Olympus E-P2 röviden

Bevezető

Amikor az Olympus E-P1 megjelent, lázban égett a fotós világ. Egy forradalmian új, szerethető rendszert mutatott be a gyártó, amely igyekezett a kompaktok és a dSLR gépek előnyeit ötvözni.

Hirdetés

Azonban idővel egyre több, részben jogos kritika kezdte beárnyékolni az Olympus E-P1 fényképezőjének sikerét. Ebből ugyanis kimaradtak olyan kiegészítő funkciók, részelemek, melyek nélkül ugyan "lehet élni", de a fotós idővel korlátokba, majd újabb kiadásokba ütközhet. A legsúlyosabb vádak a beépített vaku és a kereső hiányára hívták fel a figyelmet. Persze, jöttek ellenérvek is, hogy az integrált villanók általában nem csak teljesítményükben, hanem alkalmazhatóságukban is komoly korlátok közé vannak szorítva, és az elektronikus keresők még messze nem nyújtanak olyan minőségi képet, hogy valóban hasznosak legyenek.

Kifejezetten a kereső hiánya volt kényes kérdés, hiszen a pontos(abb) manuális fókuszálás, a 3"-os LCD alacsony felbontása és a szélsőséges fényviszonyok melletti képkomponálás miatt bizony igen jól jött volna szinte bármilyen optikai vagy elektronikus kereső (EVF).

Érezni lehetett, hogy a gyártó is tisztában volt ezekkel a problémákkal, így az E-P1 debütálásán igyekeztek port hinteni a hiányosságokra: alternatív megoldásokat kínáltak az FL-14 típusú külső villanóval, valamint a VF-1 optikai keresővel. A külső vakuval azonban pont a m4/3 lényege veszett oda, a masina ezzel összecsatlakoztatva már nem is olyan apró, hogy például kabátzsebben elférjen. Az optikai kereső pedig csak a 17 mm F2.8 pancake optikával használható érdemben, ott is csak a képkompozícióhoz, nem pedig a fókuszáláshoz, hiszen a rajta keresztül elénk táruló kép nem az objektíven át látottakat közvetíti a fotós felé.

Viszonylag gyorsan, nem egész fél évvel az E-P1 megjelenését követően mutatkozott be az utód, az E-P2. A gyors termékváltás sok felhasználót bosszantott fel, hiszen egy öthónapos termékből lett egyik napról a másikra "leértékelt áru". (Bár az eset nem nevezhető igazából termékváltásnak, hiszen az új gép piaci bevezetésével nem szűnt meg az előd forgalmazása, sőt párhuzamosan kapható az E-P1 a mai napig, s ez valószínűleg nem is fog egyhamar változni.) Azonban a bosszankodások fő forrása nem is igazán a gyors "utódnemzés" volt, hanem az, hogy az E-P2 pont a legkritikusabb ponton javított, mintegy sót hintve az E-P1 tátongó sebébe: az opcionálisan csatlakoztatható EVF nagyon sok E-P1 tulajdonosnak fájóan hiányzott (és hiányzik) gépéből.

Ráadásul a VF-2 olyan jól sikerült, hogy van is miért irigykedniük a régebbi modell tulajdonosainak. Nemcsak, hogy akár 90°-ban dönthető, tehát kvázi egyben szögkeresőként is funkcionál, hanem segítségével kitolható az amúgy is igen karcsú teljesítményű akkumulátor használati ideje. Arról nem is beszélve, hogy fantasztikusan jó a képe, de erről majd kicsit később.

A gyártó, hogy jobban differenciálja a két készüléket (ezáltal is csitítva a bosszankodókat), további két mágikus szűrővel és az E-P1-ből hiányzó AF-követéssel is bővítette az E-P2 szolgáltatásainak listáját. Azonban legújabb információink szerint az E-P1 is meg fogja kapni az AF tracking funkciót, s az sincs kizárva, hogy a dioráma és a kereszthívás is bekerül majd egy újabb firmware-rel az "ősbe". Bármennyire is igyekszik az Olympus szinten tartani az E-P1 utáni érdeklődést, hiába kerülnek bele az E-P2 funkciói, a legfájóbb különbség, az EVF csatlakoztatásának hiánya örökre megmarad.

Adatlap

Termékfotó
Fényképezőgép Olympus E-P2 Olympus E-P1
Bruttó fogyasztói ár 259 900 Ft (váz + 14-42 mm optika + EVF) 169 900 Ft (váz + 14-42 mm optika)
Váz anyaga fém borítású műanyag fém borítású műanyag

Érzékelő típusa, mérete

nagysebességű Live MOS 4/3" (17,3 x 13 mm) nagysebességű Live MOS 4/3" (17,3 x 13 mm)
Effektív felbontás 12,3 megapixel 12,3 megapixel
Bajonettrendszer m4/3 (Micro Four Thirds) m4/3 (Micro Four Thirds)
Pormentesítés van, Supersonic Wave Filter van, Supersonic Wave Filter
Optika cserélhető cserélhető
Optika fényereje optikától függ optikától függ
Képstabilizátor van van
Képstabilizátor jellege szenzormozgatásos (Supersonic Wave Drive) szenzormozgatásos (Supersonic Wave Drive)
Képstabilizátor hatásfoka kb. 4 EV kb. 4 EV
Záridő 1/4000 - 60 mp 1/4000 - 60 mp
LCD 3" - 230 000 képpontos felbontással 3" - 230 000 képpontos felbontással
FOV 100% 100%
EVF van (opcionális VF-2) nincs
EVF felbontása 1,44 millió képpont -
EVF egyéb adatai 90°-ban dönthető, 100%-os keresőkép, 1,15x nagyítás -
LCD jellege HyperCrystal tükröződésgátló bevonattal HyperCrystal tükröződésgátló bevonattal
LCD fényereje +7/-7 lépésben állítható +7/-7 lépésben állítható
LCD fehéregyensúly A-B +7/-7, G-M +7/-7 lépésben állítható A-B +7/-7, G-M +7/-7 lépésben állítható
LCD üzemmódok normál, segédrácsos, hisztogram (háromféle), kinagyított, összehasonlító, kikapcsolva normál, segédrácsos, hisztogram (háromféle), kinagyított, összehasonlító, kikapcsolva
Belső memória nincs nincs
Támogatott memóriakártyák SD, SDHC (Class 6 ajánlott mozgóképek felvételéhez) SD, SDHC (Class 6 ajánlott mozgóképek felvételéhez)
AF típusa kontrasztérzékeléses, 11 mezős kontrasztérzékeléses, 11 mezős
AF módok S-AF, C-AF, MF, S-AF + MF, C-AF + TR S-AF, C-AF, MF, S-AF + MF
AF élességállítási tartománya optikától függ optikától függ
Fókuszkövetés van nincs
AF segédfény nincs nincs
ISO érzékenységtartomány ISO 100-tól ISO 6400-ig 1/3 EV vagy 1 EV lépésközönként ISO 100-tól ISO 6400-ig 1/3 EV vagy 1 EV lépésközönként
Fénymérés módja TTL képszenzoros rendszer, 49 zónás (digitális ESP, középre súlyozott átlag, szpot 2%, csúcsfény alapú szpot, árnyék alapú szpot) TTL képszenzoros rendszer, 49 zónás (digitális ESP, középre súlyozott átlag, szpot 2%, csúcsfény alapú szpot, árnyék alapú szpot)
Fehéregyensúly automata, felhős, árnyékos, nappali fény, fluoreszcens 1, 2, 3, izzó, egyedi, Kelvin fokos (2000 - 14 000 K-ig) automata, felhős, árnyékos, nappali fény, fluoreszcens 1, 2, 3, izzó, egyedi, Kelvin fokos (2000 - 14 000 K-ig)
Színterek sRGB, Adobe RGB sRGB, Adobe RGB
Vaku nincs, külső vaku lehetséges nincs, külső vaku lehetséges
Vaku üzemmódok - -
Vakuszinkron 1/30 - 1/180 mp 1/30 - 1/180 mp
Exponálás egy kép, sorozatkép, önkioldó (2, 10 mp) egy kép, sorozatkép, önkioldó (2, 10 mp)
Üzemmódok iAuto, P, A, S, M, film, scn, art iAuto, P, A, S, M, film, scn, art
Scene üzemmódok portré, tájkép, makró, sport, éjszakai portré, gyerekek, high key, low key, DIS mód, természet makró, gyertyafény, dokumentum, panoráma, strand & hó portré, tájkép, makró, sport, éjszakai portré, gyerekek, high key, low key, DIS mód, természet makró, gyertyafény, dokumentum, panoráma, strand & hó
Első kép elkészítésének ideje (lásd cikk "Működés") (lásd cikk "Működés")
Két kép közötti idő (lásd cikk "Működés") (lásd cikk "Működés")
Felbontás 4032x3024, 3200x2400, 2560x1920, 1600x1200, 1280x960, 1024x768, 640x480 4032x3024, 3200x2400, 2560x1920, 1600x1200, 1280x960, 1024x768, 640x480
Nyers (RAW) fájl van, ORF (12 bites színmélység színcsatornánként, veszteségmentes tömörítésű) van, ORF (12 bites színmélység színcsatornánként, veszteségmentes tömörítésű)
Tónusok szépia, kék, bíbor vagy zöld a monotónusú képi módhoz szépia, kék, bíbor vagy zöld a monotónusú képi módhoz
Képi szűrők sárga, narancs, vörös vagy zöld a monotónusú képi módhoz sárga, narancs, vörös vagy zöld a monotónusú képi módhoz
Képi módok élénk, természetes, portré, visszafogott, monotónusú élénk, természetes, portré, visszafogott, monotónusú
Effektek popművészet, lágy fókusz, halvány és világos szín, világos tónus, szemcsés film, tűlyuk, dioráma, kereszthívás popművészet, lágy fókusz, halvány és világos szín, világos tónus, szemcsés film, tűlyuk
Videófelvétel van, AVI (Motion JPEG) van, AVI (Motion JPEG)
Videó minősége 1280x720@30 fps (HD), 640x480@30 fps 1280x720@30 fps (HD), 640x480@30 fps
Videó maximális hossza 14 perc 640x480-ban, 7 perc 1280x720-ban (maximális fájlméret 2 GB) 14 perc 640x480-ban, 7 perc 1280x720-ban (maximális fájlméret 2 GB)
Extrák EVF, sztereó mikrofon csatlakoztatható -
I/O interfész HDMI, USB 2.0, speciális csatlakozó a vakupapucs alatt HDMI, USB 2.0
Áramellátás Li-ion akku Li-ion akku
Mérete 120,5 x 76 x 35 mm 120,5 x 70 x 35 mm
Tömege 335 gramm 335 gramm (akku nélkül)

Működés, különbségek az elődhöz képest I.

Az Olympus E-P2 ergonómiájáról, külsejével külön nem foglalkozunk jelen cikkünkben, hiszen semmi újdonságot nem lehetne róla írni. Kérjük kedves olvasóinkat, lapozzanak vissza E-P1 cikkünkhöz (érdemes talán párhuzamosan nyitva is tartani a cikket, többször fogunk rá hivatkozni).

Tesztünkhöz a már jól ismert 14-42 mm-es kitobival érkezett az új készülék, így a rendelkezésünkre álló E-P1-re is ezt a kis ékszert tekertük.
A két masina szinte teljesen ugyanúgy néz ki, csak második, harmadik odapillantásra tűnnek fel az apró eltérések.

A hátoldal felöl nézve látható az E-P1-hez képest megmagasított vakusaru pozíció, valamint az alatta látható csatlakozó, amely a különféle kiegészítők csatlakoztatását teszi lehetővé. Jelenleg a VF-2 elektronikus keresőt kapcsolhatjuk össze a géppel, a gyártó azonban többek között külső sztereó mikrofont is említett, ami majd a közeljövőben válik elérhetővé. Ha a két vázat egymás mellé tesszük, akkor látszik az a cca. hatmilliméternyi különbség, mellyel az E-P2 magasabb elődjénél.

Ettől eltekintve a két fényképezőgép bitre egyezik, a gyártó nem nyúlt semmihez, ami esetleg elronthatná a már bevált, s igen közkedvelté vált látképet, ergonómiát. Bennünk felmerült a kérdés, hogy vajon az E-P1 átalakítható lenne-e úgy, hogy szintén képes legyen az EVF fogadására. Vajon a régebbi készülékben található NYÁK-on is megvan már az a csatlakoztatási lehetőség, amelynek kivezetése a váz tetőlapján látható?

Csak hangosan gondolkoztunk, hiszen ha meg is lenne a kérdéses csatolófelület, mennyibe kerülne az átépítés? Bizonyára nem lenne annyira olcsó, hogy megérje a fáradozást.
Korábban említettük, hogy gyakorlatilag az EVF hiánya a legfájóbb pont, amit az E-P1 tulajainak el kell viselniük. És valóban, hiszen fantasztikus érzés a kis gépet szemünkhöz emelni, s mint egy "igazi" tükörreflexes fényképezőt használni. Tesztünk során magunkon is azt vettük észre, hogy az E-P2-t szinte kizárólag a keresővel használtuk, ráadásul a fotózások több mint felénél kihasználtuk az EVF dönthetőségét.

Az alkatrész úgy lett kialakítva, hogy bolondbiztos legyen csatlakoztatása: alján egy műanyag vezetősín található. Illesszük ezt a vakusaruba, majd egyszerűen toljuk előrefelé a keresőt, amíg csak lehet. Nem kell félni attól, hogy megsérülhet a vázon lévő aljzat - ferdén, vagy rosszul lehetetlen az EVF csatlakoztatása.

A kerek kialakítású lencsét elforgatva állítható be a látásunknak megfelelő dioptria érték. A kör alakú forma igen szerencsés, sokkal közelebb áll az emberi szem alakjához, mint a szögletes kereső. Nekünk az a véleményünk, hogy használata ez által is kellemesebb.

És hogy milyen a képe? Fantasztikus! Nincs ebben a kijelentésben semmi elfogultság - az Olympus VF-2 elektronikus keresőjének felbontása 1.44 millió képpont, s a Panasonic G1 keresőképénél érezhetően szebb, s jobb. A látott kép emlékeink szerint talán nem akkora, mint a G1-é, azonban 100%-os a keresőkép, s 1.15-szörös a nagyítása. Sajnos, kissé árnyalja a boldogságot, hogy sötétben igen zsizsikes lesz a képe, s manuális fókuszálásra ilyenkor ez sem jobb, mint a fényképezőgép nagy kijelzője.
Az LCD és az EVF között a keresőn látható kis gomb megnyomásával válthatunk.

Működés, különbségek az elődhöz képest II.

Az E-P2 immár nyolc művészi "magic" szűrővel rendelkezik, ez kettővel több, mint amivel az E-P1-nél találkozhattunk. A dioráma és a kereszthívás közül azonban vitathatatlanul a dioráma az érdekesebb hatású szűrő.

Ha ügyesen komponáljuk témánkat, ezzel a szűrővel olyan hatást érhetünk el, mint egy tilt-shift objektív tilt funkciójával. A kép középső sávja éles lesz, míg a közeli és távoli pontok homályba vesznek. Egy városkép így például makettszerű lesz.

Az E-P2 menürendszerét sem fogjuk részletesebben taglalni, elődjének menüjétől csupán pár pontban tér el. Ezek nevezetesen: EVF menüpont (E-P2), lejátszás menüpont (E-P1), HDMI menüpont kiírja az aktuális formátumot (E-P1).
Aki azonban mégis megnézné részleteiben az újonc menüjét, annak készítettünk egy kisfilmet:

Következő pontunk a két készülék AF sebességére vonatkozik. Vajon az E-P2 mennyivel lesz gyorsabb elődjénél? Vizsgálatunk eredményén mi is meglepődtünk, ugyanis az E-P1 S-AF módban tízből tízszer gyorsabbnak bizonyult az E-P2-nél. Mindkét vázon a 14-42-es objektív volt ugyanazzal a firmware verzióval. Egyedül a váz alapszoftvere tért el, míg az E-P1-é már az 1.2-nél tart, addig az E-P2 még csak az 1.0-nál járt. Élességállítási próbáinkról is készült filmfelvétel:

Röviden: Az E-P2-ben nagyon tetszett az opcionálisan csatlakoztatható, s akár szögkeresőként is használható VF-2 elektronikus kereső. A két új mágikus szűrő közül leginkább a diorámának örültünk, ezzel valóban érdekes hatású képeket lehet készíteni. Az AF-követésnek annyira nem láttuk hasznát, a PEN sorozat nem arról szól, amihez erre a funkcióra okvetlen szükség lenne, de tény, hogy jól jön és nem haszontalan plusz.

Képminták

Értékelés

A jó csak még jobb lett, de még mindig nem tökéletes. Az E-P1 iránt érzett eufóriából kissé kijózanodva pont kaptunk megint annyi löketet a pluszszolgáltatások által, hogy ismét lángoljon a szerelem. Ez a szerelem azonban ezúttal józanabb, már nem pattanásos tinédzserként rajongunk első kedvesünkért.
A kiváló minőségű VF-2 elektronikus kereső képéről csak szuperlatívuszokban lehet nyilatkozni, azonban rossz fényviszonyok mellett ennek is megbolondul a képe és színes zsizsikkel lesz teli. A hétköznapi fotózást komoly mértékben megkönnyíti az EVF használata, sőt, érzésre is többet nyújt, főleg azoknak, akik dSLR gépük mellé szeretnének egy E-P2-t venni.
A dioráma mágikus szűrő a méregdrága tilt-shiftes objektívek által nyújtott hatást adja ingyen. Azonban az EVF és az összes többi (minimális) pluszszolgáltatás ismét csak egy figyelemelterelő művelet része. Az Olympusnak még mindig nem sikerült utolérnie konkurensét, a Panasonicot, ami az automatikus fókuszálás sebességét illeti. Sőt, az 1.0-s firmware-rel még elődjénél is valamivel lassabb az E-P2.

Mindezek ellenére - vagy pont e tények miatt - az újoncról is csak olyan véleményt tudunk alkotni, mint korábban az E-P1-ről: ezt a fényképezőt nem csak az észérvek, hanem szívünk fogja nekünk eladni. Aki a boltban kézbe veszi, érzi súlyát, látja szálcsiszolt alumínium kabátjának csillogását, vagy azonnal szerelmes lesz, vagy visszateszi a pultra és továbblép. Azoknak, akik "valami kicsi, könnyű, szerethető, moduláris, bárhova elvihető" után sóvárognak, időközben egyre több alternatívájuk akadt, s az Olympusnak résen kell lennie, mert a konkurencia nem alszik, és bizony a következő PEN-nek nagyon ütősnek kell lennie, ha nem akarja elveszíteni rajongótáborát. És nyilvánvaló, hogy a mérnököknek, tervezőknek nem (csak) a képminőségre kell ráfeküdniük, hanem az EVF-re és az AF sebességére.
Most még annak ellenére, hogy kifejezetten drágáljuk az E-P2-t, egy különösen ajánlott plecsnit kap tőlünk, de legközelebb már nem adjuk ennyire könnyen a kitüntetést!

Termék:

Olympus E-P2

Jellemzés: A jó most még jobb lett, immár opcionális EVF keresővel bővíthető.
Pro: + Szép design,
+ nagyon jó minőségű kivitelezés,
+ nagyon jó képminőség,
+ fejlett mozgóképfelvételi képességek,
+ konverterekkel számtalan más rendszer optikája csavarható fel rá,
+ kicsi, szinte mindenhol elfér,
+ teljesen személyre szabható működés,
+ komplex menürendszer,
+ profi dSLR vázakat megszégyenítő funkciók halmaza,
+ modularitás,
+ opcionálisan elektronikus keresővel kiegészíthető,
+ elődjéhez képest plusz két érdekes mágikus szűrő,
+ van benne AF-tracking.
Kontra: - Akkufedél zárnyelve filigrán volta,
- AF sebesség (ezen valószínűleg lehet még sokat csiszolni),
- jelenleg nem sok m4/3 optika kapható hozzá, főleg nem fényerős, lapos fixek,
- lehetne olcsóbb, - az EVF sötétben zsizsikes lesz, manuális fókuszra ott már nem az igazi.
Ergonómia: 87 %
Képminőség: 93 %
Ár/Érték: 80 %
Összetett érték: 89.6 %

MLaca

Az Olympus E-P2 fényképezőgépet az Olympus Hungary Kft.-től kaptuk bemutatóra.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

  • Olympus E-P1 - régi-új éra

    1959-ben egy legenda született. Most, ötven évvel később, a digitális érában a legenda újjászületik: íme az Olympus E-P1!

Hirdetés