PlayStation VR2 teszt: kipróbáltuk a Sony új virtuális valóság szettjét

Papíron nagyon ígéretesnek tűnt a japán cég idén debütált VR terméke. Megnéztük, hogy milyen a valóságban.

Sony PlayStation VR2

Évtizedek óta folyik a virtuális valóság eszközök fejlesztése, de a nagy ígéretek és szép szavak ellenére ezeknek az eszközöknek a nagy áttörése elmaradt, vagfy legalábbis még várat magára. Ennek számos oka van, de mindenesetre a lényeg, hogy még mind a mai napig vannak, akik látnak fantáziát ebben az irányban, köztük olyan gigászi cégek is, mint a Meta vagy a Sony.

Sony PlayStation VR2
Sony PlayStation VR2 [+]

A Sony az idei év első napjaiban rántotta le a leplet a nagyközönség előtt legújabb ilyen jellegű megoldásáról, a PlayStation VR 2-ről, ami megérkezett Magyarországra, és tesztlaborunkba is. A múltban számos hasonló készülék járt már nálunk, és egyikkel sem voltunk igazán elégedettek, úgyhogy nagyon kíváncsiak voltunk, hogy sikerült-e szintet lépnie a japán cégnek, és ha igen, akkor hogyan.

A doboz tartalma

A dobozban a VR sisak mellett két darab egyedi kialakítású, mozgásérzékelős Sense kontroller, valamint egy fejhallgató található, tehát nincsenek más kiegészítők, például külön mozgásérzékelők, mint a HTC Vive vagy a Valve Index esetében. A hagyományos felépítésű szemüveg 560 gramm súlyú, állítható pántokkal rögzíthető a fejre, oldalán pedig levehető, rugalmas, redőzött szilikonszalag kapott helyet, abból a célból, hogy a lehető legjobban kizárja az esetlegesen beszűrődő külső fényt.

Ez ötletes megoldás, viszont a szennyeződés, a por a redőkben csúnyán megtapad, de szerencsére könnyen mosható. A frontfelületen négy darab infrakamerát helyeztek el, melyek feladata a környezet pásztázása, illetve belül található két infrakamera is, amelyek a szem mozgását figyelik. Nem látszik kívülről, de a szemüveg tartalmaz két rezgőmotort, valamint egy hattengelyes, gyorsulásmérővel kiegészített mozgásérzékelős rendszert is.


[+]

Fontos megjegyezni, hogy a szett sajnos csak a PlayStation 5-tel képes együttműködni, régebbi konzolokkal vagy PC-vel nem használható. A szemüveget egy 4,5 méteres USB Type-C kábellel kell csatlakoztatni, azaz nem sikerült megoldani a vezeték nélküli használatot továbbra sem. A fejpánt hátsó részén, tarkótájt található egy 3,5 mm-es fülhallgató-kimenet, amihez bármilyen hangeszköz csatlakoztatható. Már korábban említettük, hogy a szett része egy speciális kialakítású fülhallgató, amely egyszerűen felpattintható a fejpántra.


[+]

Az egyedi kialakítású Sense kontrollerek szerencsére vezeték nélküli úton csatlakoznak a sisakhoz. Található rajtuk négy-négy gomb, egy-egy joystick, illetve ravasz. Természeten ezen perifériák is rendelkeznek mozgásérzékelővel, fogásuk kényelmes, súlyuk sem vészes, 110 gramm, és ezek is rendelkeznek rezgőmotorral. Természetesen akkumulátorról kapják az energiát, azonban az üzemidő nem túl acélos: tapasztalataink szerint be kell érni körülbelül négy órával, és nagyjából 35 perc alatt tölthetőek fel teljesen.

[+]

Főbb paraméterek
Sony PlayStation VR2
Képernyő 2 db OLED
Felbontás 2000x2040 pixel
Látószög 110 fok
HDR támogatás HDR10
Csatlakozó USB Type-C, 3,5 mm-es jack
Súly Szemüveg: 560 gramm
Kontroller: 110 gramm
Doboz tartalma VR szemüveg, 2 db Sense kontroller, fejhallgató, használati utasítás, USB-C kábel, tartalék fülgumik
Gyártó honlapja www.sony.hu
Termék honlapja Sony PlayStation VR2
Fogyasztói ár 250 000 forint

Üzembe helyezés, használat közben

Gyors játék?

Az üzembe helyezés meglehetősen egyszerű folyamat, elrontani nem nagyon lehet semmit. A Sense vezérlők egy pillanat alatt párosíthatóak, a szemüveg pedig hamar a fejre igazítható a megfelelő pozícióba. A lencsék távolsága módosítható, és akár szemüvegesek is használhatják.

Az első bekapcsolást követően az említett, frontfelületen elhelyezett kamerák segítségével történik a játéktér kijelölése, és a rendszer jelzi, ha akadályt (például tévét vagy asztalt) észlelt. Értelemszerűen használat közben, ha elérünk a terület határához, akkor ott feltűnik egy rács, és így megelőzhető, hogy például leverjük a televíziót vagy nekimenjünk a szekrénynek. E területen egyes játékoknál viszonylag szabadon mozoghatunk, tehát nem csak arról szól a virtuális valóság, hogy egy pontból nézegetünk körbe.


[+]

Ez a procedúra 2-3 percet vesz igénybe, ezt követően kalibrálni kell a szemfigyelő kamerákat. A termék a szükséges feladatok elvégzését ábrákkal, animációkkal segíti, és első alkalommal maximum tíz percre van szükség ahhoz, hogy élesben is használhassuk a készüléket. Másodszorra már nem kell vacakolni a kontrollerpárosítással, a "szemkamerákkal", és tér kijelölésével sem, így sokkal gyorsabban megy a dolog.

Kényelem

A sisak lehetne egy picit könnyebb, 30-40 perc után már kellemetlenné válhat a tömege. A fejpántok stabilan tartják, de kicsit nyomja az orrot és a homlokot, és nem neveznénk kifejezetten komfortosnak. A szellőzés továbbra is probléma, a legtöbb hasonló termékhez hasonlóan ez is hajlamos befülledni rövid idő után. A kábeles megoldás továbbra is nagyon zavaró néha, főleg, ha forgolódik az ember, hiszen ilyenkor könnyen magára tekerheti a madzagot.

Azért amikor a nyakat fogja körbe a vezeték, az kifejezetten rossz, nyomasztó érzés, pláne a sisakba "zárva". Itt kell megjegyezni, hogy a beépített kamerák képesek a külvilág képét továbbítani a belső képernyőkre, tehát ha keresünk valamint a szobában, vagy csak körbe akarunk nézni, akkor nem kell feltétlenül levenni a fejünkről a szemüveget.

Rezgő visszajelzés

A PlayStation VR2 egyik nagy extrája, hogy a sisakba és a kontrollerekbe is építettek rezgőmotorokat, tehát például ha megüt minket egy szörny balról, akkor a bal oldali kontroller rázkódni kezd, vagy ha elsuhan a fejünk mellett egy nyílvessző, akkor abba beleremeg a sisak. Ez jópofa és kifejezetten életképes újítás, de ha valakinek nem tetszik vagy zavarja, akkor ki is lehet kapcsolni. A vezérlést az említett szemmozgást figyelő infrakamerák is segítik, amelyek normálisan beállítva jól működnek, hiszen tényleg odaugrik a kurzor, ahova nézünk, valamint ez a technológia a célzásban is segít néhány játéknál, ami szintén hasznos lehet.

Kép- és hangminőség, VR élmény

Látvány

A sisakba két darab, egyenként 2000x2040 képpontos apró, 120 Hz-es OLED kijelzőt építettek, amelyek együtt a cég szerint "4K látványt" produkálnak. Az tény, hogy végre sem a pixelek, sem a szúnyogháló-effektus nem látszik, de ettől függetlenül a képvilág továbbra is távol van a tökéletestől. Ilyen kicsi távolságból ez a felbontás még mindig nem elégséges, sokszor egyszerűen azt érezni, hogy elnagyolt, nem elég éles és részletes a kép.


[+]

A szoftver tudja, hogy hova nézünk, és azt a képtartományt rendereli ki maximális felbontásban, a többit viszont nem. Erre egyszerűen a teljesítmény optimalizálása miatt van szükség, hogy ne jelentkezzen szaggatás, akadozás. Ez érthető, viszont zavaró lehet, mert sokszor kifejezetten homályosnak tűntek egyes képrészletek. Nyilván az eszköz úgy gondolta, hogy azt amúgy sem látom, vagy nem figyelek oda, de tévedett. Emellett az is előfordul, hogy a látótér rövid időre beszűkül, azaz megjelenik egy fekete keret, ami nyilván azért "jó", mert azzal nem kell foglalkoznia a hardvernek, de rossz a felhasználónak, mert kegyetlenül idegesítővé válik olykor.

Másrészt viszont a mozgásmegjelenítés alapvetően rendben van: még akkor sem tapasztalható szaggatás, akadás, amikor viszonylag gyorsan mozgatja a fejét az ember. Szellemképesedésbe néha bele lehet futni. A színek szépek, természetesek, ragyogóak, a kontraszt kiváló, és a nagy dinamikatartományú tartalmak visszaadása is megoldott.

A mellékelt fülhallgató sajnos csalódást okozott, ugyanis a hang minősége meglehetősen gyenge. A hangerő megfelelő, de a mélyeket egyáltalán nem érzékelni, a végeredmény borzasztóan lapos, steril és élettelen. Az viszont remek, hogy a szemüvegbe építettek mikrofont is, így ha multiplayer játékot játszunk vagy videótelefonálunk, akkor nem kell headsetet csatlakoztatni a készülékhez.

Lehet bírni?

A VR szemüvegekkel az egyik probléma a tökéletes izoláció, hiszen el vagyunk zárva a külvilágtól. Természetesen ez a PlayStation VR2 esetében is fennáll, sőt törekedtek is erre, hiszen az a jó, ha az "igazi valóság" nem zavarja meg a virtuálisat. Nyilván embere válogatja, hogy ezt ki hogy éli meg, de előfordulhat, hogy valakit nagyon rosszul érint, és kifejezetten zavarja az elszigeteltség.

Többen panaszkodtak hányingerrel, émelygésre az eszköz használata során. Nálunk ez a kellemetlen effektus mintegy fél órányi használat után jelentkezett, és akkor sem múlt el, miután "Comfort" fokozatra állítottuk az eszközt, ami mérsékli a képváltások gyorsaságát és az elhomályosítást. Egy óra pihenés nem volt elég az agyunknak, de kettő igen, és ezt követően megint jöhetett egy 30 perces etap, hogy aztán újra jöjjön a rossz érzés. Mindez azonban egyéni érzékenység kérdése, van, akinek egyáltalán nincs semmilyen panasza VR szettek használata során.

Vélemény

Tartalmak

Videókkal és pár játékkal (Resident Evil, Star Wars: Tales From Galaxy Edge, Horizon Call of The Mountain) próbáltuk ki az eszközt, és e téren nem tudunk átütő változásról beszámolni. A videóknál nincs nagyon miről beszélni, hiszen itt az a lényeg, hogy szabadon forgolódhatunk, nézelődhetünk, ami nagyon látványos és érdekes továbbra is egy darabig. A játékok viszont továbbra is meglehetősen unalmasak, sematikusak, egyszerűen nem, szabad olyan típusú játékélményt várni ezektől az eszközöktől, mint hagyományos módon játszva PC-n vagy konzolon.

A játékmenet lineáris, nyoma sincs a hagyományos programoknál megszokott komplexitásnak, szabadságnak. Legtöbbször egy "folyosóban" kell haladni, megküzdeni a szörnyekkel, ellenfelekkel, feladványokat megoldani. Ebben természetesen a látványvilágon kívül az a különlegesség, hogy a saját kezünket kell használni, például célozni, nyilazni, kardozni, létrákon felmászni, tárgyakat fogdosni, dugdosni, pakolászni ide-oda; összességében a játékélményt nem annyira a játék maga, hanem inkább az adja, hogy ténylegesen a helyszínen, a játéktérben érezzük magunkat, ezáltal jobban bele tudjuk élni magunkat.

A hangulaton sokat dobhat a virtuális valóság élménye, például egy horrorjáték egyértelműen sokkal ijesztőbb lehet így. Egyelőre egyébként mintegy negyven VR játék érhető el PlayStation 5-re, és mivel a PS4-re készült darabokról le kell mondani, a kínálat mindössze ekkora. Nyilván azt ígérik, hogy idővel majd bővülni fog a választék, de hogy pontosan mikor és milyen ütemben, azt még nem lehet tudni.

Értékelés

A Sony PlayStation VR2 nem egy forradalmi termék, csak egy újabb fok az evolúciós létrán, kérdés, hogy ez mire lesz elég. Az üzembe helyezés nagyon felhasználóbarát már végre, és az is remek, hogy nincs szükség semmilyen telepítendő kiegészítőre, mozgásérzékelőre vagy extra kamerára.


[+]

A sisak lehetne egy picit kényelmesebb, és a szellőzésén is kell még javítani. A vezérlés rendben van, a kontrollerek kifogástalanok, és a szemfigyelés is jól működik. A kép minősége nem hibátlan, a hagyományos PC-s vagy konzolos játékok még mindig látványosan szebbnek tűnnek. A mozgásmegjelenítéssel nincs nagy gond, de azért még itt is lehetne előrelépni.

A VR szett 250 000 forintba kerül, ami azért jókora összeg és sokak kedvét el fogja venni a vásárlástól, pláne, hogy csupán 40 játék érhető el hozzá, valamint hogy mindenképpen PlayStation 5 szükséges a használatához. A játékok komplexitásával továbbra sem vagyunk kibékülve, egyszerűen úgy érezzük, hogy hamar repetitívvé, megunhatóvá válnak, és nem adnak akkora szabadságot, mint amit megszokhattunk a nem VR programoktól. Kipróbálni jó móka, de otthonra megvenni szerintünk drága mulatság.

elefant

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sony

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés