Hirdetés

Sonic Superstars teszt

A mozifilmek, animációs sorozatok és képregények közt alaposan el vannak kényeztetve a Sonic-rajongók – most pedig egy új 2D-s epizód próbálja folytatni azt, amit a Mania elkezdett.

Hirdetés

Szubszonikus sebesség?

Nem semmi, hogy a 32. születésnapját nyáron ünnepelt Sonic még ma is képes arra a tempóra, amellyel annyi évvel ezelőtt berobbant a játékhősök legelitebb csoportjába. Sőt, nem túlzás, hogy a kék sündisznó ma népszerűbb, mint valaha, népszerűbb, mint a Mega Drive-korszak kellős közepén, pedig akkor minden játékmagazin címlapjáról ő szuggerálta az olvasót. A papírmagazinoknak már leáldozott, és bizony a néha egészen botrányos folytatásoknak köszönhetően Sonic is többször közel állt a véghez, de a Sega valahogy mindig fel tudta éleszteni legfontosabb hősét. Mostani sikerszériája egészen példátlan: a Sonic Mania kiváló, az eredeti trilógiához mérhető alkotás lett, a mozis-tévés népszerűséget pedig mindenki saját bőrén érezheti. (Nem vicc, pár hónap múlva indul az élőszereplős Knuckles-tévésorozat is!) Sonic életéből azonban így is hiányzik a stabilitás – sokszor új fejlesztők új ötletei tesznek be a játékélménynek, másszor pedig a régi Sonic Team akar megint egy rakás Sonic-cimborát, bizarr történetet vagy felesleges minijátékot lenyomni a torkunkon.

Nem tudtam tehát, hogy mit várhatok ettől az epizódtól – csak abban reménykedtem, hogy ha már a Sega teljes áron kínálja a 2D-s játékmenetet kínáló Superstarst, akkor biztosan odateszik magukat játékdesign és tartalom szempontjából is. A legfontosabb tudnivaló az új részről mindenképpen az, hogy az eredetileg Sonic karakterét megálmodó Naoto Ohshima által vezetett Arzest fejlesztői megzabolázták minden bizonnyal létező újítási vágyaikat, és így a Sonic Superstars sok szempontból visszatérést jelent a 16-bites korszakhoz. Sonic pontosan olyan lassú indulással, szinte kézzel fogható lendülettel és lebegős ugrással rendelkezik, mint Mega Drive-on – nekem speciel nem ez a kedvenc platformjátékos stílusom, de aki a régi játékok rajongója, az elismerően fog csettinteni, hiszen majdnem minden úgy működik, mint anno 1991-ben.


[+]

Persze azért nem minden, hiszen a korábban olyan nehezen megszerezhető káoszsmaragdokat most éppenséggel nem-megtalálni nehezebb. Az egyes pályák közepén található hatalmas aranygyűrűkbe ugorva egy igen gyenge tarzanos-pókemberes lengedezős részt kapunk, ahol előbb-utóbb elkapjuk a drágakövet. Ez most tényleges hasznos: mindegyik új kavics egy bármikor aktiválható képességet biztosít. Ezek közül némelyiket soha nem fogjuk használni (a vízesésen felúszást lehetővé tevőt például), másoknál pedig inkább a checkpointonkénti egyetlen használat szigorú korlátját átkozzuk majd – a képernyőt klónokkal telepakoló, mindenkit sebző és mindent felkapó Avatar, és még inkább a hatalmas légi ugrásokat lehetővé tevő Bullet képesség szinte bárhol jól jönnek. E külön szerzett képességek mellett mind a négy játszható karakter saját mozgáskultúrával rendelkezik: Knuckes a levegőben siklik és falon mászik, Tails repül és lebeg, Amy pedig duplát ugrik és kalapáccsal pusztít.


[+]

Mivel a körülbelül négy-öt órára nyúló végigjátszást még a több karakter ellenére sem érezték elégnek a fejlesztők, Eggman legutolsó lépegetőjének szétverésekor egy második, kisebb kampány nyílik meg, amelyben az eddig ellenfélként szolgáló Trip nevű gekkószerűség (egész pontosan egy óriás tobzosfarkúgyík) lesz a játszható karakter. Ő gyakorlatilag egy kolosszális csalással ér fel, hiszen a lényegében a többiek minden képességével rendelkezik, az utolsó káoszsmaragd birtokában pedig sárkánnyá változva egyenesen átrepülhet a legtöbb pálya felett. Ezt persze nem muszáj kihasználni, hiszen a játék legsikerültebb részét pont a pályák jelentik, még akkor is, ha a jó öreg Sonic-szokás szerint a száguldást általában mindig egy olyan tüske szakítja meg, amit ekkora tempónál csak túl későn veszünk észre. Mind a 26 pályán tucatnyi útvonal vezet át, és ahogy azt megszoktuk, minél feljebb vagyunk, annál több úgy a veszély, mint a jutalom. Majdnem minden pálya kínál egyedi megoldásokat is: csak ott látott ellenfeleket, különleges platformokat vagy extra kihívásokat – és örömmel jelenthetem, hogy ezek közül csak egy lett idegesítő (itt kapcsolókat kell időben aktiválni, különben megfulladunk).


[+]

Amilyen jól sikerültek a pályák – még akkor is, ha az első néhány teljesítés során inkább sodródunk az árral, mintsem uraljuk a helyzetet –, olyan borzalmasan rosszak lettek a főellenfelek. A legtöbb csata hosszabb időre van elhúzva, mint előtte az egész pálya, és nem azért, mert komplex akciókat mutatnánk be, hanem azért, mert e gépezetek irritálóan hosszú időnként válnak csak sebezhetővé. Két ilyen alkalom között annyi a dolgunk, hogy elkerüljük támadásaikat, de ez körről körre trükkösebbé válik, így nem egyszer elmulasztjuk bevinni a sebzést, ami még tovább nyújtja az összecsapást. Szintén nem sikerült élvezetesre a multiplayer: a Battle mód mobiltelefonosan primitív minijátékokat tartalmaz nyolc fő számára, a kampány négyfős kooperatív végigjátszása pedig egyszerűen nem működik osztott képernyő nélkül. Én csak kétfős módban próbáltam, de a kamera már ott sem bírt a sokfelé ágazó pályákkal és a sűrűn változó sebességgel – sokkal inkább szenvedés volt ez, mintsem vidám együtt ugrándozás.

A Sonic Superstars „vissza a gyökerekhez” hozzáállása több tekintetben jól sült el – és pont a legfontosabb tekintetben jól sült el. A karakterek irányítása totálisan sonic-os, a pályák kellemesen kaotikus labirintusként jelennek meg, és semmi felesleges dolog nem „szennyezi” a játékmenetet. Nagy kár, hogy a sok főellenfél ennyire kevéssé élvezetes lesz, mert igazából az keseríti meg az ember szájízét egy-egy fürge szintet követően. Nálam a Superstars nem tudott felnőni a Mania epizódhoz, de a rosszhoz szokott Sonic-rajongóknak vélhetően már az is megnyugtató, hogy ahhoz lehet méricskélni, és nem a jóval gyengébb epizódok valamelyikéhez.

A Sonic Superstars PC-re PlayStation 4-re és 5-re, Switch-re, valamint Xbox konzolokra jelent meg.

A játékot tesztelésre a hazai forgalmazó, a Cenega biztosította.

Összefoglalás

Sonic ismét visszatért – ezúttal saját gyökereihez is. Az eredeti trilógiából kiinduló Superstars klasszikus 2D-s platformjáték lett, mégpedig a klasszikus Sonic-játékmenettel, annak minden pozitívumával és negatívumával egyetemben. Az új képességek alig szólnak bele a játékba, egyedül a rosszul kitalált, túl sokáig húzódó bossfightok azok, amik belerombolnak az élvezetbe.

A Sonic Superstars legfőbb pozitívumai:

  • Többféleképpen bejárható, jól sikerült pályák;
  • a Mega Drive-os Sonic-okra épít;
  • nem akarták mindenféle marhasággal „feldobni”.

A Sonic Superstars legnagyobb hiányosságai:

  • Rossz és rémesen hosszú bossfightok;
  • az új képességek nem épülnek be a játékmenetbe;
  • a multiplayer nem működik jól.

Bényi László

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények

  • Viewfinder teszt

    Van új a nap alatt: amikor azt hinnénk, hogy minden logikai játék a korábbi ötleteket remixeli, akkor a Viewfinder fejlesztői egy teljesen új ötlettel álltak elő.

  • Planet of Lana teszt

    Limbo, Unravel, Voyage: működését tekintve ezek talán a Planet of Lana legközelebbi rokonai – de a jól ismert recept ezúttal ritka igényes körítéssel lett feldolgozva.

  • Curse of the Sea Rats teszt

    Amikor először belecsöppentem az emberekből frissen paktányokká varázsolt tengeri csibészek kalandjába, akkor még fogalmam sem volt arról, hogy nem csak a játék szereplői lesznek elátkozva…

  • Lil Gator Game teszt

    Miért játszunk: egy remek történetet akarunk élvezni? Kihívásokat akarunk leküzdeni, esetleg másokkal szeretnénk megmérkőzni? Az apró (alli)gátor kalandja ezek helyett fel akar vidítani.