Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Szirty

    őstag

    válasz Dezsi82 #6493 üzenetére

    Helló Dezsi82!

    "Szerintem nincs semmi extrém abban amit leírtam"

    Természetesen nincs. Nem is azért írtam ezt le, hanem ezért, hogy abba az irányba ne menjünk el a vitával. Vagyis szeretném megelőzni az ilyet, mert tudom hogy az szokott történni.

    "Nem érdekel ki mit mond, nekem van igazam"

    Alapvetően egyetértünk, nem kell mindent támadásnak venni, Csak "beszélgetünk"...
    Sajnálom hogy így értetted.
    Arra utaltam hogy tényekkel nem lehet vitatkozni. Attól teljesen függetlenül nem lehet hogy ki említette..."

    "Szerintem hibakeresésre nem a PLC program nézegetése való, erre van a kijelző, stb. Ha hiba van a programban, akkor az garanciaidő alatt kiderül."

    Azt nem feszegetném hogy mi mire való.
    De teljesen egyértelmű számomra, hogy a PLC program hozzáférhetősége elképesztő mértékben meg tudja könnyíteni a hibakeresést.
    Ezt nap mint nap tapasztalom. Egyedül lennék ezzel? Főleg ha távolról kell hibát keresni és a telefonon átadott információ nem elegendő, zavaros vagy nagyon félrevezető (sajnos szinte kivétel nélkül mind ilyen).
    Sajnos napi szinten kell hibát keresni itt, és bizony olykor a programban monitorozzuk mi a helyzet. De ez itt viszonylag nagy gyár, nagy programokkal, nem tudom ez számít-e. Kisebb önálló célgépeknél viszonylag ritka valóban hogy a programot kellene nézegetni. Legfeljebb makacsabb hibáknál szükséges.

    "Program nem fog tönkremenni, és van más lehetőség is a hibák megkeresésére."

    Mindkettő igaz.
    Ám a lehetőségek közül - amennyiben több is van - a jobbat kell választani. Sok esetben ez a program monitorozásával alátámasztott hibakeresés.

    Valóban nem megy tönkre a program. Vagy legalábbis nem változik meg magától.
    De lássuk be: tökéletes program nincs.
    Nálunk a mai napig (8 év után, sőt az egyik 12 éves vezérlésben is) futunk bele olyan hibákba ami eddig nem okozott problémát és csak most alakult ki az az együttállás amikor jelentkezik és gondot okoz.
    Kijavítjuk és megy tovább az élet.

  • byte-by

    tag

    válasz Dezsi82 #6494 üzenetére

    "De teljesen megértem azokat a cégeket, akik levédik a kódjaikat"

    megérteni én is megértem őket, de atomot rájuk ....:)

    egyébként saját tapasztalatom szerint valóban az olaszok és a nemetek a legelvetemültebbek
    ebben a dologban, vagy inkább az olaszok másoljak a német szokást.

    előre bocsájtom , hogy én magam sem védem soha le a programot.
    ezen a fórumon mar régebben volt ebben a témában nem is egy kör.
    akkor jeleztem, hogy pl. van olyan megrendelőnk akinél elvárás a helyi karbantartok hozzáférése a programhoz, vagyis akármikor találkozhatunk belenyúlással. soha nem volt ebből konfrontációnk. a cél, hogy a gép vagy akar gépsor termeljen, ne álljon.
    ha partnerek vagyunk , azt megháláljak. a próbaüzemek alatt úgyis kijön pár dolog, kisebb nagyobb módositás ezalatt általában szükséges.
    szerintem nagyon merev álláspont az ha mindig a garanciális körülményekre hivatkozunk.
    úgy gondolom, ennél jóval rugalmasabbnak kell lenni.

    pl. mi van akkor ha egy gépsort vagy gépet át kell alakítani vagy magasabb szinten automatizálni?
    több példa volt erre, amikor nem a saját gépsorból kiszereltünk egy teljes állomást és mechanikai-elektromos bővitéssel , nagy arányú (hmi-beépités is) plc-program bővitéssel vittük vissza, és installáltuk.
    ekkor a másik gyártó cég programját használtuk, bővítettük amit azért tehettünk meg,
    mert ők is átadtak a teljes verziót.

    a mi gépeinket is molesztálják adott esetben, de nekem meg nem jutott eszembe ezert kötözködni.
    sőt inkább megbeszéljük mit is szerettek volna, vagy mi volt a terv.
    ez ugyanannál a távol-keleti partnerünknél jellemző, persze ott más a hozzá állas is.

    véleményem szerint a "hajnali kettőkor is , gari alatt " elv teljesen életszerűtlen, már beüzemelt, használatba vett gép eseten.
    senki sem ül arra várva hátha felhívják a megrendelőtől , hogy valami problémájuk van.
    24-48-72 órás beavatkozás létezik,akár szerződés szerint, de hajnali kettőkor hívogathat, felesleges.

    a plc-s tevékenység sokrétű, a perifériák száma rengeteg ( hmi-k, robotok, képalkotók, adatgyűjtők, mérőegységek, stb.) ezek adott esetben nem a meglévő rendszer része hanem hozzá építés, vagy fejlesztés. ezt természetesen más cég is csinálhatja.

    itt a megrendelő felelőssége is felvetődik , hogy kivel dolgozik együtt.
    van olyan partnerünk aki megválogatja, illetve van beszállítói specifikációja, ami szerint kell eljárni minden partnerének.
    ha a partner nem hajlandó a program hozzáférhetőségét biztosítani, akkor azzal nem dolgozik.persze ez csak egy összetevő.

    más kérdés, hogy kész meglévő teljes rendszert akar-e megvenni egy cég.
    ilyenre is volt példa,más cégnél ugyan, de pont egy olasz mosó berendezés esetében, ami egy óriási egység volt, több komponensel. nem volt választás, nem is jártak jól.
    én magam jeleztem az olasz kollégáknak,(akik egyébként jó fejek voltak) hogy kell a program amit meg is ígértek.
    azt nem értettem miért a központból kell küldeni majd később, és miért nem a laptopjukról, de persze a program soha nem ért oda.

    a program átadása vagy hozzáférhetővé tevése nem jelenti az arról való lemondást, véleményem szerint.
    jogilag megegyezik pl. akár a windows jogállásával. tehát a gépeken licencként működik, de máshová is eladható a fejlesztő belátása szerint mivel az ő tulajdona, illetve saját fejlesztése, amivel szabadon rendelkezhet.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák