- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Hobby elektronika
- Épített vízhűtés (nem kompakt) topic
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Vezetékes FEJhallgatók
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Az Apple megszerezné a klubvilágbajnokság közvetítési jogait
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- Bluetooth hangszórók
Hirdetés
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
A franciáknak elege van abból, hogy minden gyerek mobilozik
it Vissza akarják szorítani a gyerekek és tinédzserek közösségi média- és okostelefon-használatát.
-
Képeken az egyik kameráját elvesztő Sony Xperia 10 VI
ma Részletes anyag került fel az internetre a Sony idei középkategóriás telefonjáról, három helyett két hátlapi kamera várható.
Új hozzászólás Aktív témák
-
zsolt501
nagyúr
Szépen hangzik, de én a tartósságra, és a színek tartósságára is kíváncsi lennék, mert ezzel azért még akadnak gondok, igaz ez is szépen javult az utóbbi időben, de még mindig vannak gondok.
''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''
-
#90933760
törölt tag
A 4K még annyira nem érdekel, de az oled jöjjön csak végre. Amióta megláttam csak az kell.
-
Patice
nagyúr
Helyes. A plazmám még bírja, de legalább az utód kezdhet elterjedni. Csak így tovább!
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
-
senior tag
Nagyon várok már egy megfizethető, 1080p-s OLED TV-t, jóóó nagy méretben
-
wolfman
veterán
Az nagy szívás lenne. Bár íratlan dolog, de nagyon sokan számítógépre kötve használják a tévéjüket játék közben, aztán 4Kt még ha össze fossák magukat a VGA-k, nem nagyon tudnak megmozgatni. Több VGA igen, de még mindig sokkal többen vannak akiknek egy van a masinájában.
Én egy 55-60" körüli FullHD Oled-re pályáznék be, nem is kellene több jópár évig. 4K is frankó biztos, csak még a FullHd is megteszi, főleg hogy én is játszom rajta.
Konzolokat nagyobb felbontás jobban megfogja? Ott mennyire számít a játékok felbontása? Vagy fix aztán azt nyújtja ki a tévé?
(#9) lorinser: Persze hogy a gyengeségeket elrejtik a gyártók. Viszont én azt hallottam, hogy ezek a hibák is ilyen 6-7-8 év után jelentkezhetnek nyúzástól függően.
[ Szerkesztve ]
„Ami mérhető, mérd meg! Ami nem mérhető, tedd mérhetővé!” – Galileo Galilei
-
Örvendetes. Majd szóljanak, ha 1000EUR alatt lesz a 40" körüli 4k3D OLED megjelenítő natív 120Hz-es képfrissítéssel.
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
SunMount3r
nagyúr
Én csak arra leszek kíváncsi, hogy mihez kezd majd a Samsung, Sony, meg a többi gyártó, amikor az OLED-ek ára a mostani sima LED-esek szintjére csökken... Ha lesz ilyen, mert ugye az LG konkurencia híján úgy áraz majd ahogy akar?!
-
Chibass
tag
Szerintem ezeket a hibákat mindenki csak szajkózza, miközben látni még senki nem látta, csak hallott róla...Mindeközben mindenki csak szeretne egy ilyen TV-t otthonra.
Aki nappal is legény, az éjjel nem volt ott!
-
lorinser
senior tag
Olyan nagyon régóta nem kapható OLED TV (kb. 3 éve?), hogy a felhasználó tapasztalja a hibákat. Még "várnunk" kell arra, hogy valaki otthon szembesüljön vele és megírja.
Az LG nyílván hosszabb ideje teszteli már ezeket a paneleket így ők tudják, mi várható. A probléma egyébként alapvetően az, hogy a különböző színű pixelek eltérő módon öregszenek. Nyílván ezeken javítani fognak, hogy legalább együtt öregedjenek.[ Szerkesztve ]
Poco F5, Philips 55PUS8303, Philips 58PUS8535
-
elefant
HÁZIGAZDA
De mivel csak egyféle színű pixel van (fehér) az LG tévékben, ezért ez nem lehet probléma. Az igaz, hogy csak 3 év telt el, bár ez a 3 év ma már sajnos elég sok idő ahhoz, hogy legalábbis egy gazdagabb nyugati országban nyugodt szívvel lecseréljék a tévéjüket.
Az időt felgyorsítani nem lehet, szóval szerintem az LG-nél se tudják, hogy mennyit bírnak ezek valóban. Nekem azt mondták, hogy vannak olyan modellek, amiket 0-24-ben nyúznak, hogy közelebb kerüljenek az igazsághoz. Viszont az is igaz, hogy az pedig nem reális felhasználási mód.
-
Crytek
veterán
27"-os jóféle OLED monitor 60 ezerért az lenne jó végre!
Next PC Upgrade: 2022
-
snecy20
veterán
Azt azért gondoltam magamtól is hogy az ára nem lesz időtlen időkig csillió pénz.
Az Oroszországnak küldött iráni drónszállítmányok csak elnyújtják a háborút.
-
lorinser
senior tag
Remélem, hogy így van, én is csak örülnék ennek. Bár a mai, felgyorsult fogyasztói társadalomban nem nagyon érdeke már a gyártóknak, hogy valóban tartós termékeket készítsen.
Hol vannak már azok az idők, amikor pl. egy Grundig TV hiba nélkül elment tizenX évig.Poco F5, Philips 55PUS8303, Philips 58PUS8535
-
Joz76
tag
-
vicze
félisten
De ezt a tulajdonságát 15éve állapították meg, és azóta hurcolja ezt a keresztet szerencsétlen.
Mintha azt mondanád, hogy a CRT vibrál, mert a 70-as években láttál egyet.
Folyamatosan fejlesztik, így a tulajdonságai is folyamosan változnak, a X évvel ezelőtti technológia a semmiben nem reprezentatív a maira. -
PuMbA
titán
Közben pedig van még mit javítani az LG OLED TV-jein, 650 soros mozgásfelbontással alulmúlja az LCD-ket és bekalibrálva sincs a színhelyesség az LCD közelében Mire értelmes áron lesz, kiforr
[ Szerkesztve ]
-
cszn
őstag
Én is így gondolom. A "felhős" sötét még erősen rontja az összképet, bármennyire is lelkesítő a nagy kontraszt. (Hozzáteszem még nem láttam egyet sem, ahogy gondolom itt sokan.) Mindenesetre, még ha ilyen tempóban fejlesztik is, sztem lesz még vagy 3 év minimum míg elérhető áron lehet majd a tömegeknek venni. A konkurencia a nagy kérdés.
(#29) halaszlo Hogyhogy mitől? A Samsung három külön színű OLED-del oldotta meg, az problémás volt az öregedés miatt. Az LG meg csak fehér OLED-et használ színszűrővel. Háttérvilágítás nincs. Színváltás viszont sosem volt, csak különböző színű OLED-ek.
[ Szerkesztve ]
-
vicze
félisten
"különböző színű pixelek eltérő módon öregszenek"
Ez nem feltétlenül igaz minden megoldásra, nagyon sokfajta van.
Amíg a Sony legdrágább stúdió monitorai mind OLED-ek, nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy olyan valamit vesz valaki, amit ki kell dobni pár év után főleg nem 20e$-os áron.Nyilván az olcsó consumer cuccokba nem lenne gazdaságos ugyanazt rakni, vagy mérte probléma van stb., de maga a probléma szerintem megoldott.
(#31) elefant: Miért ne lenne LED benne, organikus LED van benne, ez a neve. A LED egy áramkör nem, egy kicsi világító akril műanyag darab.
[ Szerkesztve ]
-
Ijk
nagyúr
Az a probléma hogy ugyanolyan szar a mozgóképfelbontásuk mint az LCD-nek. Aki megszokta a CRT majd plazma éles képét annak ez sem lesz elég jó. Talán BFI-t belerakják egyszer, különben meg ezt is le kell nyelni egy csúcskészüléknél. Monitornak képileg jobb lenne, de a statikus tartalom hosszútávon beleégne.
/人◕ ‿‿ ◕人\
-
Kékes525
félisten
UHD + OLED, remek hír!
Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
Strezi
őstag
Szerintem inkább növeljék az árát, úgysem lehet kapni magyarországon
Nagyobb hír értéke lenne, hiszen kincs ami nincs
Használt LiFePo 15kWh akuk eladóak! ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...
-
veterán
Nem így van.Ez egy szerves anyag amit vegyületekkel színeznek,így lesz piros,kék zöld,esetleg sárga.De sajnos a kék szin nagyságrendekkel hamarabb öregszik el és veszti el fényét,mint a többi szin.Ezért nincs egyik gyártónak sem ilyen megoldása.Az LG mérnökei kitalálták,hogy csak fehér oled-et használnak és ez elött színes szűrők vannak,így született meg a WRGB OLED ami az LG szabadalma,senki más nem gyárthatja,csak ha licenceli esetleg.
duree54
-
Partz
senior tag
Jövőre beszeretne lépni az Lg a stúdió monitorok versenyébe, az oled paneljével. Tervben van ha gazdaságos lesz lecsúszik az átlag felhasználók körébe. Én azért nem várnék 60 ezret tőle.
Vicces olvasni hogy még mindig ott tartunk, "de hát a kék sub-pixel jobban öregszik" Rengeteg oled hír kapcsán számtalanszor kitárgyaltuk ezeket. Ez is ilyen mélyen begyökerezett dolog, ami mindig téma lesz.
Ijk:
Szerintem ez a mozgásmegjelenítés inkább megszokás kérdése. Főleg plazmásokat foglalkoztat a téma. Ajánlom ennek a rövid tesztnek a mozgás megjelenítés részét, a Pana VT is szóba jön az oled mellett.
"Being a plasma owner, I was able to check out some sports content on my VT65 when I returned home. It wasn’t clearer, it didn’t have less motion blur. I would choose the OLED over the LCD or the plasma as it presented the most watchable picture during motion." -
Strezi
őstag
Az UHD modellek nem kaphatók. Ma is bszéltem az LG szuppoortal, magyarra fordítva figjuk nincs mikor lesznek és két hónapja sem tudták.
Az meg hogy árukeresőn ott van különben sem jelenti azt hogy meg is lehet venni Két hónapja előlegeztem OLED-et, de visszamondtam mert nem kaptak készüléket. Sem a Mediamarkt sem az Euronics
Használt LiFePo 15kWh akuk eladóak! ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...
-
Partz
senior tag
Színhelyességgel és a mozgásmegjelenítéssel sincs különösebb probléma alapos kalibráció után, ha csak a Tévékirály cikk pontozólapjára pillant az ember. A csúcs lcd szintet hozza, isf kalibrálók is hasonló véleményen vannak. Ami a legnagyobb hibája jelenleg ezeknek a paneleknek, az alacsony fényerő melletti homogenitás. Ami pár száz óra használat után jelentősen képes javulni.
Strezi:
Sajnos ez így van, Lg magyar honlapját érdemes figyelni mikor kerülnek fel az idei modellek. Angoloknál vagy akár a németeknél már rég kapni. Több német tulajról tudok.[ Szerkesztve ]
-
PuMbA
titán
Akkor csak a mérések pontatlanok
mzso: Ha mozgás van a képen, hány sort tudsz elkülöníteni a képernyőn (értelemszerűen FullHD-nál 1080 sor max). Van több 1920x1080-as FullHD videó, amiben egy ábra mozog gyorsan oldalra (jellemzően fekete vonalak közöttük egyre kisebb fehér résszel) és oda vannak írva mellé a számok 300-tól 1080-ig. Annyi a TV-d mozgásfelbontása, ahol még látszódik a fehér rész a fekete csíkok között, ezzel szoktak tesztelni Videó, de itt nincsenek számok.
[ Szerkesztve ]
-
MaUser
addikt
Hát izé, helyesen néhány (főleg G) típusnál öreg korukra lett kimérhető fényerő csökkenés és ebből kifolyólag fakulás. Ez utóbbit kalibrálás megoldja (már ha a tulaj észrevette), a fényerő csökkenés meg nem olyan szintű, hogy emiatt bármi baj érne. Plazmát amúgy sem 100-as háttérvilágításon járat az ember.
Ha már hiba, a kontraszt csökkenése idővel sokkal nagyobb gond a plazmáknál. Egyes G-k esetében akár egy nagyságrend csökkenés is lehetett, ezzel elérve a belépő plazma kategóriát (már csak kb. 10x-szer jobb kontraszt arányt biztosítva az akkori csúcs lcd-knél). Mondjuk ehhez is kell vagy 4-5 év.
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
Partz
senior tag
Játszhatunk a számokkal, ha gondolod. Mind a két kijelző típus 100% közeli színlefedettséget ér el rec.709-es szabványban, dci-p3-ban az Lg féle oled 88%-os lefedettségű, míg a most kapható csúcs quantum-dotos lcd készülékek 92%-ot érik el. Az oled sárgában gyengébb valamivel, a quantum-dot cián vonalon, színbeállításokról rengeteg mentett képem van. A mozgásmegjelenítés beállítás és egyén függő, de az lcd-vel ellentétben itt pixeléles képet is ellehet érni, lásd a fenti cikket.
Amiket felhoznak hibának, hogy gyengék a színek, azt mind a megfelelő kalibráció hiánya okozza általában. Elég sok rosszul kalibrált oled tv-t láttam házi videó teszteken. Az tény aki ilyen készüléket vesz annak érdemes erre időt szentelnie, esetleg valaki profi segítségét kérnie műszerekkel.[ Szerkesztve ]
-
Partz
senior tag
Közben már az év végén megjelenő, valamivel olcsóbb változatokról is szivárognak az infók.
[ Szerkesztve ]
-
Crytek
veterán
Ez a "beégés" garanciális próbléma? Mert ha igem akkor kit érdekel?
Next PC Upgrade: 2022
-
zsolt501
nagyúr
Tudom, hogy más a gyártó, és telefon, de a Samsung Note2 kijelzője is OLED egyik hajtája (AMOLED), de itt beégés esetén a garidő alatt cserélik a kijelzőt, ha itt nem így van, az elég nagy probléma.
''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''
-
laszlohu
addikt
Akkor viszont nem értem mitől olcsóbbak :
az olcsóbb új modell átszámolva, a Full-hd-s
2299 euró, ami áfa nélkül
2299*313 = 720 000 Ft
[ Szerkesztve ]
-
cszn
őstag
Ezt nézem én is. Nameg kerestem a 930 induló árát, asszem 2500 juró lehetett (2000 font), szóval nem egy nagy robbanás.
[ Szerkesztve ]
-
vicze
félisten
Az EUR ár mindig ÁFÁ-s, dollár mindig ÁFA nélküli. (EU-ban kötelezően ÁFÁ-s árat lehet csak feltüntetni.)
Magyar árakat szerintem hanyagoljuk, csöppet "türkösek".
LG 55EC930V 3000EUR-ról van most leárazva 2200-re mint kifutó modell, a másik meg ma jelent meg és ajánlott fogyasztói árat kapott, valószínű 2000 alatt landol.[ Szerkesztve ]
-
KTTech
veterán
A plazmáknál is szerepelt a leírásban: a statikus képtartalom hátramaradása nem garanciális probléma. Az, hogy néhány esetben ettől eltértek... az más kérdés. El kell fogadni, technológiával jár. Ezeknél pont ugyanúgy benne lesz... ennyi. Mondjuk nekem a Note1-esem OLED-ét se sikerült még beégetni...
De, aki statikus tartalmat akar nézegetni, ahogy eddig is, ezután is vegyen LCD-t (bár, az is be tud égni, csak több idő kell neki...).www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
-
Partz
senior tag
A késő őszi megjelenésig ezek az árak még biztos esni fognak. Közben felröppent a hír az 55EC940 fhd változatról is, ami külsőre így elsőre ugyanaz mint a 55EC930, mintha a talp krómosabb lenne.
-
Interceptor
addikt
A hétvégén néztem megy egy Lg 55-ös OLED-et a hülye nem vagyokba, de típusára már nem emlékszem sajnos(full HD-s volt). A színek jónak tűntek, de nem értem miért akadozott a demo anyag. Néha megakadt és elég kiábrándító volt, mert amúgy más szempontból jónak tűnt a tv. Tudja valaki mitől van ez?
[ Szerkesztve ]
Nem kell drága gép, csak játékra kell
-
Seregély
tag
Nálunk a cégnél 2db LG Oled TV-n naponta 12-14 órát mennek a céges reklámok már három éve, szerintem semmit nem változott a képük az évek folyamán, beégést sem látni. Egyébként számomra az Oled bármilyen apró hátrányát feledteti a brutális kontraszt.
-
lorinser
senior tag
Ahogy előttem is mondták, a beégés nem garanciális probléma (10. oldal).
De ez nem csak az LG-nél kizáró ok, hanem pl. a Samsung-nál is.
Poco F5, Philips 55PUS8303, Philips 58PUS8535
-
sb
veterán
Másik topicban írtad, hogy 4k-nál már nem gond az OLED "pixelessége".
Érdekelne, hogy ez az egész mire vezethető vissza. Mitől tűnik vastagabbnak a keret a pixelek körül FHD-ban? És 4k-ban ez miért lesz jobb... a felbontás nő, a pixelméret csökken nyilván, de ha most sem a pixelmérettel van a gond, hanem a kerettel akkor akár rosszabb is lehetne kisebb pixelméretnél az eredmény. (arányaiban nagyobb lenne a pixelkeret?)szerk: A "plazmásan jó" mozgásmegjelenítésnél mindig megkérdezem, hogy 24p, blur-ölt tartalomnál vajon minek is gyors panel, de érdemi választ még soha nem kaptam.
[ Szerkesztve ]
-
Ijk
nagyúr
Mert a 24p is mozgókép és nem tudom mitől "blur-ölt tartalom". Attól hogy 5x jeleníti meg ugyanazt a képkockát még váltania kell a következőre az 5.-et követően és az a váltás jelenti majd a motion-blurt LCD-nél. BFI-vel viszont kiküszöbölhető a probléma, azonban ugyanúgy vibrálni fog mint a plazma és a fényerő is romlik.
[ Szerkesztve ]
/人◕ ‿‿ ◕人\
-
sb
veterán
A 24p másodpercenként 24 képet tartalmaz.
Ha egy objektum gyors mozgást végez, mondjuk a gyalogkakukk átfut a TV bal oldalából a jobb oldalába 3mp alatt akkor az azt jelenti, hogy 72 képkockában látod a mozgását összesen. Mivel 24fps*3s=72.FHD TV-n ugye van 1920 pixel vízszintesen. Tehát ha 72 fázisban végigmegy valami a TV teljes szélességén akkor 1920/72=27 pixelenként "ugrál" el a szemed előtt.
Ez ugye minden, csak nem folyamatos mozgás. És akkor a 3mp elég sok idő, még gyors mozgásnak se nagyon lehet nevezni. 1s alatt pl. 80 pixeleket ugrálna a kakukk képenként.
Ezért az összes mozgás motion blur-t kap, hogy ne ugráljon a szemed előtt, hanem valamiféle folyamatosságélmény legyen azért. Ha viszont eleve mosottszar a kép akkor mit beszélünk mozgásmegjelenítésről?
Állítsd meg nyugodtan a 24p mozit plazmán gyors mozgás közben. Az állókép sem lesz éles.
[ Szerkesztve ]
-
Ijk
nagyúr
Igen, csak lcd-n úgy fog ugrani 27 pixelt hogy amíg megjelent a következő szakaszon még nem tűnt el az előzőn, míg plazmán nincs ez a kettősség a képpontok gyors válaszideje miatt. Hiába "lassú" a 24Hz, a váltáskor motion blurrod lesz. Kb így néz ki a dolog leegyszerűsítve:
2-felvillanó kép, 1-a tartalom már nincs ott de a képpont még nem aludt ki teljesen, 0-nincs tartalom, nincs képpont, 120Hz-es frissítés (minden képkockát 5x jelenít meg):
LCD 24p: 22222 00000 -> 10000 22222
PDP 24p: 22222 00000 -> 00000 22222Mivel lassan múlik ki a képpont LCD-n két megoldás van, az egyik az interpoláció, tehát nem egyből kell 27 pixelt ugrania, hanem kiszámolt képkockákkal kipótolják a hézagot, mire a következő képkocáig ér addigra van ideje az előző képkockának "kiürülni". Nem lesz motion-blur, viszont szappanopera hatás cserébe.
Másik megoldás a BFI, fekete képkockák beiktatása. Itt egyből ugrik 27 pixelt, viszont a bedobott fekete képkocka miatt megkapja az időt hogy kialudjon az előző képpont.
Egy stroboszkóphoz tudnám hasonlítani, amikor egy színházi darabban stroboszkópoznak sokkal élesebbnek látod a mozgást, és persze darabosnak az alacsony frekvencia miatt.
Láttam LCD-t és plazmát 24p anyaggal, tapasztalatból tudom hogy a plazmán élesebb a mozgás 24p-n is, tehát nem csak száraz elméletről van szó./人◕ ‿‿ ◕人\
-
dezz
nagyúr
Csak jó lenne tudni, hogyan állítják elő a fehéret OLED alapon. Én nem tudok más módszert, mint a vörös-zöld-kék OLED anyagok keverése. Az UV-val gerjesztett fénypor nem jön szóba, mert az UV az OLED anyagokat is kinyírja. Esetleg valamiféle nanotechnológia? Arról talán már hallottunk volna.
(#35) Ijk: Komoly, hogy még nem tudnak strobingot/BFI-t, ami alap a jobb LCD-knél? (Mostanában nem nézelődtem.)
(#80): A válaszidő ma már nem jelent különösebb gondot. A BFI-re/strobingra elsősorban a szem miatt van szükség: hogy ne lássa tul sok ideig ugyanazt a képkockát, mert akkor "megakad" rajta és időbe telik, mire megindul az új pozíció felé, ahol újra "megakad". Ez szubjektív elmodódottsági látványként jelentkezik. Ha 1-1 pillanatra látja a képet, akkor felveszi a képen látható mozgás sebességét és ugyanazt a képrészletet fogja mindig megpillantani -> éles kép látványa.
Bővebben: Why Do Some OLEDs Have Motion Blur?
(#76) sb: "A "plazmásan jó" mozgásmegjelenítésnél mindig megkérdezem, hogy 24p, blur-ölt tartalomnál vajon minek is gyors panel, de érdemi választ még soha nem kaptam."
Én meg mindig megkérdezem, hogy vajon te kizárólag mozifilmeket akarsz nézni rajta vagy szóba jöhet a tévéadás is, pl. sportközvetítések? (Ez már kezd olyan SG-s lenni, ahol minden hírtopikban lefolytatják ugyanazokat a vitákat, szinte szóról-szóra. Bár úgy tűnik, már ők is kezdenek belefáradni.)
Egyébként a 24p-nek is jót tesz a strobing, még ha ugyanaz a képkocka 2-3x is jelenik meg. A normálisabb mozigépek is strobingolnak (a digitálisak is).
(#78): 24p-n sincs olyan szintű motion-blur, amit mondasz. Nem véletlenül ugrál az egész kép pl. panningkor. Túlságosan szét kellene mosni ahhoz, hogy ez ne jelentkezzen.
[ Szerkesztve ]
-
mzso
veterán
A ledeknél sem UV van hanem kék amivel gerjesztik a foszfort.
Valaki korábban linkelt róla cikket. Már nem emlékszem konkértumra, de nem ilyen primitív módon állítanak elő fehéret. Talán foszforokkal nyomatják tele, talán az olded részt tudják olyanra csinálni, hogy széles legyen a spektruma vöröstől kékik, estleg kombinálják. (Vagy valami teljesen más módon állítják elő.)
-
sb
veterán
Nem érted.
Légyszi kockázz ki egy gyors mozgású 24p filmrészletet.
Nem ezt fogod látni plazmán sem:
22222 00000 -> 00000 22222Hanem ezt:
22222 11000 -> 00111 22222Maga a kép el lesz mosva.
Még egyszer: Állóképen is megnézheted ahol nyilván se az LCD se a plazma ne mos el semmit, lévén egy darab mozgás nem történik egy darab pixelen se. Mégsem lesz éles a kép.
dezz:
Te érted a lényeget. Nyilván nem csak 24p-t nézek - sőt, ha tehetném akkor egyáltalán nem néznék 24p-t, csak 50/60p-t. De sajnos nem ilyen világban élünk, így a döntő része 24p. Ami miatt viszont leírom az az, hogy a plazmások 99%-a 24p-t néz 99%-ban. Nem TV-zésre veszik, a háttértvzés fogalmát sem értette Ijk sem korábban. A nappali fényviszonyok melletti szar fényerejű plazmabámulást sem értett még senki.
Plazma=feketére festett falú szobában besötétítve filmet (24p) nézni.
Általánosítok, de 99%-ban tényleg ez van.Azon vitatkozhatunk, hogy mennyi MB van egy 24p filmen, de valóban gyors mozgáson bőven van. Amikor centiket ugrálna egy ojjektum... Annyi, hogy semmi értelme LCD response-ról beszélni.
Lassú mozgásnál meg alig van, de oda meg megnézném melyik LCD annyira gyenge, hogy értékelhető utánhúzást generáljon ami használat közben is zavaró és nem csak a tesztprogramban.[ Szerkesztve ]
-
dezz
nagyúr
Vannak UV-alapú fehér LED-ek is, és azt hittem, a kék LED alapúak UV-znak is, de utánanézve igazad van, sima kék LED-ek és van olyan foszfor, amit ez is képes gerjeszteni. Meg ott vannak a QD-LED-ek (quantum dot LED), amiknél "spéci" anyagok szintén kék színű fényből állítanak elő más hullámhosszú fényt.
Azonban, az OLED-nél éppen a kék szín a problémás... Az ilyen OLED anyag megy tönkre a leghamarabb. Vajon létezik olyan foszfor vagy QD-anyag, ami zöldből vagy vörösből képes előállítani a többi (additív) alapszínt?
(#84) sb: Szerintem "igazából" nem a válaszidő a probléma az LCD-nél (ma már), hanem a strobing hiánya (kivéve a csúcskategória*). OLED-nél eleve nincs válaszidő-probléma, mégsem tökéletes a mozgás. Az előzőben (szerk. után) linkeltem egy cikket arról, miért.
* Ott meg sokan fogják és mindent kikapcsolnak, ami megkülönbözteti az 1-2 kategóriával alacsonyabb típusoktól.
[ Szerkesztve ]
-
Ijk
nagyúr
Láttam LCD-n 24p anyagot úgy hogy a szemem a plazmához van szokva és ott volt a motion blur. Lehet hogy sok embernek nem tűnik fel, de nekem igen. Határozottan élesebb 24p-n is a plazma képe. Dezznek mondom hogy akkor nem feltétlen a válaszidő, hanem a strobing miatt, de élesebb (nem tudom mennyi egy mai lcd válaszideje pontosan, ugye 120Hz esetén 8ms alatt kell lennie). 24p-n éles mozgóképmegjelenítésnél elkerülhetetlen a vibrálás, hacsak nem akarjuk hazavágni valami interpolációval. CRT-n, moziban és plazmán is vibrál a kép.
dezz: Néztem az LG OLED teszteket és nem láttam BFI-t. Remélem a jövőben beleteszik ezt a funkciót, és akkor tényleg teljes előrelépést jelent a plazmához képest.
[ Szerkesztve ]
/人◕ ‿‿ ◕人\
-
cszn
őstag
De ez nem törvényszerű! Lehet mind a 24 kocka tűéles, ha a záridő rövid. Ez ugyanolyan mint a fényképezésnél. Hosszú záridővel elmosódik a mozgás, röviddel kevésbé. Az egyik filmet így veszik fel, a másikat úgy, de igazából éles képet ritkán látni, mert teljesen más élményt ad mint a megszokott mozi látvány (ezért nem használnak általában nagyon rövid záridőt).
-
sb
veterán
Nem olvastam még a cikket, de ha LCD-nél (vagy bármilyen más kijelzőnél) nem a válaszidő a probléma akkor mi?
Egy telerajzolt papírlapot elhúzva a szemem előtt sincs BFI vagy más villogtatás.
Ha jó - tudom, LCD-nél nem annyira jó - a válaszidő akkor miben különbözik egy a mozgás egy megjelenítőn lévőtől?Ijk:
Azért a kedvemért néha nyomj egy pause-t plazmán a 24p gyors mozgás alatt és nézd meg mennyire éles maga a tartalom a tűéles plazma kijelzőn.[ Szerkesztve ]
-
Ijk
nagyúr
Ne a fejed mozgasd vagy húzz el egy papírt a szemed előtt, hanem a szemed mozgasd jobbra-balra. Na akkor látod mi az a motion blurr. Amikor a fejed mozgatod a szemed a lehető leghosszabb ideig egy tárgyra fókuszál, a fejjel ellnekező irányú mozgást végez. Amikor felvesznek egy oldalirányba svenkelést akkor ezt nem lehet reprodukálni.
/人◕ ‿‿ ◕人\
-
-
KTTech
veterán
Persze, meg amikor vetítettem a 13m széles vászonon se volt túl életlen... Ma gyakran fHD-vel vetítenek ekkora vászonra. De az analóg filmnek nehogy egy 4K vagy egy FullHD okozzon gondot felbontásban... (kb. 40-50Mpixel körül van 1 db filmkocka felbontása. De a legtöbb mai filmscanner csak 4K-van húzza be őket, a régiek - a kilencvenes években - 2K-val csinálták DVD-re + ilyen felbontáson ment a post-process is). A 8K már kb. a régi filmekkel egy minőséget hoz (persze, ha nem gagyi minőségben forgatták a filmet, rossz minőségű objektívekkel, nagy érzékenységű filmre).
Azt már csak halkan kérdezem meg, hogy szerinted mekkora méretű érzékelőkre forgatják a digitális filmeket? Megsúgom, nem nagyobbra, mint az analóg filmek képkockái az esetek 80%-ban (a maradékban már FullFrame-re vagy IMAX-ra forgatódik, ami nagyobb).
[ Szerkesztve ]
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
-
tecsu
addikt
Az állókép felbontását illetően igazad van, de mozgások esetén bizony durva blurok vannak, erről beszéltek föntebb.
Ha kimerevíted egy mozgó jelenet képkockáját, olyan elmosódott hogy azt nem foghatod sem az analóg, sem a digitális technikára, ezt direkt csinálták és csinálják minden filmmel.https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw
-
KTTech
veterán
A mozgó jelenet blur-ja attól függ, épp milyen zársebességgel fotózták. Ha1/2000s-el, akkor a mozgás is tökéletesen éles lesz. De akik arra várnak, hogy milyen jó lesz a 60-120p, el kell keserítenem őket, nem lesz jelentős előrelépés (ha a zársebességet illesztik a képkockasebességhez). Még a lassabb mozgások is bőven követelik az 1/250-1/500s-ez záridőt... sőt, még attól is függ a záridő, hogy milyen irányú a mozgás. De ez már alapszintű fotózás-elmélet. Arról meg ugye ne is beszéljük, hogy minden megjelenített mozgás állóképek sorozata.
Megjegyzem, a régi filmeknél nem szerették az 1/24s-hez tartani magukat, láthatóan. Pont ezért volt megfigyelhető a visszafele forgó kerék a kocsikon. A mai filmeknél pedig a sok CGI-s bénázás - könnyebb eltusolni a hibás részleteket, mint sokszoros költségen megcsinálni jól - és az LCD-k csapnivaló minősége "indokolja" a túlzott mosást - hiszen így nem tűnik fel, mennyire gyenge is a mozgás megjelenítése rajtuk (persze ma már vannak egész jók, de egy plazma töredékáron, évekkel ezelőtt is tudta ezt, jobb dinamikatartomány mellett).
Az OLED-nél pedig egyetlen dolgot kellene, hogy megoldjanak, hogy ne Sample-and-Hold rendszerben működjenek, hanem kapjanak rendes vezérlést - mint pl. amilyen a Panasonic 50-es és 60-as plazma szériájában is volt, az FFD - Focus Field Drive -. Igaz ez szabadalom alatt áll, így erre az esély max. a Pana OLED-eknél van. Amikor ez megtörténik, én is leváltom a jó öreg NeoPDP-m, mivel az OLED-ekkel nagyobb dinamika és még mélyebb feketék érhetők el, immáron a mozgás tökéletes megjelenítésével párhuzamosan.
[ Szerkesztve ]
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
-
dezz
nagyúr
Hát akkor olvasd el!
(Vagy lásd itt alább.)"Egy telerajzolt papírlapot elhúzva a szemem előtt sincs BFI vagy más villogtatás."
De nem is 24 vagy 60 fps-sel látod...
A motion-blur a záridőtől függ (mint tudjuk), amit az adott jelenethez igazítanak, pl. hogy milyen mozgások vannak. De sosem viszik fel 1/24-re, még a közelében sem, akármilyen mozgás van, mert egy nagy paca lenne az egész kép. Így nem lehet teljesen kiküszöbölni a film juddert.
(#100) KTTech: Az OLED-hez miért kellene FFD? A plazmához a négyszöjeles ("1-bites") vezérlés miatt van szükség különféle driving eljárásokra. (Más szóval, a plazma cellák vagy világítanak, vagy nem, az árnyalatokat ennek különféle modulációival hozzák létre.) Úgy tudom, az OLED szubpixelek (az LCD-hez hasonlóan) analóg módon szabályozhatók, emiatt nincs szükség modulált négyszögjeles vezérlésre.
Amire alapvetően szükség van a jó mozgáshoz, az a strobing/BFI, amikor is 1-1 képkockát jóval rövidebb ideig jelenítenek meg, mint a teljes frame-idő, az idő többi részét pedig feketeség tölti ki. Így a szem kellően rövid időre látja az adott képkockát ahhoz, hogy ne akadjon meg a szemgolyó mozgása, miközben követ egy mozgó objektumot, mert az egyes pozíciók közötti ugrálás tökéletlensége okozza a szubjektív elmosódottságot (akármilyen gyors amúgy a képváltás a megjelenítőn).
(Az eljárás ebben a formában csak 60 fps fölött alkalmazható, mert alatta túl nagy lenne a villogás, ezért alatta többször jelenítik meg ugyanazt a képkockát. Ez egy jó kompromisszum a jobb mozgás és a kisebb villogás között. A mozigépeknél is ezt alkalmazzák.)
A fenti alternatívája a mozgás-interpoláció, de az tökéletlenebb és persze mozifilmek esetén szappanopara hatást kelt. Sportműsorok és hasonlók esetén nem olyan rossz, sőt a két eljárás ötvözhető is.
-
tecsu
addikt
Tehát az emberi szemnek végül mindenképpen gyorsan villogó felület kell, hogy szépnek lássa? Nem lehet úgy megejteni, mint a valóság, hogy egyáltalán nem villog?
Elég abszurd, hogy a természetellenes villogó jobb a szemnek, mint a természetesebb nem villogó megjelenítés.
A LED-lámpákat és a PWM-es monitorokat is azért kerülöm, mert azok még természetellenesebbek, mint a többi.https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw
-
KTTech
veterán
A plazma vezérlése PWM volt, ahogy az OLED-é is. Az OLED-eket mindig PWM-el hajtják meg, csak a frekvencia változik, a gyengébbeknél látszik a működése, a jobbaknál nem. Az analóg vezérlés nem opció, mert túl nagy áramigénye van a meghajtásnak... és egyébként sem igazán kivitelezhető ennyi pixelnél.
Az LG-nél a szubpixelek LCD módon működnek, annak minden hátrányával együtt (beleértve azt is, hogy nem zárnak tökéletesen a szubpixelek). De a szubpixelek vezérlése sem analóg, hanem PWM...
Innen kezdve van létjogosultsága a FFD-nek is. A BFI szerintem részmegoldás, valóban a moziban is használtuk, így lett a 24p-ből 48Hz-es kimenet. A 72Hz-es vetítőgépek igen ritkák voltak, mivel nagyon sok fényt vesztett a rendszer... és ez a lényeg: minél nagyobb a frekvencia annál több energiára van szükség, a mai napig. Minél több BFI-t használnak, annál több energia kell a pillanatnyi kép megjelenítéséhez, viszont az FFD pont ezt a kérdést veszi célba, hogy hogyan jelenjen meg az a pillanatnyi kép a leghatékonyabban.
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
-
KTTech
veterán
Az emberi szem alapból villogások sorozatával lát (sőt, még ugrál is nézés közben, az ugrás idejére pedig kikapcsolja magát, hogy ne zavarjon). A megjelenítésnél pont ezt a jelenséget használják ki.
Sőt, ha nem elég éles képet lát, akkor kihagyja, és nem értelmezi az agy, hanem egy korábbi állapotra áll vissza, ahol még éles volt a kép. Ilyenkor szokott "megállni" az analóg óra egy pillanatra, amikor ránézük (ha mozog a másodpercmutató, akkor hibás képnek értelmezi az agy).
De egyszerű teszt: mozifilmet 24p-nyi sebességgel villogás nélkül húzz el a szemed előtt. Semmit nem fogsz látni belőle, egy összefolyó maszlag lesz. Amint egy szinkronizált stroboszkóppal nézed, rögtön megjelenik a mozgókép.
[ Szerkesztve ]
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
-
Ijk
nagyúr
Semmi nem kell. Itt az egész vita lényege az hogy vannak akik a CRT és Plazma mozgásmegjelenítését tartják referenciának, aminek oka és elkerülhetetlen velejárója a villogás. A moziban is villog a vetített kép.
A legtöbb embernek az LCD is elég éles, miközben villogásmentes.
A plazmát nem gyártják, jelenleg az OLED-ben van a leginkább potenciál hogy a legjobb mozgóképmegjelenítő technológiává váljon. Mivel a színhelyessége rendben van és a kontraszt minden eddiginél nagyobb, így képmegjelenítésben vitathatatlan az előnye, már csak a mozgóképmegjelenítés az amiben javítani kell. Egyszerűen bele kell rakni a BFI-t és kész. Aki a villogós mozgóképhez szokott mint én is az bekapcsolja, akinek nem kell az meg kikapcsolja./人◕ ‿‿ ◕人\
-
KTTech
veterán
Khm... az LCD is villog, még akkor is, ha állandó fényű a fényforrása. A villogást maga a képváltás adja. Igaz ha csak ennyi van (minden egyéb trükk, mint pl. interpoláció által létrehozott plusz képek beszúrása stb nélkül) ebben az esetben legalább a mozgókép felbontása rossz...
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
-
sb
veterán
Ha a tartalom lassú hozzá akkor nem nagyon mindegy, hogy mivel jeleníted meg?
Ezek szerint amit írsz:
1. A szemem nagyon király mozgásfeldolgozásban.
2. A plazma is nagyon király benne.3. De a nagy király megjelenítés és feldolgozás mellé elég a folyamatos ÉS éles képhez a 24p?
Nincs itt ellentmondás?Ha pedig nem elég a 24p akkor meg lehet fordítani: vagy ugráló képet kapok (mert a szemem frankó), vagy mosottat (mert el van mosva a tartalom, hogy ne ugráljon a frankó szemem előtt).
-
sb
veterán
Ezt most hogy jött ide?
Alma-körte.Ha a fejem mozog a szemem pedig tartja a fókuszt helyben akkor rohadtul nincs mozgókép.
Ha egy tárgy elmegy a szemed előtt (gyalogkakukk) vagy minden tárgy elmegy a szemed előtt (svenk) akkor van mozgás. Vagy egy vagy több ojjektum.És ott mosódás is lesz ha 24 képet látsz másodpercenként. Ez a lényegen nem változtat. Erre kéne koncentrálni nem arra amikor nincs mozgás.
-
dezz
nagyúr
Elkerülte a figyelmedet az utolsó bekezdés. A valósághoz a magas fps van közel. A sportközvetítéseknél és sok más tévés műsornál éppen ez a cél, már felvételkor. A tévés anyagok 50 (PAL)/60 (NTSC) mozgásfázissal dolgoznak. Későbbi terv a 100/120 fps. És talán még az utóbbi is kevés strobing nélkül a sample-and-hold rendszerű megjelenítőknél. Mindenesetre itt jön be a mozgás-interpoláció, az viszont egyrészt tökéletlen, másrészt a többség számára mozifilmek esetén elveszi az alacsony fps által keltett álomszerű hatást (lesz helyette szappanopera hatás: a tévéfilmek többségét PAL-50/NTSC-60-as videokamerákkal rögzítik, így olyan lesz, mint egy tévés riport).
(#103) KTTech: Van egy nagyon nagy különbség a plazma és az AMOLED között: az elsőnél nincs szubpixel-szintű vezérlés, ami a képfrissítések között is "dolgozik", az utóbbinál - hasonlóan a TFT-LCD-hez - van. A TFT-LCD panelek vezérlése is analóg, nem gond a sok szubpixel. Bár vannak hibrid megoldások is, ahol a beállító jel analóg, de ez egy low-level PWM áramkört szabályoz. Lehet, hogy AMOLED-nél is így van.
Az FFD-nek az a lényege, hogy az árnyalatképző képfrissítések nincsenek elosztva a teljes frame-időre, hanem egy rövid időszeletben zajlanak le, az idő többi részében pedig sötétek a cellák. Így valósul meg a strobing/BFI.
AMOLED-nél az utóbbi úgy valósulhat meg, hogy a frame-idő egy kis szeletében dolgozik a szubpixel-szintű PWM áramkör (ha tényleg nem analóg a legalacsonyabb szinten), az idő többi részében pedig ki van kapcsolva. A végeredmény hasonló, mint az FFD-s plazmánál, de a megvalósítás más.
"Az LG-nél a szubpixelek LCD módon működnek, annak minden hátrányával együtt (beleértve azt is, hogy nem zárnak tökéletesen a szubpixelek)."
Az LG-féle OLED-re gondolsz? Ott sincs LCD réteg, pusztán arról van szó, hogy nem vörös-zöld-kék OLED szubpixelek vannak, csak fehérek és azok előtt (egyszerű passzív) színszűrők.
(#104): Valóban "kompatibilis" a szem a villogtatásos megjelenítéssel (csak a világos képeket dolgozza fel az agy, a feketeség helyére generál magának látványt), de nem tudok róla, hogy alapból "villogtatná magának". Mozgass magad előtt egy folyamatos fényű és egy gyorsan villogó LED-et! Látni fogod a különbséget. Az első folyamatos vonallal "ír a levegőbe", a második szakaszosan.
(#106): Ha nem változik a képtartalom és a háttérvilágítás is folytonos, akkor a sima TFT-LCD nem villog. (Ne tévesszen meg, hogy korábban a full off->full on és full on->full off váltási idők összegét adták meg válaszidőként, ahelyett, hogy átlagolták volna őket. Most már általában csak egy váltási időt adnak meg: különféle mid-tone váltások átlagát.)
(#105) Ijk: Viszonylag élesnek látják, de szerintem még ők is észreveszik a különbséget, ha egymás mellett látják a kettőt (plazma/strobing LCD vs. strobing nélküli LCD).
(#107) sb: A 24p-nek is jót tesz a villogtatás, különben a moziban sem csinálnák. 24p-nél még több ideje van a szemnek "leragadni" 1-1 pozíciónál, ami tovább rontja a mozgást. Egyébként ha csak 1x villan fel minden képkocka, a 24p-t is meglepően folyamatosnak látjuk. Csak hát így túlzottan villog, ezért 2-3x jelenítik meg, így már 48/72Hz-es a villogás.
[ Szerkesztve ]
-
KTTech
veterán
"Van egy nagyon nagy különbség a plazma és az AMOLED között: az elsőnél nincs szubpixel-szintű vezérlés" - Mivel a plazmánál minden subpixel külön van vezérelve (mivel máshogy nem lehetséges a működése), így ez ebben a formában nem igaz.
""Az LG-nél a szubpixelek LCD módon működnek, annak minden hátrányával együtt (beleértve azt is, hogy nem zárnak tökéletesen a szubpixelek)."
Az LG-féle OLED-re gondolsz? Ott sincs LCD réteg, pusztán arról van szó, hogy nem vörös-zöld-kék OLED szubpixelek vannak, csak fehérek és azok előtt (egyszerű passzív) színszűrők."
Ahogy én láttam az LG-nél van egy fehér pixel hátul, és előtte 3+1 színszűrő saját bevallásuk szerint, és a TFT szabályozza, melyik színszűrő kap "szabad utat":
[ Szerkesztve ]
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
-
dezz
nagyúr
Nézz utána, mi az a TFT réteg! Az az elektronikai vezérlés része, önmagában nem tudja módosítani az áthaladó fény mennyiségét. Vagy folyadékkristály cellákat szabályoz, vagy OLED cellákat.
Passzív mátrixos LCD = TFT réteg nélküli LCD.
Aktív mátrixos LCD = TFT réteggel ellátott LCD.
Passzív mátrixos OLED = TFT réteg nélküli OLED.
Aktív mátrixos OLED = TFT réteggel ellátott OLED.Plazmánál nincs TFT réteg. Képfrissítéskor soronként végigmegy a (külső) vezérlés a képernyőn és (1-1 soron egyszerre) vagy begyújtja az egyes cellákat, vagy nem. Az, hogy 1-1 cella meddig világít, egy az összes cellára vonatkozó szabályozó feszültség függvénye. Két frissítés között nem tud beleszólni az elektronika, hogy mi történjen az egyes cellákkal.
Ezzel ellentétben a TFT réteggel rendelkező megjelenítőknél két (külső vezérlésű) képfrissítés között is elektronika vezérli a cellákat (szubpixeleket): a TFT réteg adott cellára vonatkozó mini-áramköre.
[ Szerkesztve ]
-
KTTech
veterán
Mivel az LG állítása szerint egy széles spektrumú OLED van pixelenként, ami megvilágítja a színszűrőket, így valaminek csak ki kell választania a színeket azaz jelen esetben a W-R-G-B összetevőből a szükséges keveréket.
Egyébként nem feltétlenül VAGY OLED-et VAGY LCD-t, hanem párhuzamosan is működhet a kettő.
[ Szerkesztve ]
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
-
dezz
nagyúr
Az LG OLED paneljében egy darab LC molekula sincs. (Legfeljebb, ha odaviszi a szél. ) Nem egy fehér OLED van pixelenként, hanem négy.
Ime egy kevésbé félreérthető kép:
A színszűrők nem szabályoznak semmit, színes műanyag lapok.
Az a lényege az egésznek, hogy nem eleve vörös-zöld-kék színt előállító OLED-eket alkalmaznak, hanem fehér OLED-eket, színszűrő előtétekkel. Így jobban kézben tudják tartani a szubpixelek színét és (elvileg) a kék OLED anyag gyorsabb fáradása miatti probléma sincs jelen.
Bár arra nagyon kíváncsi lennék, hogyan állítanak elő fehér fényt OLED alapon.
-
dezz
nagyúr
Alapvetően kétféle módszer van: a multi-emitteres (vörös, zöld és kék OLED egymásra rétegzése) és a single-emitteres.
Korábban sokan úgy gondolták, hogy az LG az elsőt használja, de kétlem, azzal nem egyszerűbbé, hanem bonyolultabbá vált volna a gyártás és a kék OLED problémája sem oldódott volna meg, ráadásul kevéssé lett volna hatékony.
Ez a doksi a single-emitteres WOLED megoldásokról szól. Van, ahol többféle OLED anyagot kevernek és van, ahol egyféléből próbálnak fehér fényt kicsiholni.
Úgy tűnik, az LG nem veri nagydobra, mit is alkalmaz pontosan. Azt is megtehetik, hogy időnként lecserélik az alkalmazott WOLED fajtát.
-
dezz
nagyúr
Állítólag a Samsung is átáll a színszűrős megoldásra, csak egy kicsit máshogy:
http://www.displaydaily.com/display-daily/19280-is-samsung-looking-at-a-change-in-its-oled-tv-plansMegjegyzem, a cikk best colour performance-ról beszél az Samsung jelenlegi megoldásával kapcsolatban, nos természetesen az LG-nek erről más a váleménye:
Az előzőhöz: lehet, mégiscsak multi-emitter megoldást alkalmaz jelenleg az LG, de valamilyen oknál fogva állítólag ilyenkor egyformán öregedik mindhárom OLED.
[ Szerkesztve ]
-
-
mzso
veterán
Én nem látok semmit a cikkben ami arra utalna, hogy tényleg csinál valami konkrétat, nem hogy éppen azt ami a képen van.
Mondjuk nekem irracionális, hogyha már színszűrőzés akkor miért nem az eleve fehér fényt kibocsátó OLED-ből csinálják. (a d. kategória a korábban linkelt pdf-ben: "single broadband emitter" )
-
dezz
nagyúr
Pedig logikus. Az RGB OLED-del felhagytak tévé fronton, mert túl drága volt (talán a selejtarány miatt). Állítólag vissza akarnak térni (ami nem csoda), immár a színszűrős megoldással. Állítólag a Kodak eredeti, WOLED + RGB színszűrők technikáját használnák, de az nem valami hatékony (a fény ~2/3-át elnyelik a színszűrők), éppen ezért fejlesztette tovább az LG is, hozzáadva egy színszűtő nélküli, fehér szubpixelt. Miért indulna eleve versenyhátrányból a Samsung? És hogy miért nem alkalmazzák az LG megoldását? Mert az az LG szabadalma... [*] Amit vagy nem ad át az LG, vagy a Samsung nem akar érte fizetni. Így hát - hacsak nem találtak fel hirtelen valami vadi új technikát, amiről nem tudnak ipari berkekben - marad a sárga+kék módszer.
* Bár nem tudom, hogy a szabadalom része-e a multi-emitter WOLED alkalmazása, vagy egyszerűen csak WOLED-et amlít. Az is előfordulhat, hogy az egyes részeket külön-külön is szabadalmak védik, a Kodak (és talán más cégek) szabadalmai mellett az LG-é is.
Talán még nem ipari termelés érett a single emitter WOLED. Vagy túl drága. Gyorsabban öregszik. Vagy talán nehezebb egyenletesen eloszlatni a felületen. Ki tudja? Vagy ha egyik sem, akkor nyilván az LG is rááll.
-
sb
veterán
Oké.
Akkor összefoglalom amit írtál:Ha mosott a tartalom (=tehát megállított állóképen is el van mosva!) akkor sem mindegy, hogy milyen reakcióidejű a panel, mert majd jól elb*ssza a mozgókép élességét.
Persze elméletben igazad van, sőt, valószínűleg a gyakorlatban is van olyan eset amikor látható, de akkor is vicces ellentmondás. gyors mozgásnál kell, hogy mosott legyen a tartalom már önmagában. Lassú mozgásnál lehet éles képed, de ott meg jóval kevésbé zavaró a panel válaszideje... mivel a mozgás lassú.
Az a gond, hogy elméleti problémával próbáltok vitázni. Szarból nem lesz vár.
24p mozgókép soha nem lesz tűéles normális mozgás közben mivel - ahogy nagyon jól megállapítottátok - a szem mintavétele jóval többet elbírna. Vagyis vagy kevés lesz az infó neki (ugrál a kép mert nincs blur, kicsi a záridő), vagy folyamatosabbnak tűnhet ha megpróbáljuk átverni a blur-rel... (vagy mindkettő, mert blur is van és akad is. ahogy dezz írja... 24p-nél ez a helyzet) -
sb
veterán
(#107) sb: A 24p-nek is jót tesz a villogtatás, különben a moziban sem csinálnák. 24p-nél még több ideje van a szemnek "leragadni" 1-1 pozíciónál, ami tovább rontja a mozgást. Egyébként ha csak 1x villan fel minden képkocka, a 24p-t is meglepően folyamatosnak látjuk. Csak hát így túlzottan villog, ezért 2-3x jelenítik meg, így már 48/72Hz-es a villogás.
Tudom, hogy működik a 72Hz-es villogtatás a moziban de ez teljesen máshonnan ered.
Az analóg filmes korból a képkockaváltást fizikailag nem tudtad megcsinálni kvázi BFI nélkül. Viszont a 24Hz villogása ugye nagyon kevés a szemnek. De ez magára a villogásra vonatkozik, tehát statikus tartalmat is villogni látsz 24Hz-en, nem kell, hogy mozgókép legyen.De a lényegre visszatérve: itt muszáj volt BFI-vel dolgozni, nem a jobb mozgásmegjelenítés miatt tették.
Amit viszont nem tudok, amit kérdeztem is, de még nem kaptam választ: Miért jobb "villogó" képet nézni mozgásmegjelenítés szempontjából mint egy statikus, de 0 válaszidejű panelt. Innen indult ugye a kérdés: OLED jó válaszidővel, de a BFI javít rajta. Ezt írtad. Én pedig kérdeztem, hogy mi a különbség a nem kijelzőn látott és nem villogó képi mozgáshoz képest aminek a mozgásélességével a szemünknek semmi baja.
Ezt tényleg nem tudom, lehet, hogy van rá valami fiziológiai magyarázat. ?
[ Szerkesztve ]
-
sb
veterán
Más: Erről az OLED "pixelkeretről" amiről írtam korábban tudtok valamit?
Nagyon látszik azonos távolságról, azonos pixelméret mellett egy LCD-hez képest. FHD-ben legalábbis. -
mzso
veterán
Erősen kétlem, hogy a fehéren világító oled szabadalmaztatható. Vagy a színszűrő ami ezer éves technológia.
A fehér szubpixel elhagyását meg nem javasoltam, mert nincs értelme.
Nem is konkrétan a Samsungra gondoltam. Hanem úgy általában a több színből összetett mizériára.
"Talán még nem ipari termelés érett a single emitter WOLED. Vagy túl drága. Gyorsabban öregszik. Vagy talán nehezebb egyenletesen eloszlatni a felületen."
Hát ez az. Ki tudja... Nem látom be hogy lehetne drágább vagy problémásabb mint valami amit több színből raknak össze.
-
dezz
nagyúr
"Lassú mozgásnál lehet éles képed, de ott meg jóval kevésbé zavaró a panel válaszideje... mivel a mozgás lassú."
Közkeletű tévedés (ami talán abból a téves feltételezésből indul ki, hogy a gyors mozgást több mozgásfázissal jelenítik meg, holott a ráta nem változik). Gyors mozgásnál, ahol az egész kép egy káosz és motion-blurből sincs kevés, alig számít valami. Lassú, szemmel jól követhető (néhány pixel/s - néhánytíz pixel/s oldalirányú, ez lehet az egész képre vonatkozó vagy egy tárgy vagy személy összetett mozgása, ahol több irány van egyszerre) mozgásnál tud igazán kijönni egyrészt a lassú válaszidő (csóva húzás), másrészt a darabosság (ugráló+villogó élek).
(#127): Természetesen onnan indult ki, de a leírtak miatt később sem változtattak rajta, amikor már lehetett volna, a mai digitális rendszereken is megtartották.
Pedig már kétszer is leírtam: #82 (linkeltem is egy kimerítő leírást, egy sor referenciával, fiziológiai magyarázattal), #101.
(#129) mzso: Pedig tuti szabadalmaztatták a fehér OLED-et, csak úgy, mint a többit. Nem az LG, hanem a feltalálói. (Nem valami önkéntes misszióból folytatnak ilyen kutatásokat.) A konkrét megjelenítési technikát viszont szabadalmaztathatja az LG, bizonyára meg is tette.
Hogy ne lehetne drágább az egyik anyag gyártása a másiknál? Főleg, hogy organikus anyagokról van szó. Ugyanemiatt lehet, hogy az egyik gyorsabban öregszik, mint a másik, mint a kék OLED esetén. Számos egyéb gond is lehet (pl. nehezebb dolgozni vele). Nem nézel Hogyan készültet?
[ Szerkesztve ]
-
tecsu
addikt
Én csak olvasom, de jó. Sokat megtudtam. Köszi. :-)
[ Szerkesztve ]
https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw
-
Partz
senior tag
A fehér alapú színszűrős oled a Kodak szabadalma, amit egy az egyben felvásárolt az Lg, ha jól emlékszem még 2009-ben, azóta azt fejlesztik. Idén tavasszal jöttek a hírek, hogy a Samsung is használná a technológiát. Belátták hogy a nagy paneles rgb verzió jóval nagyobb a selejt aránnyal, költséggel jár. Ezek a tárgyalások úgy tűnik kudarcba fulladtak, ezért töri a fejét mostanában más megoldásokon a Samsung.
Azt viszont nem látom be, hogy ez a sárga + kék oled megoldás színszűrökkel, mitől lenne gazdaságosabb akár az rgb-hez képest. Ugyan így ott van 2 sub-pixel, köztük a legproblémásabb kék, és még további színszűrökre is szükség van. Az Lg nagy előnyben van ezzel a wrgb technológiával oled fronton.
Új hozzászólás Aktív témák
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Sorozatok
- Politika
- Xiaomi Mi 9 Lite - kilencre érdemes lapot húzni
- Hobby elektronika
- Épített vízhűtés (nem kompakt) topic
- MotoGP 24 - Íme a launch trailer
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Az iPadOS-re írt appokra is díjat vet ki az Apple
- Kerékpárosok, bringások ide!
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest