Hirdetés

Season: A Letter to the Future teszt

Kerékpáros túra egy idegen világ ismeretlen tájain – ahol feladatunk a dokumentálás, merthogy minden, ami a szemünk elé kerül, hamarosan eltűnik a közelgő kataklizmában.

Hirdetés

Sonder

A Season jelene (vajon ez a Föld jövője lenne?) egy katasztrófák egész sorát követő időszakban kapott helyet – ezek oly gyakoriak, hogy még a világ időszámítása sem csak évszámokkal, de még inkább korszakokkal, a címbéli „season-ökkel” zajlik. E, néha kurta évtizedig sem, máskor meg végeláthatatlan évszázadokig tartó korszakok végül mind valami kataklizmikus folyamat során tűnnek le, elfeledésre ítélve igen sokat a korábbi időszak emlékeiből. Most megint úgy tűnik, hogy hamarosan újabb korszakvég és egyben persze korszaknyitány következik – és hogy ezúttal ne vesszen el minden tudás, kis hegyteteji falujából egy fiatal nő indul el, hogy dokumentálja világát és korszakát; hogy fényképei, hangfelvételei, naplóbejegyzései által maradandóvá tegye az elmúlót.


[+]

Estelle a barátja által rendbehozott bringán indul el az ismeretlenbe vezető útjára, és a szokásoknak megfelelően a búcsúbulit köszönhetően senki nem köszön el tőle még egyszer. A játék alaphangulatát kiválóan megalapozó felvezetés során csak a tervünket tisztelő, de távozásunkat nyilvánvalóan sajnáló anyánk egy régi rituálét felelevenítve, saját emlékei feláldozásával készít nekünk egy védőamulettet, majd a szülői ház ajtaján kilépve magunkra maradunk. Még egyszer, jó eséllyel utoljára felderíthetjük a fehérre meszelt házak közt lapuló titkokat és emlékeket, majd nem marad más hátra, mint átkelni azon a hídon, amelyen emberemlékezet óta senki nem kelt át. Estelle-t várja az ismeretlen – ugyanúgy a rég letűnt korok sokszor értelmezhetetlen maradványai, mint az ő korának legalább a felnőttek történeteiből ismert darabkái.


[+]

A Season egyik legjobban sikerült eleme a naplózás: Estelle minden új területnek saját oldalpárt dedikál eleinte üres könyvében, és ezeket mi tölthetjük fel tartalommal. Szabadon fényképezhetünk, és ha valami olyanról készítünk fotót, amit a fejlesztők is fontosnak véltek, arról meghallgathatjuk hősnőnk gondolatait, így extra idézeteket, díszítőelemeket megnyitva a naplóban. Szintén bármikor előkaphatjuk mikrofonos felvevőnket, amellyel a világ különféle hangjait rögzíthetjük – madarak vagy szélcsengők dalát, szélmalmok és ősi erdők ropogását, vagy akár egy lezárt kút mélyéről hallatszódó fenyegető gurgulázást. A hangok, rajzok, fotók és jegyzetek szinte végtelen sorából válogatva a játékos állíthatja össze az adott oldalpár kinézetét, és az ezzel való szöszölés, a méretek, pozíciók és dőlésszögek kiválasztása még az effélével a valóságban nem foglalkozó emberként is sok időt emésztett fel – valahogy azonnal fontossá vált, hogy a majdani olvasó stílusos keretben ismerje meg nem csak Estelle világát, de a bejegyzéseken keresztül magát a napló íróját is.


[+]

Noha nem ez jelenti a Season legfontosabb elemét, nagyritkán emberekkel is fogunk találkozni, és amikor alkalmunk nyílik egy kis időt eltölteni valakivel, hát történetükön és emlékeiken keresztül ismerjük meg még jobban ezt a furcsa világot. Bár utazásunk eleinte lineárisan, a megmaradt utakon tekerve történik, a játék közepét egy hatalmas, több zónára osztott, egybefüggő területen töltjük majd, amelynek megismerése, az egyes területek átnézése hatalmas élmény. Mivel a felfedezés jelenti a játék lényegét, nem is mondanék erről többet, hacsak azt nem, hogy a játék nagyszerűen jutalmazza a kíváncsiságot. A völgy szinte minden sarkában találhatunk szilánkokat valami régebbi világból, melyek mindegyike egy-egy aprócska ablak, amelyen keresztültekintve néhány érdekes válasz mellett csak még több kérdést találunk.


[+]

És ez a Season egészére is jellemző: Estelle javarészt magányos útja nem tudja és nem is akarja bemutatni az egész világot. Akármilyen figyelmesen kutatjuk végig a hegyeket és síkságokat, akármennyi időt töltünk régi levelek olvasásával és a romok átvizsgálásával, imával és rajzolással és beszélgetéssel, rengeteg kérdés marad bennünk a játék végére. A Seasonre is maradéktalanul igaz, hogy nem a cél a fontos, hanem az utazás – és ez egy nagyszerű, felejthetetlen utazás lesz azoknak, akiket elkap a sok nagyszerű zene, a mesés szépségű táj, no meg a fantasztikusan megírt párbeszédek és elmélkedések. Maradandó emlék, írhatnám, ha az egész játék nem arról szólna, hogy az emlékek a világ legmúlékonyabb dolgai; még akkor is, ha valaki órákat tölt azzal, hogy az elméjében őrzötteket kézzel fogható felvételekkel és leírtakkal váltsa fel. De az emlékek és érzések az egyén számára mindennél fontosabbak – és nálam nagyon sokáig ezek közt lesz ezentúl a Season is.

A Season: A Letter to the Future PC-re, illetve PlayStation 4 és 5 konzolokra jelent meg.

Összefoglalás

Road movie egy furcsa, éppen elmúlóban levő világban – küldetésünk pedig szinte minden más játékkal ellentétben a dokumentálás lesz. Színek és alakok, hangok és történetfoszlányok jelennek meg az általunk szerkeszthető naplóban, és mivel a tapasztaltak rögzítése ilyen fontosságot kap, nem csak a játék szereplői, de a játékos számára is fontos lesz minden, amit lát. Fantasztikus játék, amely nem csak szórakoztat, de el is gondolkodtat.

A Season: A Letter to the Future legjobb pontjai:

  • Ha az ember nyitott rá, tényleg elgondolkodtat;
  • remekül felépített, részben ismerős, részben teljesen idegen világ;
  • a naplókészítés megdöbbentően erős kapcsolat Estelle és a játékos közt.

A Season: A Letter to the Future leggyengébb részei:

  • A karikatúrás karakterdesign igen furcsán hat a teljesen más stílusú világban.

Bényi László

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

  • Lil Gator Game teszt

    Miért játszunk: egy remek történetet akarunk élvezni? Kihívásokat akarunk leküzdeni, esetleg másokkal szeretnénk megmérkőzni? Az apró (alli)gátor kalandja ezek helyett fel akar vidítani.

  • Like a Dragon: Ishin! teszt

    Közel egy évtizede, a PS4 rajtjához időzítve jelent meg Japánban a Yakuza-széria e XIX. században játszódó mellékszála – a mostani remake-láz viszont ezt is felszínre hozta.

  • Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse teszt

    Japánban szimplán Zero, Amerikában pedig Fatal Frame a széria neve – de akárhogy is hívják, most az eredetileg Wiire megjelent, eddig csak japánul elérhető negyedik rész kapott felújítást.

  • Gamedec – Definitive Edition teszt

    Cyberpunk, de fegyverek és kiberver nélkül – a lengyel regénysorozat alapján készült Gamedec most egy kibővített kiadással tért vissza.

Előzmények

  • Chained Echoes teszt

    A Stardew Valley fényesen bebizonyította, hogy a több ezer fős megaprojektek korában is lehetséges diadalt aratnia a magányos fejlesztőknek. Most egy szerepjáték kísérli meg a csodát.

  • Persona 3 Portable teszt

    Az Atlus óriási számban pumpálja ki a régi-új Persona-játékokat minden ma releváns platformra – vajon mit tud nyújtani a PSP-ről 4K-ra húzott harmadik rész ma?

  • Persona 4 Golden teszt

    2008 óta lassan, de úgy tűnik, megállíthatatlanul növekszik a Persona 4 népszerűsége – most például a kurrens konzolokra jutott el az Atlus stílusos szerepjátéka.

  • One Piece Odyssey teszt

    A világ egyik legnépszerűbb mangája lassan, de megállíthatatlanul halad a végkifejlet felé – a legújabb játékban viszont Luffyék a múltba utazva kalandoznak.