míg a DVI megjelenítésért szintén egy külső Silicon Image-lapkára van szükség.

A hátlapon egy-egy DVI, D-Sub és TV In/Out csatlakozót található. A kártya két bővítőszlot méretű, ami legjobban a fent látható képen szemléltethető, azonban nem ez a legnagyobb probléma, hanem a kártya hossza.

Egy Thermaltake Xaser II-es házban, amely a Chieftec nagysikerű BX sorozatára épül, éppen csak elfértünk vele, a kártya végén a plusz tápcsatlakozónak köszönhetően a merevlemezek és a kártya között enyhén szólva nem volt hely. Ez persze nem csak az AOpen, hanem az NVIDIA hibája is.

Természetesen kipróbáltuk az AOpen-kártya mellé kapott driver CD-t is, amely nem különösebben kápráztatott el minket a hasznos kis programok garmadájával. Említésre méltó az E-COLOR 3Deep nevezetű program, mellyel a kártyánk által a monitorra vetett kép minőségét (gamma, színek, stb.) változtathatjuk meg, ezzel saját szemünk számára a legkényelmesebbé téve a monitorba bambulást.

Most pedig szedjük szét ezt a kártyát is darabjaira.


1 / 2 / 3

Az első két képen a kártya még sértetlen állapotban látható szemből és a túloldaláról. A harmadik képen már a kártya hátoldalán keresztül kicsavaroztunk négy csavart – ezek a memóriák passzív hűtőbordáit fogták. A passzív memóriahűtő bordák alumíniumból készültek, és egy vékony, fehér színű szivacsos anyaggal kapcsolódnak a memória IC-khez.


4 / 5 / 6 / 7

A negyedik képen már további hat csavarral gazdagodtunk, melyek közül kettő a ventilátoron levő műanyag borítást tartotta, további négy pici csavar pedig a GPU-n levő hűtőborda lefogatópántját bilincselte a nyákhoz. Az 5. és 6. képen a GPU-n található hűtőborda látható, mely túlnőtte egy óriás chipsethűtő (pl. 875-ös alaplapé) méretét. A talpán egy rózsaszínű tapadó anyag van, amely – ahogyan látható a képen is – alig érintkezett a GPU-val. Utolsó képünkön már az összes a kártyáról leszedett alkatrész látható.

Most pedig ismét következzen a feketeleves: az AOpen GeForce FX 5950 Ultráért az ASUS Radeon 9800 XT-hez hasonlóan kb. 128 000 Ft-ot kell a pénztárnál hagynunk, ennyi pénzért viszont 2 év garancia jár.

A tesztek előtt

Mielőtt a tesztekre térnénk, lássuk a tesztkonfigurációt.

Tesztkonfiguráció:

 

  • Videokártyák:

    • ASUS ATI Radeon 9800 XT 256 MB

    • AOpen GeForce FX 5950 Ultra 256 MB

     

  • Processzor: AMD Athlon 64 3200+ (2 GHz)

  • Alaplap: ABIT KV8-MAX3

  • Memória: 2 x 512 MB PC3200 Corsair XMS CMX512A-3200C2PT - CL 2-3-2-5

  • Merevlemez: Fujitsu MAN3147NC 147 GB U320 SCSI 10000 rpm

  • OS és szoftverek

    • Windows XP Professional Service Pack 1

    • DirectX 9.0b SE

    • VIA Hyperion v4.51

    • ATI Catalyst 4.4

    • NVIDIA Forceware 56.72

  • Játékok

    • Codemasters - Colin McRae Rally 04

    • EPIC Games - Unreal Tournament 2004

    • UBISoft - Far Cry

    • People Can Fly - Painkiller

Minden játék esetében a grafikai beállításokat maximumra állítottuk. Az egyes meghajtóprogramokon belül a képminőségi beállításokat a legszebbre kapcsoltuk, később csak az FSAA-val és az anizotropikus szűréssel foglalkoztunk. A Far Cryban és az UT2004-ben saját magunk által felvett replayeket használtunk fel a kártyák tudásának leméréséhez, így igyekeztünk minimálisra csökkenteni a meghajtóprogramok optimalizációinak hatásait. Painkillerben a beépített flyby benchmarkot futtattuk le (a benchmark a legújabb patch-csel került a játékba, a meghajtóprogramok kiadása után), míg a CMR04-ben a UK Stage-1-es pályán az első ellenőrzőpontig FRAPS-szel mértük az fps-eket.

Far Cry

A Far Cry az elkövetkező játékgeneráció első képviselője, a videokártyák megizzasztására különösen jól használható, hiszen ennél komolyabb shaderhasználatot még nem láthattunk játékban. A tesztelgetés előtt azonban azonnal tisztáznunk kell 1-2 dolgot, amely szükséges a későbbi eredmények megértéséhez. A Far Cryt megjelenése után nem sokkal követte az első patch (1.1), amely számos hibajavítás mellett különböző optimalizációkat is tartalmaz, legalábbis ez a játék készítőinek a megállapítása. Többek között nem titkoltan az NVIDIA-kártyák teljesítményén "optimalizáltak", hiszen számos teszt szerint az alapjátékkal az FX-ek nagyon gyengén muzsikálnak, persze ez a konkurens kártyáihoz mérten értendő.

Most pedig lássuk a két kártya sebességét:

Ahogy az látható, a második grafikonon a két kártya minimális fps-eit is feltüntettük, hiszen mehet a játék átlagosan 50 képkocka/másodperces sebességgel, ha sokszor leesik 20 alá, akkor már nem igazán játszható. Továbbá feltüntettük azt is az egyes felbontásokban, hogy a Radeon hány százalékkal gyorsabb az FX-nél. Mi az, ami egyértelmű a grafikonokon látottak alapján? Az ATI Radeon 9800 XT az 1.1-es patch telepítése előtt a GeForce FX 5950 Ultrát (nem túlzunk, ha azt mondjuk) csúnyán elveri. Az átlag fps-ek esetében elért kb. 60%-os, míg a minimum fps-ek esetében elért átlag 50-60%-os sebességelőny a Radeon javára nagyon megdöbbentő. Az 1.1-es patch feltelepítése után némileg változik a helyzet, és a GeForce FX szinte feltámad, és már-már majdnem beéri az ATI-t, ám az még mindig 10-30%-os sebességelőnnyel rendelkezik. Mivel semmit nem szeretnénk a véletlenre bízni, ezért egy másik replayjel is lemértük a két kártya sebességét. A második replay már a Regulator pályán játszódik. Lássuk az eredményeket!

Erre mondják azt, hogy "ouch". A patch feltétele előtti eredmények esetében az ATI-kártya előnye még tovább nőtt, méghozzá az átlag fps-ek tekintetében átlagosan kb. kétszer gyorsabb, míg a minimum fps-eknél másfélszer. Ez igencsak hihetetlen, ám ne felejtsük el, hogy az 1.1-es patch feltétele után az FX ismét csak feltámad (már szinte poraiból), és némileg megközelíti a Radeont. Persze ez a "turbó" patch-nek is nevezhető javítás még mindig nem elég a GeForce számára a boldogsághoz, hiszen még így is 50-90%-kal lassabb (tehát kb. fele olyan gyors), mint az ATI Radeon 9800 XT. Töredelmesen bevalljuk, hogy ugyan számítottunk az ATI-kártya fölényére, azonban ekkora különbségekkel nem számoltunk.

Most pedig lássuk a képminőséget! Mivel a képminőség tekintetében sem szeretnénk semmit a véletlenre bízni, ezért a játékban 6 helyszínen készítettünk screenshotokat. Köszönhetően annak, hogy a Radeon sebessége nem változott meg a patch feltétele után sem, ezért csak az 1.1-es patch feltétele után készítettük el a képeket. Az NVIDIA esetében természetesen elkészítettük a képet a patch feltétele előtt és után is, és mindhárom esetben elkészítettük a képeket Medium, tehát 4x-es élsimítással és 4x-es anizotropikus szűréssel is.

