Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT

Az AMD Full HD felbontáshoz ajánlja a legnagyobb Navi 33 alapú GPU-ját, melyet a PowerColor tálalásában próbáltunk ki.

Tesztalanyunk, versenytársak

Január végén jelent meg a piacon az AMD Radeon RX 7600 XT GPU-ja, melyet a gyártó kizárólag a partnerekkel együttműködésben kínál, nincs tehát belőle úgynevezett referenciaváltozat. Ennek megfelelően a tesztekben igen sokféle kivitellel találkozhatunk, hozzánk most a PowerColor Hellhound sorozatába tartozó modell futott be. A tajvani gyártó kínálatában ez a széria a felsőbb szegmenst képviseli, egy lépcsővel a Red Devil alatt.


[+]

A teljes nevén PowerColor Hellhound AMD Radeon RX 7600 XT 16G-L/OC grafikus kártya tehát egy AMD Navi 33 GPU-ra építkező VGA, mely 16 GB GDDR6 memóriával rendelkezik, és viszonylag diszkrét tuningot is kapott, tehát az alapértelmezett 2470/2755 MHz (Game/Boost) helyett a GPU órajele 2539/2810 MHz lett. Ez mindössze pár százalék túlhajtást jelent, ami az OC utótag odabiggyesztésén túl nem sokat számít, de legalább így az alapértelmezett beállításokon használva a kártyát a két darab, kék világítással is rendelkező ventilátornak nem szükséges túlzottan felpörögnie ahhoz, hogy a GPU-t hűvösen tarthassa. A félpasszív működésű hűtés még terhelés alatt is egész csendes marad (tuningprogramokban a viselkedés módosítható), a hivatalosan 190 wattban megadott TBP-t egy 6+2 és egy 6 tűs csatlakozó biztosítja.


[+]

A hűtés a két említett ventilátor mellett egy magas bordázatra is támaszkodik, az egész szerkezetet pedig egy hátoldali fémlemez merevíti tovább. A teljes egység mérete 233 x 148 x 45 mm, tehát csak két foglalatnyi helyet igényel, ráadásul még a megszokottnál rövidebb is (ezért például a hűtés sem lóg túl a PCB-n, ami pedig manapság már általánosnak mondható), de 15 cm-es magassága miatt a nagyon keskeny házakba nem lehet beépíteni.


[+]

Extrák gyanánt a Hellhound sorozat pár mikrokapcsolót kínál a kártya felső élén: az egyikkel az OC és a Silent BIOS profil között tudunk váltani – az utóbbi az alapértékekre állítja vissza az órajeleket –, míg a másikkal a ventilátorok világítását szabályozhatjuk. Sok lehetőségre ne számítsunk: a légkavarók kékben vagy lilás színben pompázhatnak, de le is kapcsolhatjuk a LED-eket. Kimenetből nincs hiány, egy HDMI 2.1 és három DisplayPort 2.1 interfész áll rendelkezésre.


[+]

Az összeállítás központi eleme természetesen az AMD-től származó Radeon RX 7600 XT GPU, mely a korábban tesztelt RX 7600-hoz hasonlóan a Navi 33 chipre épül. Mivel azonban a Navi 33-at már a 7600 számára is kimaxolták, itt jóval kevesebb az előrelépés, mint mondjuk a 7900 XT és XTX esetében: nincsenek pluszban aktivált számolóegységek, ugyanannyi a shaderek száma és a memóriabusz szélessége is. Amit az AMD tenni tudott, az egyrészt az órajelek és a TBP emelése (a game clock 2250 MHz-ről 2470 MHz-re, a boost clock 2625 MHz-ről 2755 MHz-re nőtt), másrészt a GDDR6 memória duplázása, itt tehát már 16 GB VRAM áll rendelkezésre. A gyártó ki is emeli, hogy ezzel ez a kártya a RAM-faló kreatív és AI-alapú feladatokra is kifejezetten ajánlott.


[+]

A tesztben szereplő, hasonló szintű GPU-k fontosabb jellemzői
VGA megnevezése Predator BiFrost
Intel Arc A750 OC
MSI GeForce RTX 4060
Ti Gaming XzTrio
ASUS Dual GeForce
RTX 4060 OC
PowerColor Hellhound
AMD Radeon
RX 7600 XT 16G-L/OC
AMD Radeon RX 7600
Kódnév ACM-G10 AD106-350 AD107-400 Navi 33 XT Navi 33 XL
Gyártástechnológia 6 nm (TSMC N6) 5 nm (TSMC N4) 5 nm (TSMC N5/N6)
Mikroarchitektúra Intel Xe-HPG Ada Lovelace RDNA3
Tranzisztorok száma 21,7 milliárd 22,9 milliárd 18,9 milliárd 13,3 milliárd
406 mm2 190 mm2 156 mm2 204 mm2
GPU alap/turbó órajel 2200/2450 MHz 2310/2670 MHz 1830/2505 MHz 2539/2810 MHz 1720/2655 MHz
GPU/shader órajele
üresjáratban
600 MHz 210 MHz dinamikusan változó
Shader processzorok
típusa
vektor stream (16+16 co-issue) multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 3584 4352 3072 2048
Textúrázók száma 224 textúracímző
és -szűrő
136 textúracímző
és -szűrő
96 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 14 blokk (112) 8 blokk (64) 2 blokk (64)
Memória mérete 8192 MB 16 384 MB 8192 MB
Memóriavezérlő 256 bites crossbar 128 bites crossbar 128 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 16 000 MHz (GDDR6) 18 000 MHz (GDDR6) 17 000 MHz (GDDR6) 18 000 MHz (GDDR6)
Üresjáratban 16 000 MHz (GDDR6) 51 MHz (GDDR6) dinamikusan változó
(GDDR6)
Max. memória-
sávszélesség
512 000 MB/s 288 000 MB/s 271 000 MB/s 288 000 MB/s
Dedikált
HD transzkódoló
2x XME 2x NVENC8 2x RME
Hardveres videó-
lejátszás támogatása
2x NVDEC5
Hivatalos fogyasztás ~225 watt ~160 watt ~115 watt ~190 watt ~165 watt

Kattintásra a táblázat kinyílik

Megnézve az árakat, elég jelentős felárat kell fizetni a plusz memóriáért és megahertzekért: a „sima” Radeon RX 7600 Hellhound nagyjából 140 000 forintért vásárolható meg, míg tesztalanyunk 190 000 forint körüli áron, tehát több mint 30%-kal drágábban érhető el. Ezek azonban elég magas összegek, ugyanis a legolcsóbb RX 7600-ak 110 000 forint felett indulnak, míg RX 7600 XT variánsokat 150 000 forinttól találhatunk a boltok polcain.

Tesztkörnyezet

A mérésekhez használt platformunk nem változott az utóbbi időben, tehát most is a DeepCool PX1200G tápegységgel meghajtott, AMD Ryzen 7 7700X-re épülő gépünket vetettük be:

Tesztkörnyezet
Alaplap Gigabyte X670E AORUS Master
Processzor AMD Ryzen 7 7700X (PBO: Enabled)
Processzorhűtő Fractal Design Celsius S36
Memória 2 x 16 GB G.Skill Trident Z5 Neo DDR5-6000
Videokártya PowerColor Hellhound Radeon RX 7600 XT OC (driver: Adrenalin 24.3.1)
SSD - Kingston UV500 480 GB
- Patriot Viper VP4100 1 TB
Ház Cooler Master Test Bench V1.0
Tápegység DeepCool PX1200G
Operációs rendszer Microsoft Windows 11 Professional x64 22H2

A szoftverek esetében sem változtattunk semmin, így a mérési eredmények összevethetőek az előző tesztekben kapott számokkal.

A használt szoftverek és beállításaik
Játékprogram API Videojáték-motor Beállítások
Assassin’s Creed Valhalla DirectX 12 AnvilNext Minden maximumon, de Adaptive Quality=OFF
Company of Heroes 3 DirectX 12 Essence Engine 5.0 Minden maximumon, Texture: High
Dirt 5 DirectX 12 Ego Minden maximumon, DXR bekapcsolva (ahol elérhető)
Far Cry 6 DirectX 12 Dunia Ultra preset, DXR opciók bekapcsolva (ahol elérhető)
Horizon Zero Dawn DirectX 12 Decima Ultimate Quality, Clouds: High
Metro: Exodus Enhanced Edition DirectX 12 4A Extreme Preset, RTQ Normal, Reflections Hybrid (csak DXR-rel fut)
Shadow of the Tomb Raider DirectX 12 Foundation Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, DXR Shadows: Medium
The Callisto Protocol DX12 Unreal Engine 4 Ultra preset, FSR2 kikapcsolva
World War Z: Aftermath Vulkan Swarm Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On

Mérési metodikánk szintén változatlan: minden benchmarkot háromszor futtatunk, a megjelenítés sebességét pedig az OCAT segítségével mérjük, és az eredmények alsó-, illetve felső 5 százalékát „eldobva” állapítjuk meg a minimum, illetve átlagos fps értékeket.

Eredmények: Assassin’s Creed Valhalla

Eredmények: Company of Heroes 3

Eredmények: Dirt 5

Eredmények: Far Cry 6

Eredmények: Horizon Zero Dawn

Eredmények: Metro Exodus Enhanced Edition

Eredmények: Shadow of the Tomb Raider

Eredmények: The Callisto Protocol

Eredmények: World War Z

Összegezve az eredményeket, elég vegyes a kép: ha az RX 7600-zal vetjük össze tesztalanyunk sebességét, akkor bizonyos játékokban komoly gyorsulást tapasztalhatunk, egyes esetekben azonban (ilyen például az Assassin’s Creed Valhalla) alig van változás, máshol viszont (Company of Heros 3) jelentős az előrelépés. Tehát a magasabb órajel és a több RAM ebben a pillanatban még egyáltalán nem garantálja azt, hogy minden címben látjuk majd az XT változatra költött plusz forintok hatását. Amiben viszont az AMD-nek sikerült célt érnie, az a GeForce RTX 4060 legyőzése, azt ugyanis a legtöbb címben az RX 7600 XT képes megverni, ami alól elsősorban a sugárkövetést használó játékok jelentenek kivételt.

Az AMD a Radeon RX 7600 XT-t az 1080p felbontáshoz szánja, amiben egyetértünk velük: bár az eredmények alapján még a QHD is bevállalhatónak tűnik, a maximális képminőség mellett egy sokszereplős, online csatában ott már esélyesebb, hogy a sebesség tartósan beesik 25-30 fps alá.

Fogyasztás, hőmérséklet és tuning

Az AMD 165 wattról 190 wattra emelte a Navi 33 TBP-jét a Radeon RX 7600 XT kedvéért, így érthető, hogy kártyánk érezhetően többet fogyaszt az RX 7600-nál, és jóval többet a GeForce RTX 4060-nál, mely kifejezetten energiatakarékos. Igazából a videokártya energiaigénye a – jóval gyorsabb – GeForce RTX 4070-nel mérhető össze, tehát fogyasztás/képkocka aránya egyáltalán nem alakul valami jól.

A viszonylag alacsony hatékonyságért cserébe viszont a tuningolhatóság nem rossz. Mint említettük, tesztalanyunk ugyan egy gyárilag túlhajtott változat, azonban ez a túlhajtás csekély mértékű, így nem esett nehezünkre tovább emelni az órajeleket. Végül a teljesítménylimitet maximumra (+20%-ra) állítva és a ventilátorokat egy kicsit hamarabb emelkedő görbe szerint vezérelve a Boost órajelet 3050 MHz-re, a memória órajelét pedig 2500 MHz-re tudtuk úgy emelni, hogy minden teljesen stabil maradjon, és a zajszint se legyen vállalhatatlan. Ennek eredményeképp a következő gyorsulásokat mértük:

Értékelés

Az RX 7600 XT-vel az AMD egy kis plusz teljesítményt facsart ki a Navi 33-ból, mely így sebességben tökéletes megoldás lett a Full HD-ben játszók számára, itt ugyanis maximális minőségi beállítások mellett is bőven képes az akadozásmentes megjelenítésre. Ezen felül sikerült a GeForce RTX 4060-at is legyőzni, legalábbis gyorsaságban – bár az előny nem jelentős, és játéktól is függ, mert sugárkövetésben az NVIDIA-nál az előny, ráadásul a GeForce-ok a DLSS-re is támaszkodhatnak, ha plusz fps-ek kisajtolása a cél (persze az AMD esetében is ott az FSR 3 és a HYPR-RX). De az igazi gond nem ez, hanem az ár, a 4060 ugyanis már 130-140 000 forint körül megvásárolható, míg a 7600 XT-nél 150 000 forinttól indulnak az árak.

Házon belüli versenytársával, a Radeon RX 7600-zal összehasonlítva már kényelmesebbnek tűnik a 7600 XT helyzete, hiszen játéktól és felbontástól függően körülbelül 10% körüli gyorsulásra számíthatunk tőle. Itt sem minden fenékig tejfel viszont: egyrészt ez a gyorsulás tényleg nagyon játékfüggő, másrészt ezért jó 30%-os prémiumárat kell fizetnünk, így ár/érték arányban a 7600 XT nem áll valami jól a tabellán.

Mindent egybevetve tehát a Radeon RX 7600 XT nem egy rossz grafikus kártya, a PowerColor Hellhound tálalásában pedig még csendes is, de a piacon messze nem a legjobb ajánlat. Megvásárlása annak lehet hasznos, akinek mindenképpen szükséges a 16 GB VRAM, például valamilyen MI modell miatt, de nem akar ennél többet költeni egy felsőbb kategóriás VGA-ra.

Wombath

A PowerColor Hellhound Radeon RX 7600 XT OC grafikus kártyát az AMD bocsátotta rendelkezésünkre.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Előzmények

Hirdetés