Ilyen a DiRT 3 12K-s felbontással

A piac és a játékosok egyre többet beszél az új generációs konzolokról, ami természetesen érthető, hiszen ma ez az irányzat a menő, de a PC tud olyat mutatni, amire még a konzolos réteg is felkapja a fejét. Az elmúlt évek során két úgymond extrém irányzat alakult ki a hardcore PC-s játékosok extra igényeinek kiszolgálása érdekében. Az egyik a sztereó 3D volt, ami iszonyatos reklámot kapott, de nem tudott igazán elterjedni. Ebben persze nagy szerepe volt annak, hogy nem volt rá szabványos fejlesztőkörnyezet, így nehéz volt jól implementálni. Ma már ez a probléma megoldódott, de a fejlesztők inkább egy másik irányzat kihasználására koncentrálnak, mely láthatóan jobban tetszik a vásárlóbázisnak, hiszen több monitoron játszani élvezetesebb.

Természetesen sokan felismerték, hogy három vagy öt kijelző befogása mellett a felhasználó legálisan csalhat a többjátékos módra kihegyezett programokban, hiszen sokkal szélesebb látószöget kap, mint aki csak egy kijelzőt használ, így jóval hamarabb észrevehetők az ellenfelek. Ez sok vitára adott alapot, de a többmonitoros játék elfogadott irányzattá vált, így a fejlesztők is megbarátkoztak azzal a helyzettel, hogy a széles látószög előnyeit a tehetősebb játékosok kihasználhatják. Sőt, ez lett a PC-s játékosoknál az extrém igények vezető irányzata, ám még ezt is lehet fokozni.

A 4K-s kijelzők érkezése mellett egyre többször felmerül az a kérdés, hogy be lehet-e fogni három darab 4K-s megjelenítőt egy ilyen többmonitoros mókára. A Microsoft a saját blogjában kipróbálta a funkciót és beszámoltak a tapasztalataikról. A 12K-s felbontáson való játék abszolút lehetséges, csak a keletkező 11520x2160-as felbontás nem gyenge hardvert igényel. Persze már maguk a kijelzők is bőven tízezer dollár fölötti kiadást jelentenek, így minden bizonnyal a PC-be kerülő alkatrészekre is lesz pénz.


[+]

A Microsoft három Sharp PN-K321-es megjelenítőt fogott munkára, és az első körben csupán egy ASUS Radeon HD 7970 DirectCU II jelzésű VGA dolgozott a képi adatok számításán. A DiRT 3-mal meg is birkózott a rendszer, de maximális grafikai beállításon beesett a sebesség 30 képkocka/másodperc alá. Mivel 30 Hz-es módban működött a konfiguráció, így alapvetően az előbbi határ fölé kellett belőni a tempót. Az élsimítás letiltásával, illetve a grafika közepes-magas szintre való kalibrálásával már a sebességgel sem volt gond. A rendszer összesen 24 883 200 pixelt számolt minden képkockára, ami tekintélyes érték.

A Microsoft is felismerte, hogy a 30 Hz-es megjelenítés probléma lehet a hardcore játékosoknál, de egy MST HUB befogásával ez a gond eliminálható. Az Eyefinity ugyanis képes arra, hogy két DisplayPortot használva hajtson meg egy kijelzőt, így a 3840x2160-as felbontást megfelezi, és a végleges képi tartalom két darab 1920x2160-as felbontású részletben hagyja el a két kimenetet, amit az MST HUB összerak és már meg is van a kijelzőn a 4K-s megjelenítés 60 Hz mellett. Ez persze csak egy megjelenítőre vonatkozik, mivel az aktuális driverek három kijelzőre már nem engedik meg, ugyanis legalább hat DisplayPort kell a kihasználásához, tehát még az extrémnél is extrémebb igénynek számít.

A Microsoft szerencsére nem adta fel, így kértek egy módosított drivert az AMD-től, ami az előbbi szituációt megengedi. A meghajtó gyorsan befutott, így sikeresen megszületett a világ első olyan többmonitoros rendszere, mely 11520x2160-as felbontással dolgozik és mindezt 60 Hz-en teszi. A DiRT 3 ismét előkerült, de ezúttal már három AMD Radeon HD 7970 gondoskodott a számításokról, viszont maximális részletesség helyett csak magas minőségi szinten, mivel minden grafikai effekt aktiválása mellett 12K-s felbontáson elfogy a GPU-nként 3 GB-nyi VRAM. A grafika visszavételével, viszont sikerült túllépni a 60 képkocka/másodperces sebességet, vagyis másodpercenként minimum 1 492 992 000 pixel került kiszámításra.

A fentiek tudatában bőven kijelenthető, hogy a PC még mindig az extrém igények melegágya. Reméljük lesz teszt hat darab 4K-s kijelzővel is, azaz 11520x4320 pixeles felbontással.

Előzmények

Hirdetés