Billentyűzetek érzékelési mechanizmusa – ghosting, NKRO

A számítógépes billentyűzetek leütéseit sorokból és oszlopokból álló vezetékek mátrixa érzékeli. Ha egy sorban két vagy több gombot ütünk le, az oszlopuk alapján azonosítani lehet őket, és ugyanez érvényes az egy oszlopban leütött gombokra is. Három közeli gomb lenyomásakor viszont előfordulhat, hogy egyszerre két sor és két oszlop aktiválódik, így négy nyomást kapunk: három valódit és egy szellemet. Ezt a jelenséget ghostingnak hívják.

A négy sarokban lévő hármas lenyomások a középső, négyes érzékelést eredményezik – forrás: Microsoft
A négy sarokban lévő hármas lenyomások a középső, négyes érzékelést eredményezik – forrás: Microsoft

A problémát többféleképpen lehet orvosolni. A legolcsóbb úgy átrajzolni az érzékelő sorokat és oszlopokat, hogy a problémás, három szomszédos gomb lenyomásának esete csak ritkán lépjen fel, illetve, amikor közel kerülünk hozzá (a problémás kombináció két gombját már lenyomtuk), akkor a harmadikat letiltja az elektronika. Az ilyen billentyűzeteket 2KRO típusúnak hívják, az angol 2-key rollover (két gomb lenyomásos) kifejezés rövidítésével. Extra vezetékekkel elérhető, hogy három vagy több, akár hat gomb egyidejű lenyomása se okozzon gondot, ilyenkor 3KRO vagy 6KRO megoldásról beszélünk.

A komolyabb (és természetesen drága) billentyűzeteken olyan alapos vezetékezést és extra diódákat használnak, amikkel akár az összes gomb egyidejű lenyomása is érzékelhető, ilyenkor NKRO-ról beszélünk. Fontos kiemelni, hogy hatnál több lenyomás érzékeléséhez PS/2 csatlakozó kell, USB-n úgy szokták részben megoldani, hogy a klaviatúra két eszköznek látszik vagy extra vezérlőt használ.

Hirdetés