Vélemény: tényleg saját dedikált GPU-t fejleszt az Apple?

A média rávetette magát egy WDCC 2020-ról származó diára, de a "Metal GPU Family" nem pont azt jelenti, amire sokan gondolnak.

Nemrég feltűnt egy WDCC 2020-ról származó dia, amelyet egy Longhorn néven posztoló felhasználó osztott meg a Twitteren. Ez alapján a TechPowerUp elő is állt azzal a vad elmélettel, hogy az Apple mostantól az AMD-től is megszabadul a GPU-k frontján, és saját fejlesztésű dedikált grafikus vezérlőket hoznak a "Metal GPU Family" égisze alatt.

Na most a szóban forgó dia egyáltalán nem ezt írja. Az Apple két részre bontotta a termékskálát, léteznek majd ARM-os Macek, amelyekben a saját rendszerchipjük lesz, illetve az inteles macek, és utóbbiaknál Intel IGP-re, AMD dedikált GPU-ra, illetve nem hivatalosan, a külső eGPU házakkal akár NVIDIA VGA-kra is lehet építeni. A GPU architektúra sort érdemes figyelmen kívül hagyni, mert túlságosan általánosít, de nyilván a fejlesztőknek fontos információ, hogy a saját fejlesztésű lapkában egészen másképp működik az ultramobil grafikus vezérlő. Erről részletesebben az alábbi cikkünkben lehet olvasni.


(forrás: Longhorn Twitter) [+]

Ami valószínűleg a félreértést okozza, az a Metal API-ra vonatkozó sor, hiszen ott szerepel a "Metal GPU Family" kifejezés. Ez igazából egyáltalán nem utal saját hardverre. A Metal API-n belül csoportosítva vannak az egyes eltérő képességű grafikus vezérlők. Jelenleg 11 kategóriát különböztet meg az Apple, és az egyes, macOS vagy iOS operációs rendszerrel kompatibilis grafikus vezérlők valamelyik kompatibilitási szintbe kerülhetnek, függően természetesen a Metal implementációtól.

Az Apple a saját fejlesztésű lapkáinak külön kategóriákat definiál, ezek jelenleg MTLGPUFamilyApple1, MTLGPUFamilyApple2, MTLGPUFamilyApple3, MTLGPUFamilyApple4, MTLGPUFamilyApple5 és MTLGPUFamilyApple6 néven futnak. A macOS esetében a vállalat a MTLGPUFamilyMac1 és MTLGPUFamilyMac2 szinteket különbözteti meg. Mindezeken túlmenően van még három általánosabb kategória a régebbi hardvereknek (MTLGPUFamilyCommon1, MTLGPUFamilyCommon2 és MTLGPUFamilyCommon3), ezek a nagymértékű kompatibilitást célozzák, és lényegében csak azért készültek, hogy bármennyire régi is egy grafikus vezérlő, valamilyen Metal implementációt mindenképpen lehessen rá írni.

A dián szereplő adat tehát csupán annyi, hogy az ARM-os Mac gépek esetében a saját fejlesztésű, alapvetően integrált grafikus vezérlő nem csak az MTLGPUFamilyMac2, hanem valamelyik MTLGPUFamilyApple kategóriát is támogatni fogja, valószínűleg az MTLGPUFamilyApple6-nál egy még újabbat. Ennek az a lényege, hogy az Apple a saját lapkáit igazából a saját kategorizálásának megfelelően fejleszti, de az elérhető funkciók egy részét nem támogatja mindegyik Intel és AMD grafikus vezérlő, így létrehoznak egy macOS-re szabott butított kategóriát. Ez nagyon fontos, mert a Metal API-n belül valamelyik szintet minimum célozni kell az alkalmazás oldalán, így tudja majd a rendszer, hogy a gépen belüli hardver megfelel-e a program futtatására.

Az a rejtélyes "Metal GPU Family" tehát nem hardvert jelent, hanem a GPU-k Metal API-n belüli megkülönböztetésére, jobban mondva csoportosítására szolgál. Az egyes szintekre vonatkozó követelményeket egyébként itt lehet elérni, ez igazából egy fejlesztőknek szánt dokumentum, amelyen belül gyorsan lehet ellenőrizni, hogy melyik szint mire képes és mire nem.

A fentiektől függetlenül az Apple természetesen fejleszthet saját dedikált GPU-t, de a szóban forgó dia alapján semmi sem utal rá, a saját IGP-ről pedig tudunk, hiszen valami nyilván lesz a készülő rendszerchipben. A fejlemények alapján inkább arról lehet szó, hogy a média nem túlzottan ismeri a Metal API működését, a támogatott szintek elnevezését, így a hangzatos "Metal GPU Family Apple" megnevezés alapján rögtön szenzációt kiáltottak.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés