Hirdetés

2017. szeptember 24., vasárnap

Útvonal

Tesztek » Digicam rovat

Olympus M.Zuiko 60 mm F2.8 makró objektív teszt

Újabb brutális minőségű optikát tett le az asztalra a m4/3 rendszerhez a japán gyártó.

Hirdetés

Képminőség

Jó érzés volt kézbe venni az Olympus makró optikáját, ami igényes külsejével, felépítési minőségével hamar birtoklási vágyat kelt. Ezért hát mihamarább ki akartuk deríteni, milyen belső értékekkel, azaz képminőséggel bír. Vizsgálódásunk két részből állt, melynek egyik fele a száraz labortesztekből, másik pedig a „természetes” használatból állt. A képek kiértékelésénél segítségünkre volt az Adobe Photoshop CS5 próbaváltozata és a RAW Therapee 4.0.9.50 64-bites kiadása. Utóbbival a fényképezőgép és az Adobe automatikus képjavításait próbáltuk megkerülni. Első lépésként a geometriai torzítás mértékére voltunk kíváncsiak:

A fenti animáció az Olympus E-P3 fényképezőgép saját JPEG állományát és a RAW Therapee-val hívott nyers képet tartalmazza. Az M.Zuiko Digital ED 60 mm F2.8 szemmel nem látható mértékű torzítással rendelkezik, és sem az Adobe szoftvere, sem az E-P3 masina nem javít a képminőségen. Második körben az egyes rekeszértékeken nyújtott képélességre, kontrasztra próbáltunk fényt deríteni. Ehhez szokásos tesztábránk közepét és bal alsó sarkát vettük célkeresztbe:

Az optika a teljes képfelületen szép, egyenletes teljesítményt ad, s gyakorlatilag az összes rekeszértéken éles a képe, de igazán F4-től „indul be”. A diffrakció romboló hatása valahol F11 és F16 között kezd érződni, de F22 mellett már egyértelmű a kártékonysága. Harmadik próbánk a színhibákra irányult:

CA sem a fényképezőgép JPEG fájljain, sem az RT által hívott nyers képeken nem volt látható. Később, hogy ellenőrizzük, valóban ilyen jó-e ezen a téren az Olympus optikája, a természetben is próbáltunk olyan éles kontrasztos témákat fotózni, ahol esélyes a hiba felbukkanása, de ott sem volt tapasztalható lilás élszíneződés. A laborteszt utolsó lépése a vignettálás (peremsötétedés) mértékének felderítése volt:

A fenti képek az Adobe Photoshop CS5, illetve a RAW Therapee által konvertált nyers fájlokat mutatják F2.8 és F22 közt. Míg a Photoshop csak F2.8-on mutat peremsötétedést, addig az RT még F4-en is kimutatja az amúgy nagyon egyszerűen korrigálható jelenség jelenlétét.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Hirdetés

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.