Radeon X1650 XT - későn kijátszott adu

Radeon X1650 XT


Sapphire Radeon X1650 XT [+]

Az ATI az elmúlt években nem volt éppen a csúcson, amikor a videokártyák piacának középkategóriáját kellett megcéloznia. Ez egyrészt abból adódott, hogy az NVIDIA nagyon jó 3D-gyorsítókkal rukkolt elő, gondoljunk csak a GeForce 6600 GT-re, majd a 7600 GT-re, másrészt abból, hogy az ATI rendre elügyetlenkedte kártyáinak pozicionálását – vagy túl drágán adta sajátját, vagy lassú volt a konkurenciához képest. A Radeon X700-on található RV410-es chip a GeForce 6600 GT ellenében lassúnak bizonyult (megjelenésben és sebességben egyaránt), az X800 viszont drága lett, majd mire kellő mértékben lecsökkent az ára, már a 6600 GT dominált a piacon, ráadásul a 7600 GT is kopogtatott. Az X1800 GTO gyors volt, de drága (a 7600 GT-hez mérten), később el is tűnt a piacról, az X1650 Pro korábbi tesztünkben szintén nem virgonckodott, sok esetben még a 7300 GT ellen sem volt elég szufla benne. Most viszont a tervezőmérnökök komolyan elhatározták, hogy ha törik, ha szakad, újra betörnek ebbe a szegmensbe, méghozzá az X1650 XT-vel. Az ATI (azaz most már az AMD) esetében talán még nehezebb kiigazodni a rengeteg típusjelölésen, mint az NVIDIA-nál, hiszen X1600-ból is van Pro, illetve XT, ami közel ugyanolyan paraméterekkel bír, mint az X1300 XT, és X1650-ből is van Pro (ami megegyezik az X1600 XT-vel) és XT, ráadásul totálisan eltérő specifikációkkal, mint ez táblázatunkban is látható. Ezúttal négy kártyát vizsgálunk, hogy rendet tehessünk a fejekben.

 

AMD ATI Radeon X1650 ProAMD ATI Radeon X1650 XTNVIDIA GeForce 7600 GSNVIDIA GeForce 7600 GT
GPU kódneveRV535RV560G73G73
Gyártástechnológia0,08 µm0,08 µm0,09 µm0,09 µm
Tranzisztorok száma157 millió330 millió177 millió177 millió
Mag mérete131 mm2230 mm2127 mm2127 mm2
GPU órajele600 MHz575 MHz400 MHz560 MHz
Vertex shader egységek száma5855
Pixelfutószalagok száma12 pixel shader24 pixel shader1212
Pixel shader egységek száma1212
Textúrázók száma481212
ROP-egységek száma4888
Támogatott VS- és PS-verzió3.0+ / 3.0+3.0+ / 3.0+3.0+ / 3.0+3.0+ / 3.0+
Memória típusaDDR / GDDR2 / GDDR3GDDR–GDDR4DDR / GDDR2 / GDDR3DDR / GDDR2 / GDDR3
Memória órajele700 MHz675 MHz400 MHz700 MHz
Memóriabusz szélessége128 bit Ring Bus128 bit Ring Bus128 bit128 bit

Az X1650 XT-n található RV560-as magot az X1950 Prón található RV570-hez fűzik közvetlen rokoni szálak, persze itt-ott azért (ki)húztak belőle: a 80 nanométeres csíkszélességű chip az RV570-hez hasonlóan 8 vertex shaderrel rendelkezik, viszont az AMD letiltott egy quadnyi (azaz négy) pixelfutószalagot, azaz 12-vel csökkentette a pixel shaderek számát, csak 8 textúrázót hagyott meg a 12-ből, és kikapcsolt 4 ROP-ot, tehát ezekből szintén 8 darab maradt. Az X1650 XT-n található RV560 órajele nem lassult, a GPU ezen a kártyán is 575 MHz-es, ahogy az X1950 Prón, és a memória is csak picit lassabb, órajele 690 MHz-ről 675 MHz-re csökkent. Itt azonban meg kell említeni azt a nem csekély jelentőségű változtatást, hogy az RV560 csak 128 bites Ring Bus memóriavezérlővel rendelkezik, vagyis a memória-sávszélesség az X1950 Próhoz képest a felére esett vissza, mint ahogy azt már megszokhattuk a középkategóriában.

A változtatások ellenére is úgy tűnik, hogy az X1650 XT erősebb a 7600 GT-nél, hiszen az NVIDIA kártyájához képest kétszer annyi pixel shader, több vertex shader, bár ugyanannyi ROP egység található benne. Ez azt jelenti, hogy amikor komoly (shader)számításokra van szükség, akkor az X1650 XT lesz nyerő helyzetben, viszont amikor az élsimítás dominál, fej-fej mellett lesznek. Szintén az X1650 XT-nek kedvez a sok geometriai számítás, mert bár mindkét kártya 128 bites memóriainterfésszel rendelkezik, vegyük figyelembe, hogy az ATI-féle Ring Bus vezérlő miatt mindkét irányba mozoghatnak adatok, így elvileg alacsonyabb késleltetések adódnak mint egy hagyományos crossbar vezérlőnél, ezért memóriaintenzív alkalmazások és beállítások mellett ismét az X1650 XT kerekedhet felül. Az X1650 XT egyetlen hátránya a textúrázók számából adódik, ami végülis nem meglepő, hiszen az NVIDIA GPU-k hagyományosan jobbak ezen a téren. Ellenben egyre kevésbé van ennek jelentősége: a játékok az utóbbi időben inkább shaderintenzívek.


X1650 XT [+]

A szerkesztőségben egy Sapphire gyártmányú X1650 XT-vel ismerkedhettünk meg közelebbről, melyről tudni kell, hogy az AMD referenciáját követi, azaz a NYÁK felépítése megegyezik az AMD terveivel. Ezzel szemben a színe piros helyett kék, és a hűtési megoldás esetében is különcködik a Sapphire, ami szerencsére nem probléma, ugyanis az AMD által alkalmazott kis ventilátor nagyon hangos, míg a Sapphire megoldása már az elviselhető kategória. Az órajelek terén is változtatott a Sapphire, amikor a GPU-t és a memóriát is 20-20 MHz-cel a referencia fölé állította, így a kártya 595/695 MHz-es órajeleken fut. Érdekesség, hogy az X1950 Próval ellentétben az X1650 XT-nek nincs szüksége külső áramforrásra.


X1650 XT és X1650 Pro összehasonlítva [+]

Az X1650 XT felépítése egyébként hasonlít egy kicsit az X1650 Próéra, de számos helyen változtatásokat eszközölt a gyártó. A GPU és a memóriák elhelyezése nem változott, viszont jó pár feszültségszabályzó alkatrész más helyre került, és az X1650 XT az első olyan középkategóriás kártya, melyen már két CrossFire-csatlakozót találunk, ahogy azt az X1950-es szériával bevezették. Ebből ki is található, hogy az RV560 az RV570-hez hasonlóan a GPU-szinten támogatja a CrossFire-t, nem pedig egy külső chip vezérli a kártyákat. A GPU-nak köszönhetően két HDCP-kompatibilis digitális kimenet és egy HDTV-kompatibilis videokimenet ül a kártyán.


A GPU és a memóriák [+]

Külsőre az X1650 XT-n található RV560-as GPU teljes mértékben megegyezik az X1950 Prón látható RV570-nel, mindössze egy karakternyi az eltérés a feliraton (G = RV560, D = RV570) illetve az RV560 körül nem találunk fémkeretet. A memóriák esetében a Sapphire 1,3 ns-os Infineon lapkákra szavazott, melyek egyelőre nem találhatók meg a gyártó honlapján, de kis számolással kiderül, hogy kb. 770 MHz-ig kellene bírniuk a strapát.


A csomagolás [+]

A Sapphire X1650 XT-je egy, a gyártótól megszokott, ezüstösen fénylő UFO-s dobozban található, a kártya mellett driver CD-t, felhasználói kézikönyvet, két DVI/D-Sub átalakítót, egy S-Video/RCA átalakítót és egy komponenskábelt találtunk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés