Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #24737024

    törölt tag

    válasz bambano #35 üzenetére

    Hosszabb időtávon ezek a pár tizedszázalékos növekedési különbségek kiegyenlítődnek. Tavaly Magyarországon volt kicsivel nagyobb a növekedés, idén Romániában, jövőre majd Litvániában lesz, de 10-20 éves távon a térség országai nagyjából együtt mozognak.

    Én úgy látom amúgy, hogy Románia egyik legnagyobb problémája a nagyvárosok és a vidék közötti egyre mélyülő szakadék. Bukarest, Kolozsvár és Temesvár az ország 3 növekedési pólusa és kulturális központja. Itt vannak az egyetemek, itt működnek a jelentősebb multicégek és a román startupok is innen indultak. Ebben a 3 városban pezseg az élet. Ugyanakkor a kisebb városok teljességgel élhetetlenek: nincsen munka, nincsen kulturális élet, az átlagéletkor pedig sok helyen a nyugdíjkorhatár környékén mozog. Ellentétben sok más országgal itt még az ingázás sem jelent megoldást az infrastruktúra hiánya vagy katasztrofális állapota miatt. Nincsenek autópályák és nincsen működő vasúti közlekedés sem. Bukarestből Temesvárra (ugye az ország két legnagyobb városáról van szó) napi 3 vonat közlekedik, midegyik bő 10 órás menetidővel. Hasonlítsuk össze mondjuk a Berlin és Hamburg közötti vonatok gyakoriságával és menetidejével. Ja és a falvakról akkor még nem is beszéltem, ahol a háztartások szinte 100%-ában nincsen vezetékes víz és gáz.

    Egy szó mint száz: szerintem két Románia létezik és a kettő közötti szakadék egyre tágul. Én sokszor azt szoktam mondani, hogy csak földrajzilag élek Romániában, mivel nyugati fizetéssel egy viszonylag pezsgő kulturális életű nagyvárosban nem igazán tapasztalom meg a romániai mindennapokat. :U

    [ Szerkesztve ]

  • peti_s

    addikt

    válasz bambano #68 üzenetére

    ""kivételesen példát kéne venni, és fejlődni nekünk is": mert úgy érzed, hogy nálunk nincsenek fontos dolgok?
    tehát mondjuk az eu lézerközpontja szegeden, a cern adatközpontja a kfki-ban, a navngo, a bosch kutatói részlege meg a többi, az semmi? "

    Nem azt mondom hogy nincsenek fontos dolgok, hanem van egy tendencia, ami nem a fejlődés irányába megy. Romániában pedig a fejlődés jegyében tesznek dolgokat. Ennyi, nem kell túlragozni.

    ""És most van elvileg "nemzeti érdekeket" képviselő kormányunk," és gyakorlatilag? költői kérdés volt."

    Megválaszolom OFF-ba, nekem a Fidesz csalódás, 2010 előtt az ellenzéki munkájában jó gazdaságpolitikai ötletei voltak, lásd üzemanyag jövedéki adójának csökkentése, adó csökkentése, az MSZP mindkettőt emelte, és akkor nagyban kiálltak, hogy pedig azt csökkenteni kéne.
    Hatalomra kerültek, és nem hogy csökkentették volna amit ellenzékben nagyban hangoztattak, mindkettőt tovább emelték, etanol, LPG jövedéki adóját szintén brutálisan emelték. Minimálbért nagyban beharangozták hogy bruttó 92K-ra emelik 78K-ról, de a nettó az ~65K-ról 60-ra csökkent. A BP-i önkormányzati ingatlanokat ugyanúgy áron alul adják el, a magyar buszgyártást továbbra is tönkreteszik. A saját gyarapodásuk is kérdéses a Fidesz egyes tagjainak, illetve a hozzájuk közelálló embereknek. Egyedül ebben a bevándorló kérdésben tűnik úgy hogy egy egész jó politikát követnek, de erre bejelenti a Varga hogy 250K EUn kívüli munkaerő kéne Magyarországra, akiknek lakhatási támogatást adnának. Nos, ez megint felnyomta az agyam, mivel azért megy ki a magyar külföldre mert nem él meg, erre a külföldi otthon támogatást kap.
    Szvsz Magyarországon ugyan az a baj mint Németországban, nem az igazi a vezetés, de ki az aki jobban csinálná? Nincs a jelenlegi politikai palettán alternatíva.

  • azbest

    félisten

    válasz bambano #124 üzenetére

    Ha annyira dübörög a gazdaság, akkor csökkenő adók mellett is legalább annyi adó folyik be, mint korábban. Ezzel szemben már a papír sem bírja el a hazugságot. Közben az iskolákat és a közegészségügyet szétverik.

    Nem látom a hatékonyság növekedését, a bürokrácia csökkenését, az intézményesített lopás mérséklődését. Bár ahogy nézem jövőre visszaemelik a korábbi szintre.

  • kolopele

    nagyúr

    válasz bambano #234 üzenetére

    Vissza is küldeném a szocializmusba azokat, akik most visszasírják. Éljenek ott. Sok olyan ember van, akik ott ellébecoltak, mégis megéltek, majd a piacgazdasággal képtelenek voltak mit kezdeni. Aki erős, az talpon maradt, aki meg max. ládákat volt képes pakolni, az megrekedt az akkori szinten.

    [ Szerkesztve ]

  • Raysen623

    addikt

    válasz bambano #241 üzenetére

    Tényleg van benne logika? Mert én ettől a fasiszta szemétségtől okádni tudnék, de ha még túl is teszem magamat ezen akkor vajon Andrew G. Vajnának meg a többi talpnyaló strómannak miért nem kell bekötnie magát a NAV rendszerébe?! Ez az egyik olyan g@ci húzása a kormánynak amiben valóban van logika, csak nem olyan értelemben ahogyan te azt elhitted.

    A MÁV-nak öt ellensége van: a négy évszak, meg az utasok.

  • kolopele

    nagyúr

    válasz bambano #242 üzenetére

    A piaci verseny győztese az, aki a legtöbbet fizeti egy pályázatért. Be kellene bizonyítani először, hogy minden pályázatot csalással nyernek meg.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #354 üzenetére

    Oké, akkor most számold ki légyszives a másik oldalt is.

    Nem költözik, de munkája továbbra sincs. Előbb utobb hitelt vesz fel a házára, majd amikor nem tudja visszafizetni, jön a provident féle palacsinta sütő hitel, esetleg valami jó kis uzsorástól hasonló. De mivel a közüzemi számlát sem tudja fizetni, az elmü beszerel neki egy automatát amibe szép kis feltöltőkártyát lehet beledugni és addig van áram amig van rajta pénz, a vizmüvek felteszi a szükítőt amiből csak csöpögni fog a viz.

    A vége az, hogy emberünk alól eladja a bank a házat, jó esetben visszabérelheti azt... Számtalan ilyet láttam.

    Én nem állítom hogy az elköltözés egyszerü, de az is biztos hogy a maradás egyenlő a lassú halállal. Főleg annak fényében hogy aki teheti menekül az ilyen vidékről, igy az a lakás amit most 8 milláért erőltetnek és lehet hogy elmenne 7-ért, azt 10 év múlva 5 milláért erőltetik és talán 3-ért elmenne. Mindeközben a megvásárolandó lakás ára olyan helyen ahol van meló 12-ről felmegy 18 millára...

    Szóval nem ártana mindkét forgatókönyvet végigvenni.
    És persze van még a "c", hogy maradunk és bizunk benne hogy majd csoda történik és az állam odarettyint valami csoda gyárat. De valójában 99%-ban itt is a fenti forgatókönyv fog megvalósulni.

    Sajnos ez egy szar helyzet, és csak két rossz közül lehet választani.

  • #35193216

    törölt tag

    válasz bambano #354 üzenetére

    Ráadásul Pesten le kellene tennie a kauciót, és miközben a fele fizetése elmenne albérletre (többedmagával lakva, mert különben az egész menne el), az otthoni rezsi alapdíjat is fizetnie kell, ha nem sikerül eladnia a házat. Ugyanez a mutatvány Debrecenbe költözve nem is menne, mert ott kapcsolatok kellenének az elhelyezkedéshez.

  • Csabroncka

    addikt

    válasz bambano #354 üzenetére

    Egyrészt a szegény ember vízzel főz, vannak a társbérletek is és munkásszállók - itt nem arról van szó, hogy a magas albérletárakat firtatom, de mindig van olcsóbb- másrészt vannak azok az emberek akik a jég hátán is megélnek, és vannak azok akik nem. Utóbbiak állandóan csak nyavalyognak, azt nézik, hogy másnak miért és miből van több és sajnáltatja és sajnálja magát ami az egész életére és családjára is kihat.

    Szakképzetlen melós tegyen róla, hogy szakképzett legyen - millió egy lehetőség kínálkozik rá, és ne haragudj de aki még olvasni és írni sem tud az ne nagyon várja el, hogy keresi a munkaerő piac.

    A költözéshez - munka esetén a semminél minden más jobb!

    "in medias res"

  • Csabroncka

    addikt

    válasz bambano #365 üzenetére

    Lehet az én felfogásom más 30 évesen, munkával, feleséggel és gyerekkel.

    "in medias res"

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #365 üzenetére

    "ehelyett javaslom, mindenki csak olyan ajánlatot mondjon, amit ugyanabban az életkorban saját maga is megtenne."

    Én csak olyat mondok. Ha valahol nincs munka, akkor a legjobb épkézlább javaslat az, hogy el kell járni távolabbra dolgozni akár külföldre is.
    Ha valakinek megerőltető a munkába járás, akkor oda kell költözni. Ha ez meg túl drága, akkor meg kell próbálni összehozni egy épkézláb vállalkozást. De azokkal nincs mit tenni, akik ezek közül egyiket sem akarják mert ennél a háromnál életképesebb megoldás nincs és nem is lesz.

  • kolopele

    nagyúr

    válasz bambano #378 üzenetére

    Nem egészen. Vezető ember vagyok, külföldi piac orientált vegyesvállalattal, és urambocsá' saját szabadalommal, ami alapján a munka zajlik. Nem tartunk igényt semmiféle állami segítségre, ha van egy jó ötleted, magától is megjelenik egy-két pénzes befektető, a többi már csak rajtad múlik. A keresetek attól függnek, hogy milyen haszonnal dolgozol, mennyire tartod életképesen a vállalkozásodat, cégedet, stb. Konkrétumokat nem mondok, de például egy német cégnek egy hétvége alatt összedobtam egy olyan égetőkemence tervrajzát, amin a mai napig hüledeznek, és egy ilyenért 7 számjegyű összeg a jutalom. Rengeteg a lehetőség az országban, ha valaki nem csak a fejét hordja a nyakán, és mer kockáztatni is olykor (gondolok itt kemény pénzek beleölésén egy-egy projectbe).

    [ Szerkesztve ]

  • kolopele

    nagyúr

    válasz bambano #380 üzenetére

    Ezekre nem tudok mit mondani, mivel a konkrét tényeket nem ismerem, anélkül meg nem szokásom ítélkezni. Mariska néni is hall olykor kacifántos dolgokat a piacon, amelyeket még kacifántosabban ad tovább, és hát ki tudja, mennyi belőle az igazság. Ugye Gyurcsányt, Bajnait, Verest is ekézték, de mégsem ítélték el őket, akkor mégis ártatlanok voltak mindenben? Biztosan, ha a törvény így ítélt, nem igaz?

  • janeszgol

    félisten

    válasz bambano #365 üzenetére

    Ez egy hatalmas, kiemelt +1

    2024: nem lesz kegyelem a HMD-féle hulladékgyáraknak.

  • kolopele

    nagyúr

    válasz bambano #428 üzenetére

    Mondjuk igazad van, más az amikor ládapakolásra kell valakit alkalmazni, és más, amikor századmiliméter pontossággal kell egy szerszámot elkészíteni. Első esetben könnyen találsz 80 ezerért másik embert, második esetben már nagyon körbe kell nézni.

  • Reggie0

    félisten

    válasz bambano #435 üzenetére

    Vannak Budapestnek olyan reszei, amelyek csak szolidaritasbol tartoznak Budapesthez, hogy ne kelljen kornyeki berletet venni. Pl. XVII ker, Kokitol minden kifele, Orstol minden kifele, Savoya parktol minden kifele es Florian tertol minden kifele.

    En napi fel oranal tobbet nem megyek munkaba, vagy inkabb koltozom. Ha szar helyen lenne a ceg, akkor meg nem megyek oda dolgozni.

    (#432) mekker: Az autot lakokocsira le lehet cserelni. Legalabb nem kell apartmant berelni nyaralaskor :)
    De 15 evente egyszer koltozni azert nem egy nagy mutatvany.

    [ Szerkesztve ]

  • Mister_X

    nagyúr

    válasz bambano #435 üzenetére

    Mert nem lehet "nyílegyenesen", "megállás nélkül" haladni, mint két falu között. Sok a piros lámpa, a hétvégi sofőr, az önjlölt öngyilkos és a taxis, így néha dugó is.

    "Most kell szerénynek lenni, mert most van mire." --- "All dreams eventually disappear when the dreamers wake."

  • Mister_X

    nagyúr

    válasz bambano #440 üzenetére

    Ilyen a nagyváros. A világon mindenhol ilyen. Ázsiában képesek akár órákat ingázni vonattal városon belül. Ha a város másik részén dolgoznék (vagy Moszkva téren, vagy Kőbányán), akkor én is vonatoznék. Lényegében a HÉV is vonat (helyi érdekű vasút) és rengetegen ingáznak az agglomerációból egyetemen és a munkahelyemen is - vagy a város másik végéről jönnek kocsival vagy tömegközlekedéssel. A belvárosban baromi drága az ingatlan, ellenben munkahely/egyetem mind ott van.

    Megszoktuk, más magyvároaban se jobb. Amíg Debrecenben tanultam, ott is a diákok kétharmada ingázott vonattal vagy volánnal.

    "Most kell szerénynek lenni, mert most van mire." --- "All dreams eventually disappear when the dreamers wake."

  • #35193216

    törölt tag

    válasz bambano #440 üzenetére

    Pesten relatív sokkal kevesebbet kell utazni, mint vidéken. Mármint úgy relatív, hogy ha ugyanazokat a dolgokat kell elérned. Pesten 1 órás körben 1,5-2 millió ember él, ennek megfelelő (sőt vidékhez képest több) potenciális munkahely, iskola, szórakozó hely, színház, kulturális program, stb., stb. Ugyanez vidéken, ha Budapesttől távol nézzük, 2-3 órás kör autóval, ráadásul ott csak autóval lehet a legtöbb irányba normális időn belül, míg a fővárosban jó tömegközlekedés van.

    Én egy 60 ezres városban születtem és nőttem fel, egy ugyanekkorában jártam egyetemre, és egy 150 ezresben éltem 5 évet, mielőtt Pestre költöztem. Ha úgy gondolkodnék, hogy csak fél órán belül gyalog vagy tömegközlekedéssel elérhető munkahelyek jöhetnek szóba, akkpr a jelenlegi külső kerületi lakhelyemről sokszor több potenciális munkahely közül valaszthatok, mint a korábbi lakhelyeimen tehetném. Csak nem így gondolkodok, 1 óra még belefér katefória, ha messzebb jobb munkahelyet találok. De csak tömegközlekedéssel, autóval nem szívatnám magamat napi 2*1 órával, Budapesten különösen nem.

  • azbest

    félisten

    válasz bambano #459 üzenetére

    Arra kell vigyázni a hatékonyság kapcsán, hogy a termék piaci értéke vagy a cégbe könyvlet értéknövekedése szerint nézzük.

    Jönnek sokan azzal, hogy itthon töredék annyi temelnek az emberek, mint például a németek. De ez csak akkor igaz, amikor a cég könyvelését nézzük.

    Nemzetközi cégnél, amelyik a profitot valamilyen adóparadicsomban igyekszik realizálni, ott lényegében csak a helyi bérköltség a műiködési költség az, ami értéknövekedésként a könyvekbe kerül. A működési költségben azért nagy különbségek nincsenek. Szóval, csak annyi bevételt generálnak, hogy meglegyen a legális alapja a bérek és helyi költségek kifizetésének. Aztán a terméket átpapírozzák egy másik cégbe, ahol egy könyvelő óriási értékteremtéssel hitrelen megtízszerezi az értékét papíron. (mivel semmi mást nem csinál csak megveszi az igazi termelő cégbtől, majd 10xes áron továbbadja.)

    Szóval, amikor arról van szó, hogy a a német melós 4x annyi értéket termel, az valójában éppen azt jelenti, hogy 4x akkora költségű volt a bére. Mert a gyár meg 0-ára van kihozva és a profitot az máshol hozzák ki papíron.

    Hogy hozzád közelebbi területről monjak példát: a telkom cégeknél is szokás, hogy kamu jogcímeken mozgatják át a profitot az offshore cégbe (védjegy, szín, logó, reklám használat...).
    Mondjuk ha tisztán magyar tulajdonú a cég, van X forgalom és Y profit. De, amikor külföldre papírozzák, akár azért mert megvette egy multi, vagy a tulajdonos nem akar itthoni adót fizetni, akkor hirtelen ugyanaz a munka az itthoni papíron már csak mondjuk fele annyi értéket termel, mert a bevétel felét másik cégbe tolják át valamilyen indokkal.

    És ez teljesen érthető a tulajdonos szemszögéből. Csak az a szemét dolog, amikor erre hivatkozva mondják, hogy nem termelsz és ezért nem kapsz jobb fizetést. Közben meg lehet többet termelsz, csak ügyesen papíroznak. Ezért kellenének igazi szakszervezetek 90% feletti tagsággal.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz bambano #461 üzenetére

    Nincs értelme hatékonyságról beszélni úgy, hogy közben a könyvelés szerinti értékre gonodolsz, mert az csak pénzügyi ügyeskedés.

    Ilyen logika mentén az közalkalmazottak teljesen értéktelenek.
    A versenyszférában szokás arra hivatkozni, hogy kevés GDP-t termelsz és azért nem kapsz több pénzt. Közben pont azért kevés a GDP, mert nem kap rendes fizetést, hiszen a fizetés az, amit nem tudnak olyan könnyen átpapírozni offshore cégbe.

    És ez a válasz arra, hogy miért 4x termelékenyebb ugyanazzal a munkával az ember, amikor németországba megy dolgozni. Mert 4x annyit keres és ez jelenik meg a GDP-ben, a cég könyvelésében, eladási áraiban. A profit nem ott jelenik meg.

    Az itthoni kis cégek, akik nem tudnak ilyen ügyeskedést és olcsó termékeket állítanak elő, azok egészen más helyzetben vannak. Ők annak elszenvedői, hogy nincs fizetőképes kereslet és ezért tényleg nincs elég bevétel a jobb fizetéshez. Ott függ össze a nagy cégekkel, hogy azok lapátolják ki a profitot úgy, hogy közben papíron itt csak minimális értékteremtés folyik.

    A félreértés elkerülése végett: nem a multokat szidom. Az ehte magyar cég is hasonlóan menti ki innen a pénzét, ha teheti.

    Ez pedig az adóbevételekben is meglátszik. Itt pedig a közalkalmazottak fizetése kapcsolódik be a körbe. A munka értéke annyi, amennyit izetnek érte. És nálunk nincs értéke a munkának. Ellenben az ügyeskedésnek hagyománya van.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz bambano #463 üzenetére

    igen ezt.
    Mivel képtelen vagy megérteni, hogy azért kap annyit a melós, mert csak annyit adnak neki. A bérének semmi köze a termelékenységéhez ezen a szinten. Ha 10-20x akkora bérről lenne szó, na akkor kezdene valóban számítani a munka értéke abban, hogy mennyit kap.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz bambano #465 üzenetére

    goto #462

    minden üsszefügg mindennel, nem lehet kiragadni a kontextusból.

    Egyébként úgy dobta a google hogy mintha lennének emelések jövőre [link].
    Mondjuk furák a számok... ha levonom az emelést a bértömegből, akkor úgy látszik, hogy 544 ezer ember bérére megy el most 562 milliárd. Ez átlagban a közalkalmazotti minimálbérre (garantált minimum) jön ki a 86 ezrével.

    [ Szerkesztve ]

  • #35193216

    törölt tag

    válasz bambano #458 üzenetére

    Nem érted miről beszélek, mikor azt írom, relatív. Arról beszélek, hogy az elérhető lehetőségekhez viszonyítva kell keveset utazni. A szülővárosomban mindent elértünk 30 perc alatt gyalog, ami kellett, csakhogy ez a jelenben számomra 1000-ed annyi potenciális munkahelyet jelent, 4-ed annyi potenciális fizetéssel, 20-ad annyi szórakozási és kulturális lehetőséggel, az ország elcseszetten Budapest központú közlekedése miatt pedig a hétvégi program is jobban megszervezhető (nem autóval, vonattal is!).

    Na ezeket ha összevetem 1 órás körzetben, akkor tök más a kép, ezért amikor azt mondod, vidéken nem közlekedsz messzire, akkor valójában nem ugyanazt hasonlítod ugyanahhoz. Az autópályán 100 km-es körödben lehet hogy 20-ad annyi potenciális lehetőség nincs, mint Budapesten 10 km-es körzetben. Az meg hogy kinek hol laknak a szülei, rokonai, egyén függő. Nekem vidékről-vidékre mikor egy megyeszékhelyen laktam kb. 300 km-re laktam a szüleim, ami tömegközlekedéssel átlag 6 óra volt, autóval 4,5-5, most Budapestről ugyanez 3 óra háztól-házig tömegközlekedéssel a kb. 250 km... Mert vidéken nincs mindenütt autópálya, sőt sajnos az autópályák is Budapest központúak, ha keresztirányba mész már szívás van.

    Amúgy igazad sincs még abszolút értelemben sem, mert a városokból indulsz ki, de a vidéki városokba is sok a bejárós, meglepően távolról is, és akkor a nyugati határszélről ingázókról nem is beszéltünk.

    Amúgy ha dugó van, az a héveket, villamosok többségét nem, metrót nem érinti, Budapesten meg amúgy sem érdemes autózni.

    Szerk.
    Egyébként vidéken nem láttam középvezetői szinten lévő embereket tömegközlekedni, Budapesten ez is általános.

    [ Szerkesztve ]

  • UnA

    Korrektor

    válasz bambano #497 üzenetére

    "hány országban csinálják, hogyha túl olcsó lesz a benzin, felemelik az adókulcsát, ezzel a fogyasztói árát is?"

    Szerintem bárhol, ha fontos a bevétel.

    "a költségvetést pedig jellemzően az előző évi költségvetés megszorításából és a következő évi alkotmányos költség elvárásból számolják hasraütéssel."

    Pontosan.

Új hozzászólás Aktív témák