ATI / ATI IQ / NV 1.0 / NV 1.0 IQ / NV 1.1 / NV 1.1 IQ

Nos, mivel gondoltunk a lustább olvasókra is, ezért négy gyorsbemutatót is beillesztettünk a cikkbe, elég az egérkurzort a képek fölé.vinni.

Lássuk csak, hogy mit is látunk valójában. Miután korábbi cikkeinkből már többször is kiderült, hogy az ATI és az NVIDIA élsimítási metódusai másként értelmezik a 4x-es élsimítást, azaz az ATI 4x-es rotated grid FSAA-jához képest az NVIDIA ordered grid féle 4x-es élsimítása szemmel láthatóan csúnyább, ezért ezt a megállapítást nem szándékozunk most mind a hat példakép esetében újra és újra kifejteni. Ennél sokkal érdekesebb az, amit négy képen kinagyítottunk. Mi is látható? Egyértelműen arról van szó, hogy amíg a Radeon a játék készítőinek eredeti elképzelése szerint X számú 2-es és Y/Z számú 1.4-es és 1.1-es pixel shadert használ, addig a GeForce FX a képminőség rovására, ám a sebesség felturbózása érdekében számos pixel shader fallbacket alkalmaz, azaz a játékban található 2-es pixel shadereket egyszerűen 1.4-es vagy 1.1-es shaderre – úgymond – cseréli le, látható a jobb felső és alsó képen (eltűnnek az árnyékok, fényforrások). A másik két képen az FX 32 bites precizitásról 16 bitesre vált át a sebesség javítása érdekében (a padló négyzetesedése és szürkülése), de ez egyértelműen a képminőség rovására megy. A sebességkülönbségeket egyébként a kinagyítható képek bal felső sarkában látható fps-számláló is hűen reprezentálja. Ahogyan a fenti képekből kiderül, a képminőségromlás elvileg nem az NVIDIA hibája, ugyanis a jelenség csak az 1.1-es patch installálása után következik be.

Milyen következtetést is vonhatunk le ebből? A Far Cry-jal az NVIDIA-tulajok választás elé kerültek: vagy szebb képminőségben, de sokkal lassabban élvezik a játékot (patch nélkül), vagy gyorsabban, ám ahogy ez a képekből kiderült, rondább képminőséggel kénytelenek játszani (1.1-es patch-csel). Esetleg még szóba jöhet a grafika lebutítása is, mellyel szintén gyorsíthatunk valamelyest a játékon. Az ATI kártyatulajoknak ilyen problémákkal nem kell szembenézniük.

Colin McRae Rally 04

Következő, shaderekben bővelkedő játékunk a nemrégen megjelent Colin McRae Rally 04, mely az elfogadhatónak számító grafika mellett igazán élvezetes is.

Először is lássuk, hogy miben is nyilvánul meg a játék shaderhasználata. Ennek szemléltetésére a legjobb példa a versenyautók felülete. A "noshaders" kapcsolóval indítva minden shadert kiiktatunk a játékból. Az egérkurzort ismét csak mozgassuk az autó képe fölé.

Ahogyan sejteni lehetett, az autón látható tükröződések, árnyékok és fényvisszaverődések a shaderek kiiktatásával megszűnnek, a játék úgymond elszürkül. Kellenek a shaderek? Hát persze, hogy kellenek, senki nem szeret koszos, szürke és matt autót vezetni.

Mielőtt teljesen elkanyarodnánk a témától, lássuk, hogy a két versenyzőnk hogyan is teljesít a nemrégiben megjelent ralis játék alatt:

Colin McRae is nagyot nézne, ha látná ezeket a számokat: az ATI Radeon 9800 XT ismét elnáspángolja a GeForce FX 5950 Ultrát, méghozzá nem is kissé. Az átlag fps tekintetében a Radeon előnye felbontástól és a szűrők használatától függően 50-70% között van, ami nem túlságosan szívderítő látvány. Szerencsénkre a játék van annyira optimalizált, hogy most nem 10-20 fps-ekről beszélünk, mint a Far Cry esetében, tehát még a GeForce-szal is bőven játszható a játék, legalábbis ami az átlag fps-t illeti. Lássuk a minimum fps-eket.

Nagyon úgy tűnik, hogy amíg a 9800 XT-vel 1280x1024-ben 4x-es élsimítással és 8x-os anizotropikus szűréssel is játszható a játék, tehát 30 fps fölött járunk, addig a GeForce FX 5950 Ultrával ez a játszhatósági határvonal 1024x768-as felbontás 4-es élsimítással és 8x-os anizotropikus szűréssel, de inkább képminőségjavító effektek nélkül 1600x1200.

Most pedig lássuk a kártyák játék alatt mutatott képminőségét.

ATI / ATI IQ / NV / NV IQ

A Colin McRae Rally 04 a képek tanúsága szerint egy olyan játék, amelyben egyik gyártó sem csal, használ alacsonyabb precizitást vagy vált kisebb verziószámú pixel shaderre. Az ATI által felmutatott szebb FSAA ugyan ebben a játékban is visszaköszön, azonban ez nem határozza meg döntően a játékot. Nem is kell, hiszen akármilyen felbontást nézünk, a Radeon jóval gyorsabb (50-70%) az FX-nél.

Painkiller

Következő játékunk a szintén nemrég megjelent, a lengyel People Can Fly gárda által alkotott Painkiller című játék, amely sokak szerint leginkább egy agyatlan öldöklés, ám a szerkesztők véleménye szerint a játék multiplayer része nagyon jó lett, elképzelhető, hogy a későbbiekben a Quake III nyomába léphet, már ami a játszhatóságot illeti. Mielőtt teljesen elkalandoznánk a cikk témájától, érdemes még tudni a játékról, hogy az engine rendkívül jól sikerült – a grafika szépsége mellett a sebessége is kiemelkedő. A motor kihasználja a DirectX 9.0 szinte összes trükkjét, emellett több olyan feature-rel rendelkezik, melyeket eddig First Person Shooter játékban nem láthattunk. Ilyen pl. a bizonyos, bonus felvételekor előbújó, valós időben renderelt bluros látvány, bármerre nézünk, véres alakok körvonalát látjuk –mintha valami vérszomjas vadállattá változott volna a játékos.

Most pedig lássuk a kártyák szereplését!

A játékban az 1.1-es patch-től számítva egy flyby demót találhatunk, amely a City on Water pályán repít körbe minket, és köszönhetően a pixel és vertex shaderek intenzív használatának, a realisztikus látványvilág és fények az eddigi egyik legjobb grafikájú FPS-játékká emelik a Painkillert. A grafikonból ismét az derül ki, hogy a Radeon az átlag fps-t tekintve 20-40%-kal gyorsabb a GeForce FX-nél, ám szerencsénkre ez nem túl nagy probléma az fps-ek számát látván.

A minimális fps-ek érdekes módon nagyon alacsonyak, ám a Radeon itt is tartja vezető pozícióját, és felbontástól függően 13-47%-kal gyorsabb az FX-nél. Következő VGA-tesztünkben már nem ez a flyby benchmark fog szerepelni, hanem egy multiplayer replay, amely már az eddigi eredményeket látva is legalább fele ennyi fps-t fog produkálni, tehát később azért jó lesz az, ha a kártyák fel tudnak valamit mutatni Painkiller alatt.

ATI / ATI IQ / NV / NV IQ

Az összes képet végignézegettük, és összesen két nagyon minimális különbséget vettünk észre (az FSAA-differencián kívül).

A baloldali képen – az FX esetében – a háttérben, a falon nincs fényvisszaverődés, míg a jobboldali képen a vér színe az FX-en teltebb.

A Painkiller esetében az FX-tulajok megköszönhetik a lengyel játékfejlesztő csapatnak jól végzett munkájukat, ugyanis a kód olyannyira jól optimalizált lett, hogy fps-ek számában az FX ugyan le van maradva a Radeon mögött, a játszhatóság nem szenvedett csorbát emiatt. Talán nem véletlenül indul a játék egy nagy NVIDIA-logóval...

UT2004

Utolsó játékunk a nagy népszerűségnek örvendő Unreal Tournament 2003 új verziója, az UT2004. A játék újabb változata szinte semmilyen változáson nem esett keresztül, már ami a grafikus engine-t illeti, ezért lehetséges az, hogy pixel shaderek ugyan elvétve akadnak a játékban, a videokártyáknak mégsem ezt a részét dolgoztatja meg leginkább a program. Ha visszaemlékszünk korábbi cikkünkre, melyben az UT2003-mal mértük le a két kártya tudását, akkor felrémlik, hogy különösebb különbségeket nem tapasztaltunk. Lássuk hát a 2004-et.

A kép az UT2004-ben sem változott sokat, a Radeon ugyan 5-16%-kal gyorsabb az FX-nél, az fps-különbségek nem markánsak. Lássuk a minimális fps-eket.

A számadatok nem sokat változtak: az ATI javára írható plusz sebesség 9-21%-ra változott, ám ez nem változtat azon a tényen, hogy ahol az FX-szel játszhatatlan szintre csökken az fps-ek száma, ott a Radeon esetében is hasonló a helyzet.

Most pedig következzenek a screeshotok.

ATI / ATI IQ / NV / NV IQ

Ahogyan ez sejthető volt a korábbi cikkeinkben szereplő UT2003-as screenshotokon látottakból, UT2004 alatt sincs különbség a két kártya által megjelenített kép között egészen addig, amíg nem kapcsoljuk be az élsimítást és az anizotropikus szűrést.

A játékból lopott képek esetében a legnagyobb különbségeket a harmadik képen lehet felfedezni. Az első és talán egyik legszembetűnőbb momentum az ATI szögfüggő anizotropikus filterelésének köszönhető textúrafilterelés hiánya, ami a távolabbi rámpákon jól látszódik amint az NVIDIA kártyával lopott képhez hasonítjuk.

A kinagyított részletek közül a baloldali képen az NVIDIA féle trilineáris szűrés hatásossága (hatástalansága) látható. A neten található több teszt is azt bizonyítja, hogy az Unreal detektálása esetén az NVIDIA meghajtója nem engedélyezi (kikapcsolja akkor is, ha mi bekapcsoljuk) a trilineáris szűrést. A jobboldali képen az NVIDIA a semmiből pixeleket teremt, az olvasókra bízzuk a döntést, vajon melyik az igazi rács? Mi az ATI-félére voksolunk...

Az UT2004 tipikusan egy olyan játék, amely az NVIDIA-féle "ne tegyünk shadereket a játékokba" program jegyében született. Az ATI kártyája ugyan jobban teljesít, teszi ezt az esetek többségében szebb megjelenített képkockákkal, azonban az FX-tulajoknak sem kell félniük attól, hogy az UT-ben gyengén fog muzsikálni kártyájuk.

Tuning és konklúzió

Tuning

Végezetül kíváncsiak voltunk a két kártya tuningpotenciáljára is, ám mivel a cikkben mindössze egy-egy kártya szerepel, ezért a márkát illetően ne vonjunk le messzemenő következtetéseket.

Az ASUS ATI Radeon 9800 XT-t a 412/365 MHz-es alapórajelekről 441/385 MHz-re tudtuk tuningolni, míg...

... az AOpen GeForce FX 5950 Ultrát 475/475 MHz-ről 565/540 MHz-re. A számokból jól látható, hogy a GeForce-ban több volt a kihasználatlan teljesítmény. A Radeon a tuningolás hatására Far Cryban átlagosan 3-9%-ot javult, míg a GeForce 8-15%-ot.

Konklúzió

Miután a tavaly télen megjelent cikkünkben további 14 játékon keresztül már bemutattuk a két kártya (GPU) tudását, így a helyzetünk a végítélet során nem is lehetne egyszerűbb. A cikkünk elején beidézet mondat, mely szerint az FX-tulajok az egyre újabb játékok megjelenésével a teljesítmény miatt egyre többet idegeskedhetnek, félig igaz, félig nem. Félő, hogy az NVIDIA az új generációs (GeForce 6800) kártyáinak bevezetésével – melyekről már tudjuk, hogy a shaderek nem okoznak számára különösebb gondot – a játékfejlesztőket is a shaderek mind intenzívebb használatára sarkallja. Ettől – az önmagában előremutató lépéstől – csupán azért lehet tartani, mert ezzel a játékfejlesztési politikával saját korábbi termékei ellen dolgozik a vállalat, márpedig egy ekkora cég nem feledkezhet el azokról a vásárlókról sem, akik az utóbbi 2 évben életben tartották azzal, hogy megvették az FX kártyákat. Amennyiben olyan játékok fognak megjelenni, amelyek csak kis mértékben fognak a shaderekre támaszkodni, az FX kártyákkal még elevickélhetünk egy ideig, pont addig, amíg a szintén előző generációs ATI-kártyákkal.

Emellett korábbi cikkünkből már kiderült, hogy az OpenGL-re épülő játékok alatt az NVIDIA-kártyák a nyerők, míg a DirectX-re épülők esetében az ATI-GPU-kkal egyelőre nem veheti fel senki a versenyt. Az OpenGL-ben tapasztalható "NVIDIA-uralom" jó hír azok számára, akik már alig várják a Doom III-at.

Végezetül pár szóban a tesztben szereplő két kártyáról. Az ASUS egy igazán igényes tálalású kártyával mutatkozott be az ATI-újoncok piacán, a termékkel a ventilátorok hangján kívül semmi probléma nincs, a csomagolás és a mellékelt kellékek tekintetében is talán egyedülálló a mezőnyben. A hűtés mellett a kártya egyetlen problémája az ára, ami remélhetőleg hamarosan rohamosan csökkenni fog. Akik hasonló képességű kártyára vágynak, de nincs ennyi pénzük, számukra vagy a várakozást vagy egy Radeon 9800 Prót ajánlunk feleennyiért.

Az AOpen GeForce-a szintén egy olyan kártya, melynek egyetlen hibája az ára. A csomagolás nagyon látványos lett, a kellékek tekintetében ugyan nem ér fel az ASUS szintjére, de a fontosabb cuccokat megtaláljuk a dobozban, ráadásul a kártya VIVO képességű (ahogyan az ASUS 9800 XT is). Hűtése a zajszint tekintetében hagy némi kívánnivalót maga után, ám ez sem sokkal hangosabb az ASUS-kártya hűtésénél, tehát zárt házban még elviselhető a hangja, már amennyiben nem vagyunk "allergiásak" a zajra. Minthogy a két kártya kb. azonos áron kapható, a GeForce-ot a teljesítménye miatt nem tudjuk ajánlani. Hasonló képességű kártya a GeForce FX 5900XT, amely a 475/475 MHz-es órajelek helyett 390/350 MHz-en jár – e modellnek nem csupán a működési frekvenciája, hanem az ára is alacsonyabb (nagyjából a fele).

fLeSs

Az AOpen hivatalos hazai forgalmazója a Sowah Kft., míg az ASUS ATI Radeon 9800 XT-t a CHS-től kaptuk tesztelésre. Köszönjük!

  • Kapcsolódó cégek:
  • SAP

Előzmények

Hirdetés