- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Rárepültek a gyártók a Snapdragon X-re
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Milyen SSD-t vegyek?
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Projektor topic
- HTPC (házimozi PC) topik
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Mikrokontrollerek Arduino környezetben (programozás, építés, tippek)
- Gaming notebook topik
Hirdetés
-
NVIDIA: a következő nagy dolog az AI-generálta videó
it Az NVIDIA vezérigazgatója szerint még nagyobb keresletet hoznak majd a chipjeik iránt az AI által generált videók. Pedig nagy baj nincs, legutóbb így is 200 milliárd dollárral nőtt a cég piaci értéke a kedvező tőzsdei hangulat miatt.
-
Közönségkedvenc Galaxy vált One UI 6.1-re
ma Ezen a héten sem tétlenkedett a Samsung szoftverfejlesztő csapata.
-
Beszáll a kézikonzolok világába a PC-s házairól elhíresült az Antec
ph Csak éppen nem saját fejlesztésű dizájnnal, hanem korábbi koncepció átnevezésével.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Moleman
addikt
Sziasztok, koca-villanyász kérdéssel fordulnék hozzátok.
Egy 55 wattos fényszóróizzónak szeretnék 12V helyett 6 V-t adni, hogy gyengébben világítson (mint nappali menetfény). Ez autónál pofonegyszerű volt, csak sorbakötöttem őket, tökéletes, viszont motornál csak egy darab van. Van valami járható út, vagy inkább felejtsem el? Ebayen néztem 12V-6V konvertereket, de azok csak 15 wattot tudnak, itt pedig közel 30 wattot kéne elfűteni. A komolyabb eszközök 4000 ft fölött vannak, annyit nem ér meg.
Köszi!
-
Moleman
addikt
válasz darvinya #58484 üzenetére
Az sajnos nem megoldás, egyrész H7 foglalatból csak 55, 65 és 100 wattost lehet kapni, másrészt meg akarom tartani a teljes erejű távolsági fényszórót, mint funkciót.
(#58485) Kernel
Igen, kérdés, hogy a 3 amperes olcsó konverter mennyire bírná, hogy folyamatosan a határait feszegetem. A kocsiban van pár ilyen, csak ott 5V USB kimenettel, a telefon fel tud venni róla 2.8-at, úgyhogy tudja, ami rá van írva, de ekkora teljesítményt félek kivenni belőle folyamatos jelleggel, az izzó bemelegedéséről nem is beszélve.
Mérni még nem tudok, még nincs meg a motor, csak előre tervezek. Ha nagyon nem egyszerű megoldani, legfeljebb járok tompítottal. A ledes menetfényt nem szeretem, a sárgán pislákoló halogén az én világom.[ Szerkesztve ]
-
Moleman
addikt
válasz darvinya #58487 üzenetére
A másik funkciójához nem is fontos külön táp, egy 5 lábú relé váltana a DRL áramkör és a gyári táp között, refi állásban kapná a gyári áramot. (Vagyis összesen két relé, egy 5 lábú és egy 4 lábú, de meg kéne néznem újra, mert már régen szereltem a kocsiba. )
[ Szerkesztve ]
-
Moleman
addikt
válasz tordaitibi #58491 üzenetére
Köszi, ezen is gondolkoztam, nem duplaszálas az izzó, de összesen 2 db H7 van a lámpatestben (tompított és refi), azt a kettőt sorba tudom kötni, csak bonyolultabb utána a kapcsolás, még több relé kéne, hogy külön-külön is kapcsolhatók maradjanak. Az a cél, hogy ne maradjon benne manuális elem, a DRL funkció kikapcsolásán kívül. (Kár, hogy nem 2 db duplaszálas H4 van benne, mint az előző motorban, amit néztem. )
Sajnos az IC-khez és tranzisztorokhoz már nem értek, a reléknél véget ér a tudásom.
De pont most jutott eszembe, rákerestem, és beigazolódott, ezen a motoron nincs is lámpakapcsoló, helyből világít a tompított. Abból a folyamatos +12-ből nyilván lehetne DRL-t is táplálni, és egy külön rejtett kapcsolóval visszaállítani a gyári kapcsolást, de még bonyolultabbá teszi. Mindenesetre kísérleti jelleggel megpróbálom a 2 izzó sorbakapcsolását, hogy meglássam hogy mutatna, aztán meglátjuk, megéri-e továbbmenni.
[ Szerkesztve ]
-
Moleman
addikt
válasz Batman2 #58512 üzenetére
Én is arra gondoltam, mint dave0825 kolléga, olyan lenne, mintha folyton kapcsolgatná az izzót, az élettartam valószínűleg rövidülne, de ami még rosszabb, látszana is a fényerő ingadozása. Én mondjuk ledek esetében sem szeretem a PWM-et, a legtöbb esetben látható, zavarja a szemem.
Időközben néztem jobb minőségű ledes H7 égőket is, lassan emészthető árkategóriába kerülnek, hogy megérje kipróbálni, annál mondjuk játszhat a PWM, DRL üzemmódban, úgyse én nézem. De amennyi pénzt eddig kidobtam feleslegesen ledekre, valószínű ez is zsákutca lenne (autóban első helyzetjelző, hátsó helyzetjelző/féklámpa, rendszámvilágítás, tolatólámpa, belső világítás - ezeknél bevált a led, minden másra eddig alkalmatlan volt).
-
Moleman
addikt
válasz Kernel #58516 üzenetére
Köszi, ebben az esetben nagyon szimpatikus megoldás, főleg, hogy gyakorlatilag szabadon beállíthatom a kívánt fényintenzitást DRL módban. Ez a PWM vezérlés hogy működik, csak a meglévő tápfeszültséget engedi/nem engedi, vagy van valami teljesítményküszöbe? Elbír akár 5 amperral, ha úgy adódik?
A kivitelezéshez majd szerintem kerítek egy villanyászmérnököt.
-
Moleman
addikt
válasz tordaitibi #58520 üzenetére
Köszönöm szépen, pont most jöttem rá én is, hogy az csak 3A, már licitáltam is egy 5-ösre.
Sajnos a felfuttatás is az ő dolga lesz, mert gyújtásra egyből a DRL fog bekapcsolni (egy külön időzítővel és relével meg tudnám oldani, hogy előbb felkapcsolódjon, de az túlbonyolítaná).Szerk.: időközben találtam egy 10 amperest is, alig drágábban, ez remélhetőleg elbír a felmelegítéssel.
-
Moleman
addikt
Még egy ötletem támadt, így, hogy 2 PWM vezérlőm van.
Szeretnék halványan világító indexeket előre, mint szélességjelző, az autóban ezt is könnyen megoldottam, duplaszálas 21/5W izzóval és hozzá való foglalattal, viszont a motor kicsi, száron lógó indexeibe valószínűleg nem egyszerű más foglalatot farigcsálni.
Megoldható lenne az, hogy 2 párhuzamos ágon kap áramot ugyanaz a 21 wattos izzó? Az egyik ágról fixen kapná a halvány fényt a PWM szabályzón keresztül, a másik ágon pedig a gyári index jel jönne egy relén át, ami minden villanást átengedne. A minden ág végére kerülne az izzó elé egy dióda, hogy ne zavarhassanak be egymásnak visszafelé.
Vagy ebben az esetben villanási ciklusban túl nagy lenne az áram? Ez mondjuk megkerülhető, ha egy plusz relé a PWM oldali áramot kikapcsolgatná villanáskor, csak ismét túl bonyolult lenne már.Köszi!
-
Moleman
addikt
-
Moleman
addikt
válasz Kernel #58543 üzenetére
Á, értem, ismét egyszerűbb a megoldás, mint ahogy én megközelítettem. Csak az a baj, hogy ugye kész eszközt veszek, és még csak át sem látom, hogyan működik, nemhogy módosítsam. Na jó, most hogy alaposabban nézegettem, sikerült beazonosítani a fogyasztót és a FET-et.
De egy próbát megér, annyira nem drága dolog, hogy ne érje meg kísérletezni vele. Ha nagyon muszáj, forrasztani is tudok, ha egy micro usb kábelt össze tudtam forrasztani nagy pillanatpákával, akkor ez is menni fog.(#58544) Batman2
A 10 ampereshez, amit vettem, oda van írva, hogy fix 10A, de 10 mp-ig 20-at is kibír. A melegedés meg majd kiderül, meg hogy milyen házba tudom beépíteni (pl van itthon tenyérnyi falon kívüli fedeles elosztódoboz, ha nem melegszik nagyon, akár abba is beépíthető).[ Szerkesztve ]
-
Moleman
addikt
válasz Moleman #58545 üzenetére
Na, a zuhany alatt megjött az ihlet, hogy hogyan képzelem a menetfény kapcsolását, de elakadtam.
A tompított oldal tiszta, a DRL is működik. A távolságinál akadtam el.
Kernel kolléga berajzolt kapcsolóját követve a működéshez elméletileg elég lenne a távolsági izzó negatívját átkötni a PWM modulról a gyári testre, és teljes fényerő lenne, ha jól gondolom, ezt kapcsolhatná a távolsági +12-je. Ekkor DRL üzemmód közben már tudnám használni a fénykürtöt. Viszont a táp a tompított +12-jéről jön, ergo ha a DRL-t kikapcsolom a kapcsolóval, a távolsági már nem kapna tápot.Mialatt ezt írtam, megszületett a távolsági köre is, kérdés, hogy ez így jó-e:
Az izzó előtt találkozik a két táp, a visszautat diódák védik (100V 10A diódákat használtam eddig hasonló helyeken, de vennem kell, mert már csak 1 db van). Lehet-e bármi probléma abból, hogy DRL üzemmód közben a fénykürtöt használva egyszerre 2 ágról kap +12 voltot az izzó? Ha ez problémás, akkor gondolom egy ugyanilyen relével kéne kapcsolni a távolsági pozitív ágát is - vagy egyszerűbben egy 8 lábú relével az egészet.
Vagy teljességgel rossz úton járok?
Nagyon köszi!
-
Moleman
addikt
válasz tordaitibi #58555 üzenetére
De ezen a rajzon a tompítottat halványítja a PWM, én pedig a távolságit szeretném, ezért kell bonyolítani. Azért kapja a tompítottról az áramot, mert az az ág gyújtásra mindig él. Esetleg úgy lehetne egyszerűsíteni, hogy húzok valahonnan egy külön gyújtáspozitívot a DRL-hez, de ez csak a kapcsolást egyszerűsítené, a kivitelezést épp ellenkezőleg.
A pozitívba azért raktam diódát, hogy ne szóljon vissza a műszerfali távolsági visszajelzőnek a DRL. A PWM vezérlő oldalára nem tudom kell-e, tehet-e valami kárt benne a visszafelé érkező pozitív. Az akkor nem gond, ha egyszerre 2 oldalról kapja párhuzamosan a tápot?
Ja, amit kifelejtettem, a rajzomon a két kör végpontjai nálam a tompított és a távolsági gyári H7 csatlakozója, a gyári kábeleket nem piszkálom, a meglévő rendszer végére akarom valahogy ráapplikálni az új rendszert.
[ Szerkesztve ]
-
Moleman
addikt
válasz tordaitibi #58559 üzenetére
Miért olyan lassú? Azt gondolnám, hogy ha már félig izzik, még gyorsabban felszalad teljes teljesítményre, ha megkapja a gyári tápot. A kocsin is működik, igaz, ott nem PWM csökkenti a fényerőt.
A tompítottat nem lenne értelme halványítani, DRL-nek csak a szórt fény jó, ami messziről látszik. -
Moleman
addikt
válasz Batman2 #58565 üzenetére
Köszi!
Akkor már csak az az egyetlen kérdésem, hogy a távolságinál a fénykürt közben párhuzamosan kapott dupla pozitív okozhat-e bármilyen problémát, annak is kéne-e relé, vagy így is jó?
És az a dióda kell oda a PWM modulátor irányába visszafelé, okozna bármit azon kívül, hogy nulla lenne a feszültségkülönbség a modulátor két oldala között? -
Moleman
addikt
válasz tordaitibi #58568 üzenetére
Szuper, köszönöm!
-
Moleman
addikt
válasz Flashback #58622 üzenetére
Az ATX táppal nincsenek jó tapasztalataim, az volt vele a bajom, hogy önmagában nem hajlandó komoly áramot leadni. Halogén és xenon lámpákat próbáltam róla tesztpad jelleggel hajtani, de azonnal leoldott, mikor rákötöttem. Olvastam, hogy kell rá dummy load, ott 21 wattos égővel demonstrálták, nekem nem működött úgy sem. Végül rádugtam egy régi vinyót, onnantól hajlandó volt etetni a többi ágat is... Azóta sem ismertem ki a lelki világát.
Amúgy sem volt elég erős, az 55 wattos halogén fénye is ingadozott, a 35 wattos xenonról nem is beszélve, nem izzott fel rendesen, és hülye színeket produkált. Pedig békebeli 400 wattos szervertápról van szó. -
Moleman
addikt
Egy GU10-es spot lámpa foglalatról meg lehet valahogy mondani, hogy melyik pólusán van a fázis és melyiken a nulla, ha csak multiméterem van? Vagy fázisceruza nélkül reménytelen?
Egy kínai led égő miatt lenne érdekes, mert kicsit túltolták a költségcsökkentést, és az egyik ágán kitolja az előlapi nyákra a forrást (nincs rajta üveg sem), és ha pont a fázis az, fájna véletlenül belenyúlni.
Köszi!
-
Moleman
addikt
válasz VIPowER #58710 üzenetére
Radiátor? Az gondolom földelve van. Most próbáltam ahhoz hozzámérni mindkét lehetőséggel mindkét kivezetést, egyszer sem mértem rajta feszültséget.
Ja, vagy most jut eszembe, földelt hosszabbító aljzata, azzal is kipróbálom.
Bingó! A konnektoros megoldás bevált, egyik állásban 9V és 57V van a kivezetéseken, másik állásban 190+V és 240+V.
(#58712) tvamos
Egyedül élek, szalagfüggöny mögött van a lámpa, nem valószínű, hogy bárki belenyúlna. De ha gyerekek lennének, akkor biztosan repülne, 57V ha nem is bánt senkit, már nem játék, gondolom én.[ Szerkesztve ]
-
Moleman
addikt
válasz Kernel #58777 üzenetére
Ezeket sose értettem, áramtalanított foglalatban is képesek néha felvillanni, azt hogy csinálják? Gondolom, hogy az aljzat lengőkapcsolója a fázist kapcsolja, ez azt jelenti, hogy a nullán is van egy kis áram? Vagy a kapcsolón mászik át pár elektron? Amit én testelek le, mikor hozzáérek?
-
Moleman
addikt
válasz gyenesmartin #59330 üzenetére
Bullshit a címe is, egyszerre momentary és latching... Én simán visszakérném az árát, főleg, mivel a részletes leírásban a reteszelős működését írják le.
-
Moleman
addikt
Sziasztok, használatba vettem volna a PWM modulátort, viszont semmi leírás nem volt hozzá, csak ennyi látszik rajta. A pozitív látom, hogy közös, viszont a negatívot nem tudom, melyik melyik. Találomra a belső negatív terminálra kötöttem a fogyasztót, de nem működött jól, azonnal majdnem teljes fényerőn világított, a modulátor pedig büdösödött. Ijedtemben szétszedtem az egészet, és már össze is raktam a motort, de most jutott eszembe, hogy a negatívok felcserélésével talán még nyerhetek. Jó gondolat, vagy hagyjam a fenébe?
Szerk.: Nem nyert a gondolat, fordított negatívval folyamatosan világít.
[ Szerkesztve ]
-
Moleman
addikt
válasz tordaitibi #59347 üzenetére
Minden más úgy működött, ahogy terveztem, csak ez nem. Ez a kapcsolási rajz:
(Kivéve a diódát a PWM pozitív ágán, ahogy megbeszéltük, oda nem raktam.)
Amúgy itt az asztalon is látszik, hogy valami nem kerek a modulátorral, mert a ledes izzót is majdnem azonnal teljes fényerőre tolja, biztos nem 0% a kezdő ciklus.
[ Szerkesztve ]
-
Moleman
addikt
válasz tordaitibi #59350 üzenetére
Igen, az.
Itt az asztalon 12V tápról próbáltam olcsó ledes lámpával, majdnem teljes fényerőn nyitott, és alig változott. Elvileg nemsokára érkezik egy 5 amperes PWM is, papíron elégnek kell lennie, hátha az jó lesz. Addig meg talán megpróbálom sorbakötni az izzókat, hátha jól mutat, de a PWM lenne az igazi.
Köszi szépen! -
Moleman
addikt
válasz tordaitibi #59350 üzenetére
Sűrűn bocsánatot kért az eladó, és egy napon belül küld másikat, az remélhetőleg jó lesz.
Gondolkodtam az egyszerűbb, két izzót sorba kötős megoldáson is, összesen 1 relé és 3 dióda kéne hozzá, viszont a PWM-es "pókháló" már kész van, plug&play, nem szedem szét jobban, inkább megvárom a cseredarabot.
-
Moleman
addikt
válasz MasterMark #59565 üzenetére
Ez elég pici, és tudja, amit kell.
-
Moleman
addikt
válasz MasterMark #59569 üzenetére
Szerintem olyat is tud. Van egy ilyenem pár éve, terveztem, hogy játszom vele, de még nem jutottam odáig.
-
Moleman
addikt
Valamilyen autós csatlakozó?
Új hozzászólás Aktív témák
- Microsoft Surface Pro 6 12.3" 2736 x 1824/i5 8350u/
- Legjobb ÁR!!!HP EliteBook 640 G9 Ezüst (14" / Intel i5-1235U / 16GB / 512GB SSD / Win 11 Pro)
- HP Probook 340S G7 i5-1035G1/8GB/256SSD/Windows 11
- MSI MAG274QRF-QD QLED Gamer Monitor!27"/2k/165hz/1ms/Freesync-Gsync/Type C/Konzolhoz is/Beszámítás!
- Sennheiser Epos H3 White Gamer Fejhallgató Eladó!
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen