Bevezető, versenytársak
A tegnapi napon mutatta be az NVIDIA a középkategóriás GeForce RTX 4070-et, és ezzel egy időben a gyártók is leleplezhették a cég Founders Edition alapjaira építkező saját megoldásaikat. De csak azokat: a túlhajtott, 600 dollárnál drágább változatokkal egy napot várniuk kellett – és így kellett tennünk nekünk is az MSI X Trio szériába tartozó kártyájával. Ez a modell a FE-alapú Ventusnál drágábban indul a piacon, de magasabb órajelekkel is rendelkezik, melyeket – remélhetőleg – még tovább is növelhetünk.
Magáról a grafikus processzorról külön nem érdemes sokat írni – egyrészt a tegnapi bejelentéskor fontosabb tulajdonságait már ismertettük, másrészt a 4070 Ti tesztjében részletesen is elemeztük az AD104 GPU-t. Azt mindenesetre kiemelnénk, hogy ugyan a névben csak minimális a változás, az RTX 4070-et alaposan megvágták a Ti változathoz képest, hiszen körülbelül 30 százalékkal kevesebb CUDA magot kapunk és alacsonyabb az órajel is. A memóriarészleg viszont nem változott, továbbra is 504 GB/s sávszélesség áll tehát rendelkezésre a 12 GB GDDR6X memória eléréséhez.
Versenytársak
Ahogy azt már megszokhattuk, az NVIDIA a GeForce RTX 4070 esetében is meghatározott egy célt, mely jelen esetben a 100 fps feletti sebesség elérése sugárkövetéssel 1440p-ben – bekapcsolt DLSS 3 mellett.
Az előző generáció(k)hoz képest a legfontosabb előny a hatékonyabb energiiafelhasználás; az újabb gyártástechnológiának és egyéb fejlesztéseknek köszönhetően normál használat (munka, filmnézés stb.) alatt is kevesebbet fogyasztanak a RTX 4070-re épülő kártyák, ha pedig a teljesítményt is figyelembe vesszük, akkor egyértelműen előnybe kerül például játékok során.
Ami az árazást illeti, ahogy a bevezetőben is említettük, az NVIDIA ezúttal szorosan fogta a partnerek kezét, és a Founders Editionre épülő, már tegnap leleplezett gyártmányok esetében az árat is kötelezően 599 dollárban szabta meg. A mai starttal érkező tuningolt modellek ettől eltérhetnek felfelé, de ettől még tény, hogy a 4070 Ti-hez képest jelentősen olcsóbb GPU-t kapunk.
VGA megnevezése | ROG STRIX GeForce RTX 4080 16 GB OC Edition |
MSI GeForce RTX 4070 Ti Suprim X |
MSI GeForce RTX 4070 Gaming X Trio |
EVGA GeForce RTX 3090 FTW3 Ultra |
Gainward GeForce RTX 3080 Ti Phoenix |
MSI GeForce RTX 3080 12 GB Suprim X |
AMD Radeon RX 7900 XTX |
AMD Radeon RX 7900 XT |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kódnév | AD103-300 | AD104-400 | AD104-250 | GA102-300 | GA102-225 | GA102-220 | Navi 31 | ||
Gyártástechnológia | 5 nm (TSMC N4) | 8 nm (Samsung) | 5 nm (TSMC N5/N6) | ||||||
Mikroarchitektúra | Ada Lovelace | Ampere | RDNA3 | ||||||
Tranzisztorok száma | 45,9 milliárd | 35,8 milliárd | 28,3 milliárd | 57,7 milliárd | |||||
GPU-lapka mérete | 379 mm2 | 295 mm2 | 628,4 mm2 | 300 (GCD)+220 (MCD) mm2 | |||||
GPU alap/turbó órajel | 2205/2508 MHz | 2310/2775 MHz | 1920/2610 MHz | 1395/1800 MHz | 1365/1665 MHz | 1260/1890 MHz | 1900/2500 MHz | 1500/2400 MHz | |
GPU/shader órajele üresjáratban |
210 MHz | dinamikusan változó | |||||||
Shader processzorok típusa |
stream (16+16 co-issue) | multiprecíziós vektor | |||||||
Számolóegységek száma |
9728 | 7680 | 5888 | 10496 | 10240 | 8960 | 6144 | 5376 | |
Textúrázók száma | 304 textúracímző és -szűrő |
240 textúracímző és -szűrő |
184 textúracímző és -szűrő |
328 textúracímző és -szűrő |
320 textúracímző és -szűrő |
280 textúracímző és -szűrő |
382 textúracímző és -szűrő |
336 textúracímző és -szűrő |
|
ROP egységek száma | 14 blokk (112) | 10 blokk (80) | 8 blokk (64) | 14 blokk (112) | 12 blokk (96) | 4 blokk (128) | |||
Memória mérete | 16 384 MB | 12 288 MB | 24 576 MB | 12 288 MB | 24 576 MB | 20 480 MB | |||
Memóriavezérlő | 256 bites crossbar | 192 bites crossbar | 384 bites crossbar | 384 bites hubvezérelt |
320 bites hubvezérelt |
||||
Memória órajele terhelve |
22 400 MHz (GDDR6X) |
21 000 MHz (GDDR6X) | 19 496 MHz (GDDR6X) | 19 000 MHz (GDDR6X) | 20 000 MHz (GDDR6) | ||||
Üresjáratban | 51 MHz (GDDR6X) | dinamikusan változó (GDDR6) |
|||||||
Max. memória- sávszélesség |
716 800 MB/s | 504 000 MB/s | 935 800 MB/s | 912 000 MB/s | 960 000 MB/s | 800 000 MB/s | |||
Dedikált HD transzkódoló |
2x NVENC8 | NVENC7 | 2x RME | ||||||
Hardveres videó- lejátszás támogatása |
2x NVDEC5 | NVDEC5 | |||||||
Hivatalos fogyasztás | ~320 watt | ~285 watt | ~215 watt | ~350 watt | ~370 watt | ~355 watt | ~315 watt |
Kattintásra a táblázat kinyílik
Az MSI RTX 4070 Gaming X Trio
Tesztkártyánk az MSI Gaming X Trio sorozatába tartozik, tehát némi gyári tuningot kapott, hűtéséről pedig egy három ventilátorral rendelkező rendszer gondoskodik. A tuning egyébként 1920 MHz-es alap és 2610 MHz-es Boost órajelet jelent, ez utóbbi tehát egy körülbelül 5,5%-os emelés – nem neveznénk jelentősnek. Mindenesetre a TGP-t az MSI 215 wattban adta meg, ez ugyebár 15 watt plusz a hivatalos 200 watthoz képest, és ezt tuningprogramokkal tovább is emelhetjük.
A kártya maga méretes, 338 x 141 x 52 mm-es, tehát három foglalatnyi helyet igényel magának. Hűtéséről a Tri FROZR 3 rendszer, azon belül is három darab TORX 5.0 ventilátor gondoskodik, melyek egy irányba forognak. Fordulatszámuk alacsony, mérsékelt terhelésen pedig meg is állnak, a Trio X tehát kifejezetten halkan működik még játékok alatt is.
Bár az MSI választhatott volna klasszikus, 6+2 tűs tápcsatlakozót is (és például az olcsóbb Ventus kártyáknál így is tett), esetünkben az új 12VHPWR konnektort preferálták. Ehhez a dobozban egy Y adaptert is mellékelnek, a végeredmény tehát az, hogy tápegységtől két PCIe „szálat” követel majd ez a VGA.
A három ventilátor mögött lapuló, jókora bordázat alatt egy rövid, kompakt NYÁK lapot találunk, melyet a másik oldalról merevítőlemezzel burkoltak. Ezen egy hatalmas szellőzőnyílás látszik, így gyakorlatilag a harmadik ventilátor teljes egészében „átfúj” a VGA-n.
Az extra szolgálatásokat tekintve a Gaming X Trio nem igazán kényeztet el bennünket, nincsenek kapcsolóval kiválasztható profilok, mint mondjuk a Suprim X szériában, és a mellékelt támaszték is jelentősen egyszerűbb kivitelű. Az RGB fények nem hiányoznak viszont, a középső ventilátort érintő 3-3 sáv biztosítja a színes világítást. Kivezetésből három DisplayPort 1.4-et és egy HDMI 2.1-et kapunk, pont ahogy az NVIDIA ajánlja.
Tesztkörnyezet
Tesztkörnyezetünk hamarosan megújul, de az újramérések elvégzéséig nincs sok értelme áttérni az új, Zen 4-re épülő platformra, mert akkor az RTX 4070 eredményei csak önmagukban állnának. Ezért ezt a tesztet még az alábbi hardverekkel futtattuk le:
Alaplap | ASRock B550 PG Velocita |
---|---|
Processzor | AMD Ryzen 7 5800X (PBO: Enabled) |
Processzorhűtő | Fractal Design Celsius S36 |
Memória | 4 x 16 GB Patriot Viper 4 Blackout DDR4-3600 |
Videokártya | MSI GeForce RTX 4070 Gaming X Trio 12G (driver: 531.42) |
SSD | - Kingston UV500 480 GB - Patriot Viper VP4100 1 TB |
Ház | Cooler Master Test Bench V1.0 |
Tápegység | FSP Aurum PT 1200 |
Operációs rendszer | Microsoft Windows 10 Professional x64 22H2 |
A szoftverek esetében minimális a változás: búcsúzik a Ghost Recon Breakpoint, melyet az új tesztplatform érkezésével majd új játékra cserélünk (a Company of Heroes 3-ra).
Játékprogram | API | Videojáték-motor | Beállítások |
---|---|---|---|
Assassin’s Creed Valhalla | DirectX 12 | AnvilNext | Minden maximumon, de Adaptive Quality=OFF |
Dirt 5 | DirectX 12 | Ego | Minden maximumon, DXR bekapcsolva (ahol elérhető) |
Far Cry 6 | DirectX 12 | Dunia | Ultra preset, Motion blur On, DXR Shadows bekapcsolva (ahol elérhető) |
Godfall | DirectX 12 | Unreal 4 | Epic preset, DXR bekapcsolva (ahol elérhető) |
Hitman 3 | DirectX 12 | Glacier 3 | Minden maximumon, DXR kikapcsolva |
Horizon Zero Dawn | DirectX 12 | Decima | Ultimate Quality, Clouds: High |
Metro: Exodus Enhanced Edition | DirectX 12 | 4A | Extreme Preset, RTQ Normal, Reflections Hybrid (csak DXR-rel fut) |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | Foundation | Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, FidelityFX sharpening |
Strange Brigade | Vulkan | Asura | Ultra preset, Async Compute on |
World War Z: Aftermath | Vulkan | Swarm | Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On |
Eredmények: Assassin’ Creed Valhalla
Már az első tesztben is látszik, hogy az RTX 4070 és 4070 Ti közötti különbség sokkal nagyobb annál, mint amire az elnevezésből gondolhatnánk. Persze a specifikációkat figyelembe véve ez várható volt – gondoljunk csak bele: a 4070 Ti eredetileg még a 4080-as kategóriában jelent volna meg.
Eredmények: Dirt 5
Eredmények: Far Cry 6
Eredmények: Godfall
Eredmények: Hitman 3
Eredmények: Horizon Zero Dawn
Eredmények: Metro Exodus Enhanced Edition
Eredmények: Shadow of the Tomb Raider
Eredmények: Strange Brigade
Eredmények: World War Z
Az előző oldalakon látottakat összegezve megállapíthatjuk, hogy az NVIDIA által az RTX 4070 Ti-hez képest eszközölt „vágások” erősen rányomják bélyegüket a 4070 teljesítményére. A kitűzött cél, tehát a WQHD felbontásban a 100 fps feletti sebesség elérése persze hozható, de modern játékokban, sugárkövetéssel a DLSS 3.0-ra is szükség lesz ennek biztosítására. Megjegyeznénk, hogy egyszerű, egyjátékosos használatnál az UHD felbontás is beállítható, a VGA ereje ezt is elbírja akadozás nélkül.
Fogyasztás és hőmérséklet
Az NVIDIA maga is hangsúlyozza, hogy az RTX 4070 nagy előnye a hasonló árszintű, előző generációs VGA-kal szemben az alacsony fogyasztás. Ezt méréseink is igazolják, de a különbség a 4070 Ti eredményeivel összevetve is jelentős.
Ahogy grafikonjainkon is látszik, a nemrég tesztelt grafikus kártyák közül az RTX 4070 fogyaszt a legkevesebbet, így nem csoda, hogy a három nagyméretű ventilátorral és igen hosszú bordázattal rendelkező hűtés könnyedén boldogul a kártya hidegen tartásával.
Tuning
Ami a tuningot illeti, ebben a nálunk járt kártyával csak mérsékelten voltunk szerencsések: miután alaposan felsrófoltuk a hűtési sebességet, a power és hőmérsékleti limiteket, az órajelen csak viszonylag keveset tudtunk úgy emelni, hogy valamennyi játék hiba nélkül fusson le háromszor egymás után. Mindenesetre a korábban 2880 MHz-ig emelkedő Boost órajelből 2955 MHz lett, ami körülbelül 2%-os emelésnek felel meg. Ennek eredményeként UHD felbontásban tesztelve valamivel kevesebb mint 5%-ot gyorsultak a játékok átlagban.
Értékelés
Ha teljesítményét nézzük, az RTX 4070 egyértelműen az előző generációs RTX 3080 lecserélésére hivatott, hiszen sebessége nagyjából az eredeti, 10 GB-os 3080-éval áll egy szinten, így nem sokkal marad el a modernebb, 12 GB-os változattól sem (és vegyük figyelembe, hogy a DLSS 3.0 az utóbbiaknál nem is érhető el). Árban viszont inkább a 3070 Ti vetélytársa, melyet tudásában utasíthat maga mögé.
Akárhogy is nézzük, az RTX 4070 mindenképpen jó ajánlatnak tűnik: az alapváltozatok a hírek szerint 270 000 forint alatti árakon tűnhetnek fel a boltokban, ami ugyan nem kevés pénz, de mindenképpen kevesebb, mint amennyiért a hasonló sebességet kínáló RTX 3080-hoz hozzájuthatunk. A GPU maga pedig nemcsak ár/teljesítményben, de fogyasztásban is nagyon jónak bizonyult.
Az általunk tesztelt egyedi változat persze várhatóan drágább lesz – mi az ilyen kártyák árát 300-330 000 forint közé saccoljuk – bár ez jelentős ugrás, de még így is vonzó alternatíva lehet azoknak, akiknek fontos az említett ár/teljesítmény arány mellett például az igencsak csendes működés, amit a túlméretezett Tri Frozr 3 hűtés kínál. Talán negatívumként megemlítenénk az ebben az esetben feleslegesnek tűnő ragaszkodást a 12VHPWR csatlakozóhoz (az MSI Ventus 3X 12G OC például egy standard 6+2 tűs konnektort használ), mely így a régi gépről fejlesztőket új tápegység vásárlására vagy a kábelezést kényelmetlenebbé tévő adapter használatára kényszeríti.
NVIDIA GeForce RTX 4070 12 GB GPU | MSI GeForce RTX 4070 Gaming X Trio 12G |
Wombath
Az MSI GeForce RTX 4070 Gaming X Trio 12G videokártyát az MSI bocsátotta rendelkezésünkre.