Radeon X1950 Pro simán és CrossFire-ben

Bevezető

A grafikus kártyák világában bevett gyakorlat, hogy ugyanaz a GPU kerül többféle modellre is. Az NVIDIA például a G71-et pakolja az egész GeForce 7900 és 7950 szériára. Az ATI-nál az R580 a felsőkategóriás mindenes, a teljes X1900 és X1950 szériát kiszolgálja – pontosabban kiszolgálta korábban. Az új RV570 GPU-val új grafikus kártya, a Radeon X1950 Pro érkezett. A friss GPU már 80 nm-es gyártási technológiával készül az előd 90 nm-e helyett. Az két okból is jó – egyrészt kisebb lett a GPU, így olcsóbban előállítható; másrészt a kisebb mérettel és csíkszélességgel a fogyasztása és hőtermelése is csökken.

A GPU kódnevében szereplő V betű arra utal, hogy valójában már középkategóriás chipről van szó, holott az X1950 kártyanév inkább felsőkategóriát sejtet. A lefelé mozgolódásra azért van szükség, hogy a termékpaletta tetején helyet szorítsanak a jövő év elején érkező, DirectX 10-et is támogató újdonságoknak. Az RV570 GPU, vagyis az X1950 Pro grafikus kártya még az R580, tehát a nagyobb Radeon X1950-ek örökségét viszi tovább. Felépítésére szintúgy a nagyszámú, hagyományos futószalagos felépítéstől némileg eltérő pixel shaderek és textúrázók jellemzőek. A vertex shaderek száma továbbra is 8, az R580 48 pixelárnyalójából viszont csak 36 maradt meg. A 16 textúrázó 12-re csökkent, és ugyanilyen változás történt a ROP egységeknél is. A 256 bites Ring Bus memóriavezérlő változatlan maradt.

Bár a kisebb csíkszélesség általában magasabb órajelet jelent, a Radeon X1950 Pro GPU-ja csak 575 MHz-en jár, holott az R580 az X1950 XTX-en 650 MHz-en megy. Persze az órajelek meghatározásánál a konkurenciára is figyelni kell. Az X1950 Pro ellenfele a GeForce 7900 GS, melynek hagyományos, 20 pixelfutószalagos G71 GPU-ja csupán 450 MHz-es. Még a 24 futószalagos, szintén G71-es GeForce 7950 GT is lemarad mögötte néhány MHz-cel. A memória részén nagyon közel van egymáshoz a három kártya, bár ezen a téren az X1950 XT sem jár sokkal előttük.

 

VGA megnevezése ATI Radeon X1950 Pro ATI Radeon X1900 XT NVIDIA GeForce 7900 GS NVIDIA GeForce 7950 GT
GPU kódneve RV570 R580 G71 G71
Gyártástechnológia 80 nm (TSMC) 90 nm (TSMC) 90 nm (TSMC) 90 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 330 millió 384 millió 278 millió 278 millió
GPU órajele 575 MHz 625 MHz 450 MHz 550 MHz
Vertex shader egységek száma 8 8 7 8
Pixelfutószalagok száma 36 pixel shader 48 pixel shader 20 24
Pixel shaderek száma 20 24
Textúrázók száma 12 16 20 24
ROP-egységek száma 12 16 16 16
Támogatott PS- és VS-verzió 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+
Memóriavezérlő 256 bites Ring Bus 256 bites Ring Bus 256 bites Crossbar 256 bites Crossbar
Memória órajele 690 MHz 725 MHz 660 MHz 700 MHz
Memória-sávszélesség 44160 MB/s 46400 MB/s 42240 MB/s 44800 MB/s
Memória mérete 256/512 MB 256/512 MB 256 MB 512 MB

A nagy Radeonok ismerőinek biztosan feltűnt, hogy van már egy ATI kártya, melynek paraméterei szinte teljesen megegyeznek az X1950 Próéval. Ez a kártya az X1900 GT, mely lebutított R580-ra épül, és csak rövid ideig volt a piacon. Valószínűleg azért hívták életre, mert az ATI, szokásához híven, a 80 nm-es RV570-nel is késett pár hónapot.

Hirdetés

Az RV570 és R580 tranzisztorainak számát összevetve látszik, hogy kisebb mértékű a csökkenés, mint amire a kihagyott részegységekből számítani lehetett. Ennek első számú oka, hogy az új GPU-ban a CrossFire újfajta megvalósítása debütált. Eddig a nagy Radeonokat külső kábellel kellett összekötni, a két VGA képét pedig egyedi, a GPU-tól különálló elektronika fésülte össze. A módszernek az volt az eredménye, hogy a CrossFire-höz különleges master kártyát kellett venni, és a ház mögé egy jó vastag kábelt kellett beügyeskedni.

Az új CrossFire szemre és felépítésre közelebb áll az NVIDIA SLI-jéhez, mint elődjéhez. A kártyák között kis híd tartja a belső kapcsolatot, ráadásul nem is egy, hanem kettő. Ezek a GeForce-okhoz hasonlóan a nyomtatott áramkör szélén vannak.

A képösszerakást végző áramkör – szintén az SLI-hez hasonlóan – a GPU-ba költözött, ennek tudható be az RV570 és R580 tranzisztorszámának vártnál kisebb különbsége. Az összeillesztő GPU-ba telepítésének az az előnye, hogy most már Radeon-vonalon sincs külön master kártya.

A friss CrossFire és az SLI kis átkötői nagyon hasonlítanak egymáshoz, de nem teljesen egyformák. Különbözik a forgalmazási módszerük is. Sok olyan alaplap van már a piacon, mely támogatja a friss CrossFiret, de nincs hozzá híd, ezért azt a grafikus kártyákhoz mellékelik. Hogy mennyit és hogyan, az a gyártóktól függ. A hazai piacon elsőként az Asus X1950 Prója jelent meg, mégpedig egy olyan változat, amihez egyetlen hidat sem adnak. Ez azoknak jó, akik nem kérnek a CrossFire-ből, mert így kevesebbet kell fizetniük. Az Asus másik X1950 Pro variánsához – ilyet teszteltünk mi is – viszont már két híd van, így egy hídtalan Asusszal teljes rendszert alkot. A másik út – amit például a Sapphire választott –, hogy minden kártyához egy hidat ad. Ha az egyhidas Sapphire-t párosítjuk a hídtalan Asusszal, akkor gondban vagyunk, ha viszont kéthidas Asusszal randevúzik a Sapphire, akkor kimarad egy átkötő, szóval érdemes odafigyelni.


Felül SLI, alul CrossFire áthidaló

Radeon X1950 Prók testközelből

Az X1950 XTX után az X1950 Pro is új referenciahűtést kapott. A két megoldás stílusban nagyon hasonlít egymásra. A vörös burkolólemez alatt jó nagy borda feszül, melyen egy kis lapátkerékre hasonlító ventilátor tolja át a levegőt. A meleg a kártya hátulja felé távozik, a hűtés pedig nem foglalja el a szomszédos bővítőhelyet. Sajnos az X1950 Pro hűtése is örökölte a szokásos Radeon-nyavalyát: túl hangos. Szerencsére több gyártó is eltér a referenciamegoldástól, erre mindjárt mutatunk is példát.

Az új Radeon új nyomtatott áramkörre épül. Sajnos hossza továbbra sem csökkent. Az X1950 XTX-hez képest sokkal üresebb a kártya hátsó része, a PCI Express tápcsatlakozót pedig középre helyezték. Balra fölül látható az új CrossFire csatlakozópár.


Radeon X1950 Pro


Radeon X1950 XTX

Az RV570 a kevesebb tranzisztor és a kisebb csíkszélesség miatt jóval kisebb lett az R580-nál, méretben a G71-et közelíti. Az X1950 Prónak 690 MHz-en jár a memóriája, ehhez általában 1,4 ns-os GDDR3 modulokat használnak fel, melyek hivatalosan 714 MHz-ig bírják. Több gyártó is épít azonban 1,2 ns-os vagy gyorsabb RAM-ot tuningos X1950 Pro modelljeire.

A méretbeli összevetéshez egy passzív MSI GeForce 7900 GS-t és egy régi, fehér hűtős, 256 MB memóriás Radeon X1900 XT-t használtunk. Látszik, hogy a Radeonok szinte egyformák, de a GeForce jóval rövidebb.

A teszteléshez az ATI referenciakártyája mellett egy Asus és két Sapphire X1950 Prót is felhasználtunk. A szokással ellentétben most az Asushoz járt kevesebb kiegészítő. Ugyan két CrossFire hidat kaptunk, de csak egy DVI átalakítót és sima komponens kimeneti kábelt. A Sapphire-höz járt The Da Vinci Code DVD, PowerDVD lejátszó, két DVI csatlakozó, S-Video és kompozit kábel, hozzájuk átalakító, komponens adapter, de csak egy CrossFire híd. Jelenleg mindkét termék 55 000 forintba kerül, az Asus hídtalan verziója 2500 forinttal olcsóbb.

Hűtésben az Asus volt jobb. A referenciamegoldást egyedi, hőcsővel támogatott hűtőre cserélték, amely ugyan nem olyan esztétikus, de jobb a teljesítménye, és ami még fontosabb: halk is. Az előnyök mellett egy hátránya is van: elfoglalja a szomszédos kártyahelyet.

A Sapphire kékre változtatta a piros borítást és a nyomtatott áramkört, de a hűtőt csak annyiban módosították, hogy a nagyon zajos lapátkereket kevésbé hangosra cserélték. Ez a megoldás továbbra sem foglalja el a szomszédos kártyahelyet.

Tesztkonfiguráció és fogyasztás

A teszteléshez az X1950 Prók mellett 256 MB memóriás X1900 XT-t használtunk az ATI háza tájáról. Ez a kártya nagyjából 70 000 forintba kerül, tehát csak 15 000 forinttal drágább a Prónál, viszont 48 pixelfutószalagja van. A GeForce-ok közül természetesen a 7900 GS-t vetettük be. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy az új Radeon hogyan teljesít a GeForce 7950 GT ellenében. Ennek kiderítésére Asus GeForce 7900 GT TOP-unkat húztuk a 7950 GT 550/700 MHz-es órajelére. Persze a memóriaméret 256 MB maradt, ami egyfelől torzítja a képet, másfelől viszont így minden tesztalanyunk 256 MB-os lett. Az új CrossFire ellen a GeForce 7900 GS SLI-t vetettük be.

 

Videokártya / driver Asus/Sapphire Radeon X1950 Pro 256 MB (575/690 MHz)/Catalyst 6.11
Sapphire Radeon X1900 XT 256 MB (625/725 MHz) / Catalyst 6.11
Asus EN7900 GT TOP 256 MB (@ 550/700 MHz) / Forceware 93.71
MSI GeForce 7900 GS 256 MB (450/660 MHz) / Forceware 93.71
Processzor Core 2 Duo E6700 2,66 GHz (4 MB L2 Cache)
Alaplap ASUS P5WDH Deluxe i975X chipset (Intel Chipset Update 8.1.1.1001)
Memória Corsair TwinX1024-8000UL – 2 x 512 MB (5-4-4-9)
Merevlemez Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
DVD-meghajtó NEC-3550
Tápegység Cooler Master RS-550-ACLY
Op. rendszer Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c

A méréseknél javarészt a ma elterjedt TFT-k 1280x1024 pixeles natív felbontását, 4-szeres élsimítást és 16-szoros anizotropikus szűrést használtunk.

Játékok

  • Activision – Quake 4 (1.3)
  • 3D Realms Entertainment – Prey (1.1)
  • UBI Soft – Far Cry (1.33)
  • Vivendi Universal Games – F.E.A.R. (1.07)
  • Activision – Call of Duty 2 (1.3)
  • EA Games – Need for Speed: Most Wanted (1.3)
  • EIDOS – Tomb Raider: Legend (1.2)
  • Bethesda – The Elder Scrolls: Oblivion (1.1 final)

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva (az ATI kártyák esetében a szögfüggetlenség is), így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségében maximális grafikai beállításokat használtunk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük. A Quake 4, Prey, Far Cry, COD2 játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (NFS:MW, TRL, Oblivion) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. F.E.A.R.-ben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le.

A vizsgálódást szokás szerint a fogyasztással kezdtük. Ez korábban fájó pontja volt a Radeonoknak. Ki kell emelni, hogy a grafikonon látható értékek a teljes konfiguráció fogyasztására vonatkoznak, ráadásul a felhasznált táp 80%-os hatásfoka miatt még egy 0,8 tényezővel is meg kell őket szorozni.

Bizony, megmutatkozott a 80 nm-es csíkszélesség kisebb étvágya. A Radeon X1950 Pro üresjáratban és terhelve is kevesebbet evett, mint első számú riválisa, a GeForce 7900 GS. A GeForce teljesítményéhez hozzá lehet adni még egy-két wattot, mert passzív hűtéses, tehát ventilátor nélküli MSI példányokat használtunk. A kétkártyás üzemmódokban már nagyjából kiegyenlítődött a Radeon és a GeForce viszonya. Érdekes, hogy az egyetlen Radeon X1900 XT-vel szerelt konfiguráció is többet evett, mint a két X1950 Prót tartalmazó.

Shaderek

A játéktesztek előtt megvizsgáltuk a részvevők szintetikus, shaderes teljesítményét.

Az X1950 Pro CrossFire minden geometriai tesztből győztesen jött ki, mindig alapos verést mért a két 7900 GS-re. A komolyabb, DirectX 9-es körökben ráduplázott az egykártyás eredményeire, tehát az új CrossFire vertex szempontból jól muzsikál. A GeForce 7900 GS SLI-ről is elmondható, hogy hatékony az egykártyás változathoz képest, de a Radeonnal szemben alulmaradt, mert eggyel kevesebb számolója van, és több mint 100 MHz-cel alacsonyabb az órajele is. Ami nagyon fontos, hogy a Radeon X1950 Pro többnyire a GeForce 7950 GT-t is megelőzte, és alig maradt le az X1900 XT mögött. Az utóbbi nem meglepő, hiszen csak minimális órajelbeli különbség van köztük.

A pixel shaderes tesztek nagyon furcsán alakultak. A Radeon X1950 Pro CrossFire többnyire jelentősen túlteljesítette a szóló X1950 Prót. A jelenség okát nem tudjuk, de lehet a tesztprogram hibája, vagy akár az új meghajtóprogram, esetleg a friss CrossFire megvalósítás is.

Pixeles textúragenerálásban a Radeon X1950 Pro már alulmaradt a GeForce 7900 GS-sel szemben. A különbség az egyre több textúrázást alkalmazó tesztkörökkel tovább nőtt. Ott már a Radeon X1950 XT sem tudta tartani a lépést a kis GeForce-szal. Nagy talány, hogy a CrossFire miért lett négyszer olyan gyors a PS 2.0-s textúrázós tesztekben, mint a szóló kártya. Talán a Radeonok még jobban megszenvedik a kevés mintavételezőt, mint gondolnánk? Majd a szintetikus teszteknél sokkal fontosabb játékos menetek megmutatják, mi a helyzet.

Pixel shaderes árnyékszámolásban már jobbak voltak a Radeonok. Ha nem kellett sokat mintavételezni, akkor a Radeon X1950 Pro inkább a GeForce 7950 GT-hez volt közelebb, mint a 7900 GS-hez. A legmodernebb tesztekben az egy szál X1950 Pro is megszorongatta a 7900 GS SLI-t. Az X1950 Pro és X1950 XT között végig tetemes, 30% körüli különbség volt.

Tesztek – I.

A játékteszteket OpenGL-lel indítottuk. Korábban ez az API az NVIDIA felségterületének számított, de az utóbbi időben a Radeonok egyre jobbak lettek itt is.

A régebbi Quake 4-ben az X1950 Pro a két GeForce közé ékelődött be, az X1900 XT pedig elhúzott a hármastól. A kétkártyások közül az SLI volt jobb. Meglepetésre, a két GS több mint dupláját teljesítette az egynek. Az újfajta CrossFire is jól muzsikált. A legfontosabb, hogy 1280x1024 pixelen, 4xAA és 16xAF mellett már a teszt leggyengébb résztvevője is bőven játszható sebességet produkált.

A shaderben megterhelőbb Prey már egyértelműen a Radeonoknak ment jobban. Az NVIDIA becsületét csak az SLI tudta megmenteni, amely leelőzte a CrossFire-t, ráadásul nem is kevéssel. Érdekes, hogy a két GeForce itt is több mint kétszeres sebességet ért el.

Far Cry-ban az X1950 Pro alig maradt le a 7950 GT mögött. Ebben a játékban is villantott az SLI, majdnem ráduplázott a szóló megoldásra. Korábban nem volt ilyen mértékű a gyorsulás, valószínűleg csiszoltak a grafikus meghajtón. A CrossFire csak 20%-os növekedést hozott, így a szóló X1900 XT-t sem tudta megelőzni a két X1950 Pro.

F.E.A.R.-ben az új CrossFire nem igazán talált magára. A két 1950 Pro egy képkockával lassabb volt az egynél. Azért a Radeon itt is maga mögé tudta utasítani a GeForce 7900 GS-t, sőt a 7950 GT-t is megközelítette, de az X1900 XT ismét befoghatatlan maradt. A győzelem azért mégiscsak a GeForce-oké lett, az SLI újfent jól muzsikált. Persze nem sok értelme van az fps-t 62-ről 118-ra rángatni, hiszen az alacsonyabb érték is bőven a játszhatóság határain belül van.

A Call of Duty 2 sem hozott túl nagy változást az eddigi eredményekhez képest. Az X1950 Pro inkább a 7950 GT-vel, mintsem a 7900 GS-sel csatázott. Az SLI ismét szárnyalt, az új CrossFire viszont nem hozott olyan mértékű gyorsulást. A modernebb grafikájú játékban a 7900 GS is átlépte a 30 fps-es átlagértéket, de egy-egy sűrűbb jelenetnél még a 40 fps-es átlagú Radeon is beszaggatott.

Tesztek – II.

Autós játékok terén továbbra is a Need for Speed: Most Wantednél maradtunk. Az utolsó helyet most az X1950 Pro csípte el, a 7950 GT pedig még az X1900 XT-t is megelőzte. A GeForce-ok jó teljesítménye talán az új meghajtónak köszönhető, mert korábban az autózás Radeonokkal ment jobban. Az SLI-t továbbra sem komálta a Need for Speed, a CrossFire viszont 50%-os többletet és első helyet hozott. A 40 fps körüli átlagokhoz nagyobb akciókban még itt-ott akadozás párosult.

Next gen hatások nélkül a Tomb Raider Legend szépen futott minden kártyán. Az utolsó helyezett Radeon X1950 Pro 60-as értéke is bőségesen elegendő. A CrossFire ismét több mint 50%-ot hozott, de az SLI valamivel jobb volt nála. Ezt a tesztkört a szóló X1900 XT nyerte.

A Next gen opció kipipálása még az élsimítás lekapcsolásával is alapos visszaesést eredményezett. A legnagyobb mértékben a GeForce 7900 GS lassult – az utolsó helyre csúszott vissza. A Radeon X1950 Pro megint a 7950 GT-hez volt közelebb. Az SLI és a CrossFire most nagyjából ugyanolyan mértékben gyorsított, de az első helyet, ugyan csak hajszálnyival, megőrizte az X1900 XT.

Valószínűleg senki nem lepődik meg azon, hogy a shader számolásban nagyon megterhelő Oblivionban, ráadásul egy erdős részen a ranglista eleje vörös, a vége pedig zöld lett. A Radeonok nagy számítási teljesítménye elsöprő sikert aratott. A GeForce 7900 GS-ből még kettő sem tudta utolérni az egyetlen X1950 Prót, amelynek viszont tetemes lemaradása volt az X1900 XT-hez képest. Az első helyre az új CrossFire érkezett. Az 1024x768-as felbontás 4xAA/16xAF Bloom-szűrővel kicsit sok volt a GeForce-oknak, de az erdőben 41 fps-es átlagot produkáló X1900 XT már nagyobb csihi-puhinál sem szaggatott be. A folyamatos játékélményhez a „high detail” beállítással kellett egy kicsit játszani, úgy már a GeForce-okkal is akadásmentes volt a szörnyaprítás.

A Bloom-szűrőt és az élsimítást HDR-re cserélve a sebességek nem sokat változtak., ismét a Radeonok domináltak. A 7950 GT és 7900 GS SLI helyet cserélt, de az egy fps-es ingadozás a tesztmódszer szórásának is betudható.

Értékelés

Az alapórajeles tesztekben a Radeon X1950 Pro többnyire jobban teljesített, mint a GeForce 7900 GS, sőt gyakran a nála drágább GeForce 7950 GT-t is megközelítette. Az is látszott, hogy a Radeon X1900 XT átlagosan 30%-kal jobb a Prónál, de legalább ennyivel drágább is nála. A későbbiekben még visszatérünk majd a Radeon X1950 Pro és GeForce 7900 GS tuningpotenciáljára, hiszen mindkét kártyából sokféle, gyárilag túlhajtott változat létezik.

Tesztünkből az is kiderült, hogy a ma elterjedt felbontásokban mind a négy kártya játszható sebességet produkál még 4-szeres élsimítás és 16-szoros anizotropikus szűrés mellett is. Azért volt néhány kivétel, és attól tartunk, hogy a jövőben még több olyan játék jelenik meg, melyhez ezek a kártyák már kevésnek bizonyulnak. A GeForce 7900 GS és a Radeon X1950 Pro ma már inkább a középkategória tetejére, mintsem a csúcskategória aljára sorolható.

A nagyobb gyártóknál, mint például az Asus vagy az MSI, általában egy árban van a GeForce 7900 GS és a Radeon X1950 Pro, de mindkét oldalon vannak olcsóbb modellek is. Mivel a Radeon jobban teljesít, ő kapja ajánlott minősítésünket. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy az NVIDIA is a 80 nm-es átálláson ügyködik.

Az új CrossFire megoldás nemcsak felépítésben, hanem teljesítményben is az SLI-re hasonlít, tehát egyes esetekben több, másokban kevesebb gyorsulást hoz. Valószínűleg a későbbi meghajtóprogramokban tovább javul majd a helyzet, de a modernebb játékokban már most sincs komolyabb különbség a két technológia között. Persze életképességük továbbra is megkérdőjelezhető, ugyanis a kétszeres ár mellett általában nem hozzák a dupla teljesítményt.

 

ATI Radeon X1950 Pro

rudi

Az Asus Radeon X1950 Prót és a Sapphire Radeon X1950 Prókat az Expert Computer Kft., az ATI Radeon X1950 Prót az AMD bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés