Minden Frostbite 3 motorral futó játék Mantle támogatást kap?

Manapság a játékpiac a legnagyobb érdeklődést a Mantle API iránt mutatja, ami többek között annak is köszönhető, hogy erről a rendszerről derült ki a legkevesebb információ, tehát rengeteg feltevés születik napról-napra. Ez egyrészt elősegíti azt, hogy beszéljenek az API-ról, másrészt van egy olyan káros hatása, hogy a felhasználó vagy rosszabb esetben a média esetleg már többet lát egy-egy Twitter üzenetbe. Johan Andersson például nemrég azt írta, hogy a Mantle a Frostbite 3 nevű videojáték-motor része lesz, így gyakorlatilag kis erőfeszítéssel használható az erre épülő leképző a készülő több mint 15 játékhoz.

Önmagában az állítás az általános szemléletet tekintve igaz, hiszen az adott API támogatását az adott motorba kell beépíteni, és ezután a játékban már csupán engedélyezni kell a használatát, illetve ki kell egészíteni különböző módosításokkal a lehető legjobb optimalizáció érdekében. Johan Andersson üzenetébe azonban nem szabad belelátni azt, hogy innentől kezdve minden Frostbite 3 motorral futó játék Mantle támogatást kap, ugyanis nem ezt mondta. Természetesen az üzenet erősen utal erre a lehetőségre, de tényként akkor sem közölhető le.

A Mantle támogatásáról az adott játék fejlesztője dönt majd, így annak nincs jelentősége, hogy az adott motor mit támogat. Többet között a Frostbite 3 is rendelkezik a DirectX API-ra épülő leképzője mellett egy OpenGL-es opcióval (és ez egyébként minden komolyabb motorra igaz), de még sincs ott a végső játékokban az OpenGL API támogatása. A miérteket nehéz behatárolni, mert mindig más az indok, de általában egy motor fejlesztését érdemes DirectX-re és OpenGL-re is elkezdeni, majd az optimalizálást csak az egyik API-n szokás folytatni, függően attól, hogy mi a kézenfekvő a megcélzott platformokon.

A Frostbite 3 esetében a Mantle API támogatása tehát nem jelent azonnal automatikus támogatást az adott játékra. Erre kétségtelenül jó esély van, de alapvetően egy fejlesztői döntéstől függ, amit nem csak technikai érvek határozhatnak meg. Ennek megfelelően a hivatalos adatokat kell figyelembe venni, és ebből a szempontból csak a Battlefield 4 épít az új API-ra.

Persze lehet elmélkedni a Need for Speed: Rivals című játék Mantle támogatásáról is, de tényként ezt nem szabad kezelni Johan Andersson üzenete alapján, pedig sajnos ezt nem egy média megtette. Az efféle kijelentések előtt figyelembe kell venni azt, hogy az említett játék PC-s portja a grafikai minőség szempontjából nem ér fel a PlayStation 4-es verzióhoz, legalábbis erről írt korábban a Polygon. Ez több dologtól is lehet, például bőven elképzelhető, hogy a PC-s port nem az új generációs, hanem az aktuális konzolok tartalmi szintjét kapja meg. Innentől kezdve a Mantle támogatása érdektelen, hiszen nem ez lenne a legfőbb probléma. Nem mellesleg az API úgymond kísérleti projektje a Battlefield 4, tehát kizárt, hogy bármelyik játék hamarabb kapna támogatást, illetve az efféle új dolgok implementálásakor nem érdemes több párhuzamos projektet futtatni.

Természetesen a DICE a saját gyermekét nem hagyja magára, így igen esélyes, hogy a kiadón belül megosztott Frostbite 3 mellett a Mantle is széleskörű támogatásban részesül, hiszen ebbe a projektbe nem csak az AMD, hanem az EA is komoly erőforrást fektetett, többek között azért, hogy technológiailag vezető szerepet harcoljanak ki maguknak a PC-s játékpiacon, de van olyan játék, amibe egyszerűen nem kell a Mantle. Például a Plants vs. Zombies: Garden Warfare esetében nem biztos, hogy az alkotás grafikai minősége (ami persze a dizájnt tekintve lehet nagyon jó) annyira feszegetni fogja a DirectX API határait, mint mondjuk a Dragon Age: Inquisition, a Mirror's Edge 2 vagy a Star Wars: Battlefront. Azt a kérdést pedig a fejlesztés elején okvetlenül fel kell tenni, hogy előny-e a Mantle, mivel az erre épülő leképzőt is optimalizálni kell, ahogy a DirectX-re alapozót. Tehát meg kell osztani az erőforrást a két irány között. Ez ha nem is radikálisan, de mindenképp egy picit lassabb DirectX kódban fog érvényesülni, de ha a Mantle támogatása már az elején el lett vetve, akkor teljes erővel a szabványos kódra lehet koncentrálni.

Összességében tehát Johan Andersson üzenetéből mindenképp igaz annyi, hogy több mint 15 fejlesztés esélyes a Mantle API támogatására, de igen valószínű, hogy ennél kevesebb játékban lesz ténylegesen benne az ehhez szükséges leképző. Ez persze csak a Frostbite 3-ra vonatkozik, nem tudhatjuk, hogy mely fejlesztőcsapatok dolgoznak még az új API implementálásán.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés