Hirdetés

Panasonic Convention 2014: változó idők

Panasonic Convention 2014

A Panasonic egy nagyszabású rendezvényen, Amszterdamban mutatta be partnereinek 2014-es szórakoztatóelektronikai újdonságait, köztük természetesen az új, Viera családba tartozó televíziókat és a Lumix kamerákat, emellett ismertette rövidtávú terveit. A helyszínen jártunk, ráadásul lehetőségünk nyílt interjút készíteni a Panasonic európai részlegének igazgatójával, Laurent Abadie-val.

Tévék

Hirdetés

Mint az köztudott, a plazmatechnológia a konszern életében már a múlté, úgyhogy 2014-ben csak LCD televíziókat küldenek csatába. Az is kiderült, hogy a plazmák fejlesztése során jó pár olyan tapasztalatot gyűjtöttek, amelyet fel tudnak használni ennél a technológiánál is – és többek között ez az, ami a Panasonic tévéket megkülönbözteti a riválisoktól. Bár a cég egy kicsit későn lépett színre saját Ultra High Definition (ultramagas felbontású) készülékeivel, mostanra beérték a vetélytársakat, és több ilyen modellt tesznek elérhetővé az idei évben.

A top modell, az AX900 három méretben kerül a boltok polcaira, hiszen az 55 és a 65 hüvelykes verzió mellett a sorozat része egy 85 hüvelyk képátlójú készülék is. Az elegáns, visszafogott formavilággal megáldott modellekbe olyan IPS panelek kerültek, amelyeknél különféle trükkökkel sikerült elérni a 3000 hertzes képfrissítési rátát. A kijelző megvilágítására direct LED-es eljárást alkalmaznak, a fénykibocsátó diódákat pedig 128 csoportba osztották. Fényerejük a Local Dimming Ultra funkciónak köszönhetően külön-külön szabályozható, így a sötét képrészletek megjelenítésére sem lehet majd panasz – legalábbis ezt állították a cég munkatársai, és tény, hogy a helyszínen kiállított darabokon valóban igen jól nézett ki a csillagos égbolt. Ám azért ilyenkor mindig ott motoszkál az emberben a kérdés, hogy vajon egy hagyományos tévéadás vagy film esetén is ilyen jól teljesítene?

E tévék többek között megkapták a Super Chrome Drive névre hallgató képjavító eljárást, amely jóval gazdagabbá, teltebbé teszi a színeket. Kiállították egy rivális gyártó felsőkategóriás készülékét is, hogy mód legyen az összehasonlításra, és ennek alapján a Panasonic AX900 tényleg szebb képet produkált. A széria természetesen támogatja a háromdimenziós anyagok megjelenítését, amihez a passzív-polarizációs technológiát használják. Mostanra a cég egyébként teljesen elengedte az aktív shutteres 3D képalkotási eljárást, pedig ez 2-3 évvel ezelőtt teljesen elképzelhetetlen lett volna. Minden más 4K tévékhez hasonlóan az AX900 sorozat tagjai is támogatják a HEVC formátum kezelését, ami 50 százalékkal hatékonyabb kódolást tesz lehetővé, mint az MPEG-4 AVC (H.264) szabvány, ezért kulcsszerepet játszhat az UHD tartalomszolgáltatás során.

A vállalat azért persze odafigyel hagyományos, Full HD felbontású készülékeire is, sőt a termékkínálatot átnézve úgy tűnt, hogy az alacsonyabb kategóriás, ennek megfelelően kedvezőbb árú termékekre, konkrétan az AS400 és AS500 szériára mintha a korábbinál nagyobb hangsúlyt fektetnének. A középkategóriás AS750 sorozat és az azoknál fejlettebb készülékek beépített Twin HD tunerrel rendelkeznek, amely bármilyen digitális HD és SD program jelét képes fogni vezetéken, műholdon vagy DVB-T-n keresztül anélkül, hogy ehhez külön vevőkészülékre lenne szükség.

Egyszerre képes venni két HD adás jeleit, így miközben nézzük az egyik csatornát, felvételt készíthetünk egy másik csatorna műsoráról, amelyet a tévé USB-n csatlakoztatott külső tárolóra rögzít. Ideális megoldás például családi tévézéshez is, hiszen miközben az egyik családtag egy tévéműsort néz, egy másik nézhet egy másik adást mondjuk tabletjén vagy okostelefonján. A Panasonic kiállította hajlított, UHD felbontású, nagyméretű OLED megjelenítőit is. A demóanyag alapján az általuk produkált képminőség remek, viszont a gyártó szerint az eljárás még nem érett meg arra, hogy piacra dobják, úgyhogy egyelőre nem lehet tudni, hogy mikor lehet majd ezeket megvásárolni.

Megújult vezérlés és okostévérendszer

A rendezvényen kiemelt szerepet kaptak az új okostévé-szolgáltatások, amelyek között akad, amelyik egész életképesnek tűnik, de van olyan is, amelynek első hallásra nem tűnik annyira hasznosnak. Ilyen például az Info Bar, aminek aktiválását követően, ha valaki elmegy a készenléti, tehát kikapcsolt állapotú tévé előtt, akkor felugrik a képernyő alsó részén egy információs sáv. Ezen nyomon követhető az aktuális időjárás mellett az is, ha kaptunk valakitől valamilyen üzenetet. De mivel jelenleg is elég sok olyan eszköz van egy átlagos háztartásban, ami ugyanerre képes (például a telefon vagy a számítógép), ezért nem biztos, hogy egy televízióban erre feltétlenül szükség van.

A My Stream funkció azonban már jobbnak tűnik, amely netes és tévés tartalmakat kínál teljesen magától a tévé előtt ülőnek, figyelembe véve annak ízlését és szokásait. Ehhez szükség van egy felhasználói fiók létrehozására, amelynek adatait a készülék eltárolja, illetve folyamatosan frissíti. Magyarán az elektronika figyelemmel kíséri, hogy az adott profil tulajdonosa milyen csatornákat, milyen műsorokat néz a tévén, vagy milyen videókat preferál a YouTube-on, és ehhez hasonlóakat keres, majd ajánl. A beépített kamerával rendelkező készülékek képesek arra is, hogy felismerjék a felhasználó arcát, így a belépés pillanatok alatt lezajlik.

A vállalat tavaly mutatta be a személyre szabható képernyő koncepcióját, és ezt az idei évre tovább csiszolták. Ennek segítségével lehetőség nyílik arra, hogy bárki létrehozzon egy saját felületet, ahova elhelyezheti kedvenc alkalmazásait, weboldalait tévécsatornáit, szolgáltatásait, így amelyekre a leginkább, leggyakrabban szüksége van, azokat egy gombnyomással elérheti. A cég már 2013-ban meglátta a fantáziát a hangvezérlésben, és most be is mutatták ennek továbbfejlesztett verzióját működés közben. A rendszer a korábbinál sokkal hatékonyabbnak tűnik, ugyanis nagyjából 90 százalékos pontossággal eltalálta, hogy mi volt a kimondott keresőszó, amivel ezen a téren jelenleg egyértelműen a legjobbak közé tartozik.

Szintén ígéretesnek tűnik a TV Anywhere névre hallgató felhős szolgáltatás, amely biztosítja, hogy a tévére érkező digitális adást vagy a csatlakoztatott merevlemezen található videót a világ bármely pontjáról meg lehessen nézni egy okostelefon vagy tablet segítségével akár 3G kapcsolaton keresztül is. Jó hír, hogy a praktikusnak praktikus, ám mostanra kicsit elavult külsejűvé vált menürendszer grafikáján végeztek némi ráncfelvarrást, aminek köszönhetően a kezelés is egyszerűbbé vált, hiszen sokkal több minden fér ki most már egy időben a kijelzőre, mint korábban. Megújultak a távirányítók is, a teljes értékű fő darabra ez rá is fért, ráadásul az új eszköz könnyebbnek és kényelmesebb fogásúnak tűnik első benyomásaink alapján.

Audioeszközök

A Panasonic kínálatából 2014-ben sem hiányozhatnak a különféle, otthoni használatra szánt audioeszközök, melyek között kiemelt szerep jut a hangprojektoroknak, egészen pontosan az SC-HTB880, SC-HTB680, SC-HTB580 és SC-HTB8 típusjelzésű soundbaroknak. Minden modell vékony, elegáns, és háromszög keresztmetszetű. A cég helyszínen tartozkodó munkatársai elmondták, hogy ez az úgynevezett „delta" kialakítás egyrészt jó hatással van a megszólalásra, a szokásosnál állítólag dinamikusabbá teszi azt, másrészt pedig megvan az az előnye, hogy nem takar ki még azokból a tévékből sem semmit, amelyek alacsony állványon vagy talpon nyugszanak.

A legfejlettebb hangprojektor, a SC-HTB880 4K Pass Through funkciója lehetővé teszi, hogy közvetlenül a Blu-ray lejátszóra kössük azt, miközben az UHD videójeleket akadélytalanul továbbítja a tévékészülékbe. A soundbar fő egysége tartalmazza a front-, a központi és a surround hangszórókat; a vezeték nélküli mélynyomóval és a Multi Angle Sound egységgel együtt 5.1 csatornán nyújt dinamikus térhatású, surround hanghatást. Emellett továbbfejlesztett, nagyteljesítményű, második generációs LincsD-Amp erősítőrendszert alkalmaz. Ez az átlagosnál jobb hangzást biztosít, a rezonanciát és más torzításokat a lehető legalacsonyabb szintre szorítva. Az SC-HTB880, SC-HTB680 és SC-HTB580 modellt is ellátták a Clear-mode Dialog rendszerrel, mellyel a valóságoshoz nagyon hasonló hanghatás érhető el azáltal, hogy egy tévéműsorban vagy filmben szereplő párbeszéd hangjai a képernyő közepéről hallatszanak, nem pedig a hangszórók felől.

Az SC-HTB880, SC-HTB580 és SC-HTB8 modell hálózati integrációja is megújult: tévé, Blu-ray vagy DVD lejátszó és okostelefon is csatlakoztatható hozzá. A Near Field Communication (NFC) funkció (amely az SC-HTB880, SC-HTB680 és SC-HTB580 modellek sajátja) leegyszerűsíti a kompatibilis mobil eszközökkel való párosítást. A telefont csak a One-touch Connection kijelző felett kell elhúzni a kapcsolat létrehozásához, nem kell a beállítási lehetőségek között keresgélni.

A hagyományos kialakítású házimoziszettek is megtalálhatóak az idei kínálatban. Az 1200 wattos névleges maximális kimeneti teljesítményt kínáló, beépített Wi-Fivel rendelkező csúcsmodell, a SC-BTT 885 UHD felskálázást, 3D Cinema Surround térhatású hangzást, Bluetooth, DLNA és Miracast támogatást kínál. Hátsó hangszórói vezeték nélkül csatlakoznak a központi egységhez, aminek köszönhetően el lehet búcsúzni a szobán átkígyózó kábelektől.

A cég ezenkívül kiállította kisméretű, AirPlay technológiát használó, Multi Room családba tartozó termékeit (SC-ALL8, SC-ALL3, SH-ALL1C). Ezek nevüknek megfelelően vezeték nélkül kapcsolódnak a kompatibilis lejátszóeszközökhöz, és egyszerre akár több is csatasorba állítható belőlük a lakás több pontján elszórva. Beállítható, hogy melyik szóljon közülük, de akár arra is mód nyílik, hogy az összes egy időben dörrenjen meg. Bár hivatalosan ezt nem erősítették meg, de pletykaszinten már felmerült, hogy a Panasonic idén a Technics márkanevet felhasználva piacra lép néhány high-end audiotermékkel, de ezeknek sajnos a rendezvényen nyomát sem leltük.

Digicam újdonságok

Természetesen a m4/3 rendszerbe tartozó kamerák, illetve kiegészítők sem hiányozhattak a felhozatalból. A gyártó ennek megfelelve lerántotta a leplet az új LEICA DG SUMMILUX 15 mm F1.7 ASPH objektívről, amely kisfilmes rendszerben egy 30 milliméteres optika látószögét nyújtja. Az új, m4/3-os objektív könnyű és kompakt; 7 csoportba rendezett 9 lencsetagot tartalmaz, melyek közül 3 aszférikus. Utóbbiak a szférikus torzítás kiküszöbölését szolgálják (csökkentik például a hordótorzítást), ugyanakkor a teljes lencserendszer kompaktságához is hozzájárulnak.

A saját fejlesztésű Nano Surface Coating (nanorészecskés lencsebevonat) technológia feladata, hogy a tükröződés minimális legyen a teljes látható fénytartományban (380 nm - 780 nm). Ennek köszönhetően a gyártó ígérete szerint a képek élesek, szellemképektől és becsillanásoktól mentesek lesznek. A belső élességállítású rendszerrel ellátott objektívbe továbbfejlesztett léptetőmotor került, amellyel az élességállítás könnyű, csendes és gyors – ez pedig mind álló-, mind mozgóképkészítés közben jó szolgálatot tehet.

Az új AF technológia a nagyobb fényértékű objektívek esetén sokkal hatékonyabb, mint a fáziskülönbség elvén működő autofókusz. Az optika élességállító motorja másodpercenként 240-szer képes parancsot fogadni a LUMIX G fényképezőgépek AF rendszerétől, így villámgyors fókuszálás valósítható meg. Az objektívet ellátták rekeszállító gyűrűvel, valamint egy AF/MF fókuszkapcsolóval; strapabíró fémburkolata és lencsesapkája pedig garantálja a tartósságot.

Szintén hangsúlyt kapott a rendezvényen a DMC-GH4, amely ma az egyik legkorszerűbb cserélhető objektíves tükör nélküli rendszerkompakt a piacon. A Panasonic munkatársai elmondták, hogy a készülék akár a professzionális felhasználók igényeit is kielégítheti, és ideális választás lehet az olyan profi fotósok számára, akik gyakran dolgoznak külső helyszínen, szabad ég alatt. Az újonnan kifejlesztett szenzor, a m4/3 objektívek széles választéka és a 4K felbontású filmfelvételi mód új lehetőségeket kínál azoknak, akik a fényképezés mellett profi és kreatív filmeket is szeretnének készíteni. A klasszikus formatervezésű modellbe 16 megapixeles Live MOS lapka és egy új „Venus” képfeldolgozó egység került. A korábbi modelleknél gyorsabb és pontosabb AF rendszert is ígér a gyártó.

Jó néhány hagyományos kialakítású turistakamera mellett meg lehetett közelebbről tekinteni a világ első 4K/25p felbontású kalandkameráját is a HX-A500 személyében. Az 1/2,3"-os hátulról megvilágított (BSI) érzékelővel, konstans F2.8 kezdőértékű optikával és Crystal Engine Pro+ képfeldolgozó processzorral ellátott modellnél UHD mód használata esetén a rögzítési sebesség 25 képkocka másodpercenként. Ez bár gyors mozgású téma esetén kicsit kevés lehet, az irány jó, a gyártó ezzel a lépéssel (és termékkel) így is a riválisok előtt jár. Ha azonban beérjük alacsonyabb felbontással, akkor Full HD-ban 50, HD-ban pedig másodpercenként 100 képkocka lehet anyagunk képfrissítési frekvenciája.

Interjú: Laurent Abadie, Panasonic Europe CEO

Mint a cikk elején említettük, a rendezvényen alkalmunk nyílt egy kicsit elbeszélgetni Laurent Abadie-val, a Panasonic európai részlegének vezetőjével. Az UHD-kompatibilis termékek mellett szóba került az OLED, a 3D jelene és jövője, valamint az átlátszó kijelzők.

PH: Mi a Panasonic stratégiája UHD-fronton?

Panasonic: Az egyértelmű, hogy a szórakoztatóelektronika világában a 4K felbontás kezelésére képes eszközöknek óriási szerep jut a közeljövőben. A Panasonic emiatt törekszik arra, hogy az UHD képalkotás teljes egészét lefedje termékeivel, így kínálatunkban megtalálhatóak a 3840x2160 képpont felbontású felvételek elkészítésére képes kamerák, az ezek lejátszását biztosító asztali eszközök és természetesen a kompatibilis televíziókészülékek is. Azonban nem szabad elfeledkezni arról, hogy jelenleg a 4K készülékek elterjedését gátolhatja, hogy kevés a tartalom, ugyanakkor meggyőződésem, hogy ezen a téren igen hamar pozitív változások következnek majd be. Ebben egyaránt fontos szerep jut majd a fizikai valójukban is létező adathordozóknak, az online streamelési eljárásoknak és a tévéadásoknak.

PH: Tehát ezek szerint lát arra reális esélyt, hogy a jövőben elinduljon az UHD műsorszórás?

Panasonic: Hogyne! A kísérleti adások sikerei bebizonyították, hogy ez egyáltalán nem álom. Sőt néhány éven belül számíthatunk a 8K felbontású tévéadások megjelenésére is. 2020-ban Tokióban rendezik a nyári olimpiai játékokat, és az NHK-nak, a japán nemzeti műsorszóró vállalatnak feltett szándéka, hogy addigra az ilyen műsorok is elérhetőek legyenek. Ebben pedig maximális segítséget nyújt nekik a Panasonic, többek között azért is, mert a cég az olimpia hivatalos partnere.

PH: És mi a helyzet a 3D-vel?

Panasonic: Be kell látni, hogy a 3D nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Természetesen nem nevezném halottnak az eljárást, szó sincs erről, de tény, hogy népszerűsége nem elég nagy. A kezdeti időszakban ígéretesnek tűnt, elsősorban azért, mert néhány nagy költségvetésű hollywoodi produkció felkeltette az érdeklődést az eljárás iránt. Azonban később ezeket nem igazán követték hasonlóan átütő alkotások. Ráadásul úgy tűnik, hogy ami a moziban működik, arra nem biztos, hogy van igény otthon is. Itt elsősorban arra gondolok, hogy a jelek szerint az emberek ódzkodnak a kényelmetlen, kompromisszumok megkötésére kényszerítő szemüvegektől, ha a tévé előtt ülnek. Viszont a 4K és a 8K áttörése ezen is változtathat, hiszen ezek a technológiák lehetővé teszik a jelenleginél kifinomultabb, szemüveg nélküli 3D megjelenítési eljárások kifejlesztését.

PH: A Sonyval közösen fejlesztették a 4K OLED panelt, azonban ennek az együttműködésnek mára vége. Mi ennek az oka?

Panasonic: Mindkét vállalat célja az volt, hogy rendelkezzen működő prototípussal, és ennek kifejlesztéséhez kölcsönös segítséget tudtunk nyújtani egymásnak. A kitűzött cél elérése után viszont már a tömeggyártásra kell fókuszálni, és erről más az elképzelése a két konszernnek, így nem volt értelme az együttműködés folytatásának.

PH: És mikor szoríthatják ki a háztartásokból az OLED tévék a LED-es LCD modelleket?

Panasonic: Attól még messze vagyunk... Az OLED panelek által produkált képminőség valóban jobb valamivel, mint az LCD kijelzőké. Azonban utóbbiak is sokat fejlődtek az utóbbi időben, így a különbség már nem olyan látványos. A nagyméretű OLED megjelenítők egyelőre rendíkvül drágák, ezen a téren a rivális eljárásnak hatalmas az előnye. Úgy gondolom, hogy az OLED technológia először a B2B üzletágban jelenik majd meg, tehát például az autók műszerfalában vagy a repülőgépes rendszerekben. Persze idővel az otthonokba is betörnek majd ezek a televíziók, de a LED háttérvilágítású LCD tévékben még jócskán van tartalék.

PH: Mi a helyzet a tabletekkel és a notebookokkal?

Panasonic: Még az idei évben piacra dobjuk új, 20 hüvelykes 4K tabletünket, a Toughpadet, amely, mint ahogy nevéből is kikövetkeztethető, az átlagos modelleknél jobban bírja a strapát. Ezen tulajdonsága révén az üzleti felhasználók által támasztott speciális igényeket is kielégíti. Ugyanezt a célcsoportot céloztuk meg Toughbook hordozható számítógépeinkkel, amelyek a hagyományos felépítésű notebookoknál jóval ellenállóbbak. Kibírják, ha a földre zuhannak, teljesen ki lehet hajtani a kijelzőjüket, így jelenleg sok mentős, rendőr, tűzoltó vagy terepen dolgozó karbantartó is e modell korábbi verzióit használja. Viszont az nem szerepel a terveink között, hogy otthoni felhasználóknak szánt notebookokkal is piacra lépjünk.

PH: Lát fantáziát a Panasonic az átlátszó kijelzőkben?

Panasonic: Ez egy meglehetősen érdekes terület, amelyben komoly potenciál rejlik. Értelemszerűen az ilyen típusú megjelenítők nem a televíziók kiváltására lesznek alkalmasak, hanem vállalati környezetben, az építészek és belsőépítészek, dizájnerek számára teremthetnek új lehetőségeket. A Panasonic is folytat e téren kutatásokat, és már rendelkezünk is egy működőképes prototípussal.

elefant

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés