2017. november 23., csütörtök

Útvonal

Tesztek » Digicam rovat

Olympus OM-D E-M1, a nagyágyú

Az Olympus kiadta első, professzionális bevetésekre is alkalmas m4/3-os fényképezőgépét, az E-M1-et.

H​irde​t​é​s​

Működés I.

Az Olympus OM-D E-M1 rengeteg hasznos szolgáltatással és funkcióval teszi kellemesebbé, kényelmesebbé a fotós dolgát. Tulajdonképpen itt is leírható az, amit már az E-M5-nél írtunk: E-M1 = PEN E-P5 + VF-4 és némi extra körítés. De ne legyünk ilyen rövidek, lássuk, mik is ezek a klassz funkciók!

Itt van kapásból a nagy dinamikatartományt nyújtó HDR felvételkészítés, aminek több módja van. Ezt a szolgáltatást egyrészt a menüből érhetjük el (második fő pont „HDR” menüpont), vagy közvetlenül – és sokkal egyszerűbben – a gép tetején látható dedikált nyomógombbal. A HDR készítési mód lehet HDR1, HDR2, 3F 2.0 FÉ, 5F 2.0 FÉ, 7F 2.0 FÉ, 3F 3.0 FÉ, 5F 3.0 FÉ. Az első kettőnél (HDR1 és HDR2) a fényképezőgép mindent teljesen automatikusan végez, azaz ellövi a szükséges alul-, illetve túlexponált képeket, összeadja azokat, majd elmenti a JPEG és a RAW képet (ha előzőleg a RAW+JPEG-et választottuk ki, természetesen). Mindkét módban csupán 1-1 fotó kerül mentésre. A többi módozatban az összes kép mentésre kerül, de a fotómasina nem összegzi, nem fűzi össze azokat, ezt a fotósnak utólag, külön szoftverrel kell elvégeznie. De mit is jelentenek ezek a számok és betűk? Vegyük például a 3F 2.0 FÉ-t: ebben az esetben három felvétel készül, melyeknél 2 FÉ az alul-, illetve túlexponáltság mértéke. Ennek megfelelően értelemszerűen az 5F 3.0 FÉ öt felvételt jelent 3 FÉ eltolással.

Már az E-P5-ben is szerettük ezt a lehetőséget, amivel a nagyon kontrasztos témát még képkészítés előtt „megszelídíthettük” a csúcsfények levételével és/vagy a bebukott részek kiemelésével. A váz tetején dedikált nyomógombbal hívható elő a funkció, amit a két tárcsával lehet paraméterezni. Az eredményt a keresőben és az LCD-n egyaránt azonnal lehet látni. Leginkább a JPEG képekre van hatással a funkció, de a RAW állományokon is látszik némi eltérés, de messze nem olyan drámai mértékben.

Az új zár már itt is 1/8000 mp-es záridőre képes, amit leginkább erős napsütésben, nagy fényerejű (leginkább fix gyútávú) objektívekkel tudunk kihasználni művészkedés (kis mélységélesség), illetve a mozgás kifagyasztása céljából.

Olvasóinknak már valószínűleg nem kell bemutatni az Olympus gépekben található „mágikus szűrőket”, melyek segítségével már gépen belül érdekes, szép, s akár valóban művészi képhatásokat lehet elérni. Az összesen tizenkétféle filter akár képsorként is elkészíthető, azaz egy kioldással a masina elkészíti a kép tizenkét szűrt változatát, így utólag, a fotel kényelméből választhatjuk ki a nekünk leginkább megfelelőt. A szűrők paraméterezhetők is, sőt egyesek egymással össze is párosíthatóak.

Az eddigiekhez képest sokkal radikálisabb élményt nyújt az úgynevezett „Live Time” felvételi mód. Ezt a szolgáltatást manuális módban érhetjük el úgy, hogy a zársebességet lecsavarjuk teljesen (tehát túl a 60 mp-es időn, túl a bulb felvételi módon), míg a „LIVETIME” felirathoz nem érünk. Ezután a menüben az „E.Exp./fénymérés/ISO” alatt a Live TIME hosszát beállítjuk a kívánt értékre (érdemes pár másodpercnél nem többet beállítani, mert alap ISO értéken is jó zajos lesz a kép), majd kezdődhet a móka. Nem egy gyakran bevethető funkció, az biztos, de érdekes felvételeket lehet készíteni a segítségével.

Az OM-D E-M5-ben vezette be a gyártó a világ talán legjobb képstabilizátorát, amit a PEN E-P5-ben és végül most, az OM-D E-M1-ben is viszontláthattunk. A korábban tapasztaltakhoz tulajdonképpen nincs mit hozzáfűzni, fantasztikus az öttengelyes rendszer hatásfoka!

A „Keretek” – hasonlóan a „Mágikus Szűrőkhöz” – egyfajta kreatív, művészi segéd, ami lehetővé teszi montázsok alkotását még a fényképezőgépen belül, tehát utómunkálatok nélkül. Összesen háromfélét kínál a rendszer: Szabvány, Sebesség és Vidám keretek név alatt érhetjük el ezeket. A kereteket még egy-két módon külön egyedire lehet szabni; inkább csak emlékek, érdekes életképek megörökítésére alkalmas ez a szolgáltatás azoknak, akik nem akarnak az utómunkával foglalkozni, vagy nem értenek hozzá.

A panoráma séma sajnos az E-M1-ben is csalódást okozott, ugyanis a mód az égegyadta világon semmit nem csinál, csak rögzíti a fókuszt és az expozíciós értékeket az első kioldáskor. A képeket a fotósnak kell utólag, manuálisan összefűznie.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Hir​d​etés

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.