Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Schaf

    tag



    Nem kell aggódni... azért zajlanak a dolgok itthon is....

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz cd334 #70949 üzenetére

    Az "átolvasta" barokkos csúsztatás...

    Egy laikusnak, vagy akinek nincs legalább minimális repülési alapismerete, annak azért ez több lesz, mint átolvasás. 😎

    A majdani nyilt kategória vizsga alapfeltétele KTI-nél ennek a papírnak a megszerzése. Egy jópár oldalas, sok helyen talán kicsit túl szakmai (értsd pl mi a faxnak kell tudnia egy nyilt kategória pilótának, hogy mi az a TMA és milyen szabályok szerint lehet benne repülni?? vagy hogy a repülőgépek esetében mire jó a fekszárny? 🤣🤣) anyagrészekből sikeres vizsgát kell tenni.

    A poén az, hogy ha csak egyetlen sort nem néztél végig, vagy egyetlen kattintást kihagysz az interaktív magyarázatoknál a tananyagban, akkor nem enged vizsgázni a rendszer... nekem a légijog résznél vagy 30 percbe telt, mire rájöttem melyik q... va ikonra nem kattintottam rá olvasás közben...

    Kb olyan a dolog, mint a jelenleg már németül végezhető osztrák tananyag és vizsga, amit itthon páran már okosba 15e körül hirdetnek. (bashassuk, mert lajstrom nélkül úgyse repülhetsz semmilyen papírral).

    Összességében azt gondolom annak aki repülni akar ezek nagy részét azért nem árt tudni.
    Jelen állás szerint lesznek más cégek is akik oktathatnak majd a KTI anyaga alapján, de vizsgázni a KTI-nél (is?) kell belőle.

    Az UAS papírt majd az ezen anyag alapján letett, várhatóan ugyancsak online vizsga alapján kapod.

    Megjegyzem az viszont megdöbbentett, hogy a gyakorlati készségeket semmilyen formában nem fogjok ellenőrizni. Ha azt mondod tudsz repülni, akkor elfogadják a bemondásod...

    Megjegyzem a felelősség úgyis a tied...

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz vandor01 #70948 üzenetére

    Ha gondolod... van ilyenem is osztrákiából. (Ma kb 10 perc alatt a magyar tananyag alapján megcsináltam... a magyarhoz képest egy vicc volt..)

    Egyébként az osztrák anyag kevésbé részletes (értsd kevesebb "hülyeség" van benne) és az ingyenes csak A1 kategóriára érvényes a nyílt kategóriában. Az A2 kategóriához (900 gr felett pl) már szükséges kint is a vizsga ami jelenleg 14,40 EUR és gyakorlati részt is tartalmaz, de a COVID miatt Ausztriában sem tehető le ilyen vizsga jelenleg.

    Nekem úgy tűnik a két vizsga kérdései alapján, hogy a KTI vizsga mintha az A2 tananyag egy részét is tartalmazná, bár ennek ellenére ez is csak az A1 jogosítást adja valószínűsíthetően.

    Ezel együtt szerintem a KTI nem fog QR kódot meg egyebeket rakni a cuccra. A nyilvántartási számod alapján és a lajstromodból tudni fog a magyar hatóság is azonosítani. Az egy jó kérdés, hogy a magyar papírral hogy repülsz majd pl. Ausztrában, de amint látható a fenti papír QR kódostul sem egy "pilóta jogosítás", csupán a tanfolyam elvégzését és a sikeres vizsgát jelenti. Minden másra ott lesz az Appod meg a MasterCard-od. :D :D

    Ami pedig a legnagyobb poén.... hiába megy itt a sok szakértő hülyítése, hogy az EU papír majd így meg úgy jó lesz mindenhol... hát nem.... Az irányelv alapján sokmindenben eltérhetnek a nemzeti szabályok, ezért pl az Austrocontrol is FELHÍVJA A FIGYELMET, hogy az osztrák papírral nem lehet azonnal egy másik országban tevékenykedni, a helyi szabályoknak megfelelően "meg kell feleltetni" a jogosítást (bármit is jelentsen ez a megfeleltetés).

    AMi a magyar jelenlegi szabályozást illeti elég bonyolult lett a dolog, megérteni is épp elég, hogy akkor te most milyen jogosítvánnyal, hol milyen UAS-t reptethetsz....

    A „nyílt” kategóriában pl. az UAS-műveleteknek három alkategóriáját különböztetjük meg: A1, A2 és A3 alkategória. Az UAS-művelet az üzemeltetési korlátozásoktól, a távpilótára vonatkozó követelményektől és az UAS műszaki követelményeitől függően tartozik valamely alkategóriába. Lakott terület feletti UAS-művelet esetén (függetlenül attól, hogy az adott művelet egyébként az A1 vagy A2 alkategóriába tartozik), a pilóta nélküli játék légi járművekkel végzett műveletek kivételével, eseti légtér kijelölése szükséges.
    Az A1 alkategóriába tartozó UAS-műveletek végrehajtása esetén az UA alapvetően nem repülhet át embertömeg felett. Egyes esetekben azonban az UA átrepülhet külső személyek felett, de különbséget kell tenni az UAS-ok között aszerint, hogy azok milyen osztályba tartoznak. meg kell különböztetnünk az UAS-ok besorolását, amelyek paramétereik alapján a nyílt műveleti kategóriában üzemeltethető C0, C1, C2, C3, C4 osztályokba, valamint az ún. standard forgatókönyveknek (STS) megfelelő műveletek valamelyikében üzemeltethető C5 és C6 osztályokba tartoznak vagy saját építésű UAS-nak tekintendők. (Saját építésű UAS-nak kell tekinteni azt az UAS-t, amely az összeszerelője által saját használatra gyártott vagy összeállított alkatrészekből készült, kivéve azt az UAS-t, amelyet egyetlen összeszerelési készletként hoztak forgalomba.)

    ....és ez a fenti példa csak egy alap. Millió egyéb dolog is van, amit pl egy A2-es kategóriás vizsgával C2-es UAS-sal be kell tartani. Arról nem is beszélve, ha egy modellező pl "saját építésű cuccot reptetne... az maga a rémálom... ugyanis, attól, ha te 1 kg-os trainer géppel vitorláznál, még nem biztos, hogy az A2 vizsgáddal ezt majd megteheted....

    Az osztrák ingyenes vizsga nem, a fizetős magyar azonban TARTALMAZOTT erre vonatkozó anyagot és tesztkérdéseket is.

    De ahogy te is írtad, ebben az országban az sem 100% ami már megtörtént. :D :D

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz kriszbon #70954 üzenetére

    Tessék már megérteni, hogy NINCS EU "szabály". Direkítíva van,aminek MINIMUM meg kell felelni, de a tagállamok szigorúbbak is lehetnek.

    Az, hogy a magyar szabályozás jó vagy nem, szerintem az idő meghozza.

    egyelőre a két vizsga után azt gondolom, hogy 5e Ft körüli összeg azért, hogy utána bárhol lakott területen kívü reptethessem a drónom egy 1 perces procedúra után légtérigénylés nélkül, az haladás. Az is érthető és szerintem jogs is, hogy ne lehessen csak úgy repkedni, mint az ökörhugyozás... meglehet nézni pl. Budapesten mi lett a sok kerékpáros után...

    A biztosítás is tök jogos... errő mindenki csak addig gondol mást, amíg neki nem okoz egy biztosítás nélküli tetemesebb kárt...

    Jelenleg az osztrák papírral egyébként ugyanúgy repülhetnék itthon, mint a magarral, 900gr-os súlyhatárig, kamera nélkül... csakhogy a magyarchatóságnál van még egy dolog amit meg kell ugrani és az pedig a lajstromozás, ami jelenleg nem elérhető. :(

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz Szancsó #70963 üzenetére

    Nem lehet "kimenteni" a tananyagot.

    Április 20.-ig hozzáférek még, de mivel egy Java alapú programban tudod végezni a tanfolyamot és a vizsgát, ezért külsős nem tudja megnyitni. Csinálhatnék screenshotokat, de sok értelme nincs és szerzői jogi kérdéseket is felvetne.

    Az AustroControl anyag nagyvonalakban hasonló (aki ért németül megnézheti), viszont ahogy már írtam a magyar tananyag részletesebb és olyan dolgokat is kérdez a vizsga, amiket az osztrák nem.

    Az osztrák papírral kb semmire se megy egyébként az ember. Van és kész, ennyi... ugyanis az is csak egy A1 viizsga, az A2-re pl ott is különbözeti vizsgát kell majd tenni (15 EUR környéke) ha a Covid helyzet engedi.

    A trükk abban van, hogy az osztrák papíroddal sem vagy sokkal előbbre (nem repülhetsz Ausztriában sem), mert az UAS-t ott is regisztrálni kell, amihez kell biztosítás is.... és itt meg is feneklett a dolog, ugyanis Ausztriában CSAk olyan személy regisztrálhat UAS-t akinek van osztrák állandó lakcíme, életvítel szerűen ott él, vagy bejegyzett vállalkozása van amit ott működtet.

    Egyetlen dologra lehet jó az osztrák papír... Az EU rendelete szerint, a atagállami vizsgákat el kell fogadják, illetve honosítania kell a tagállami szeveknek. Ha a magyar A1 vizsgáért pénzt akar kérni a KTI (kért is 5e Ft körül) akkor ez kiváltható elviekben az osztrák papírral.
    Nem tudom ezt hogy fogják lekezelni a magyar hatóságok, de törvényileg kénytelenek lesznek lenyelni, ha te nem fizetsz az A1 vizsgáért egy petákot sem. (mi sokan kifizettük, mert nem egy hatalmas összeg és a tananyag megér ennyit, anélkül az A2 esélytelen lesz).

    Ami jelenleg érdekes, az az UAS regisztráció itthon.... ugyanis a törvény ezt a részét nem módosította, csak az UAS-ok körét bővítette és kategorizálta. Ennek eredménye, hogy a hatóság honlapján most is elérhető az UAS regisztrációhoz szükséges nyomtatvány, bár az új szabályozás szerint kíváncsi lennék hogyan fogják kategorizálni az eszközöket... lévén arra vonatkozó adat a regisztrációs űrlapon JELENLEG nincs. Én azért szabályosan beküldtem két eszközömet.

    Újabb adalék, hogy kavarhassunk még a dolgokon, az a kiegészítés, ami felett sokan elsiklanak. 2021. január 01.-től ugye kötelező a "C" megjelőlés a forgalomba hozott eszközök esetén. Na de mi van a régi eszközökkel? :)

    Bizony erre is van direktíva és ez sokakat megszivat majd.

    Az A1 nyílt kategória C1-es UAS kategóriája sokaknak elég lehet, hiszen 900gr-ban maximálja az UAS felszálló tömegét. Ebből sokan azt szűrték le, hogy a 850gr-os DJI drónjukhoz elég lesz mondjuk az osztrák ingyenes papír mellé, a magyar szintén ingyenes UAS regisztráció és a biztosítás... HÁT NEM....

    A törvény ugyanis azon UAS-ok esetében, amelyeken nincs "C" megjelölés a 900gr helyett 500gr-ot határoz meg (Az AustrContrloll oldalán is ott van ez), tehát a megjelölés nélküli drónok esetében egy 500gr feletti felszálló súlyú cucc már A2 kategóriás vizsgát igényel.

    Ennek alapján pedig a drónt és merev szárnyú RC modellt reptetők döntő többségének szüksége lesz az A2 vizsgára.

    Ami a poén, mielőtt a magyar szabályozást szidnánk, hogy az osztrákok az A2-höz a 15 EUR mellé, KÖTELEZŐ gyakorlati vizsgát is előírnak, míg a magyar szabályozás "bemondás"-ra elhiszi, hogy tudsz repülni, nem kér gyakolati vizsgát.

    Összességében az osztrák papír a magyar A1 vizsgát és fizetős tanfolyamot kiválthatja, azonban lévén sanszos, hogy A2 vizsgát kell majd itthon is tenni, maximum arra jó, hogy 5e Ft-ot spóroljon a drónpilóta. Kérdés megér-e valakinek ennyit, hogy magyarul is megkapja az alaptanfolyam anyagát... szerintem egyébként igen.

    Emellett technikai értelemben, akinek regisztrált UAS-a vam jelenleg (van ilyen) és élő biztosítása is, az az osztrák papírral a kezében simán igényelhet légteret a magyar appban A1 nyílt kategóriában C0 és C1 drónokra (más kérdés, hogy eddig senkinek nem kellett ezeket a cuccokat regisztrálni, így nem sok ilyen ember lesz).

    Remélem nem volt túl bonyolult... (pedig az) :D :D

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Megpróbálok egszerre válaszolni, ezért nem címzem külön külön mindenkinek.

    Hogy valaki levizsgázott az osztrák jogsira és nem találkozott a C0-C1 kifejezésekkel??? Hajjaj.. akkor ott valami nagyon komoly stikli van... én is vizsgáztam mások helyett A1-re, de ha elolvastad a német nyelvű tananyagot is, ott bizony pontosan le van írva mi is az az UAS osztály. Sőt a német anyagban van kifejezett leírás arra is, hogy mi van a régebben vásárolt moellek besoroloásával. (érdekes módon a magyarban erre utalás sincs)

    Sajna a magyar tananyag linkje külső megosztásként nem működik, de itt egy link, amiről lehet tájékozódni a dolgok többségéről:
    [link]

    Ugyanitt az is látható, hogy az épített modellekhez, FÜGGETLENÜL a méretüktől A3 jogsi kell majd, plusz az építőnek kötelező lesz üzemeltetési eljárást csinálni hozzá. De ez az ÉPÍTETT modellekre vonatkozik..
    Ez egy elég érdekes rész, mivel ez alapján a "kit"-ben kapható modelleket leszámítva MINDEN olyan eszköz, ami saját építésű, ebbe a kategóriába tartozik majd, függetlenül attól, hogy súly szerint hova tartozna. (kitétel, hogy a nem gyári alkatrészek használata is automatikusan "épített" modell kategóriába sorolja az UAS-t)

    C0-C1 kategóriában SEMMIFÉLE sebességi megkötés NINCS. C2-ben van, ahol különbséget tesz "alacsony sebességű üzemmód"-dal rendelkező eszközök között, de ez is csak akkor értelmezhető, ha az UAS nem merevszárnyú. Ha merevszárnyú, akkor mindegy, mindenképen kell hozzá a képzés... akkor is, ha csak 1 kg. C2-től pedig már A2 vagy A3 jogsi kell.

    Szóval ecaddsell.... légyszíves értelmezd a következő AustroControl mondatokat:

    "...Meine Drohne hat keine CE-Kennzeichnung der erwähnten Klassen C0 bis C4. Kann ich sie trotzdem im europäischen Regulativ weiterhin verwenden bzw. benötige ich dann jedenfalls eine Bewilligung der Austro Control?
    Wenn die Drohne in der Open Kategorie verwendet wird, ist hierfür eine Bewilligung der Austro Control nicht erforderlich. In der Übergangsfrist können auch Drohnen ohne CE-Kennzeichnung in der Open Kategorie verwendet werden, sofern gewisse Gewichtsgrenzen (bis 500 g für den Betrieb in A1, bis 2 kg für den Betrieb in A2, bis 25 kg für den Betrieb in A3) nicht überschritten und die Vorgaben der jeweiligen Kategorie eingehalten werden. Der Betreiber der Drohne muss sich lediglich online registrieren und sicherstellen, dass alle Drohnen-Piloten die notwendige Kompetenz aufweisen...."

    Szóval kicsit még bújd az elérhető anyagokat, hogy megértsd, nem az határozza meg a jogsidat, hogy hány m-re akarsz és honan repülni. Egy halom más dolog is közre játszik. Első körben be kell sorolnod az UAS-t "C" osztályba és onnantól derül ki, hogy milyen jogsival repülhetsz akár csak egy cm-t is vele...
    Az osztrákok pedig azért nem akartak ezzel szőrözni, mert a régi gépeket így is nehéz lesz "C" osztályba sorolni, nekik ahogy írod is egyszerűbb volt azt mondani, hogy a régi gépek 500gr-tól 2kg-ig tartoznak az A1 kategóriába és kész. Ez nem a játék kategória, hanem az, amire most vizsgázhatsz A1/A3 jogsi

    Egyébként ezek szerint, ha jól értelmezem az AustroControll azt mondja, hogy 2 kg-ig a régi CE jelölés nélküli gépek a nyílt A1 jogsival repülhetőek?? :Y :Y

    A magyarok ebben még nem foglaltak állást de szerintem valami hasonlóra kell számítani álunk is.

    De valahogy az az érzésem hamarosan rengeteg eladó repülőeszköz lesz a piacon...

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz bacus #70967 üzenetére

    A külföldön reptetés külön móka lesz. :D

    Ugyancsak az AustroControll hívja fel a figyelmet arra, hogy pl. a biztosítás csak Ausztria területére érvényes, amit ott köt valaki. Ha külföldre mész, az egy másik történet. Ugyancsak itt van róla infó, hogy egy külföldinek KÖTELEZŐ X EUR fedezetet nyujtó biztosítással rendelkeznie, ami a mi pénztárcánkat tekintve nem lesz vicces...


    Én pl tutti nem kötök évi 3e EUR-ért biztosítást, ha akarok pár családi felvételt csinálni a drónnal a nyaralás alatt... :(

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Összegezve....

    Kicsit mindenki be van fosva, meg a félinfók alapján retteg, azonban a magyar és német tanfolyam után azt kell mondjam, nem lesz ez annyira zűrös.

    A1-et simán megcsinálja mindenki az online anyag alapján, utána pedig az A2-t is hasonlóan, ráadásul utóbbihoz itthon NEM KELL gyakorlati vizsga sem (szemben az osztrákkal)

    A2-es jogsival pedig kvázi majdnem minden reptethető és nem hiszem, hogy a KTI hatalmas összeget kér majd ezért...

    Persze nyilván lesznek, ahogy most is vannak ügyeskedők, akik majd ilyen-olyan tanfolyamokat meg webináriumokat indítanak, így-úgy segítenek levizsgázni jó pénzért... láttam már FB-n erre hirdetést. :D

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz ecaddsell #70974 üzenetére

    Az AustroControl 23.-án pontosította ezt a témát, addig az 500gr súlyhatár szerepelt csak. Ma, hogy visszanéztem találtam a fent említett "pontosítást" náluk.

    Az osztrák jogsim nekem is ilyen, a magyar vélhetőleg ilyen lesz, hiszen a kérdéskör és a teszt ugyanaz.. sőt.. a magyar komolyabb. Ha akarod adok neked elérést a tananyaghoz, ahol megnézheted mit tett a magyar hatóság az üzemeltetési részbe. Néhol horrror... minek kell pl. egy A1 drónpilótának a TMA-val tisztáan lennie?? :) (Keress meg privátban)

    Ezel együtt az A3 egy érdekes kérdés. Véleményem szerint (és az EU anyag szerint is) a követelmény szigorúbb, mint az A, ergo kizártnak tartom, hogy az osztrák jogsim A3-ra jogosítson... és nem is értem mi az A1/A3 jelölés rajta.

    Ezel együtt az osztrák jogsiddal nem repülhetsz jelenleg Ausztriában sem (itthon sem), mert az UAS regisztráció ott kint lakóhelyhez kötött, itthon pedig még nem működik.
    Ha majd lesz magyar lajstromod, akkor sem világos, hogy hogy a faxba lesz megoldva pl. a biztosítás?

    Szóval az osztrák jogsi szerintem arra lesz jó, hogy itthon ki lehessen hagyni egy lépcsőt, amiért talán pénzt kérnek majd.

    De most, hogy mondod, megtudom mire is vizsgáztunk mi itthon néhányan, akiknek január elején lehetősége volt rá. :D

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz ecaddsell #70976 üzenetére

    Igen... fentebb én is berktam a sajátomat. :)

    No beszéltem a KTI-vel. Mint kiderült, a tanfolyam, amiről igazolást küldtek, az csak egy tanfolyam, köszönik szépen, majd lesz vizsga is valamikor.. nem tudják mikor.

    Feltettem a keresztkérdést, hogy vajon miért is fizessen valaki 4600 +4300 Ft-ot egy olyan papírért, amit Ausztriában ingyen megszerezhet és itthon el kell fogadják? Erre nem igazán tudott mit mondani a KTI,, de azt megerősítették, hogy a KAV pontok el kell fogadják majd az osztrák jogosítást is. Közölték, hogy "de hát a magyar rendszer szigorúbb", mire én mondtam, hogy emez meg egy EU-s papír... :D :D

    Ennek alapján, főként, hogy ingyenes mindenkinek javaslom az osztrák vizsgát, aztán ha majd a magyar hatóság kitalálta mi hogyan lesz, akkor kezdhetünk makkolni azon hogyan tovább.

    Ettől függetlenül az UAS regisztráció továbbra is sarkallatos pont és ahogy látom ott se nagyon van semmiféle előrelépés.



    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz imis #70982 üzenetére

    A legtöbb esetben mindez nem igazán érdekes, ugyanis a cuccok zöme az A1/A3 jogsival repülhető..

    Az A2-es kategóriába eső gépek is üzemeltethetőek az A3-as szabályok szerint, ebben az esetben pedig egy 18kg-os cucc is repülhető A3-as jogsival.

    Azaz ha valaki pl nem akar máshol, csak a semmi közepén repkedni (értsd emberek közelében nem repül) akkor a jelenleg ingyen megszerethető osztrák jogsi doszt elég.

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Jelezném, hogy a légügyi hatóság végre (ismét?? :D ) feltöltötte 28.-án az UAS regisztrációhoz szükséges doksikat.

    A kitöltött dokumentumokat leggyorsabban ügyfélkapus bejelentkezéssel E-papírként, vagy postai úton lehet hozzájuk eljuttatni.

    A szabályok szerint első körben az UAS-t kell regisztrálni, majd a biztosítás megkötése után az üzemeltetőt IS!

    Hajrá... :)

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Jól érted..

    Sőt... ha figyelmesen csinálod az E-papír kitöltőt, akkor fel fog tűnni, hogy az ügyfélkapud még a végén pár helyre bejelentkeztet.

    Ezzel együtt kíváncsi lennék mit szól a hatóság egy 20kg felszálló tömegű RC jet regisztrációs próbálkozásához? :D :D

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Egy kis segítség a kitöltéshez és a beküldéshez:


    "...Nos, Most beszéltem a Légügyi hatósággal és a mai nappal kezdik meg az ELEKTRONIKUS E-papírként! beadott vagy levélben beküldött nyomtatványokat! A korábban azaz január 28.-a előtt beadott korábbi nyomtatványok nem jók, így azokat újra be kell adni a január 28.-án megjelent új formanyomtatvány kitöltésével.

    Link alább, hogy ne kelljen keresni:https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/.../dokumentumt...


    A leggyorsabb módja, ha E-papírként adjátok be és így rögtön a célban landol "elvileg" bár ez sem olyan egyszerű.Web böngészőben beütöd, hogy E-papír és kiadja elsőként " elvileg" a Gov.hu-s e-papír beadási felületet. Ehhez Ügyfélkapu belépési adatok kellenek.Itt ki kell választani az ügyet a lenyíló ablaknál " téma választása" kikeresed a "Légiközlekedéssel kapcsolatos hatósági eljárások" pontot, majd mellette kiválasztod az ügytípusoknál a " Pilóta nélküli légjármű vezetésére jogosító engedélyek kiadása" pontot utána a címzettet kell kijelölni itt nincs választási lehetőség, majd leírod mit szeretnél, és csatolod a korábban letöltött kérelmet az adatlap alján és beküld.Akinek erre nincs lehetősége annak ajánlva levélként kell küldenie.Már csak remélni tudom, hogy gyorsan csinálják, bár ígérte a Hölgy, hogy gyorsak lesznek, csak mostanra alakult ki a hivatalos jogszabályi környezet.

    Sok szerencsét! ..."

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    A Groupama már a biztosításokat is elérhetővé tette. (Persze ha már regisztrált a cuccod)

    Egy 4kg alatti cucc havi díja 6e míg éves díja 20e Ft.

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz F.E.K.. #71031 üzenetére

    Az azért nem jó, mert akkor neki, mint gyártónak a törvény értelmében üzemeltetési eljárást is csinálnia kell hozzá.

    A saját építésű cuccok egy érdekes kérdés lesz... sőt a készen kapható RC kitek is...

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Valaki segítsen már értelmezni...

    A nagy, "mindent tőlünk tudhattok meg" legter. hu oldalán található "folyamatosan frissülő" anyag tartalmából:

    Páran szóvá tettük, hogy ez így valahogy nem OK, erre szó nélkül tiltás az oldalról... Mindeközben természetesen 15e-ért ők továbbra is szívesen igényelnek neked légteret, ami egyébként már illetékmentes, és tartanak a jelek szerint nem sok mindenre jó tanfolyamokat. 😎😎

    Szóval.. a légtér se tudja mit beszél, vagy egyszerűen csak ők is annyit tudnak, mint mi csak jobb a marketingjük? 😝🤣🤣

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz DJGABI #71037 üzenetére

    Egelőre ami a tapasztalatok és a hivatalos szervek információi alapján ismert és tudott (Az imént hívtak a Légügyi hatóságtól néhány tisztázandó kérdéskörben az épített cuccokkal kapcsolatban):

    Jelenleg alap esetben NEM KELL foglalkozni a cuccaink C kategorizálásával, mivel jelenleg NINCS Cx jelölésű eszköz a piacon, így a jogalkotó minden "régi" eszközre az "épített" kategóriát húzza rá. Azaz nem repülhetünk lakott terület felett, de 25 kg.-ig akár egy trabant kasztnival is repülhetünk a prérin.

    Ugyancsak alapvető probléma, amit itt már páran felvetettek, hogy sok helyen irreálisan drága és értelmetlen a szabályozás, mivel elsősorban a képfelvételt készíteni képes drónokra lett kitalálva a dolog. Persze tőlünk nyugatabbra sem rózsásabba helyzet, elég csak az ottani fórumokat olvasgatni. Az olaszok pl kerek perec letiltottak mindent és még annyi lehetőségük sincs, mint nekünk.

    Szóval... megpróbálom a jelenlegi tudásom összeszedve leírni, aztán majd javít valaki, ha valahol azóta már változás van (ez percenként lehetséges jelenleg). A Nyílt kategóriákra vonatkozókat írom le, hiszen a speciális stb. kategóriák egy teljesen más világ...

    Szóval mi halandók:

    1. Az UAS...
    Azt, hogy milyen jogsi szükséges, első körben az UAS határozza meg. Léteznek az EU standard szerinti besorolások, de mivel jelenleg ilyen Cx kategóriás cucc gyakorlatilag nincs, minden más eszközt az un. "épített kategória"-ba sorol a jogalkotó.

    a, . Az épített kategória kamera nélkül A1 jogsival is repülhető, de csak 250gr súlyhatárig, kamera nélkül. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy jelenleg A1 kategóriában semmivel sem repülhetünk, hiszen a technikai paramétereink minden esetben megsértik a kategória valamely szabályát. Fontos azonban, hogy az A1-ben is csak úgy repülhetünk a semmi közepén hogy pl. út, ösvény, sztráda, stb. ne látszon a képeken (meg ne kérdezzétek ki az a barom aki ezt a kitételt kitalálta?)

    b,. Elviekben az A1 kategória, korlátozásokkal lehetővé teszi lakott terület, vagy építmény megközelítését/felette repülést, azonban ahogy írtam jelnleg a szabályoknak megfelelő, használható A1 eszközt nem igen tudunk felmutatni. Tehát az A1 ki is záródott.

    c. A2 kategória. Ez megint egy érdekes kérdés, hiszen elviekben ez az a kategória, amelyben lakott terület fölé is berepülhetünk nagyobb súlyú eszközökkel, valamint képeket is szabadon készíthetünk. A képzések európai ára jellemzően 70-100e Ft, azonban az elérhető képzések közül majdhogynem EGYEDÜL A MAGYAR képesítés nem ír elő ehhez gyakorlati vizsgát!!! Értsd jelenleg sima elméleti vizsgával és "önképzés"-sel megszerezhető lenne itthon az A2-es jogosítás. Lakott terület feletti repüléshez ráadásul minden esetben esti légteret is kell majd igényelni a régi rendszer szerint, szerencsére most már talán illetékmentesen.
    Sokra nem megyünk az A2 vel sem, hiszen ismét ott a probléma, hogy nincs Cx jelölésű eszközünk, tehát akármivel repülnénk, az éptettnek számít, ergo nem repülhet A2 szerint... jó buli mi? :D

    d. A3 kategória... No ez lesz az amivel sokan használni fogjuk a cuccainkat, azonban itt a 25kg-nál könyebb, épített és C3 vagy C4 besorolású eszközök esetében kitétel, hogy 150m-nél közelebb nem lehetünk épülethez/építményhez. Mivel a magassági korlát 120m a nyilt A1-A2-A3 kategóriákban, a "fölötte elrepülök" sem játszik...
    Mindezek ellenére ez az a kategória ami jelenleg egyszerűen elérhető itthon és amire sansz is van, hogy minden feltételét teljesíteni tudjuk (ha akarjuk)...

    2. Jogosítás...
    Ha már tudjuk mivel és milyen nyílt kategóriában szeretnénk repülni (nyilván csak az A3 jöhet szóba jelenleg) akkor elkezdhetjük megszerezni a képesítést.
    Erre itthon nincs lehetőség a mai napon, bár a KTI egy pár napig már elérhetővé tette a tanfolyamát, amit aztán le is vett az oldaláról.
    Szerencsére azonban EU tagállam vagyuk, így ha valakinek nyelvtudása (Google fordítója?) van, akkor az osztrák, a német és a holland hatósági vizsgákat leteheti. Ezek az un. nyílt kategória A1 és A3 osztályára jogosítanak, a fentebb leírtak szerint.
    Megjegyzem, hogy a KTI tananyaga messze komplexebb és erősebb, mint az osztrák vagy a holland, de nem kell rettegni tőle, némi repülési ismerettel és a jogszabályok egyszeri átolvasásával 10 perc alatt abszolválható az A1 és A3 jogosításd adó vizsga. Az A2 egy másik tanfolyam, más feltételekkel, de feltétele az A1/A3 megléte.

    3. UAS regisztráció....
    Na ez megint egy jó téma... Elviekben a Légügyi Hatóság intézi és épp tegnap óta már hivatalosan is elkezdték online és levélben befogadni a kérelmeket. Az előzőleg mailban beküldött régi kérelmek nem jók!
    Megkérdeztem, hogy ugyan mit tegyünk, ha a kérelmen szerepllő adatok közül valami nem áll rendelkezésre? Pl. nincs serial száma a gépnek? Vagy saját építésú EPO és akkor ki a gyártó? Mi a típus? Stb.. Vicces beszélgetés volt.
    Ezzel együtt sok kérdésre választ adtak. Ha nincs serial, természetesen üresen kell hagyni. Ha konkrétan saját építésű, akkor a gyártó-hoz a saját nevünket kell beírni (nem a saját magunk által összeszerelt, hanem a saját magunk által tervezett és gyártott esetében). A típushoz ez esetben egy fantázianevet lehet írni.
    Az elektronikusan beérkezett kérelmeket a holnapi naptól kezdik feldolgozni, mindenki postán is meg fogja kapni a határozatot. (Érdekes, mert pl lakcímet kér, de postacímet nem... vajon ilyenkor mi van? :) )
    Amennyiben ezt megugorjuk, lesz lajstromszámunk, amivel elviekben a felelősségbiztosítás következik..

    4. Felelősségbiztosítás....
    Véleményem szerint bekaphatja az összes kartellező biztosító... Érdekes módon mindenkinél kb. ugyanakkora összeg jött ki a módozatokra, de biztosan nem egyeztettek. :D :D
    Szóval.. kötni kell egy biztosítást, erre tbbféle megoldás és opció is létezik, egyelőre azonban a többség 6e Ft/hó és 20-30e/év díjjal ajánl ilyen biztosítást.
    Fontos hangsúlyozni, hogy kamerás drón esetén 100gr-os cuccra is kell biztosítás, különben csak beltérben repülhető.
    Egy másik út a különböző klubbok, szövetségek tagjává válás, hiszen többségükben a tagsági díjaik tartalmaznak felelősségbiztosítást is. Sőt... ellenben a biztosítók egyedi ajánlataival, néhol un. csoportos megoldás is van, azaz nem kell külön-külön minden eszközre felelősségbiztosítást kötni...
    Bíztató, hogy ugyancsak ma sikerült egy biztosító termékfejlesztési managerével átbeszélnem a dolgokat, így van rá sansz, hogy a biztosító is felismeri, hogy az A3 nyílt kategóriában a préri közepén 10 percet reptetett 300gr-os UAS nem ugyanaz a kategória, mint az A2-ben város felett lebegtetett DJI... ez még a jövő zenéje. Jelenleg sajnos minden biztosítónál egyenként minden UAS-ra külön biztosítás kell. :(
    Ha lenyeltük a békát, jöhet a következő lépés...

    5. Üzembentartó regisztráció....
    Ez is kacifántos, de elviekben már működik. Ugyancsak a Légügyi Hatóság végzi, a lajstromozáshoz hasonló feltételekkel, azonban itt már kéri az üzembentartó által meglévő biztosítási kötvényszámot is a hatóság.
    Azaz mindaddig, amíg az előző lépésen nem vagy túl, nem lehetsz üzembentartó. Fontos megjegyezni, hogy az UAS üzembentartó és az UAS pilóta nem ugyanaz. Attól, hogy te UAS pilóta vagy, még nem kell üzembentartónak lenned és fordítva. Lásd pl. egy esetleges drón kölcsönzés.
    Tehát amennyiben rendelkezel biztosítással, máris mehet az üzembentartói regisztráció. Fontos, hogy egy UAS csak akkor repülhet, ha üzembentartója is van, aki ismeri és alkalom adtán ismerteti is a pilótával az üzemeltetés és a technikai paraméterek sokaságát.
    Ha ez megvan máris repülhet.... NÉNK... de....

    6. Légtér....
    Az új törvény ami elvileg hatályos azt mondja, hogy a kormányrendelet által meghatározott aplikáció vagy weboldal segítségével bejelentett lakott területen kívüli repüléshez nem kell eseti légteret igényelni. Azonban! Jelenleg ilyen kormányrendelet nincs.. létezi a mydronespace app, azonban hivatalosan nem használható a mai napon, így a régi rendszer van érvényben, miszerint a repülés előtt 30 nappal eseti légteret kell igényelni !
    Sajnos a legter.hu oldalán is hülyeség szerepelt tegnapig, amikor is többen szóvá tettük ezt és piros alapon beszúrták ezt a kitételt a leírásukba. Persze az eredeti leírás is benne maradt, így most az egyik sor szerint kell légtér, a másik szerint nem. :D :D Ők is a TOP-on vannak..
    Ezzel együtt valóban, légtér jelenleg még kell..

    Ha mindezzel megvagyunk akkor elviekben repülhetünk.

    A fentiek alapján, tehát egy eszköz esetén is minimum 6e Ft egy repülés (igaz ez a biztosítás 30 napra jó) és 30 nappal a tervezett repülés előtt ki kell találjuk, hogy repülni fogunk.

    +1 Korhatár...
    A törvény 16 évben minimálja az UAS pilóta életkorát, azonban amennyiben jogosítással rendelkező pilóta oktat, úgy nincs meghatározva korhatár. Azaz pl. a gyereket a saját jogsiddal és engedélyeddel oktathatod, a saját felelősségedre.

    Remélem sikerült valamennyire összefoglalnom a dolgokat és nem hagytam ki semmit. Ha mégis, majd valaki kijavít. :)

    Jó repülést... (??)...!

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    A1-ben ugye reptethető

    1. Épített, 250gr.-nál kisebb eszköz, és C0 ha nincs rajta kamera.
    2. C1 jelölésű eszköz.

    Na már most lévén C0 és C1 nincs még a piacon, maradna a saját építsű kategória, azonban ha kamera van rajta, akkor tökmindegy a súlya 25kg-ig, csak A2 vagy A3...

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz cd334 #71042 üzenetére

    Jogos, bár mintha erre a magyar tananyagban lett volna utalás...

    De ezért is írtam, hogy majd pontosítja valaki, ha valamit elírtam véletlenül.

    Ezzel együtt 250gr-mal a mezőn senki nem fog bohóckodni... :D

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz vandor01 #71044 üzenetére

    Kihagytad, hogy ha képrögzítés történik, akkor az A1/A3 nyíílt kategóriákban sem utak, sem gyalogösvények és ezernyi más sem lehet a képen. :D :D

    Asszem maradok a kisgépes repülésnél.. fele ennyi korlátozás nincs. :D :D

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    FPV??? Hajjaj.. akkor még egy segítő is kell melléd! :D :D :D

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz cd334 #71042 üzenetére

    Közben megtaláltam a vonatkozó rendelkezést:

    "...I fall under the 'open' category will I be able to fly my old drone after 31 December 2020 ?

    Yes, from 31 December 2020 to 1 January 2023, you may fly your drone without class Identification label in the ’open’ category under the following conditions:
    drones with less than 500 g MTOM cannot fly over people, and pilot competency is determined by your National Aviation Authority;drones with less than 2 kg MTOM can fly 50 metres or more (horizontally) from people and the pilot must undergo training equivalent to subcategory A2 (see the FAQ section on training);drones with less than 25 kg MTOM, can fly in areas free from people, 150 metres or more away from properties, and the pilot must undergo training equivalent to subcategory A3 (see the FAQ section on training).
    After 1 January 2023, you can still fly your drone without class identification labels, however, only under the following subcategories of operation, for which you have to fully comply with:
    Subcategory A1 when the drone’s maximum take-off weight (MTOM) is less than 250 g; or Subcategory A3 when the drone’s maximum take-off weight is less than 25 kg. "

    ...és most épp ha megölnek se tudom mi is volt a KTI anyagban az ideiglenes nemzeti szabályozás erre, de mintha (Lőric miatt?) a kamera eleve tiltott, vagy 2megpixelnél rosszabb lehetne csak. :D

    Persze mivel a holland, a német és az osztrák anyagot is olvastam, onnan is emlékezhetek erre a kitételre.

    OFF: Ezért hülyeség sokat tanulni akár külföldön is... :D :D

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz vandor01 #71048 üzenetére

    Na látod? Ugye, hogy simán megugrod a feltételeket? Nem is olyan nehéz. :D :D :D

    Mondjuk azt jó, ha előre tisztázod a segítővel, hogy te csak pilóta vagy, a GDPR az ő sara. :D

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Egyes kérdéseidre a törvény konkrét választ ad.

    Még a saját kertedbe is eseti légtér kell, lévén akármi is ami repül az a légtérben van. Kivételt képeznek a törvény által (nalunk 120gr alatti kamera nélküli játékok) meghatározott eszközök.

    Ha kamera van rajta akkor mindegy... akkor regisztráció és biztosítás plusz eseti légtér jelenleg. 😂😂

    Azoknál az eszközöknél ahol már lesz Cx jelölés ott még kérdés sincs. Most inkább abból van a káosz, hogy az átmeneti 2 éves időszakot melyik állam hogy kezeli. Nálunk láthatóan szarul. 😎

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Na jó.. más téma...

    A hozzáértőket kérdezem. Van értelme ilyet venni? Nincs gond a tárolasával? Meddig bírhatja az aksija?

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz twine #71054 üzenetére

    Akkor nálad az üzemeltetés is problémás lenne... mondhatni jogszabályba ütközne? :))

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz vandor01 #71055 üzenetére

    Nem tudom milyen elemmel megy... tegnap este után, ma délelőtt az első "drón" szó keresésre ezt dobta a Google... 🤔😎

    Kezdjek aggódni? 🙄😂

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz Niczo #71059 üzenetére

    Azért arra figyelj, hogy a súlya és a mérete a nagyobb aksinak jóval több lesz...

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz Danielo #71068 üzenetére

    Arra figyelj, hogy valami érdekes okból a törvény nem az EU rendelet szerinti osztályozást használja. Illetve igen, az az alapja, de itt mindenféle A-B-C_D E kategóriákra bontja a dolgot.

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    A légtérről ez a rész szól:


    1. A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény végrehajtásáról szóló
    141/1995. (XI. 30.) Korm. rendelet módosítása
    1. § A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény végrehajtásáról szóló 141/1995. (XI. 30.) Korm. rendelet 22. §
    (2) bekezdés a) pontjában az „állami légijármű” szövegrész helyébe az „állami légijármű és pilóta nélküli állami
    légijármű” szöveg lép.
    2. A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet módosítása
    2. § (1) A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 1. § (3a) bekezdés
    d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
    (Eseti légteret a légiközlekedés biztonságának fenntartása érdekében kell kijelölni:)
    „d) pilóta nélküli légijárművel végrehajtott UAS művelethez, ha
    da) az nem hajtható végre a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és
    eljárásokról szóló (EU) 2019/947 rendeletben foglalt repülési szabályok és a légtér e rendeletben foglalt, pilóta
    nélküli légijárművel történő igénybevételére vonatkozó általános szabályai szerint, vagy
    db) törvény vagy kormányrendelet az eseti légtér kijelölését előírja,”
    (2) Az R1. 1. § (3a) bekezdése a következő e) és f) ponttal egészül ki:
    (Eseti légteret a légiközlekedés biztonságának fenntartása érdekében kell kijelölni:)
    „e) 25 kg maximális felszálló tömeget meg nem haladó pilóta nélküli állami légijárművel végrehajtott repüléshez, ha
    ea) az nem hajtható végre a légtér e rendeletnek a pilóta nélküli légijárművel történő igénybevételére vonatkozó
    általános szabályai szerint, vagy
    eb) törvény vagy kormányrendelet az eseti légtér kijelölését előírja, továbbá
    f) 25 kg maximális felszálló tömeget meghaladó pilóta nélküli állami légijárművel végrehajtott repüléshez.

    Tehát nem kell eseti légteret igényelni az EU A1 és A3 műveleti szabályok alapján végrehajtott repülésekre, azokat elég az appban vagy a weboldalon bejelenteni.

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz vandor01 #71070 üzenetére

    Nem olvastál figyelmesen. Nem szarozott a törvényalkotó azzal, hogy az EU rendelet szabályait megint leírja. Egyszerűen leírta, hogy mikor NEM az EU rendelet a mérvadó.

    Tehát első lépcsőben megnézed az EU rendelet szerint hova vagy sorolva, utána megnézed a magyar törvény szigorított verziója hová sorol tovább.

    ..és máris mindent tudsz.


    Ahogy az várható volt, egy dolog a törvény alapján 100%. Az EU A3 kategória szerint (150m-re mindentől, lakott és tiltott vagy korlátozott légtéren kivül) üzemeltetett 4kg-ot meg nem haladó eszköz számára nem kell sem eseti légtér sem más a repülés előtt. Elég az appban bejelenteni majd a repülést.


    Minden más esetben kacifántos a dolog, mert van olyan kategória, ahol pl a magyar hatóság még fónia vizsgát is előír a pilóta számára.. az egészségügyi alkalmassági vizsgálatról nem is beszélve.

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz -ZeeZee- #71076 üzenetére

    Neked, aki melózni fog vele, már kacifántos a dolog.

    Viszont akkor is VLOS-ban repülsz, ha FPV-vel üzemeltetsz, ugyanis akkor is kell melléd megfigyelő...

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz vandor01 #71078 üzenetére

    Igen, kb ennyi a repüési műveletek összefoglalója A1 és A2 kategóriában. Illetve A3ban is hasonló.

    Azonban az, hogy a te cuccod milyen kategória lesz már egy másik kérdés, ugyanis ott már konkretizálják azt is, hogy egy A2 szerint repülő cucc ami C osztály hiányában jelenleg B2 mondjuk, milyen feltételekkel kerülhet nyilvántartásba.

    Tehát maga a műveletek besorolása nem nehéz, az engedélyek beszerzése sem annyira, az eszköz besorolása és engedélyeztetése mint üzembentartó már egy másik kérdés.
    Mert lajstromszámot fogsz kapni, az egyszerű... de üzembentartóit, ami szintén kell a repüléshez már B2 esetén pl csak akkor, ha a légialkalmassági vizsgálatot a hatóság lefolytatta.

    Például, amennyiben A2 mveletet akarsz végezni egy B2 besorolású cuccal (4kg-ig emberek felett repülni), akkor az eszköz követelmények:

    10. Felszereltségi követelmények
    10. § (1) A pilóta nélküli állami légijármű rendszer felszereltségi követelményét a pilóta nélküli állami légijármű kategóriája
    határozza meg.
    (2) Az „A1”–„B2” kategóriába tartozó pilóta nélküli állami légijárműnek rendelkeznie kell legalább
    a) magasság- és sebességparamétereket meghatározó berendezéssel,
    b) pillanatnyi pozícióra vonatkozó, a magasság és WGS-84 földrajzi koordináta-rendszer szerinti koordinátaadatokat gyűjtő és a földi munkaállomáshoz történő továbbításra alkalmas berendezéssel,
    c) térbeli helyzetet meghatározó berendezéssel,
    d) rádiókapcsolat minőségét visszajelző berendezéssel,
    e) a rendeltetésszerű működést figyelő állapotjelzőkkel,
    f) üzemanyag és akkumulátor aktuális töltöttségi szintjét jelző berendezéssel és
    g) a pilóta nélküli légijármű rendszer esetében a repülési paramétereket rögzítő berendezéssel.

    Ezt azért nem minden cucc fogja megugrani.... :((

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz Danielo #71080 üzenetére

    Pontosítsunk... tűzoltó az a kéményseprő. :D

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Akkor már az applikáció is 100%

    HungaroControl A drónpilóták helyzettudatosságát növelő mydronespace mobilalkalmazást az idén január elsejétől hatályos jogszabály alapján üzemeltetjük. Az 1995. évi XCVII. törvény 61/A. § (3) bekezdés p) pontja szerint a mydronespace a hivatalos magyar drónapplikáció, a használata pedig ingyenes.

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz Danielo #71084 üzenetére

    Állami légijármű értelmezése: A Magyar Légügyi Hatóság által a magyar állam területére nyilvántartásba vett (lajstrom) rpülő eszköz...

    Tehát állami vagy, ha regisztráltad...

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz -ZeeZee- #71088 üzenetére

    Eleve kezdjük ott, hogy a "nyílt A1-A2-A3" kategóriákban eleve nem repülhetsz ilyen távolságokat.

    Az már a speciális kategória lesz, amihez nem csak vizsgáznod kell, de a cuccodat is fel kell szerelni egy halom olyan dologgal, ami jelenleg nem mindenben található meg. Lásd fentebb B2 kategória.

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz -ZeeZee- #71091 üzenetére

    Már hogy ne lenne?

    Jelen törvény is csak azt tartalmazza, amiben az EU rendelettől eltér, azaz szigorít. Kifejezetten írja is.

    Mindenhol leírja, hogy az EU vonatkozó rendelete az irányadó és hogy ahhoz képest a magyar szabályozásban milyen változás van.
    2. A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet módosítása
    2. § (1) A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 1. § (3a) bekezdés
    d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
    (Eseti légteret a légiközlekedés biztonságának fenntartása érdekében kell kijelölni:)
    „d) pilóta nélküli légijárművel végrehajtott UAS művelethez, ha
    da) az nem hajtható végre a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról szóló (EU) 2019/947 rendeletben foglalt repülési szabályok és a légtér e rendeletben foglalt, pilóta
    nélküli légijárművel történő igénybevételére vonatkozó általános szabályai szerint, vagy
    db) törvény vagy kormányrendelet az eseti légtér kijelölését előírja,

    Azaz hivatkozik az üzemeltetés tekintetében a 2019/947 EU rendeletre, amely felsorolja az üzemeltetési kategóriákat.

    A zavart az okozza, hogy 2023 január 01-ig egyelőre nem kötelező a C osztály szerinti besorolása az UAS-nak, ezért mi létrehoztunk egy sajátot, ami az EU szabályon alapul, de rendezi a C jelöléssel nem rendelkező UAS-ok kérdését. 4kg-ig A1-A2.

    Emiatt azonban NINCS 250 gr!!!

    120gr alatt játék, fölötte pedig amíg nem tudja a C0 kategóriát igazolni, itthon A1. Azaz regisztrálni kell, biztosítés kell rá, stb attól függetlenül, hogy az EU rendelet szerint nem kéne.

    Ez mondjuk szopatás...

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz sunone #71093 üzenetére

    Jogos most, hogy kicsit több időm volt átolvasni..

    Azonban vannak benne általános rendelkezések, amelyek ránk is vonatkoznak és ha egyáltalán lesz külön polgári UAS törvény, akkor nem sokban fog ettől eltérni.

    Ha tippelnem kell még szigorúbb is lesz. :D

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Az épitett gépnél a full általad épített gépet érted?

    Erre rákérdeztem anno... a lajstromozással nem lesz gond, ott gyártónak magadat kell beírni. Típusnak pedig ha akarod valami fantázia nevet.

    Amivel gond lesz az az üzemeltetői, mivel a törvény szerint neked akkor ehhezva géphez készíteni kell a jogszabályban foglaltak szerotonin üzemeltetési és karbantartási előírást. Nagy buli lesz. 😂
    Természetesen ez az "építő KIT" - ekre nem vonatkozik..

    A Groupama oldalán jelenleg megtalálható biztosítás szinte biztosan nem felel meg az új szabályozásnak... ez valamelyik drón FB oldalon olvastam is biztosítós emberkétől.

    A napokban megjelenő rendeletek alapján 100%, hogy lesznek újabb módozatok.

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz BEndre34 #71102 üzenetére

    Az egyik biztosító termék managere a kérdésemre, hogy hogy kalkulálták az árakat azt válaszolta: "A többiek is ennyiért adják a piacon" :D :D Verseny mi? :D :D

    Eleve nem a cuccod súlyával kellene számolni, hanem, hogy mit és hol csinálsz vele...
    Egy 20 kg-os cuccal A3-ban tutti kevesebb kárt tudok okozni, mint egy 3Kg-sal A2-ben. :D

    Arról már ne is beszéljünk, ha mondjuk több eszközöd van...

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz ecaddsell #71115 üzenetére

    250 gr alatt nem kell biztosítás. A törvény is ezt írja.

    Más kérdés, hogy a 250gr alatti kamerás cuccokat is kell regisztrálni. Erre az ellentmondásra azt a választ kaptam, hogy ne irjuk be a kötvény számot az üzembentartóhoz az igénylésnél.

    Viszont akinek van 5 db 255 gr-os cucca az egyelőre megszívta, mivel mind az 5-re kell biztosítás, ha repülni akar vele.
    Abban viszont biztos vagyok, hogy nagyon hamar a biztosítók is előjönnek új módozatokkal.

    A mostaniak zöme az előző szabályozásra épül, a Generali pedig a konkurencia alapján csinált egy terméket, a törvény ismerete nélkül, mondván "más is ennyiért adja"! 😂😂😂

    Állítólag már agyalnak új módozatokon...

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    MIelőtt ész nélkül elkezdi mindenki megcsinálni az A2-t.

    Sokmindenről ment iaz eszmecsere itt a napokban, de egy dolgot nem láttam. Ugye az MINDENKINEK tiszta, hogy A2 Nyílt műveletet csak C2-es matricával ellátott UAS végezhet?🙂

    ..és itt nincs kivétel.

    "....A műveletet olyan pilóta nélküli légi járművel kell végezni, amely C2 osztályú jelöléssel rendelkezik, megfelel az (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelet mellékletének 3. részében a szóban forgó osztályra vonatkozóan meghatározott követelményeknek, és aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási és földrajzi helyzettudatossági rendszerekkel működik.."

    Azaz a ma forgalomban lévő cuccok EGYIKÉVEL SEM lehet jelenleg a törvény életbelépését követően Nyílt A2 szerint városban repülni még eseti légtérben SEM!!!🙂

    Szolgálati közlemény: Az imént kijött az új Közlöny. Az UAS üzemeltető nyilvántartásba vétele 2000 HUF / UAS, igazolás kiállítása a nyilvántartásba vételről 4090 HUF.

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Aki megköti ezt a kartelles biztosítást, az hülye.

    6-8/e Ft/ év díjjal akár 5 gépre is köthetsz biztosítást. A Google a barátod. :D

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz vandor01 #71138 üzenetére

    Próbáld úgy, hogy "Hajdúszoboszló modell biztosítás"

    Hátha. :D

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    ... és basszameg ismét egy jogszabály ami után az se igaz, amit 10 perce leírtál.

    Szerintem hétfő du. - ig ha nem muszáj nem írok semmit.

    Átolvasom megint az egészet elölről... merthogy 2022 július 1 előtt gyártott cucc esetén mégis van A2 igaz 2 kg-os felső határig. LOL

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Nyilván... :DD :DD

    Egyébként ki tudja.. lehet az évi 20e-et még ki isbfizetném, ha ez nem egy gépre vonatkozna, hanem rám vagy az általam repült cuccokra.

    Nem is értem miért a gépre kötik a biztosítást, mikor a te gépeddel én is repülhetek tök legálisan és okozhatok is vele kárt.

    Ezzel együtt egy GVH vizsgálatot megérne, hogy hogy lett minden biztosító ajánlata pont 20e körüli összeg? 🤔😅😎

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Szóval egy gyors összefoglaló:

    Az EU és a magyar szabályok szerint UAS repüléshez a következő feltételek megléte szükséges:
    1. A kategóriának megfelelő jogosítás
    2. Lajstromszám az UAS számára
    3. Biztosítás az üzemeltető számára, a kategóriának megfelelően.
    4. UAS üzembentartó nyilvántartásba vétele

    Amennyiben ezek adottak, UAS repülést a következő kategória szerint végezhet mindenki:
    1. Engedélyköteles kategória
    2. Speciális kategória
    3. Nyílt kategoria

    A nyílt kategoria alapfeltétele, hogy maximum 120m magasságig és VLOS-ban teljesíthető, illetve a repülések bejelentése a Mydronespace appban kötelező.

    A kategóriák érvényes és ideiglenes besorolása:

    A1.
    - 0-120 gr között épített géppel
    - 0-900 gr között C0 vagy C1 jelölésű eszközzel.
    2023.01.01.-ig C jelölés nélkül 500gr súlyhatárig is végezhető A1 szerinti művelet.
    A2.
    - 4 kg súlyhatárig, amennyiben az UAS rendelkezik C2 jelöléssel.
    2023.01.01-ig C2 jelölés nélkül 2 kg súlyhatárig lehet A2 szerinti műveletet végezni.
    A3.
    25 kg súlyhatárig, amennyiben az UAS rendelkezik C3 vagy C4 jelöléssel.
    2023.01.01-ig átmenetileg a C jelölés nélküli gépek is repülhetnek 25 kg súlyhatárig ebben a kategóriában.

    LAKOTT TERÜLET FELETT KÖTELEZŐ AZ ESETI LÉGTÉR!

    Az eseti légtér nem befolyásolja a maximális 120m-es magassági korlátot. Tehát hiába van 1500m-ig eseti légtered, csak 120m magasságig emelkedhetsz.

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Az EU rendelet, amire a magyar törvény hivatkozik, nem a közig határt, hanem az emberek altal lakott területet érti.. plusz az ipari létesítményeket és még pár dolgot...

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

Új hozzászólás Aktív témák