Hirdetés

Ilyen lett a Samsung agresszívan görbülő gamer ragadozója!

Nálunk járt a QLED technológiára épülő, G-Sync kompatibilis, Samsung Odyssey G7 monitor.

Panel, képminőség

Nem túl meglepő módon az Odyssey G7 esetében is egy saját fejlesztésű és gyártású, kvantumpontos VA panelt alkalmaztak, melynek felbontása 2560x1440 képpont. Ez 108,79 ppi pixelsűrűséget jelent, ami az átlagosnál valamivel jobb értéknek számít. A Samsung mérnökei a képernyőt ezúttal is bevonták valamilyen tükröződésgátló anyaggal, ami bár tökéletes teljesítményre nem képes, de azért egész hatékonyan nyeli és oszlatja el a külső fényeket.


[+]

Az Edge-LED háttérvilágítást használó kijelző nem PWM rendszerű, tehát a fényerő csökkentését nem a panel villogatásával oldják meg, ami mindig nagy öröm. SDR módban a maximális fénysűrűség papíron 350 cd/m², mi is nagyjából ennyit mértünk, egészen pontosan 352,8 cd/m²-t. A legkisebb mért fénysűrűség 29,8 cd/m², ami elfogadható érték, és egyben azt jelenti, hogy az is tudja használni, aki szeret sötétben kifejezetten kis fényerő mellett játszani vagy dolgozni. A modellt ellátták a Helyi sötétítés funkcióval, amely az egyes képernyőterületek fényerejét szabályozza a kontraszt automatikus maximalizálása érdekében, de ezt kilőttük, mert enyhe foltosodást okozott.

Hirdetés

HDR, G-Sync

A VESA DisplayHDR 600 minősítésű modell képes a nagy dinamikatartományú tartalmak megjelenítésére, és maximális fényereje ilyenkor rövid időre elérheti a 600 cd/m² értéket. Ez pedig elég arra, hogy a HDR effekt látványos legyen, bár tény, hogy az élmény azért elmarad attól, amit az 1000 cd/m² fénysűrűségű eszközöknél tapasztaltunk.


[+]

A monitor támogatja a G-Sync technológiát, a maximális frissítési frekvencia pedig 240 Hz. Kipróbáltuk az NVIDIA hivatalos demójával, a Pendulummal, illetve egy-két játékkal (pl. Strange Brigade), és azt tapasztaltuk, hogy a G-Sync gond nélkül működik. Hogy van-e értelme ekkora maximális frissítési frekvenciának, arról megoszlanak a vélemények, mi ezúttal is azt éreztük, hogy valamivel jobban megy a lövöldözés, de persze lehet, hogy csak bebeszéltük magunknak.

QLED

Az eddig leírtakból is látszik, hogy a QLED-nek semmi köze nincs az OLED-hez, tehát nem annak a képalkotási eljárásnak egy továbbfejlesztett változata (bár tény, hogy a név megtévesztő lehet), hanem továbbra is a már megszokott folyadékkristályos, azaz LCD technológiára épül. A Samsung korábbi csúcsmodelljeihez hasonlóan az alapelv itt sem változott sokat: a kék háttérvilágítás áthalad egy speciális, úgynevezett kvantumpontokkal, azaz nanoméretű kristályokkal dúsan meghintett filmen, aminek eredményeként széles spektrumú fehér fény jön létre. Ez elméletben igen tiszta árnyalatok megteremtését teszi lehetővé úgy, hogy az idő múlásával sem kell tartani a minőségromlástól, eltérően a fehér LED-ektől, amelyek hajlamosak enyhén besárgulni. E technológia előnye, hogy elméletben nagyobb fényerő megteremtését és valósághűbb színek megjelenítését teszi lehetővé úgy, hogy párhuzamosan csökken a zavaró tükröződés mértéke.

Homogenitás, betekintési szög, válaszidő

A keretbe épített fénykibocsátó diódák által szolgáltatott háttérvilágítás eloszlása műszeres méréseink szerint ezúttal sem tökéletesen egyenletes, ám a helyzet egyáltalán nem vészes. Az egyes képernyőtartományok közötti eltérés a legrosszabb esetben is csak 11,08 százalék, ez pedig lényegesen jobb annál, mint amit mostanában a monitoroknál tapasztaltunk. Ráadásul az átmenet viszonylag finom, emiatt felhősödést-foltosodást nem tapasztaltunk.  A maximális válaszidő 20 ms, ami három fokozaton keresztül gyorsítható egészen 1 ms-ig, mindezt ráadásul úgy, hogy a zavaró túllövés effekt egyáltalán nem tapasztalható. Az input lag méréseink szerint 11,9 ms, ami igen jó értéknek számít, és ez is egy olyan tényező, ami a játékosok számára kiemelten fontos lehet.

Homogenitásvizsgálat: fénysűrűség mértéke az egyes fényerő-beállítások mellett
Homogenitásvizsgálat: fénysűrűség mértéke az egyes fényerő-beállítások mellett [+]

A Samsung által favorizált VA paneltechnológia egyik hátránya papíron a nem annyira jó betekintési szög, és ugyanez igaz az ívelt kialakításra is. A valóság ez esetben sajnos nem cáfolt rá az elméletre, hiszen e téren nem teljesít különösebben jól a készülék. Nagyjából 145-150 fok környékéről már markánsan érződik a tónusok fakulása, de azért invertálódástól nem kell tartani. És azért az is igaz, hogy ha valaki egymaga ül szemben a képernyővel középen, akkor a nem túl acélos betekintési szög egyáltalán nem okoz gondot.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés