Hirdetés

Radeonok a középmezőnyben

Bevezető

Az ATI az elmúlt időben ismeretlen okokból kifolyólag nem igazán tudta tartani a lépést az NVIDIA-val, mert amíg a kaliforniaiak a piac összes szegmensét lefedő termékpalettával rukkoltak elő az utóbbi hónapokban, addig a kanadai gyártótól a csúcskategóriás Radeon X1800 XT, illetve később az X1900 XT/XTX és az átlagos középkategóriás X1600 Pro között alig lehetett Shader Model 3.0-t támogató videokártyát kapni. Mekkora hiba, gondoljunk csak bele, a felhasználók jelentős része ezt az árkategóriát még éppen képes megfizetni; az X1900 XT-szintű kártyák áruk miatt csak elenyésző százalék számára vonzóak, az X1600 Pro pedig nem túl versenyképes, hiszen ugyanazon az áron (vagy picit drágábban) az NVIDIA jóval gyorsabb kártyákat kínál a kifutófélben lévő 6800 GS és a 7600 GT személyében – ráadásul házon belül az X800 GTO is kemény konkurenciát jelentett.

Ezt a problémát az ATI-nál is felismerték, és az űrt úgy próbálták betölteni, hogy az X1800 XL után – de még az X1900-esek bemutatása előtt – bejelentették az X1800 GTO-t, majd jóval később, a GeForce 7900 GT megjelentése után érkezett az X1900 GT is, amely – mint már nevéből is sejthető – a rendkívül jól sikerült és emellett olcsó 7900 GT ellenfele próbál lenni. (Vérbeli felső-középkategóriás Radeonok ezzel együtt csak ősszel, az RV560/570 chipek megjelenésével várhatók.) Az igazsághoz hozzátartozik, hogy tesztünk főszereplői közül a lassabbik, a Radeon X1800 GTO már pár hónapja kapható hazánkban is, azonban az „enyhe” felülárazás (bruttó 70–80 000 forint) miatt korábban úgy gondoltuk, hogy nem érdemes a bemutatásra, hiszen ennyi pénzért már GeForce 7800/7900 GT-ket lehetett kapni, ezek pedig specifikációikból adódóan egyértelműen gyorsabbak nála.

A Radeon X1800 GTO-ról először február környékén röppentek fel olyan pletykák, melyek szerint az R580 GPU butított változata, az R590 kódnévre hallgató chip köré fog épülni. Mint utóbb kiderült, az X1800 GTO valójában még a Radeon X1800 XT alapjául szolgáló R520 kissé megcsonkított változatára alapoz, és árát tekintve a vele egy időben megjelent GeForce 7600 GT ellenfeléül szánja a kanadai vállalat. Mint már említettük, az X1900 GT ezzel szemben a GeForce 7900 GT ellenében lépett a ringbe, ennek megfelelően a G71-es architektúra előtt megjelent R580-as chip butított változatára épül. Úgy tűnik, hogy az ATI vagy képtelen befuttatni saját megszokott típusjeleit, vagy egyszerűen rákényszerül ellenlábasától átvenni egyes jelzéseket, mint amilyen a GT – ugyanezt láthattuk már anno a Radeon X800 GT esetében is, amely a szintén nagyon sikeres 6600 GT direkt piaci ellenfeleként látott napvilágot.

 

VGA megnevezése NVIDIA GeForce 7900 GT NVIDIA GeForce 7600 GT ATI Radeon X1900 GT ATI Radeon X1800 GTO
GPU kódneve G71 G73 R580 R520
Gyártástechnológia 0,09 µm (TSMC) 0,09 µm (TSMC) 0,09 µm (TSMC) 0,09 µm (TSMC)
Tranzisztorok száma 278 millió 177 millió 380 millió 321 millió
Magméret 196 mm2 127 mm2 353 mm2 288 mm2
GPU órajele 450 MHz 560 MHz 575 MHz 500 MHz
Pixelfutószalagok száma 24 12 12 12
Textúrázók száma 24 12 12 12
Pixel shaderek száma 24 12 36 12
ROP egységek száma 16 8 12 12
Pixel fillrate 7200 Mpixel/s 4480 Mpixel/s 6900 Mpixel/s 6000 Mpixel/s
Textúra fillrate 10800 Mtexel/s 6720 Mtexel/s 6900 Mtexel/s 6000 Mtexel/s
Vertex shader egységek száma 8 5 8 8
Támogatott PS- és VS-verzió 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+
Memória órajele 660 MHz 700 MHz 600 MHz 500 MHz
Memória-sávszélesség 42240 MB/s 22400 MB/s 38400 MB/s 32000 MB/s
Memória mérete 256-512 MB 256 MB 256 MB 256 MB


Sapphire Radeon X1800 GTO [+]

A Radeon X1800 GTO tehát a 7600 GT ellenében született meg, lássuk a specifikációkat, melyből kiderül egy és más. A legolcsóbb X1800-as az R520-as GPU-ra épül, melyet mondhatni szinte minden szinten néggyel csonkítottak meg. A Radeon X1800 XT és XL esetében 16 pixel shaderről, textúrázóról és ROP egységről beszélhettünk, azonban a GTO mindenből tizenkettőt tartalmaz. Ugyanakkor a vertex shaderek száma maradt 8 (a 7600 GT-ben csak 5 van), és a memóriabusz szélességén sem változtattak, vagyis megmaradt 256 bitesnek (pontosabban 8 x 32 bites Ring Bus). Mindezeknek köszönhetően az elméletben elérhető pixel fillrate-et tekintve az X1800 GTO a 7600 GT-nél jobb teljesítményre képes (a 7600 GT-ben csak 8 ROP-egység található), míg a textúrázásban (amiben hagyományosan gyorsabbak a GeForce-ok) is komoly ellenfelének bizonyulhat, a memória-sávszélességet tekintve pedig veri is azt, köszönhetően a dupla olyan széles memóriabusznak. A GPU és a memória órajele az X1800 XL mintájára 500/500 MHz, a kártyát 256 MB memóriával szerelik.

Ne felejtsük el azonban, hogy az ATI valószínűleg a részben hibás R520 chipeket adja el GTO-ként, ami egyben azt is jelenti, hogy az előállítási költsége számottevően magasabb, mint a 7600 GT-é, ami 81 %-kal kisebb magra épül, és kevesebb mint feleannyi tranzisztort tartalmaz.


Sapphire Radeon X1900 GT [+]

Az X1900 GT már a jóval komolyabb R580-ra épül, amely eredetileg 48 pixel shadert tartalmaz, a legkisebb X1900-asban azonban csak 36 aktív. Hogy a pixelfutószalagok, textúrázók és ROP egységek száma is „összhangban” legyen a pixel shaderek mennyiségével, számukat az ATI lecsökkentette néggyel, így mindből maradt 12. Ugyanakkor a magas, 575 MHz-es órajelnek köszönhetően az X1900 GT (a textúra fillrate-et kivéve) még így is pariban van a 7900 GT-vel, melyben a 16 ROP egységen kívül minden másból 24 található. A memória 256 biten kapcsolódik a GPU-hoz, a chipek pedig 600 MHz-en ketyegnek, ami 60 MHz-cel alacsonyabb, mint a 7900 GT 660 MHz-es órajele, de ne felejtsük el, hogy manapság egyre kevésbé mérvadó a memóriasávszélesség, hiszen napjaink játékaiban a shaderek számolásának sebessége sokkal fontosabb tényezővé lépett elő.

Sajnos az X1900 GT esetében is ugyanaz a helyzet adódik, ami a Radeon X1800 GTO-nál, vagyis arról van szó, hogy az ATI-nak egy X1900 GT kártya előállításához fel kell áldoznia egy igen nagy méretű, eredetileg 380 millió tranzisztorból álló R580-as GPU-t (mely persze valószínűleg részlegesen hibás), míg egy 7900 GT-hez egy jóval kisebb méretű, sokkal kevesebb tranzisztorból álló chip szükségeltetik. Két probléma is van, az ATI-t az előállítás költsége sújtja, míg a felhasználókat a kártya sejthetően magas működési hőmérséklete, elvégre ezen az áron senki sem kazánt szeretne venni (különösen a hűvös 7900 GT ismeretében). A kérdés már csak az, hogy az X1900 GT elég gyors lesz-e a 7900 GT ellenében, és ha a tuningot is belevesszük a pakliba, amiben a 7900 GT villog, akkor mit tud felmutatni.

Ha a két új ATI X1000-es teljesítményét szeretnénk egymáshoz viszonyítani, akkor a legkönnyebben ezt az X1800 XT és X1900 XT viszonyával tudnánk demonstrálni. Az X1800 XT felelne meg az X1800 GTO-nak, az X1900 XT pedig az X1900 GT-nek: a két kártya között a lényegi különbség a pixel shaderek számában keresendő.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

  • Fél tucat AGP-s videokártya tesztje

    Közkívánatra megvizsgáltuk, mi a helyzet a végnapjait élő AGP körül.

  • Bemutatkozik a GeForce 7900 GS

    Az eddig csak PC-gyártók rendelkezésére álló grafikus gyorsító már önálló termékként is megvásárolható; a Point of View kártyáját teszteltük.

  • A legnépszerűbb videokártyák tesztje

    Az elmúlt időszakban az ATI és az NVIDIA is átrendezte a csúcskategóriás grafikus kártyák kínálatát – a tesztet a megújult Radeon X1900 GT-vel és a GeForce 7900 GTO-val bővítettük.

  • Galaxy: tuningos kis GeForce-ok

    A kimondottan túlhajtott NVIDIA grafikus kártyákkal foglalkozó Galaxy hét GeForce 7300-7600-át teszteltük a tuningra koncentrálva.

Előzmények

Hirdetés