Bevezető, versenytársak
Nincsenek könnyű helyzetben a GPU-gyártók, hiszen a gazdasági nehézségek miatt az emberek nem az új grafikus chipekbe szeretnék önteni a pénzüket, inkább takarékoskodnak, elhalasztják a fejlesztéseket, a PC-vásárlást. Ez ellen többféle módon próbálnak védekezni, például az újdonságok gyártásának visszafogásával, akciózással, vagy éppen, mint jelen pillanatban az AMD teszi, azzal, hogy a friss GPU-kkal inkább az alsóbb, olcsóbb kategóriát célozza meg.
Jelen tesztalanyunk ugyanis a Radeon RX 7600, melyet az RX 7700/7700 XT-t átugorva dob most piacra a gyártó, az utolsó napokban csökkentett, 269 dolláros ajánlott áron. Ezzel alighanem azt reméli, hogy a pénztárcájukra jobban odafigyelő, de régebbi gépüket már nagyon fejleszteni akaró vásárlókat nagyobb sikerrel tudja megszólítani, mint a 400 dolláros szegmensbe szintén most érkező GeForce RTX 4060 Ti.
Tesztalanyunk közvetlenül az AMD-től érkezett egy referenciakártya képében, mely dizájnjában tökéletesen illeszkedik az előző kettő RNDA 3 alapú VGA-hoz. Ugyanazt a tömör, gyakorlatilag teljesen fekete külsőt kapjuk, melyet csak a hűtőborda pár pirosra színezett lemeze és a hátsó burkolaton található felirat és piros háromszögek dobnak fel.
Extra funkciók, tehát például ARGB világítás, plusz ventilátorcsatlakozók és BIOS profilok közötti váltást lehetővé tévő kapcsoló nem állnak rendelkezésre, ami a megcélzott árkategóriát figyelembe véve nem meglepő, itt tényleg az alapokra koncentrálnak. A hűtés maga két ventilátort használ, és láthatóan úgy készült, hogy a 7900 XT-re tervezett rendszerből egyszerűen levágták annak hátsó harmadát, illetve valamivel vékonyabbra is vették. A kártya persze így is két foglalatot igényel, extra tápellátását pedig egy 8 tűs PCIe konnektor biztosítja. A hátoldal kapcsán felhívnánk a figyelmet a forró felületre utaló kis ikonra, mely a 7900 XT/XTX-en is ott virított – ez ebben az esetben sem tréfából került oda, tesztünk során itt 50 °C feletti hőmérsékleteket is mértünk.
Kimenetből összesen négy darab áll rendelkezésre három DisplayPort 2.1 és egy HDMI 2.1a képében.
A GPU-t az AMD egyébként kifejezetten a 1080p-s felbontásra, magas/maximális beállításokra pozicionálja. Ennek oka persze nem kizárólag a processzor tudása, teljesítménye, hanem a rendelkezésre álló VRAM kapacitása is, mely 8 GB-jával ma már tényleg az alsó határt jelenti, sok játékban találhatunk olyan beállítást, mely ennél több memóriát igényel magának.
Versenytársak
VGA megnevezése | MSI GeForce RTX 4070 Ti Suprim X |
MSI GeForce RTX 4070 Gaming X Trio |
AMD Radeon RX 7900 XTX |
AMD Radeon RX 7900 XT |
AMD Radeon RX 7600 | AMD Radeon RX 6600 XT |
AMD Radeon RX 6600 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kódnév | AD104-400 | AD104-250 | Navi 31 | Navi 33 XL | Navi 23 XT | Navi 23 XL | |
Gyártástechnológia | 4 nm (TSMC) | 5 nm (TSMC N5/N6) | 7 nm (TSMC N7) | ||||
Mikroarchitektúra | Ada Lovelace | RDNA3 | RDNA2 | ||||
Tranzisztorok száma | 35,8 milliárd | 57,7 milliárd | 13,3 milliárd | 11,1 milliárd | |||
GPU-lapka mérete | 295 mm2 | 300 (GCD)+220 (MCD) mm2 | 204 mm2 | 237 mm2 | |||
GPU alap/turbó órajel | 2310/2775 MHz | 1920/2610 MHz | 1900/2500 MHz | 1500/2400 MHz | 1720/2655 MHz | 1968/2589 MHz | 1626/2491 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban |
210 MHz | dinamikusan változó | |||||
Shader processzorok típusa |
stream (16+16 co-issue) | multiprecíziós vektor | |||||
Számolóegységek száma | 7680 | 5888 | 6144 | 5376 | 2048 | 1078 | |
Textúrázók száma | 240 textúracímző és -szűrő |
184 textúracímző és -szűrő |
382 textúracímző és -szűrő |
336 textúracímző és -szűrő |
128 textúracímző és -szűrő |
112 textúracímző és -szűrő |
|
ROP egységek száma | 10 blokk (80) | 8 blokk (64) | 4 blokk (128) | 2 blokk (64) | |||
Memória mérete | 12 288 MB | 24 576 MB | 20 480 MB | 8192 MB | |||
Memóriavezérlő | 192 bites crossbar | 384 bites hubvezérelt | 320 bites hubvezérelt | 128 bites hubvezérelt | |||
Memória órajele terhelve | 21 000 MHz (GDDR6X) | 20 000 MHz (GDDR6) | 18 000 MHz (GDDR6) | 16 000 MHz (GDDR6) | 14 000 MHz (GDDR6) | ||
Üresjáratban | 51 MHz (GDDR6X) | dinamikusan változó (GDDR6) |
|||||
Max. memória- sávszélesség |
504 000 MB/s | 960 000 MB/s | 800 000 MB/s | 288 000 MB/s | 256 000 MB/s | 224 000 MB/s | |
Dedikált HD transzkódoló |
2x NVENC8 | 2x RME | |||||
Hardveres videó- lejátszás támogatása |
2x NVDEC5 | ||||||
Hivatalos fogyasztás | ~285 watt | ~200 watt | ~355 watt | ~315 watt | ~165 watt | ~160 watt | ~132 watt |
Kattintásra a táblázat kinyílik
Navi 33 chiplet nélkül
Belső felépítését tekintve a Navi 33 nem tekinthető újdonságnak, hiszen ugyanúgy az RDNA 3 architektúrára épül, mint a nagyobb testvérének számító Navi 31. Ezért mélységeiben nem is mennénk bele ismertetésébe, hiszen ezt a linkelt oldalon már megtettük.
Vannak viszont eltérések, ugyanis az újabb GPU nem alkalmaz chiplet dizájnt, szimpla monolitikus megoldás és a TSMC 6 nm-es node-ján készül. A nyers adatait tekintve 13,3 milliárd tranzisztorból épül fel, miközben kiterjedése 204 mm². Az AMD célja az volt, hogy olcsóbban lehessen gyártani, mint a Radeon RX 6600-as sorozatot, miközben lehetőleg nagyobb a teljesítménye.
A multiprocesszorok felépítése alig változott, a Navi 33-as grafikus vezérlőben 16 darab úgynevezett CUP (Compute Unit Pair) található, amelyek két darab CU-t, azaz Compute Unitot tartalmaznak, és ezeken belül van két darab, egymástól teljesen független, saját skalár egységekkel dolgozó, 64 utas, azaz 2048 bites, multiprecíziós SIMD motor. Egy ilyen blokkon belül 128 kB-os Local Data Share (LDS) található, amelyen a négy darab, egyenként 128 kB-os regiszterterülettel rendelkező SIMD motor osztozik. A helyi adatmegosztás mellett CU-nként egy darab 32 kB-os L0 adat gyorsítótár is fellelhető.
Megmarad az RDNA 3 nagy újításának számító dual-issue konstrukció, illetve az összes extra képesség, amit a friss dizájn vezetett be. A CUP-ken belül a saját regiszterterülettel és wave pufferrel rendelkező skalár egységekhez tartozik egy közös 16 kB-os skalár és egy 32 kB-os utasítás gyorsítótár. Előbbit csak a skalár feldolgozó éri el, míg utóbbit az összes feldolgozó hasznosíthatja, és természetesen mindkét gyorsítótár írható és olvasható is. Ezek mellett a textúrázást CU-nként egy blokk oldja meg, amely négy darab, csak szűrt mintákkal visszatérő, Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát rejt, és a rendszernek ezen a részén egy sugárkövetéshez használható, metszésvizsgálatokat gyorsító blokkal is lehet számolni. Az SFU-k, vagyis a speciális funkciókért felelős egységek összesített száma nem változott, azaz vektormotoronként nyolc feldolgozóról beszélünk.
Az Infinity Cache most is jelen van, így a gyorsítótárak szervezése a Navi 31 mintáját idézi, ugyanakkor a Navi 33-ban a memóriavezérlőhöz 32 MB kapacitású írható és olvasható gyorsítótár kapcsolódik, és a 2 MB-os, szintén írható és olvasható másodlagos gyorsítótár ehhez van hozzákötve a ROP blokkal egyetemben. Ezek a részegységek továbbra is a másodlagos gyorsítótár kliensei, vagyis a pixel- és textúraadatokra vonatkozó memóriaelérések koherensek, továbbá minden ROP blokk saját RB gyorsítótára egy olyan 256 kB-os L1 gyorsítótárhoz kapcsolódik, amelyet még 16 darab CUP is elér, és ezek az egységek a raszterizálóval együtt ezen osztoznak. Mindemellett az L1 gyorsítótárhoz kapcsolódik a CU-khoz tartozó L0 is.
A ROP blokkok továbbra is úgynevezett pixelmotorokat tartalmaznak, egészen pontosan 2-t, és egy pixelmotor 4 blending, illetve 8 Z mintavételező egységből áll, ami a Navi 33 esetében összesen 64 blending és 128 Z mintavételezőt jelent. Természetesen a VRS (variable rate shading) támogatása adott, ahogy megmaradt a Delta Color Compression technika is. Érdemes szót ejteni a memóriavezérlőről, amely 128 bites, így négy darab 32 bites buszon köthető rá egy-egy darab GDDR6 szabványú memórialapka.
Tesztkörnyezet
Tesztünkben a rendelkezésre álló releváns eredmények nagyobb száma miatt visszatértünk régebbi, még Ryzen 7 5800X-re épülő platformunkhoz, mely azonban ezzel végleg búcsúzik tőlünk. Az összeállítás az alábbi hardverekre épül:
Alaplap | ASRock B550 PG Velocita |
---|---|
Processzor | AMD Ryzen 7 5800X (PBO: Enabled) |
Processzorhűtő | Fractal Design Celsius S36 |
Memória | 4 x 16 GB Patriot Viper 4 Blackout DDR4-3600 |
Videokártya | AMD Radeon RX 7600 referencia kártya (driver: Adrenaline 23.10.01) |
SSD | - Kingston UV500 480 GB - Patriot Viper VP4100 1 TB |
Ház | Cooler Master Test Bench V1.0 |
Tápegység | FSP Aurum PT 1200 |
Operációs rendszer | Microsoft Windows 10 Professional x64 22H2 |
Szoftverek frontján így most szintén nincs változás, az alábbi „játékcsokor”, illetve az OCAT segítségével végeztük a teljesítményméréseket, a kapott eredményekből pedig az alsó és felső 5%-ot eldobva számoltuk az átlagokat és minimumokat.
Játékprogram | API | Videojáték-motor | Beállítások |
---|---|---|---|
Assassin’s Creed Valhalla | DirectX 12 | AnvilNext | Minden maximumon, de Adaptive Quality=OFF |
Dirt 5 | DirectX 12 | Ego | Minden maximumon, DXR bekapcsolva (ahol elérhető) |
Far Cry 6 | DirectX 12 | Dunia | Ultra preset, Motion blur On, DXR Shadows bekapcsolva (ahol elérhető) |
Godfall | DirectX 12 | Unreal 4 | Epic preset, DXR bekapcsolva (ahol elérhető) |
Hitman 3 | DirectX 12 | Glacier 3 | Minden maximumon, DXR kikapcsolva |
Horizon Zero Dawn | DirectX 12 | Decima | Ultimate Quality, Clouds: High |
Metro: Exodus Enhanced Edition | DirectX 12 | 4A | Extreme Preset, RTQ Normal, Reflections Hybrid (csak DXR-rel fut) |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | Foundation | Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, FidelityFX sharpening |
Strange Brigade | Vulkan | Asura | Ultra preset, Async Compute on |
World War Z: Aftermath | Vulkan | Swarm | Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On |
Eredmények: Assassin’s Creed Valhalla
Már első méréseinknél is látszik, hogy az új VGA tudásában az RX 6600 XT és az RX 6700 közé pozicionálja magát, és hogy maximális minőségi beállításokkal valóban a Full HD/WQHD felbontás lehet az, ahol ez a grafikus processzor minden körülmények között megbízható teljesítményt kínál.
Eredmények: Dirt 5
Eredmények: Far Cry 6
Eredmények: Godfall
Eredmények: Hitman 3
Eredmények: Horizon Zero Dawn
Eredmények: Metro Exodus Enhanced Edition
Eredmények: Shadow of the Tomb Raider
Eredmények: Strange Brigade
Eredmények: World War Z
A tesztsor végén kijelenthetjük, hogy az első játéknál tett megállapításaink végig igaznak bizonyultak: az RX 7600 szinte mindenhol az RX 6600 XT fölött végzett a mérésekben. A 8 GB RAM hatását több esetben is tapasztaltuk, több esetben is szóltak a programok, hogy nem biztos, hogy elég a VRAM az általunk választott beállításokhoz, de mint a számokon is látszik, végül sehol sem lett ebből gond, nincs feltűnő lassulás a DXR-t aktívan használó címeknél sem.
Az AMD Full HD felbontásra ajánlja az új kártyát, de igazából sok játékban a WQHD sem elérhetetlen. Viszont inkább a VRAM az, ami ezt korlátozza, nem pedig a GPU teljesítménye, ez pedig a jövőállóság szempontjából nem túl jó hír.
Fogyasztás és hőmérséklet
Bár az RX 7600 papíron nem egy „kályha”, a tesztkártya mégis kifejezetten forrón üzemelt, de cserébe halkan, és nem tudjuk, hogy ez a kapott példány vagy az AMD beállításainak a következménye; ugyanis, mint az alábbi diagram, illetve a lap alján következő grafikonok is mutatják, hiába fogyaszt a modern gyártástechnológiával készülő GPU keveset, ha közben a hűtőrendszer inkább a némaságra törekszik.
Ezt a némaságot pedig érdemes szó szerint venni, az RX 7600 ugyanis még nagy terhelés mellett is alig hallhatóan üzemel, nincs ventilátorzúgás, nincs coil whine. Az erős melegedés pedig nem csak a hátoldalon érezhető, hanem a GPU-ból származó adatokban is, mint azt alábbi grafikonunk is mutatja. Persze ez csak a tesztalanyra és az AMD-féle referencia dizájnra vonatkozik, hiszen a partnerek egyedi kártyáira sokkal brutálisabb méretű és tudású hűtések is kerülhetnek.
Értékelés
Pár nappal a publikálási határidő előtt csökkentette az AMD a Radeon RX 7600 eredetileg 299 dollárra belőtt ajánlott árát 269 dollárra, és ez jól mutatja, hogy a cég mennyire igyekszik a tökéletes ár/érték arányt eltalálni. Úgy tűnik, hogy az AMD szerint ez lesz ennek a GPU-nak az igazi erőssége, nem a nyers teljesítmény, nem a különleges szolgáltatások, hanem az ára.
Ez a 269 dolláros ajánlott ár jelenleg körülbelül 95 000 forintnak felel meg, így nem lepődnénk meg, ha az olcsóbb RX 7600 változatok a boltokban 130 000 forint alatt is elérhetőek lennének már. Ez nem hangzik rosszul, hiszen az RX 6600 XT is valahol innen indul a boltokban, melyet az RX 7600 körülbelül 8 százalékkal „ver”, és ez rögtön jó ajánlattá teszi a gyorsabb, modernebb utódot. Potenciálisan veszélyes lehet viszont az RX 6700 XT, melynek legolcsóbb változatait 150 000 forintért vásárolhatjuk meg, és ez nemcsak nagyobb teljesítményt, de 12 GB VRAM-ot is kínál. Ez azt jelenti, hogy az RX 7600 sikere nagyon nagy mértékben függ a hazai árazástól: ha 130 000 forint alatt marad, akkor ebben a pillanatban ajánlott vétel is lehet, ha viszont valamiért 140 000 forint környékén nyit, akkor nehéz dolga lesz a versenyben.
Az NVIDIA oldaláról az árakat nézve versenytársként szóba jöhet a GeForce RTX 3060, melyen szintén 8 GB VRAM-mal találkozhatunk. Az RTX 3060 azonban nyers erőben elmarad az RX 6600 XT-től, így az RX 7600-zal szemben nehéz lenne ajánlani. Alternatívaként szóba jöhet esetleg az RTX 4060, ez azonban csak a nyári időszakban érkezik, így egyelőre az RX 7600 jó helyen áll az – új – VGA-k piacán. Gyenge pontja elsősorban jövőállósága lehet, hiszen a 8 GB VRAM itt-ott már most is kevés, pár év távlatában pedig még inkább szűkössé válhat, és ezen túlhajtással sem tudunk segíteni.
Végül, de nem utolsósorban az RX 7600 elég jól teljesít a fogyasztás területén is, de azért reméljük, hogy a piaci kártyákon erőteljesebb lesz a hűtés, ami a potenciális tuning felé is jobban megnyithatja az utat.
AMD Radeon RX 7600 GPU
Wombath és Abu85
Az AMD Radeon RX 7600 grafikus kártyát az AMD bocsátotta rendelkezésünkre.