Olympus M.Zuiko Digital 17 mm F1.8, az utcafotósok álma

  • (f)
  • (p)
Teszt – Írta: | 2013-01-15 09:37

Végre kapható az egyik legérdekesebb gyújtótávolságú, m4/3 rendszerhez való objektív.

Bevezető, felépítés

A tavalyi év rengeteg új objektívet hozott a m4/3 rendszerhez, köztük az Olympus új 17 milliméteres optikáját is, amely a korábbi M.Zuiko Digital 17 mm F2.8 palacsintát váltja. Az Olympus fényerős fixeinek sora ezzel már majdnem teljes – 12 mm F2, 17 mm F1.8, 45 mm F1.8, 60 mm F2.8 makró, 75 mm F1.8 –, már csak egy 25 milliméteres hiányzik a listáról, amit azonban a hiánypótlásig a Panasonic kínálatában megtalálunk a Panasonic-Leica 25 mm F1.4 személyében. A régebbi „tizenhetes” merőben más felépítésű volt, és nagyon sokan szidták – szerintünk nem minden esetben okkal. Vajon az új 17 milliméteres lencserendszer megfelel a fent említett, kimagaslóan jól teljesítő objektívek által támasztott elvárásoknak? Kiderítettük!

Ellenben a pancake 17-essel, az újdonság fém felépítésű és kivitelezési minőségében a 12/2-re hasonlít leginkább. Sőt, az amúgy elektronikus, „focus by wire” elven működő élességállító gyűrű is azonos hibrid megoldást kínál, mint az említett tizenkettes. A „Snapshot focus” villámgyors váltást tesz lehetővé automatikus és manuális élességállítás között: elég a távolságmérő skálával is ellátott gyűrűt a váz felé húzni, és máris rendelkezésünkre áll a teljesen mechanikus kézi fókuszálás. Íme, a fontosabb műszaki paraméterek:

  • Bajonett: Micro Four Thirds (m4/3)
  • Gyújtótávolság: 17 mm (ekvivalens 34 mm)
  • Felépítés: 9 lencsetag 6 csoportba rendezve
  • Látószög: 65°
  • AF motor: MSC
  • Legkisebb tárgytávolság: 25 cm
  • Legnagyobb nagyítás: 0,8x (ekv. 0,16x)
  • Írisz: 7 lekerekített lamella
  • Rekeszérték-tartomány: F1.8-F22
  • Szűrőmenet átmérője: 46 mm
  • Méretek: 57,5 x 35,5 mm
  • Tömege: 120 gramm
  • Fogyasztói ára: 150 000 Ft
  • Garancia: 2 (3) év

A 17 mm F1.8 fém bajonettel van felszerelve, de hiányzik róla a nedvességzáró gumi, tehát nem időjárásálló optikával állunk szemben. Fókuszáláskor nem mozog sem a frontlencse, sem a hátsó lencsetag, tehát valódi belső élességállítású az objektív. Az első lencse nem forog eközben, így gond nélkül használható polárszűrő a 46 mm-es szűrőmenetbe csavarva.

A tömzsi, masszív felépítésű optika neoklasszikus külsejével nagyon szépen beleillik az Olympus PEN fényképezőgépek világába, és jaj annak a technokrata gyűjtőnek, aki egyszer kézbe veszi – az Olympus (a tizenkettes, a negyvenötös és persze a hetvenötös után) nagyon eltalálta, mivel lehet a m4/3 rendszer hívőit a kasszához csalogatni. Tesztünkhöz egy Panasonic DMC-GX1 fényképezőgépet használtunk, ami a 17 mm F1.8-cal nagyon szép párost alkotott.

Azonban hiába szép, hiába vált ki vásárlási lázat egy objektív, ha a rajza nem jó. A képminőség elemzéséhez az Adobe Photoshop CS5 próbaváltozatát és a beépülő Adobe Camera RAW 6.7.0.339 kiadását, valamint a Raw Therapee 4.0.9.50 64 bites verzióját használtuk. Utóbbira azért volt szükség, hogy elkerülhessük az Adobe termékek automatikus képjavítását, s így fény derüljön a legapróbb turpisságra is. Lássuk, hogyan muzsikált az M.Zuiko Digital 17 mm F1.8!

Képminőség

A képminőséget alapvetően szubjektív és objektív módon lehet megítélni. Míg előbbi ízlés és igény kérdése, utóbbira tesztábrákkal és különböző tesztelési eljárásokkal lehet fényt deríteni. Számunkra az ekvivalens 35 mm körüli érték a legkedvesebb gyútáv; szerkesztőnk úgy véli, ez az érték áll legközelebb stílusához, a környezetének felfogásához, észleléséhez. A 35 milliméter még éppen elég széles ahhoz, hogy egy adott téma környezete is elférjen a kompozícióban, de torzítása már nem olyan mértékű, mint egy 28 vagy 24 milliméteres lencserendszernek. Persze sokan vannak, akik meg az 50 milliméterrel kapott látómezőt részesítik előnyben – kinek ez, kinek az a kedvence. Az objektivitáshoz visszatérve: első körben azt szerettük volna kideríteni, hogy a 17 mm-es M.Zuiko mennyire érzékeny a becsillanásokra, és mekkora mértékű színi hibákat produkál, már ha egyáltalán... Íme:

Az Adobe Camera RAW által hívott nyers fájlokon látható, hogy F1.8-on bizony ott vannak azok a kromatikus hibák, melyek azonban F2.8-re rekeszelve teljesen eltűnnek. Ez kissé gyanús volt, s lelkileg már felkészültünk a sokkal rosszabb eredményre a Raw Therapee-ban. Szerencsére kellemes meglepetés fogadott minket:

Szinte ugyanakkora mértékű volt RT alatt is a lilás szellemélek jelenléte, mint ACR-ben; talán egy pixelnyivel vastagabbak voltak a hibák, de F2.8-on már itt is kitisztult a kép. Következzen hát a becsillanások vizsgálata! Ehhez segítségül hívtunk egy erős LED-del szerelt zseblámpát, aminek fényét először teljesen szemből, majd enyhe szögben fotóztuk végig rekeszprioritásos módban F1.8 és F22 között.

A becsillanások nagyon minimális mértékűek voltak; az Olympus ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optical) tükröződésgátló bevonata és az objektív belső felépítése valóban hatékony védelmet jelent a zavaró fényhatások ellen. A felbontóképesség előtt még az optikai torzítások és a vignettálás mértékét vettük nagyító alá:


[+]

Az Adobe Camera RAW komoly mértékben javítja a hordótorzítást, de még így is látható a jelenség, hát még a Raw Therapee-val hívott fájlokon! A végtermék JPEG képeken látszik, hogy az ACR le is vág valamennyit a sarkokból, hogy a radikális széleken található részleteken ne legyen akkora a minőségromlás. A látott hordótorzítás mértéke meglepő ezen a gyújtótávolságon.

A peremsötétedés nem szokatlan jelenség a nagyobb látószögű optikáknál (sőt, a fényerős normál, illetve kistele lencserendszereknél sem), így hát az M.Zuiko 17 mm F1.8 esetében is látható volt a vignettálás, amely azonban F4-es rekeszérték mellett teljesen megszűnt. A nyersképek feldolgozására szolgáló szoftverekkel pár kattintással javítható a jelenség – mi azonban még szeretjük is, hangulatot ad a fotóknak.

Az objektív képminőségét úgy vizsgáltuk, hogy stabil háromlábra szereltük a fényképezőgépet, majd két másodperces időzítő és manuális élességállítás alkalmazásával exponáltunk (a fényképező kijelzőjén az élőképet maximális nagyítással használtuk fókuszsegédnek). Mint az összes többi lépésnél, úgy itt is kizárólag RAW-ban fényképeztünk, a fájlokat pedig az ACR gyárilag beállított értékeivel hívtunk elő (plusz élességállítás és kontrasztemelés nélkül).

Azt tapasztaltuk, hogy az M.Zuiko már teljesen nyitott rekesz mellett is borotvaéles a kép közepénél. Hogy azonban a teljes képfelületen elérhessük a maximális élességet, F2.8-ra kellett lerekeszelni a lencserendszert. A diffrakció romboló hatásának első jelei F11 mellett jelentkeztek, de F16 és F22 rekeszértékeken volt határozottan látható a homályosodás.

Képminták és értékelés

Ilyenkor télen kicsit nehezebb a megfelelő témák felkutatása, főleg, ha az időjárás sem épp a legjobb. Az elkészített képmintákon azonban a lényeg kivehető: mennyire releváns a hordótorzítás, a vignettálás és a színi hibák jelenléte, illetve milyen a 17 mm-es optika háttérelmosása (bokeh-ja). Íme:

Értékelés

Az Olympus M.Zuiko Digital 17 mm F1.8 nagyszerű kis objektív lett. Már az elődjének is megvolt a maga hangulata, azonban a sok fintorgó kocafotós és a viszonylag gyenge induló fényerő (F2.8) miatt ideje volt leváltani valami „ütősebbel”. Igaz, az újonc már nem olyan pici (nem palacsinta felépítésű) és nem is olyan könnyű (120 versus 71 gramm), de óriási előrelépés a régihez képest minden téren. A képe borotvaéles, a fényerővel sincs gond – ráadásul fém felépítésű és megkapta az M.Zuiko Digital ED 12 mm F2 manuális élességállító hibrid rendszerét, amit már a tizenkettesnél is imádtunk. Az E-M5 és a Panasonic GH3 vázakon furcsa látvány, de a PEN gépekkel nagyszerűen harmonizál a neoklasszikus stílusban épített lencserendszer. Ára sem vészes, bruttó 150 000 Ft körül alakul, amihez az Olympus Mintaboltban három év garancia társul.

Mint minden más fotós termék, úgy az Olympus M.Zuiko Digital 17 mm F1.8 sem tökéletes. Gyújtótávolságához képest nagy a hordótorzítása, amit a m4/3-os vázak, illetve/és a RAW képek feldolgozását végző szoftverek automatikusan korrigálnak. Szerencsére a torzítás egyenletes, gömb alakú, így a javítás problémamentes és nem rontja le a képszélek képminőségét. A vignettálás F4-ig jelen van, de ezt a hibát pár kattintással orvosolni lehet (aki meg szereti, az eleve nem is foglalkozik az eltávolításával). A hibák ellenére ez az új M.Zuiko is ajánlott vétel.

Termék megnevezése Olympus M.Zuiko Digital 17 mm F1.8 MSC
Jellemzés Nagyszerű utódja az eredeti 17 mm F2.8 palacsintának.
Pró + Belső élességállítás,
+ nem forog a frontlencse élességállításkor,
+ nagyon halk és gyors élességállító motor,
+ szép háttérelmosás (bokeh),
+ nagyon jó minőségű felépítés, kivitelezés,
+ 3 év garancia az Olympus Mintaboltban vásárolva,
+ praktikus hibrid élességállító gyűrű,
+ elfogadható ár.
Kontra - erős hordótorzítás,
- gyárilag nem mellékelik hozzá a napellenzőt.


Olympus M.Zuiko Digital 17 mm F1.8 MSC objektív

MLaca

Az Olympus M.Zuiko Digital 17 mm F1.8 MSC objektívet az Olympus Hungary Kft.-től kaptuk tesztelésre.