Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • bambano

    titán

    válasz Zola007 #50 üzenetére

    ennek valószínűleg történelmi okai vannak némi kis törvényi háttérrel. Annak idején azért, hogy ne legyen monopólium a távközlési piacon, a médiatörvény szabályozta, hogy egy szolgáltató a lakosság max. 1/6-át szolgálhatja ki. Így sehol nem volt verseny, a nagy szolgáltatók nem mentek be egymás területeire, mert abban a jogi környezetben az gazdaságilag rossz húzás lett volna. Ennek lett az eredménye pár horror körzet, mint pl. monortel/29 és angyalföld.

    Az internet szolgáltatási piac egyik fele kábeltv-re épült rá. A kábeltv-k úgynevezett kisközösségi antennarendszerként kezdték az életüket, amikor úgy döntöttek (nem tudom, kik), hogy az elég ocsmány, ha minden ablakban van egy 120 centis tányér. Ekkor indult el az a szokás, hogy soros rendszerrel bedrótozták az egy tömbben könnyen elérhető lakásokat, és valamelyik közösségi helyiségbe leraktak egy párcsatornás műholdvevő rendszert, a tetőre meg két parabolát oszt jónapot. Ebből annyi volt, mint égen a csillag. Ezek kezdtek el a 90-es évek vége felé, a 2000-es évek elején konszolidálódni, amikor egy párszáz lakásos hálózat nem tudta kitermelni a csillagpontos rendszerre való átállás és az internet bevezetés költségeit, így vagy felvásárolták egymást, vagy egyesültek. Így alakult ki az, még mindig az 1/6-os korlát terhe mellett, hogy folyamatosan csökkent (általában még most is csökken, egy-két kivételtől eltekintve) az egy városban működő kábeltv-s szolgáltatók száma. Így konszolidálódott anno az ország egyik része a Kábeltel kft-k sorozatába, a másik része a Kábelkom kft-kbe (meg nyilván mentek Matávba is, azt a sztorit nem ismerem annyira). Valamikor a 90-es évek legvégén összeállt a kábelkom meg a kábeltel (hogy egyesülés, vásárlás, vagy mi módon, arra már nem emlékszem), majd 1999. augusztusában egyszer csak úgy döntöttek, hogy az eddig különálló kft-ket, amiket tulajdonosi részarányon keresztül irányítottak, összerakják egy nagy cégbe, így készült el a mai formájában a többség által ismert UPC Magyarország kft.

    kistelepüléseken kicsit más volt a helyzet. a település mérete és költsége miatt a nagy szolgáltatók nem nagyon mentek ilyen helyekre, amiben a korlát is szerepet játszott. így először helyi erők helyi pénzből próbáltak meg építeni, majd volt erre egy pályázati lehetőség. A legkisebb helyeket csak ez utóbbival lehetett normálisan megcsinálni. Vannak olyan települések, ahol száz előfizető sincs összesen.

    Mostanában jutottunk el oda, hogy a nagyok, tegnaptáv, upc, digi folyamatosan darálják be a kicsiket, és veszik át az előfizetőket. Ami, szerintem, nem feltétlenül jó. Ha megvesznek egy tőkehiányos rendszert és felújítják, az jó. Ha megvesznek egy rendesen üzemeltetett rendszert, és ráhúzzák a saját ügyfélszolgálati módszereiket, az rendszerint sokkal rosszabb lesz, mint a régi.

    Szóval kérdésedre válaszolva sok kistelepülésen kezdtek kis cégek internetet szolgáltatni, így lett sok isp. Így lett 2-3 nagy, országos cég, meg néhány (kb. 3-6, mint pl. tarr kft, pr-telecom) jelentős területű regionális szolgáltató, meg egy halom kicsi, egy vagy néhány falvas isp.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

Új hozzászólás Aktív témák