Vérfrissítés mindkét gyártónál

Palettafrissítés vagy toldozás?

A videokártyák piacának két főszereplője 2008 közepén generációváltást hajtott végre, ebből következően jelenleg fejlesztési ciklusuk közepe táján nem várhatunk tőlük semmi igazán újat, ezekben a hónapokban a ráncfelvarrt, feltupírozott változatokon a sor. És a cégek ezúttal sem okoztak csalódást. A GT200-ra épülő GeForce GTX és az RV770-es alappal rendelkező Radeon HD 4800-asok közel egyidőben jelentek meg, az AMD, illetve az NVIDIA ezúttal is csak minimális időbeli eltéréssel jelentette be legújabb termékeit: a GeForce GTX 275-ről és a Radeon HD 4890-ről lesz szó, melyeket a csúcskategóriába szántak. Jól ismerjük a két cég fejlesztési politikáját. Az NVIDIA jelenleg a nagy, komplex chipeket részesíti előnyben, ilyen a GT200 is, ami teljesítmény tekintetében egyelőre páratlan, de ennek a magas gyártási költségek és a szűk vevőközönség miatt komoly hátrányai is vannak. Ezzel szemben az AMD a kisebb, könnyebben gyártható chipekre esküszik, és mint ilyen, az RV770 sebességben nem veszi fel a versenyt a GT200 leggyorsabbikával, de jobban skálázható és olcsóbb (és persze ha a csúcskategóriában nem is, kicsit lentebb még így is elég gyors). Ebből következően a piacon jelenleg nagy árverseny dúl, amit lényegében az AMD diktál, hiszen az olcsón gyártható chipek köré épülő videokártyákon egyszerűbb profitot termelni, ehhez pedig az NVIDIA-nak is igazodnia kell, ha el akarja kerülni, hogy rajta maradjanak a raktárkészletek, ami természetesen egyáltalán nem tetszik a cégnek, mert a GT200 köré épülő videokártyáknak más sorsot szántak, és így a profit is kevesebb. A GTX 275 és a HD 4890 specifikációit ezen tulajdonságok ismeretében már nem esik nehezünkre kikalkulálni.


XFX Radeon HD 4890 [+]

A HD 4890 a nagy sikerű HD 4870 felturbózott utódja némileg optimalizált RV770-es chippel (új neve RV790), megnövelt órajelekkel és 1 GB memóriával. A GPU órajele gyárilag 850 MHz-re emelkedett, ráadásul az új chip jóval magasabb frekvencia elérésére képes, mint az RV770, így a tuningban is jeleskedik. Az optimalizációnak köszönhetően nemcsak a chip órajelét emelhették meg, de annak fogyasztása is csökkent, már ami a nyugalmi állapotot illeti; ez elvileg most 90 helyett 60 watt, ami jórészt annak köszönhető, hogy a PowerPlay végre ténylegesen működik. A PowerPlay hatására a GPU órajele 240 MHz-re csökken, de a funkció a memóriához továbbra sem nyúl hozzá, ami enyhe lemaradás az NVIDIA GTX-éhez képest. A HD 4890-en 1 GB memóriát találunk, ennek órajele immár 1950 MHz, azaz effektív 3900 MHz (3,9 GHz) – a GDDR5 azonos órajelet feltételezve dupla akkora sávszélességet kínál, mint a GDDR3. Ezzel a lényeget el is mondtuk, a HD 4890 tényleg csak egy feltupírozott HD 4870-es, de az AMD-nek nincs is különösebben másra szüksége, ezzel ugyanis nagy valószínűséggel sikerül befogni a GTX 260-at és talán még a GTX 275-öt is. A 4890 külsőre megegyezik a 4870-nel, a hűtőrendszer nem változott. A hűtést leszedve is csak minimális eltéréseket sikerült észrevennünk, a NYÁK szélén található alkatrészek helyzete megváltozott, számuk pedig emelkedett (a 4890-nek több kakaóra, stabilabb feszültségekre van szüksége), de a GPU és a memóriák ugyanott helyezkednek el.


A GPU és a memóriák a HD 4890-en [+]

Bal oldalon látjuk a GPU-t, amit idén februárban gyártottak, az RV790 30 mm2-rel nagyobb, mint az RV770. Jobb oldalon a videokártyán lévő memóriákat találjuk, melyeken Qimonda IDGV1G-05A1F1C-40X felirat látható, tehát ezek GDDR5-ös chipek 1000 MHz-re hitelesítve (a 4890-en gyárilag 975 MHz-en járnak, tehát van még bennük egy kis tartalék). A HD 4890 – elődjéhez hasonlóan – két darab HDCP-támogatott DVI-I és egy S-Video tévékimenettel rendelkezik, támogatja a CrossFireX technológiát, és két hattűs PCIe tápcsatlakozót találunk rajta.


Asus GeForce GTX 275 [+]

A GTX 275 sem teljesen ismeretlen a felhasználók számára, hiszen ismerve a GTX 260/280/285 termékcsaládot ez az új típus sem tartogat túl sok meglepetést. A HD 4890-et egy túlhajtott HD 4870-ként lehetne a legkönnyebben leírni, míg a GeForce GTX 275-öt egy "félbevágott" GTX 295-ként jellemezhetnénk a legjobban, mert valóban ez a helyzet. A GTX 275-ön olyan 55 nm-es csíkszélességen gyártott GT200-as chipek kaptak helyet, amilyeneket a GTX 295-ön is láthattunk, ezek azok a hibrid GT200-asok, melyek ugyan 240 stream processzorral rendelkeznek, de csak hét ROP egységet aktiváltak bennük, ennélfogva memóriavezérlőjük is "csak" 448-bites. Az órajelek a GTX 295-höz képest természetesen emelkedtek (elvégre a GTX 295 esetében a hőtermelés miatt valamelyest vissza kellett fogni azokat), a GPU 633 MHz-en, a stream processzorok 1404 MHz-en, a memória pedig 1134 MHz-en jár. Így tehát a GTX 275 számolásban és textúrázásban igen közel jár a GTX 285-höz, de fill-rate-ben (azaz pl. élsimítás használata során) inkább a GTX 260-hoz áll közelebb. A GTX 275-re a többi GTX-hez hasonlóan GDDR3-as memóriákat pakolnak, abból is 896 MB-ot (ROP-partíciónként 128 MB). A videokártya külsőre teljesen megegyezik a 285-ös GTX-szel, bár úgy vettük észre, hogy a ventilátor nyílásának kerülete picit kisebb. A kártya hátsó fele is nagyjából változatlan, igaz a 285-öshöz képest kevesebb az alkatrész. A hűtőrendszert leszedve ezúttal is az alkatrészek átcsoportosításának lehetünk szemtanúi, de a lényeges elemek a helyükön maradtak.


Chipek a GTX 275-ösön [+]

A GTX 275-ről a már jól ismert GT200b chip köszön vissza ránk, az itt látható példány tavaly készült a 45. héten, tehát már nem éppen friss, és ez is azt jelzi, hogy nem állítottak fel egy külön gyártósort az új VGA számára, hanem nagy valószínűséggel a már meglévő raktárkészletekből szemezgettek. Jó kérdés, hogy a ROP-partíció letiltására miért került sor, hibás vagy egyszerűen csak inaktiválták? A nálunk járt tesztpéldányon Samsung márkájú, K4J52324QH-HJ08 feliratú GDDR3-as chipeket találtunk, melyek a Samsung szerint 1,2 GHz-ig bírják a tempót, ez éppen elég a GTX 275 számára, és még egy kis tartalékra is futja. A többi GTX-hez hasonlóan a 275 is támogatja a tripla SLI-t, két hattűs PCIe tápcsatlakozót találunk rajta, és két HDCP-kompatibilis DVI-I monitorkimenettel, illetve egy S-Video tévékimenettel rendelkezik.

VGA megnevezése GeForce GTX 285 GeForce GTX 275 GeForce GTX 260+ Radeon HD 4870 Radeon HD 4890
GPU kódneve GT200b GT200b GT200b RV770 RV790
Gyártástechnológia 55 nm (TSMC) 55 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 1,4 milliárd 956 millió 959 millió
GPU órajele 648 / 1476 MHz 633 / 1404 MHz 576 / 1242 MHz 750 MHz 850 MHz
Vertex shader egységek száma 240 darab skalár stream processzor 216 darab skalár stream processzor 160 komplex/640 egyszerű skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma 80 textúracímző,
80 textúraszűrő
64 textúracímző,
64 textúraszűrő
40 textúracímző,
40 textúraszűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 7 blokk (28) 16
Támogatott PS- és VS-verzió 4.0 / 4.0 4.1 / 4.1
Memóriavezérlő 512 bites crossbar 448 bites crossbar 256 bites hub-vezérelt
Memória órajele 1242 MHz 1134 MHz 999 MHz 1800 MHz 1950 MHz
Memória-sávszélesség 158976 MB/s 127008 MB/s 111888 MB/s 115200 MB/s 124800 MB/s
Memória típusa GDDR3 GDDR5
Memória mennyisége 1024 MB 896 MB 512-1024 MB 1024 MB
HD videó gyorsítása PureVideo HD (VP2) Avivo HD (UVD2)

Tesztkonfig


Az Asus GTX 275-öse és az XFX GTX 260 OC [+]

A tesztelt videokártyák Asus és – külön kiemelendő – XFX gyártmányúak voltak, ami azért érdekesség, mert az XFX korábban kizárólag NVIDIA kártyákat kínáló cég volt. Nem ők az egyedüliek akik áttértek, ami jórészt annak köszönhető, hogy az NVIDIA chipjei köré épülő termékeken igen kevés a profit, tehát az AMD taktikája többszörösen is az ő malmukra hajtja most a vizet. Az Asus GTX 275-öse a csomagolást és a hozzájuk adott kellékeket tekintve teljesen szokványos, a kártyához mellékeltek egy driver CD-t, egy programos CD-t, egy leírást a videokártyához és a HDMI-adapterhez, egy PCIe tápkábelt, egy analóg-DVI, illetve egy DVI-HDMI átalakítót, egy S-Video-komponens átalakítót (a műbőr egéralátét most kimaradt). Az Asus videokártyáira 3 év garancia érvényes. Az XFX HD 4890-ese mellé az AMD nem küldött semmilyen eszközt, de azt tudjuk, hogy partnereinknél az XFX termékek 24 hónap garanciával rendelkeznek. Külön ki kell emelnünk, hogy a tesztben szereplő XFX GTX 260+ egy gyárilag túlhajtott verzió, a referencia ajánlása szerinti 576/1242/999 MHz-es értékeket 666/1404/1150 MHz-re emelte a gyártó, és mi ezen az órajelen teszteltük le a kártyát (update 2009.04.14: a tesztet frissítettük a GTX 260+ alapórajeles eredményeivel).

Videokártya / driver Asus és XFX Radeon HD 4890 1024 MB (850/975 MHz) / Catalyst 9.3
Asus GeForce GTX 275 896 MB (633/1404/1134 MHz) / Forceware 182.50

Asus Radeon HD 4870 512 MB (815/925 MHz) / Catalyst 9.3
XFX GeForce GTX 260+ 896 MB (666/1404/1150 MHz) / Forceware 182.50
GeForce GTX 260+ 896 MB (576/1242/999 MHz) / Forceware 182.50
Asus GeForce GTX 285 1024 MB (648/1476/1242 MHz) / Forceware 182.50
Processzor Core 2 Quad 3,33 GHz (2 x 6 MB L2 cache)
Alaplap Asus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset
Memória 2 x 2048 MB CSX DDR3, 1333 MHz-en 9-9-9-24 időzítésekkel
Merevlemez Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master 700 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Op. rendszer Windows Vista Ultimate 64 bit SP1

Játékok

  • Splash Damage / ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars
  • UBIsoft / UBIsoft – Far Cry 2
  • Crytek / EA Games – Crysis Warhead
  • Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3
  • Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict
  • UBISoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas
  • Codemasters / Codemasters – Race Driver GRID
  • Techland / N-Tec – Call of Juarez

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. Ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Hirdetés

Az Enemy Territory: Quake Wars, Crysis Warhead és Far Cry 2 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. A további játékokban (Rainbow Six Vegas, Race Driver GRID) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban és a Call of Juarezben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.

A fogyasztásmérés értékei érdekesen alakultak, mert az emberek többségében kialakult az a kép, hogy az NVIDIA videokártyái kazánok. Pedig a helyzet ennél azért jóval árnyaltabb. Mint kiderült, a GTX-ek üresjáratban überelik a Radeonokat, ez pedig annak köszönhető, hogy az energiamenedzsment kifinomultabb, mint a rivális termékein. A GTX-ek GPU-ja üresjáratban 300 MHz-en, a memóriák pedig 100 MHz-en járnak, az órajelkapuzás nagyon jól működik mind a GPU, mind a memória esetében. A Radeon is fejlődött most ezen a téren, üresjáratban a HD 4890 240 MHz-ig skálázza vissza a GPU órajelét, de a memória órajele sajnos nem csökken (igaz a GDDR5 elvileg kevesebbet fogyaszt, mint a GDDR3), és így az új Radeon még kevesebb árammal is beéri. Terhelve éppen fordított a kép, a GeForce-ok szépen elhúznak, ami ez esetben egy negatív megállapítás. A HD 4890 terhelve is kevesebbet eszik elődjénél, ami arra utal, hogy valóban optimalizálták a magot. A konkrét fogyasztásértékek leolvasásánál figyelembe kell vennünk, hogy a fogyasztás sosem állandó, a fogyasztásmérőn kimutatott szám állandóan változik, ezért például a GTX-ek közti különbségeket sem vehetjük véresen komolyan, mert az 5-10 wattos ingadozás teljesen természetes.

Tesztek I.

Ismerve az újoncok specifikációit, nem láttuk értelmét annak, hogy egy gigatesztet készítsünk, hiszen az új típusok alig térnek el elődeiktől. Az első négy játékban döntetlen az állás, ET:QW és Call of Juarez alatt az AMD lett a nyerő, míg meglepő módon RSV és UT3 alatt az NVIDIA. Ahogy sejteni lehetett, a HD 4890 alig-alig gyorsabb, mint a HD 4870, a különbség 5-10%-os. A GTX 275 kicsit lassabb, mint a GTX 285, és kicsit gyorsabb, mint a GTX 260, a grafikonon szereplő tőlhajtott GTX 260-as értékei alig maradnak el a GTX 275-től. Ha kicsit jobban belegondolunk, akkor felmerülhet a kérdés, hogy ha tuninggal ilyen minimálisra csökkenthető a különbség, akkor mi értelme kiadni a GTX 275-öt?

Tesztek II.

A második négyes is döntetlennel végződött, meglepő módon a Crysis Warhead ezúttal az AMD-nek kedvezett, és GRID alatt is a Radeon volt a nyerő, míg Far Cry 2 és WiC alatt az NVIDIA ért hamarabb célba. A GTX-ek viszonya nem változott semmit, a GTX 275 éppen beékelődik a 285 és a 260+ közé, az XFX túlhajtott 260-asa pedig alig-alig lassabb, mint a 275. A 4890 továbbra is 5-10%-kal veri a 4870-et, kivételt képez ez esetben a Far Cry 2 és a Race Driver GRID, ami annak köszönhető, hogy a 4870-esen csak 512 MB memória volt, és mint látható, a videokártya számára komolyabb terhelést jelentő 1920x1200-as felbontás mellett ez éppen elég volt ahhoz, hogy a 4890 komolyan elhúzzon (egy 1 GB-os HD 4870 minden valószínűség szerint továbbra is 5-10%-on belül maradt volna).

Konklúzió

Ami a túlhajtást illeti, az AMD nem túlzott, amikor azt állította, hogy az RV790 bírja az 1 GHz-es órajelet. A mi tesztpéldányaink is "eldöcögtek" 1000/1200 MHz-es órajelen, ami már ránézésre is igen tisztességesnek tekinthető, 17/23%-os órajelemelésnek felel meg. A GTX 275 kevésbé volt strapabíró, de abból is kihoztuk az impozáns 725/1550/1300 MHz-es órajeleket, ami 14/10/14%-os túlhajtás, már csak egy hozzáillő processzor kell.


Jónak tűnik... [+]

A két bemutatott videokártya idehaza még nemigen kapható, de azt az árak ismerete nélkül is könnyen meghatározhatjuk, hogy mennyit érnek. A HD 4890 5-10%-kal gyorsabb elődjénél, tehát éppen ennyivel ér többet, mint a HD 4870 (természetesen 1 GB-os fedélzeti memóriát feltételezve). Könnyen elképzelhető, hogy az újdonság varázsa miatt egyes boltok eleinte ennél jóval drágábban fogják adni, ez esetben várjunk, mert ennél többet nem ér meg. A HD 4890 picit gyorsabb és picit kevesebbet fogyaszt, mint a HD 4870, illetve jobban tuningolható, de ezeket leszámítva semmivel sem nyújt többet, ezért szerintünk nem ez lesz az évszázad videokártyája. Egy szimpla ráncfelvarrás, egy kis bors az NVIDIA orra alá, nem több (gondoljunk az X1900-X1950 váltásra). Ha a 4870-nel egy árban fogják adni, akkor ezt kell választani.


Ez is... [+]

A GTX 275 kapcsán kicsit vakarjuk a fejünket. Ez a kártya a GTX 260(+) és a GTX 285 közé ékelődik be, ergo árban is valahova a kettő közé kell pozícionálni. Ugyanakkor – mint láthattuk – a GTX 260+ tuninggal igen közel merészkedik hozzá, és így már nem vagyunk messze a GTX 285-től sem. A GTX 275 szerintünk az NVIDIA kapkodását jelzi, minél gyorsabban válaszolni szerettek volna a HD 4890-re. Mivel a GTX 260+ nem elég gyors, a GTX 285 pedig már túlságosan az, ezért jó ötletnek tűnt a GTX 275 kiadása, de a három kártya teljesítményben olyan közel áll egymáshoz, hogy az egyik már feleslegesnek tűnik. De melyik? Könnyen elképzelhető, hogy hamarosan kiiktatják a GTX 260+-ot, és visszatér hivatalosan a sima 260-as. Ez így logikus lépésnek tűnik, mert ezzel nagyobbra nőne a GTX-ek közti teljesítménykülönbség, és a 192 stream processzoros GPU-kat is el lehetne sózni.

Látva a teszteredményeket, az erőviszonyokat tekintve nem változott semmi. Mint mindig, most is játékfüggő, hogy az AMD vagy az NVIDIA kártyája a gyorsabb. A HD 4870 a GTX 260(+)-szal van pariban, az emelt órajelű 4890 pedig éppen elég lesz a GTX 275 ellenében. A probléma az, hogy lassan tényleg döntenünk kell majd, hogy melyik gyártó mellett tesszük le a voksunkat, mert a DirectX 10.1 támogatásának hiánya miatt az NVIDIA lesz hátrányban, míg a PhysX hiánya miatt az AMD, kérdés, hogy melyik lesz támogatottabb a játékfejlesztők körében.

Radeon HD 4890
GeForce GTX 275

fLeSs

A egyik Radeon HD 4890-et és a GeForce GTX 275-öt az Asus, a másik Radeon HD 4890-et az AMD bocsátotta rendelkezésünkre, a többi videokártyát az Expert Computer Kft.-től kaptuk.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés