Hirdetés

Ilyen lett a Samsung agresszívan görbülő gamer ragadozója!

Nálunk járt a QLED technológiára épülő, G-Sync kompatibilis, Samsung Odyssey G7 monitor.

Samsung Odyssey G7

A Samsung a jelek szerint tudatosan és racionálisan szelektál választékuk kialakítása során. Vannak termékcsoportok, amelyektől szívfájdalom nélkül szabadulnak meg, de ha látják valamiben a fantáziát, akkor a mögé teljes elánnal beáll a cég. A monitorok ebbe a csoportba tartoznak, amit tökéletesen alátámaszt, hogy az elmúlt években jó néhány kifejezetten előremutató, nem szokványos készülékkel bővült kínálatuk.

Samsung Odyssey G7
Samsung Odyssey G7 [+]

Ilyen a CES-en bemutatott két új Odyssey széria, a G9 és a G7 is, amelynek mi a kisebb, 27 hüvelykes változatát próbálhattuk ki néhány napig. A markánsan hajlított, QLED képalkotási eljárásra épülő kijelzőtől sokat vártunk – lássuk, hogy csalódást okozott-e!

Külső

A termék megjelenését alapvetően meghatározza az 1000R mértékű görbület, ami olyan, mintha egy 1000 mm sugarú körből vágták volna ki az ívet. Ez jóval határozottabb hajlítás, mint amit eddig megszokhattunk, és ez már önmagában alkalmas arra, hogy felkeltse a figyelmet. Ám a dizájnerek itt nem álltak meg: a hátlap közepén kör alakban RGB LED-eket helyeztek el, amiket egy extra műanyag elemmel még ki is hangsúlyoztak. Emellett jutottak még fénykibocsátó diódák a készülékház aljára, a két sarok környékére is. Természetesen színük változtatható, az elektronika automatikusan képes végigzongorázni a teljes színskálát. Ám ha valakinek már elege van abból, hogy a monitora úgy néz ki, mint egy karácsonyfa, az persze ki is kapcsolhatja a LED-eket.


[+]

A káva a mai trendeknek megfelelően igen vékony, a nyakkal egybeépített talp néhány riválisától eltérően nem különleges kialakítású, nem néz ki úgy, mint valami modern szobor, viszont cserébe egész felületével simul a vízszintes felületre, és stabilan tartja a képernyőt. A kijelző magasságán 12 centimétert változtathatunk, előre 9, hátra 13 fokban dönthető, jobbra és balra pedig 15 fokos szögben forgatható. Falra is felfüggeszthető hagyományos VESA konzol segítségével, valamint pivot módban is használható, bár ezekneka funkcióknak ilyen mértékű íveltség mellett szerintünk nincs sok értelme.

[+]

A hátlap közepén egy HDMI 2.0 és két DisplayPort 1.4 bemenet kapott helyet, továbbá került ide még egy 3,5 mm-es fejhallgató-kimenet, valamint két USB 3.0 port és egy USB 3.0 bemenet (uplink). A vezetékek trükkös elvezetéséről nem gondoskodtak, de ezt azért vidáman túl lehet élni.

Főbb paraméterek
Monitor típusa Samsung Odyssey G7 (LC27G75TQSNXZA)
Technológia QLED VA, G-Sync, 240 Hz
Háttérvilágítás típusa Edge-LED, PWM-mentes
Kijelző mérete 27 hüvelyk (68,5 cm), 16:9 képarányú, ívelt
Felbontás 2560x1440 (108,79 ppi)
Válaszidő 20 ms (g2g) - 1 ms (g2g)
Kontrasztarány kb. 2500:1
Fényerő SDR: 352,8 cd/m²
HDR: 600 cd/m²
Betekintési szögek 178°/178° (névleges érték)
Megjelenített színek száma 1,07 milliárd
Színtérlefedettség 126,2% sRGB
Extrák Célkereszt, szemkímélő mód, magyar nyelvű grafikus kezelőfelület
Csatlakozók 1 db HDMI 2.0, 2 db DisplayPort 1.4, 3,5 mm-es analóg audió, 2 db USB 3.0, 1 db USB 3.0 uplink
Teljesítményfelvétel 45,2 watt, külső tápegység
Gyártó honlapja www.samsung.hu
Termék honlapja Még nincs hivatalos honlap
Fogyasztói ár 195 000 forint
Garancia 24 hónap

Panel, képminőség

Nem túl meglepő módon az Odyssey G7 esetében is egy saját fejlesztésű és gyártású, kvantumpontos VA panelt alkalmaztak, melynek felbontása 2560x1440 képpont. Ez 108,79 ppi pixelsűrűséget jelent, ami az átlagosnál valamivel jobb értéknek számít. A Samsung mérnökei a képernyőt ezúttal is bevonták valamilyen tükröződésgátló anyaggal, ami bár tökéletes teljesítményre nem képes, de azért egész hatékonyan nyeli és oszlatja el a külső fényeket.


[+]

Az Edge-LED háttérvilágítást használó kijelző nem PWM rendszerű, tehát a fényerő csökkentését nem a panel villogatásával oldják meg, ami mindig nagy öröm. SDR módban a maximális fénysűrűség papíron 350 cd/m², mi is nagyjából ennyit mértünk, egészen pontosan 352,8 cd/m²-t. A legkisebb mért fénysűrűség 29,8 cd/m², ami elfogadható érték, és egyben azt jelenti, hogy az is tudja használni, aki szeret sötétben kifejezetten kis fényerő mellett játszani vagy dolgozni. A modellt ellátták a Helyi sötétítés funkcióval, amely az egyes képernyőterületek fényerejét szabályozza a kontraszt automatikus maximalizálása érdekében, de ezt kilőttük, mert enyhe foltosodást okozott.

Hirdetés

HDR, G-Sync

A VESA DisplayHDR 600 minősítésű modell képes a nagy dinamikatartományú tartalmak megjelenítésére, és maximális fényereje ilyenkor rövid időre elérheti a 600 cd/m² értéket. Ez pedig elég arra, hogy a HDR effekt látványos legyen, bár tény, hogy az élmény azért elmarad attól, amit az 1000 cd/m² fénysűrűségű eszközöknél tapasztaltunk.


[+]

A monitor támogatja a G-Sync technológiát, a maximális frissítési frekvencia pedig 240 Hz. Kipróbáltuk az NVIDIA hivatalos demójával, a Pendulummal, illetve egy-két játékkal (pl. Strange Brigade), és azt tapasztaltuk, hogy a G-Sync gond nélkül működik. Hogy van-e értelme ekkora maximális frissítési frekvenciának, arról megoszlanak a vélemények, mi ezúttal is azt éreztük, hogy valamivel jobban megy a lövöldözés, de persze lehet, hogy csak bebeszéltük magunknak.

QLED

Az eddig leírtakból is látszik, hogy a QLED-nek semmi köze nincs az OLED-hez, tehát nem annak a képalkotási eljárásnak egy továbbfejlesztett változata (bár tény, hogy a név megtévesztő lehet), hanem továbbra is a már megszokott folyadékkristályos, azaz LCD technológiára épül. A Samsung korábbi csúcsmodelljeihez hasonlóan az alapelv itt sem változott sokat: a kék háttérvilágítás áthalad egy speciális, úgynevezett kvantumpontokkal, azaz nanoméretű kristályokkal dúsan meghintett filmen, aminek eredményeként széles spektrumú fehér fény jön létre. Ez elméletben igen tiszta árnyalatok megteremtését teszi lehetővé úgy, hogy az idő múlásával sem kell tartani a minőségromlástól, eltérően a fehér LED-ektől, amelyek hajlamosak enyhén besárgulni. E technológia előnye, hogy elméletben nagyobb fényerő megteremtését és valósághűbb színek megjelenítését teszi lehetővé úgy, hogy párhuzamosan csökken a zavaró tükröződés mértéke.

Homogenitás, betekintési szög, válaszidő

A keretbe épített fénykibocsátó diódák által szolgáltatott háttérvilágítás eloszlása műszeres méréseink szerint ezúttal sem tökéletesen egyenletes, ám a helyzet egyáltalán nem vészes. Az egyes képernyőtartományok közötti eltérés a legrosszabb esetben is csak 11,08 százalék, ez pedig lényegesen jobb annál, mint amit mostanában a monitoroknál tapasztaltunk. Ráadásul az átmenet viszonylag finom, emiatt felhősödést-foltosodást nem tapasztaltunk.  A maximális válaszidő 20 ms, ami három fokozaton keresztül gyorsítható egészen 1 ms-ig, mindezt ráadásul úgy, hogy a zavaró túllövés effekt egyáltalán nem tapasztalható. Az input lag méréseink szerint 11,9 ms, ami igen jó értéknek számít, és ez is egy olyan tényező, ami a játékosok számára kiemelten fontos lehet.

Homogenitásvizsgálat: fénysűrűség mértéke az egyes fényerő-beállítások mellett
Homogenitásvizsgálat: fénysűrűség mértéke az egyes fényerő-beállítások mellett [+]

A Samsung által favorizált VA paneltechnológia egyik hátránya papíron a nem annyira jó betekintési szög, és ugyanez igaz az ívelt kialakításra is. A valóság ez esetben sajnos nem cáfolt rá az elméletre, hiszen e téren nem teljesít különösebben jól a készülék. Nagyjából 145-150 fok környékéről már markánsan érződik a tónusok fakulása, de azért invertálódástól nem kell tartani. És azért az is igaz, hogy ha valaki egymaga ül szemben a képernyővel középen, akkor a nem túl acélos betekintési szög egyáltalán nem okoz gondot.

Képbeállítások és kezelés

Ma már alapelvárás, hogy egy monitor rendelkezzen előzetesen beállított képprofilokkal, és ezek természetesen innen sem hiányoznak. Összesen hét darab képmód közül lehet kiválasztani a legszimpatikusabbat, amelyek a szokásoknak és elvárásoknak megfelelően többé-kevésbé eltérnek egymástól fényerejükben, kontrasztarányukban, színpontosságukban, illetve az aktív képfunkciók tekintetében. Ezúttal is már a nevükben jelzik, hogy  gyártó milyen típusú tartalmak mellé szánja őket, de ehhez értelemszerűen nem kell ragaszkodni.

Profil/beállítás AOS Dinamikus Kontraszt FPS Mozi
Fényerősség (fehérpont) 335,1 cd/m² 322,8 cd/m² 297,9 cd/m² 352,8 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0,1525 cd/m² 0,149 cd/m² 0,1537 cd/m² 0,1527 cd/m²
Kontrasztarány 2197,6:1 2165,8:1 1938,9:1 2310,2:1
Legnagyobb delta E 5,11 5,1 5,02 10,03
Átlagos delta E 2,21 1,98 4,95 4,3
Gamma 2,0 2,11 2,2 1,98
Színhőmérséklet 6800 K 6900 K 7300 K 6500 K
Profil/beállítás RTS sRGB Szerepjáték
Fényerősség (fehérpont) 297,2 cd/m² 332,2 cd/m² 334,3 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0,1531 cd/m² 0,1525 cd/m² 0,1528 cd/m²
Kontrasztarány 1941:1 2179,2:1 2186,9:1
Legnagyobb delta E 5,02 4,07 5,81
Átlagos delta E 2,21 1,95 2,44
Gamma 2,07 2,3 2,5
Színhőmérséklet 7300 K 6800 K 6800 K

Egy i1 Display Pro kalibrátorral, illetve a DisplayCAL névre hallgató alkalmazás segítségével vettük szemügyre tüzetesebben az említett beállításokat. Sorrendben ezek a következők: AOS, Dinamikus kontraszt, FPS, Mozi, RTS, sRGB, Szerepjáték. A kapott értékek közül a legnagyobb fényerőt, a feketeszintet, a valós kontrasztarányt, a színhőmérsékletet, illetve a delta E értékeket tüntettük fel a táblázatban. Utóbbi egy olyan numerikus érték, ami két különböző szín távolságát határozza meg egy színrendszeren belül; minél kisebb a delta E értéke egy adott színnél, annál közelebb áll a referenciához (sRGB), vagyis annál jobb.


[+]

Ezt követően a célértékeket (120 cd/m² fényerősség, 6500 K színhőmérséklet, 2,2 gamma) próbáltuk belőni, illetve a legnagyobb színpontosságot elérni, ami többé-kevésbé sikerült is. Ez utóbbi téren például egészen jó eredményt hoztunk ki a monitorból, hiszen az átlagos delta E 0,73, a maximális delta E pedig 1,15 lett. A beállításainkkal a fényerő 149,8 cd/m², a feketeszint 0,0697, a kontrasztarány pedig így 2151,1:1 lett. A képen a színtérlefedettség látható: a szürke szaggatott vonal jelzi a referencia színteret, míg a színes alakzatok a mért színteret ábrázolják. Eszerint a kijelző 126,2 százalékban fedi az sRGB színteret, de ezen belül a számottevő pontosság 99,6%, ami monitorok esetében kiemelkedően jónak számít.

Színpontosság
Színpontosság [+]

Ideális beállítások
Samsung monitor
Képmód Egyedi
Fényerő 14
Kontraszt 86
Élesség 76
Helyi sötétítés Ki
Dinamikus fényerő Ki
Vörös 55
Zöld 49
Kék 47

Kezelés és egyéb extrák

E monitor mellé sem jár távirányító, így a vezérléshez mindenképpen a készülékház alján található mini botkormányhoz kell nyúlni, aminek a használatába viszonylag hamar bele lehet jönni. Sok gyártó nem figyel arra, hogy a grafikus kezelőfelület magyarul is kommunikáljon, de a Samsung kivétel! A rendszer átlátható, kellően sekély, felépítése logikus, így használatába hamar, pár perc alatt bele lehet jönni.

[+]

Hangrendszer

Egyre több az olyan monitor a középkategóriában is, amely rendelkezik béépített hangrendszerrel, de a Samsung Odyssey G7 pont nem tartozik közéjük.

Szemkímélő mód

Ennek bekapcsolásával jelentősen lecsökken a kék színkomponens aránya, ami azért kímélő, mert a kék fény hosszú idő után állítólag zavarólag hat az agyra és még álmatlanságot is okozhat. Ettől ugyan kicsit "csúnyább" lesz a kép, de cserébe jobban fogunk aludni.

Célkereszt

A monitoron bekapcsolható a változtatható alakú célkereszt, amely mindig ott lesz a képernyőn, értelemszerűen még akkor is, ha az épp futtatott játékból hiányzik.

Értékelés

A bevezetőben említettük, hogy sokat vártunk a Samsung Odyssey G7 monitortól, és a modell nem is okozott csalódást. A kezelés teljesen rendben van, nagyon felhasználóbarát, azért pedig külön piros pont jár, hogy a grafikus kezelőfelületen a magyar nyelv is kiválasztható. Az apró, kapcsolódó extra szolgáltatások hasznosak, van értelmük, és a hangrendszer sem hiányzott igazán.


[+]

A kép minőségével teljesen elégedettek voltunk, hiszen a színpontosság, a színtérlefedettség és a kontraszt is rendben van. A homogenitás terén az átlagosnál jobban teljesít, a 240 Hz-es képfrissítési ráta, az alacsony input lag és válaszidő pedig a játékosoknak létfontosságú lehet, épp úgy, mint  G-Sync támogatás. A betekintési ugyan szög nem az igazi, de a markáns görbület miatt amúgy is csak akkor használható hosszú távon, ha valaki tökéletesen középről, szemből nézi a képernyőt.

A dizájn szerintünk tetszetős, hiszen az összhatás arányos és egyáltalán nem bazári. A LED-eket mondjuk hamar kikapcsoltuk, de biztos van, akinek ez is fontos. Az Odyssey G7 várhatóan 195 000 forintos ajánlott fogyasztói áron kerül majd forgalomba április végén, ami nem kevés pénz, de tudását elnézve túlárazottnak sem neveznénk. Aki játékra (is) keres monitort, annak bátran ajánljuk, mindenképpen érdemes ezt a modellt is számításba vennie.


Samsung Odyssey G7 monitor

elefant

A Samsung Odyssey G7 monitort a Samsung magyarországi képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.

Hirdetés

Előzmények

Hirdetés