Kicsomagolás, külső
Az Xbox és a PlayStation konzolokhoz járó kontrollerek népszerűnek számítanak kategóriájukban, nem csak azért, mert a konzolokhoz eleve mellékelik őket, hanem mert sokan még PC-hez is ezeket a modelleket választják. Mindemellett a PC az a platform, amihez a legtöbb, külső gyártó által készített kontroller kapható, és bár vannak PS-sel is kompatibilis vezérlők, inkább a PC-t és Xbox konzolt egyaránt támogató kontrollerek számítanak gyakoribbnak a két rendszeren futó operációs rendszer hasonlósága miatt.
A Thrustmaster azon felhasználókat célozta meg 2019-ben piacra dobott eSwap Pro modelljével, akik hajlandóak mélyebben is a zsebükbe nyúlni a személyre szabhatóság kedvéért. Ez a 40 000 forintos verzió PC mellett PS4 konzollal kompatibilis, viszon tavaly év végén bemutatták a több mint 65 000 forintot kóstáló eSwap X Pro modellt, amely – a nevéből is sejthető módon – PC mellett az Xboxot is támogatja.
Kicsomagolás, külső
Már a csomagolás kialakításán is látszik, hogy nem egy olcsó termékkel van dolgunk. A kartondobozt ajtóként kinyitva rögtön maga a kontroller tárul szemünk elé két olyan alkatrész társaságában, amelyek alapján már sejthetjük, mi a kontroller legérdekesebb tulajdonsága.
Két, domború felületű joystickről van szó, amelyeket bármikor feltekerhetünk az eredetileg a kontrolleren lévő, homorú darabok helyére, de nem ez a periféria egyetlen, egyszerűen cserélhető eleme.
A két analóg kar és a négyirányú D-pad is egy-egy kivehető modulon kapott helyet, melyeket szabadon felcserélhetünk egymással, így nem csak a megszokott xboxos, de a playstationös kiosztást is alkalmazhatjuk, sőt, akár eltérő színű vagy kialakítású modulcsomagokat is vásárolhatunk.
A kábel szintén leválasztható, ebből azonban nem kínál az alapverziótól eltérőt a Thrustmaster, az oldalsó, mágnesesen rögzülő markolati elemekből viszont már igen, ezeket a felső modulokkal együtt, csomagban tudjuk megvásárolni. A 280 cm hosszú, szövetborítású vezeték egyébként viszonylag könnyen cserélhető lenne, ugyanis egyik végén USB Type-A, a másikon pedig micro USB csatlakozó fityeg (amit egy tavaly bemutatott, nem is túl olcsó eszköz esetében kicsit kínosnak érzünk), utóbbit azonban műanyag vezetősínnel is ellátták, ezzel elkerülve a csatlakozó idő előtti megtörését, de ez egyben megnehezíti a kábel cseréjét is, mert csak a gyártótól tudunk újat beszerezni.
A dobozban találunk még egyébként egy szövetzsákot és egy speciális szerszámot, aminek egik felével a cserélhető ravaszok csavarját tudjuk oldani, a másik végét pedig a D-pad közepébe tudjuk beilleszteni annak kivételéhez.
Ahogy azt már említettük, a gombkiosztás az Xbox kontrollerekéhez hasonlít, egészen pontosan az újabb, Series S és X modellek vezérlőjéhez, vagyis az XYAB gombcsoport, az analóg karok és a D-pad mellett egy Xbox, egy menü, egy alkalmazásváltó és egy megosztás gombot is találunk. Utóbbi négyes egy fényes felületű betéten kapott helyet, az alkalmazásváltó és a megosztás gomb alatt pedig egy-egy profiljelző LED, míg az Xbox gomb felett egy bekapcsolt állapotot jelző LED is található.
Profiljelzőből kettőt kaptunk; a következő oldalon részletezett szoftveren belül ugyanis ennyi felhasználói sémát tudunk elmenteni, melyek között a két markolati nyúlvány közti dedikált kapcsolókkal tudunk váltani. A két gomb között helyet kapott még egy „MAP” feliratú kapcsoló, melynek segítségével a kontroller hátoldalán elhelyezett, testreszabható gombokat tudjuk átprogramozni. Ez annyit jelent, hogy bármelyik „felső” gombot rámásolhatjuk ezekre a billentyűkre, ezzel elérve, hogy például a középső ujjunkkal tudjuk „lenyomni” az Y-t ahelyett, hogy levennénk a jobb hüvelykujjunkat az analóg karról és áttennénk az Y gombra.
Az említett gombhármastól balra egy jack csatlakozó és a hozzá tartozó hangerőállító, valamint mikrofont némító gombok találhatóak, ezen kívül már csak két kezelőszerv érdemel némi említést. Említettük már, hogy a ravaszokat igény esetén cserélhetjük, de nem merülnek ki ennyiben a hozzájuk tartozó testreszabási lehetőségek. Alattuk találunk egy-egy kétállású kapcsolót, melyek hasonlóan működnek, mint az Xbox Elite kontrollereknél, vagyis alapállásban a ravaszok teljes útja rendelkezésünkre áll, míg áttolva a pöcköt megfelezhetjük azt. Ez főleg FPS játékoknál jöhet jól, ahol számíthat, milyen gyorsan érjük el a kapcsolási pontot, míg az alapértelmezett állással finomabban választhatjuk meg a ravaszok állását, ami pedig a versenyzős címeknél lehet hasznos.
Szoftver
Az már látható, hogy az eSwap X Pro hardveresen mennyire saját igényeinkhez igazítható, de az igazán nagy finomságok a Microsoft Store-ból, illetve a két nagy konzol saját alkalmazásboltjából letölthető ThrustmapperX szoftverben találhatók. A programot megnyitva a rendszer egy firmware frissítéssel kezd, itt pedig sajnos rögtön bele is botlottunk egy elég komoly hibába. Az új ablakban megnyíló telepítő és a ThrustmapperX egyaránt kiírja, hogy a kontroller a legfrissebb szoftverrel rendelkezik, de továbbra is csak a „Next” gomb elérhető és mindenképp elvégzi a frissítést, a telepítés végén pedig minden esetben kékhalált kaptunk. Ez kínos baki, de a szoftver újraindítása után szerencsére már flottul mennek a dolgok.
A főoldal már egy fokkal érdekesebb: itt a kontroller képén kívül a két dedikált gombra állított profilunkat, illetve az egyéb meglévő, de nem aktivált profiljainkat láthatjuk, egy sémára rányomva pedig rögtön láthatjuk is az ábrán, hogy mire lettek átmappelve a gombok.
Magát a gombok átprogramozását a következő fülön tudjuk elvégezni, a metódus pedig roppant egyszerű, egy gombra kattintva csupán ki kell választanunk, hogy melyik funkciót szeretnénk inkább ott látni, ha pedig a rendszer úgy látja, hogy nincsenek duplikációk, el is menthetjük a profil változtatásait. Ennek nyilván főleg a hátsó gombok esetében van értelme, hiszen a többi gomb funkcióját legtöbb esetben a játékon belül is megváltoztathatjuk, ha viszont mégsem, ezzel a módszerrel akkor is átvariálhatjuk a gombokat, ha azt a játék egyébként nem engedné.
Egyet jobbra lapozva a fülek között az analóg karok tulajdonságait állíthatjuk be. A „Dead Zones” rész egyértelmű, itt beállíthatjuk, hogy milyen mértékben kelljen megmozdítani a karokat, hogy a rendszer elkezdje érzékelni, így elkerülve például azt az elmozdulást, amit az ujjunk karra helyezése válthat ki, de megadhatjuk azt is, hogy meddig érzékelje a rendszer az elmozdulást, vagyis gyakorlatilag beállíthatjuk a teljes mozgási út érzékelési tartományát.
Az érzékenységi görbe nevét szintén nem gondolták túl, azt takarja, ami a neve is. Az S/M/L szintek logikus módon a kevésbé érzékenytől a legérzékenyebbig haladnak, hiszen ha valaki csak apró mozdulatokat tesz a kontroller analóg karjaival, az valószínűleg precízebben szeretné mozgatni például a célkeresztet, a három érték változtatásával pedig a határvonalakat tologathatjuk. A három szint között érezhető a különbség, az S szekciót meghagyva jóval finomabb mozdulatokat tehettünk, míg ha teljesen eltüntettük azt és a helyét az M érzékenységi szint vette át, teszteléskor már erőteljesebben reagált a kis piros pont az apró mozdulatokra is.
A Triggers fülre lapozva hasonló beállításokat kapunk, csak immár a ravaszokhoz kapcsolódóan. Mindkét vezérlőnél külön megadhatjuk, hogy hol kezdődjön és hol érjen véget az érzékelés, az érzékenység beállítását azonban itt már nem kapjuk meg. Természetesen a többi modern kontrollerhez hasonlóan a fő rezgőmotorokon felül a ravaszokba is kerültek ilyen egységek, melyek erősségét az utolsó fülön tudjuk állítani, ráadásul egymástól függetlenül, oldalanként eltérő módon is.
Használat, értékelés
Mivel rendelkezünk saját Xbox One kontrollerrel, adta magát az azzal való összehasonlítás. Kényelem szempontjából rögtön óriási eltérést is tapasztaltunk a két eszköz között, ugyanis a Thrustmaster megoldása magasabb, amit főleg a hosszabb markolati részeknek köszönhető, ezért nekünk kicsit jobban kézreállnak a kezelőszervek, de a kisebb kezűek talán az Xbox saját kontrollerét tartják majd kényelmesebbnek.
A gombok lenyomásának érzete kicsit minőségibbnek hat tesztalanyunkon, rövidebb úton járnak és a nyomáspont is határozottabban érződik. Azt már nehezebben tudjuk eldönteni, hogy a simábban mozgó karok és ravaszok csak az Xbox One kontroller kora (kb. másfél év) és használtsága miatt tűntek jobbnak az eSwapénál, amit valószínűleg kicsit még be kell járatni, de tény, hogy nincs velük gond, az eszköz remekül össze van rakva és nem tapasztaltunk beragadást vagy más, játék közbeni komplikációt. FPS játékokat ritkábban játszunk kontrollerrel, de azért kipróbáltuk ezen a területen is, és az állítható ravaszok tényleg hasznosnak bizonyultak, a hátsó gombok nélkül pedig kicsit kényelmetlennek is tartottuk a játékot, miután áttértünk a gyári megoldásra.
Különösen sokat játszottunk az F1 játék 2020-as verziójával, ahol nagyon kényelmes volt, hogy a kormányhoz hasonlóan nem kell abbahagynunk például a kanyarodást ahhoz, hogy az autó beállításait változtassuk vagy mérnökünktől segítséget kérjünk, akár kanyar közben is állíthattuk a dolgokat, ilyet egy hagyományos kontroller esetében nem tapasztalhatunk.
A kontroller vezetékes kapcsolódását kicsit szokni kellett rengeteg vezeték nélküli eszközünk között, de így legalább nem kell majd az akkumulátor töltésével foglalkozni, késésről sem beszélhetünk (ami kompetitív FPS-ek esetében különösen fontos), ráadásul extra súlyt sem jelentenek a telepek az egyébként 320 grammos kontrollerben. A vezeték majdnem három méteres hosszával egyébként még egy nagyobb nappaliban, a tévé előtt ülve sem lesz problémánk, a jack csatlakozóért és a hozzá tartozó vezérlőgombokért pedig külön piros pont jár.
Értékelés
Bár tesztalanyunkat a gyári Xbox kontrollerrel vetettük össze, de egyértelmű, hogy a két eszköz nem egy ligában játszik, sem árát, sem kapcsolódási módját tekintve. Minőségre ugyan eddig nem volt gondunk az xboxos verzióval, de az eSwap X Pro ezen a téren is magasabb szintet képvisel, nekünk úgy tűnik, hogy a Thrustmaster újdonsága jobban egyben van és talán tartósabbnak is tűnik, de ezt természetesen csak több hónap vagy akár év használat után lehetne egyértelműen megállapítani.
Az eszköz megítélését egyértelműen a moduláris kialakítás és a szoftveres testreszabhatóság határozza meg, ez teszi egyedivé, és nem utolsósorban ilyen drágává. Több mint 65 000 forintot kérnek ezért a profinak is tekinthető kontrollerért; aki sokat játszik gamepaddel, és fontos számára, hogy hardveresen és szoftveresen is a saját igényeire tudja szabni, annak mindenképp érdemes lehet elgondolkodnia rajta, persze csak ha megengedhet magának ekkora kiadást.
Azért nem árt tudni, hogy 58 000 forint körül már beszerezhető például a vezeték nélküli Xbox Elite Series 2 kontroller is, ami szintén rendelkezik extra gombokkal és a korábban említett szoftveres lehetőségek nagy részével – cserélhető modulokkal viszont nem, ami kapcsán nem szabad elfelejteni, hogy tartósság szempontjából is előnyt jelenthet, hiszen nem mindegy, hogy egy egész kontrollert, vagy csak annak egyetlen, mozgó alkatrészét kell kicserélnünk szükség esetén. Úgy gondoljuk, ha valaki végül az eSwap X Próra szavazott, nem fogja megbánni a vásárlást.
Thrustmaster eSwap X Pro kontroller
SidCorky
A Thrustmaster eSwap X Pro kontrollert a Mobil Digital Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.