Radeon R9 270 VGA Sapphire köntösben

Pitcairn helyett Curacao

Lassan, de biztosan az AMD összes 200-as sorozatú grafikus kártyájáról lehull a lepel. Elsőként az október elején debütált R9 270X-et és 280X-et mutattuk be, melyeket pár nappal később az R7 260X követett. Ezután a széria egyetlen igazi újdonságának tekinthető, csúcskategóriás Hawaii cGPU-ra épülő R9 290X futott be, amit nem sokkal később az "X" jelölés nélküli R9 290 követett. A nagyjából egyhónapos bemutató dömping után már csak két betöltetlen hely maradt, melyek az R9 270, illetve 280 modellek létezésére utaltak. Ezekből néhány nappal korábban az előbbi meg is jelent, így aktuális tesztünkben ezzel ismerkedhetünk meg.


[+]

A Radeon R9 270 nem túl meglepő módon a 270X-hez áll a legközelebb, ami egyben a korábbi HD 7850 és 7870-hez való kötődést is jelent. Mindez a közös központi egységre, azaz a Pitcairn cGPU-ra vezethető vissza, mely a HD 7850, 7870, illetve R9 270 kártyákon egyaránt megtalálható.


[+]

Ugyan az R9 270-re hivatalosan már a Curacao kódnevű cGPU került, de ez gyakorlatilag a Pitcairn lapka felújításának tekinthető, így a főbb paramétereket tekintve nincs eltérés a két megoldás között. Mindez 1280 darab aktív shader részelemet tarkar, 2-2 darab ACE, setup és raszter motor, 80 textúrázó csatorna és 32 blending egység mellett.


[+]

A szóban forgó modell esetében az AMD 925 MHz-es maximális GPU órajelet állapított meg, ami pontosan 125 MHz-es eltérést jelent az R9 270X javára. A memóriák paramétereihez már egyáltalán nem nyúltak a tervezők, így maradt az összesen 2 GB kapacitású, 5,6 GHz-es effektív órajellel rendelkező, 256 bites buszon csatlakozó GDDR5. Ezen felül még a maximális fogyasztás, azaz a TDP érték változott, mely 150 wattra mérséklődött, így az R9 270-es kártyák csupán egyetlen 6 tűs extra tápcsatlakozást kívánnak meg a működés érdekében.

Sapphire Dual-X R9 270


[+]

Az első R9 270 a Sapphire tálalásában jutott el szerkesztőségünkbe. A doboz a káryán kívül MOLEX->PCIe tápadaptert, DVI->VGA átalakítót, CrossFire hidat és 1,8 méteres HDMI kábelt tartalmaz, és persze a szokásos telepítőlemezt és kis leírást.


[+]

A viszonylag rövid, leghosszabb pontján 21 centiméteres kártya – a Dual-X elnevezésnek megfelelően – két ventilátort tartalmaz.


[+]

A kártya oldalán az egyetlen CrossFire csatlakozón túl más érdemleges nem kapott helyet.


[+]

A rézbetétes alumíniumbordázaton két hőcső fut át, melyek most is a GPU-ról leváló hőenergia gyorsabb elvezetését segítik elő. A memóriáknak is kijut a hűtésből, ugyanis az egyes chipek vastag hővezető anyag segítségével érintkeznek a viszonylag nagy területű talpazattal.


[+]

Ahogy az előzőekben már említettük, a kártyán a 28 nm-es Curacao kódnevű GPU lapul, ami a maga 212 mm²-es méretével nem számít nagynak. A grafikus órajel AMD által megszabott maximális értéke 925 MHz, amit a Sapphire egy minimális tuninggal 945 MHz-re emelt.


[+]

A 2 GB összkapacitású GDDR5-ös chipek az Elpida (Micron tulajdon) műhelyéből származnak. Az EDW2032BBBG-6A-F típusjelzésű modellek hivatalosan 6 GHz-es effektív sebességre képesek 1,5 voltos feszültség mellett, ami a gyárilag beállított, referenciának megfelelő 5,6 GHz-es értékkel nincs teljesen kihasználva.


[+]

A nem túl vaskos TDP-nek megfelelően a tápellátás nem túl komplikált. Az összesen négy fázist felvonultató koncepció DrMOS chipeket alkalmaz.

A hátlapon elsőként egy DVI-I és DVI-D portba botolhatunk. Ezeket egy 3 GHz-es HDMI 1.4a, illetve egy DisplayPort 1.2 HBR2 csatoló követi. Az legutolsó verziójú HDMI és DisplayPort interfész segítségével a kártya egy kimenetről is képes kiszolgálni a 4096x2160 pixel felbontású monitorokat, továbbá a 3 GHz-es HDMI lehetőséget biztosít 60 darab sztereó 3D-s, Full HD felbontású képkocka továbbítására projektív módban. A kártyával a sztereó 3D DisplayPort bemenettel felszerelt kijelzők is működnek hárommonitoros Eyefinity módban, de egy megfelelő hub segítségével a VGA-ra akár hat megjelenítőt is csatlakoztathatunk.


[+]

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák Sapphire Dual-X R9 270 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon R9 270X 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon R7 260X 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 7870 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 7850 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
Sapphire Radeon HD 7790 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 7770 1024 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 6870 1024 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 5850 1024 MB (Catalyst 13.11 beta)
NVIDIA GeForce GTX 650 Ti BOOST 2048 MB (Geforce driver 331.40)
ASUS GeForce GTX 650 Ti 1024 MB (Geforce driver 331.40)
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti 2048 MB (Geforce driver 331.40)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Tesztünkhöz Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeltük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD-től kapott 13.11-es beta driverrel teszteltük, míg a GeForce kártyák a legújabb 331.40-es beta driverrel zakatoltak tesztjeink alatt. A Sapphire kártyáját az AMD referenciája szerint állítottuk be, így a tesztekre a GPU órajelét 925 MHz-ben maximalizáltuk.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függően közepes vagy maximálishoz közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Hirdetés

Játékok

  • Battlefield 3 (DirectX 11) – motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • BioShock Infinite (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • DiRT Showdown (DirectX 11) – motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro 2033 (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Sleeping Dogs (DirectX 11) – motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez eddig használt játékok palettáját újfent megváltoztattuk kissé. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így most az Anno 2070 helyét a Company of Heroes 2 vette át.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a BioShock Infinite, Metro 2033, DiRT Showdown, Hitman: Absolution, valamint Company of Heroes 2 és Tomb Raider esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sajnos rendszerint hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Az új R9 270 alig, egészen pontosan 4 wattal fogyasztott többet terhelés alatt a HD 7850-nél, ami szerintünk kedvezőnek számít.

A hűtés teljesítményének vizsgálatát egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció egy asztalon volt összeállítva. Üresjáratban meglehetősen halk volt a Sapphire megoldása, és terhelés mellett sem csapott óriási zajt, bár találkoztunk már ennél csendesebb hűtésekkel is.

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre.

Némi kísérletezgetés után a GPU órajelén 55 MHz-et, a memóriáén pedig 200 MHz-et sikerült húzni.

VGA megnevezése Radeon R9 270 Radeon R9 270X Radeon HD 7870 Radeon HD 7850
Kódnév Curacao XT Pitcairn XT Pitcairn PRO
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN
Tranzisztorok száma 2,8 milliárd
GPU lapka mérete 212 mm2
GPU max. órajele 925 MHz 1050 MHz 1000 MHz 860 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 1280 1024
Textúrázók száma 80 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32)
Memória mérete 2048 MB
Memóriavezérlő 256 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 1400 MHz (GDDR5) 1200 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz
Max. memória-sávszélesség 179 200 MB/s 153 600 MB/s
Támogatott DirectX 11.2
Dedikált HD transzkódoló VCE
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3)
Hivatalos TDP 150 watt 180 watt 175 watt 130 watt

Sleeping Dogs, DiRT, Company of Heroes 2

A Sleeping Dogs, DiRT, Company of Heroes 2 hármasa alatt a HD 7870-től alig maradt el a tesztalany. A különbség csupán néhány fps volt.

Metro 2033, Crysis 3, Hitman: Absolution

A Metro, Crysis 3, Hitman triója esetében is az előző oldalon már látott tendenciát figyeltük meg, vagyis az R9 270 és a HD 7870 szinte egy húron pendült.

BioShock, Battlefield 3, Tomb Raider

Az utolsó hármas sem hozott semmi meglepetés, ugyanis az előző oldalakon már látottakhoz hasonló eredményeket kaptunk.

ComputeMark, LuxMark

A tavalyi év során két általános számítási feladatokat tartalmazó benchmark is bekerült méréseink közé. Mivel félig-meddig szintetikus tesztekről van szó, így túl messzemenő következtetéseket szerintünk nem érdemes levonni ezek eredményeiből.

ComputeMark egyszerűbb DirectCompute shaderekkel operál, melyekkel főleg a játékok alatt lehet találkozni. Ezzel szemben a Luxmark az egyik legelterjedtebb benchmark a ray-tracing tesztelésére. A Kepler ezen a ponton nem sokat lépett előre a Fermihez képest, sőt. Valószínűleg a gyenge szereplésből a kezdetleges támogatás is kiveszi a részét, de az NVIDIA által alkalmazott gyorsítótár- és memóriahierarchia nem kedveli annyira a komplex számításokat, mint az AMD GCN architektúrája.

Összegzés

Az összesítés alapján a Radeon R9 270 szinte pontosan a korábbi HD 7870 teljesítményét hozta. A különbség az utóbbi javára nagyjából 3%, ami túlzással sem nevezhető soknak.

A teljesítmény/fogyasztás értékeket tekintve most sem láthatunk meglepetést. Itt az újdonság meglehetősen jól áll, hála a 150 wattos TDP mellé társuló decens számítási teljesítménynek.

A Radeon R9 270 nem hozott különösebb meglepetést, hisz teljesítménye szinte pontosan megegyezik a HD 7870-nel. Fogyasztás tekintetében láthatunk egy kisebb előnyt az újdonság számára, de a különbség nem számottevő. Ezzel nagyjából össze is tudtuk foglalni az R9 270 főbb tulajdonságait.


[+]

Az újdonságok hiánya alapvetően nem probléma, ha az árazást ennek megfelelően állapítják meg. Az AMD nettó 134 eurós összeget szabott meg az R9 270-re, ami átszámítva áfával együtt körülbelül 50 000 forintos árcímként jelent. Ez szinte pontosan megegyezik a HD 7870 árával, melyhez ráadásul elég közel van az R9 270X is. Véleményünk szerint ez az összeg kicsit sok. Mi az árverseny érdekében inkább a 8-10%-kal lassabb GeForce GTX 660 45-46 000 forintos árcímkéjét látnánk szívesen az új Radeonon, bár ettől még nekünk tetszett a Sapphire R9 270-es megoldása.


Sapphire Dual-X R9 270 videokártya

Oliverda

A tesztben szereplő Sapphire R9 270 grafikus kártyát a Sapphire biztosította.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés