Radeon X1950 Pro simán és CrossFire-ben

Tesztkonfiguráció és fogyasztás

A teszteléshez az X1950 Prók mellett 256 MB memóriás X1900 XT-t használtunk az ATI háza tájáról. Ez a kártya nagyjából 70 000 forintba kerül, tehát csak 15 000 forinttal drágább a Prónál, viszont 48 pixelfutószalagja van. A GeForce-ok közül természetesen a 7900 GS-t vetettük be. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy az új Radeon hogyan teljesít a GeForce 7950 GT ellenében. Ennek kiderítésére Asus GeForce 7900 GT TOP-unkat húztuk a 7950 GT 550/700 MHz-es órajelére. Persze a memóriaméret 256 MB maradt, ami egyfelől torzítja a képet, másfelől viszont így minden tesztalanyunk 256 MB-os lett. Az új CrossFire ellen a GeForce 7900 GS SLI-t vetettük be.

Hirdetés

 

Videokártya / driver Asus/Sapphire Radeon X1950 Pro 256 MB (575/690 MHz)/Catalyst 6.11
Sapphire Radeon X1900 XT 256 MB (625/725 MHz) / Catalyst 6.11
Asus EN7900 GT TOP 256 MB (@ 550/700 MHz) / Forceware 93.71
MSI GeForce 7900 GS 256 MB (450/660 MHz) / Forceware 93.71
Processzor Core 2 Duo E6700 2,66 GHz (4 MB L2 Cache)
Alaplap ASUS P5WDH Deluxe i975X chipset (Intel Chipset Update 8.1.1.1001)
Memória Corsair TwinX1024-8000UL – 2 x 512 MB (5-4-4-9)
Merevlemez Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
DVD-meghajtó NEC-3550
Tápegység Cooler Master RS-550-ACLY
Op. rendszer Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c

A méréseknél javarészt a ma elterjedt TFT-k 1280x1024 pixeles natív felbontását, 4-szeres élsimítást és 16-szoros anizotropikus szűrést használtunk.

Játékok

  • Activision – Quake 4 (1.3)
  • 3D Realms Entertainment – Prey (1.1)
  • UBI Soft – Far Cry (1.33)
  • Vivendi Universal Games – F.E.A.R. (1.07)
  • Activision – Call of Duty 2 (1.3)
  • EA Games – Need for Speed: Most Wanted (1.3)
  • EIDOS – Tomb Raider: Legend (1.2)
  • Bethesda – The Elder Scrolls: Oblivion (1.1 final)

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva (az ATI kártyák esetében a szögfüggetlenség is), így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségében maximális grafikai beállításokat használtunk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük. A Quake 4, Prey, Far Cry, COD2 játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (NFS:MW, TRL, Oblivion) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. F.E.A.R.-ben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le.

A vizsgálódást szokás szerint a fogyasztással kezdtük. Ez korábban fájó pontja volt a Radeonoknak. Ki kell emelni, hogy a grafikonon látható értékek a teljes konfiguráció fogyasztására vonatkoznak, ráadásul a felhasznált táp 80%-os hatásfoka miatt még egy 0,8 tényezővel is meg kell őket szorozni.

Bizony, megmutatkozott a 80 nm-es csíkszélesség kisebb étvágya. A Radeon X1950 Pro üresjáratban és terhelve is kevesebbet evett, mint első számú riválisa, a GeForce 7900 GS. A GeForce teljesítményéhez hozzá lehet adni még egy-két wattot, mert passzív hűtéses, tehát ventilátor nélküli MSI példányokat használtunk. A kétkártyás üzemmódokban már nagyjából kiegyenlítődött a Radeon és a GeForce viszonya. Érdekes, hogy az egyetlen Radeon X1900 XT-vel szerelt konfiguráció is többet evett, mint a két X1950 Prót tartalmazó.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés