A Khronos Group leleplezte a Vulkan Nextet

A konzorcium beszélt az OpenGL ES-ről és az OpenGL-hez írt új kiterjesztésről is, és kifejezetten bíztató jövőképet vázolt fel.

A SIGGRAPH-ot a Khronos Group jellemzően a fejlesztéseik bejelentésére használja, de ezúttal a konzorcium nem erőltette meg magát. Ennek azonban megvolt az oka, ugyanis jelenleg mindenki a Vulkan API-ra koncentrált, így azt szeretnék a legjobban fejleszteni. Lényegében pár hetente jönnek a frissített verziók, amelyek kisebb problémákat korrigálnak, amit jelez, hogy február óta a verziószám 1.0-ról 1.0.21.1-re nőtt.

A Khronos Group persze az OpenGL és az OpenGL ES fejlesztését nem fejezi be, de elmondásuk szerint ma mindenki a Vulkan API-ra koncentrál, így a konzorcium is ebbe fekteti az erőforrásait. Az OpenGL ES kapcsán a Khronos Group elmondta, hogy nagyon kicsi az igény egy új verzióra. Sokkal nagyobb az igény az API specifikációjával kapcsolatos problémák javítására, így az elmúlt hónapban érkezett is egy új OpenGL 3.2-es specifikáció, ami kisebb hibákat korrigál. Emellett készülnek javított specifikációk az OpenGL ES 3.1-hez és 3.0-hoz is, utóbbihoz főleg a WebGL 2.0 miatt.

Az OpenGL 4.5 szintén nem fejlődik, mert nincs igény egy újabb verzióra, de a konzorcium kiadott hozzá egy új, GL_ARB_gl_spirv nevű kiterjesztést, ami tulajdonképpen korrigálja az API legnagyobb hibáját, vagyis mostantól SPIR-V shadereket is lehet szállítani az OpenGL-re írt játékokhoz. Ez sokkal jobb kompatibilitást eredményez a gyártók OpenGL implementációival, mivel szabványos fordítóval lehet SPIR-V kódot generálni a GLSL kódból. Ezt a kiterjesztést a Khronos Group szerint minden gyártó támogatni fogja.

Végül a fő bejelentés az volt, hogy készül az új Vulkan API, ami jelen formában még a Vulkan Next kódnevet viseli. Ennek a célja többek között jobb több GPU-s lehetőségeket kínálni a fejlesztőknek, illetve direkten támogatni számos VR-hoz használt eljárást. Lehetővé válik az API-k közötti interoperabilitás, így például egy Vulkan API-ban létrehozott puffer ugyanabban a programban felhasználható az OpenCL API-ból is, illetve megoldható lesz, hogy több folyamat ugyanazt a kontextust használja. Javulni fog még a renderpass, illetve szigorodnak majd a memóriamodellre vonatkozó követelmények, ami most nem túl jól van specifikálva.

A legfontosabb újítás az úgynevezett subgroup utasítások támogatása lesz, amelyek már benne vannak a SPIR-V-ben readFirstInvocationARB, readInvocationARB, gl_SubGroupInvocationARB és ballotARB néven, de egyedül az AMD készített olyan kiterjesztéseket, amivel ezek Vulkan API alól kihasználhatóvá válnak. A Vulkan Next specifikációját már úgy tervezik, hogy ezek a GLSL függvények szabványos formában is kihasználhatók legyenek az erre alkalmas hardvereken.

A Vulkan Next core specifikációjának definiálása folyamatban van, de bizonyos funkciók szabványos kiterjesztésként érkezhetnek, hiszen nem minden hardver felel majd meg az igényeknek.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés