Qualcomm Snapdragon S4

Hirdetés

A negyedik generációs Qualcomm Snapdragon S4 jelenleg a legfejlettebb okostelefonokba/tabletekbe és egyéb multimédiás készülékekbe szánt SoC rendszer. Leglényegesebb eleme a Qualcomm saját fejlesztésű AMRv7 utasításkészlet-architektúrát használó Krait processzormagja, mely felépítését tekintve közel áll az ARM jelenleg legfejlettebb Cortex-A15 architektúrájához. A terméksorozatban kettő és négy Krait magos SoC-okat találunk, amelyek 28 nm-es gyártástechnológiával készülnek, órajelük elérheti az 1,7 GHz-et. Magonként 16 kB adat és 16 kB utasítás L1 gyorsítótárat tartalmaznak, ezenfelül a kétmagosoknál 1 MB, a négymagosoknál 2 MB a magok közt megosztott L2 cache mérete. A memóriavezérlő két darab 32 bites csatornából áll össze, amihez típusonként eltérő (jellemzően 500 MHz körüli) LPDDR2 típusú memória (RAM) kapcsolódik.

Qualcomm Krait processzormag vázlatos blokk diagrammja
Qualcomm Krait processzormag vázlatos blokk diagrammja

A Qualcomm saját fejlesztésű Adreno grafikus magjait párosítja a Snapdragon S4 SoC-okhoz. Alapjukat még az ATI boszorkánykonyhájában rakták le, ami az ATI-t felvásárló AMD-hez került, majd a vállalat átrendezésekor, 2008-ban, az Imageon részleget eladták a Qualcommnak. Ekkor született az új Adreno név, ami a Radeon anagrammája. A grafikus magok unified shader felépítésűek, tehát a vertex és pixel (vagy fragment) műveleteket ugyanazok az egységeik végzik, ami a fix vertex és pixel shared egységre épülő megoldásokkal szemben (mint amilyen az NVIDIA Tegra 2 / Tegra 3 SoC GeForce ULP-je) bármilyen vertex és pixel aránynál közel optimálisan dolgoznak.

Az Adreno 320 még az Adreno 225-nél is kettő-négyszer gyorsabb
Az Adreno 320 még az Adreno 225-nél is kettő-négyszer gyorsabb

A Snapdragon S4 SoC-ok egyik része Adreno 225 grafikus magot használ, ami a korábbi Snapdragon S3-ban alkalmazott Adreno 200 DirectX 9.3 (nagyjából a DirectX 9c megfelelője) támogatással kiegészített változata. A fejlettebb gyártástechnológiának köszönhetően akár 400 MHz-en is dolgozhat, memóriavezérlője pedig a korábbi egyről kétcsatornásra fejlődött. A DirectX 9.3 mellett támogatja az OpenGL ES 2.0, OpenVG 1.1 és EGL 1.4 API-kat. A csúcs Snapdragon S4 SoC-ok a teljesen új architektúrára alapozott Adreno 305/320 grafikus magot kapják. Ezek támogatják az OpenGL ES 3.0-t, teljesítményük pedig az Adreno 225 kettő-négyszerese, ezáltal jelenleg a legerősebb és legfejlettebb okostelefon/tablet GPU-k közé sorolhatóak.

A Snapdragon S4 SoC-ok harmadik fontos eleme az integrált, 3G (vagy akár 4G LTE) modemet, GPS-t, továbbá Bluetooth és Wi-Fi modult tartalmazó rádiós egység, amely így különösen kompakt rendszert képez. Az egyes típusok eltérően kiépített rádiós egységgel rendelkeznek.

Snapdragon S4 SoC-ok - forrás: Qualcomm
Snapdragon S4 SoC-ok - forrás: Qualcomm

Alapvetően négy csoportra bomlik a Snapdragon S4 SoC kínálat, mely 2013 elején felfrissített számozást (lásd zárójelben) és jellemzően 200 MHz-cel magasabb maximális órajelet kapott minden modell. A Play (200) modellek még régi, egy-két ARM Cortex-A5 magos CPU-t és Adreno 203 GPU-t használnak, ebből fakadóan egyszerűbb telefonokba ajánlott fejlesztések. A Plus (400) modellek két Krait CPU maggal és Adreno 225 vagy 305 GPU-val okostelefonokhoz készülnek, a Pro (600) szériát pedig akár négy Krait CPU maggal és Adreno 320 GPU-val csúcskategóriás okostelefonokba, tabletekbe, vékony notebookokba ajánlják. A Prime (800) termékcsaláddal az okostévéket veszik célba. Az egyes modellek eltérései a fenti táblázatban láthatóak, a Play, Plus, Pro, Prime család egyes alcsoportjait (olyan SoC-okat melyek csak a rádiós egységükben térnek el) külön színnel jelöltük. A Snapdragon S4 SoC nagyon kedvelt az okostelefon és tablet gyártók körében, aminek bizonyítéka, hogy rengeteg készülék épül rájuk, például:

Hirdetés