Hirdetés

NVIDIA GeForce GTX 780: (fél)generációváltás

Hirdetés

GK110 még egyszer

Az NVIDIA a GeForce GTX TITAN után ismét beveti a GK110-es GPU-t, ami a megreformált Kepler architektúrára épül. Az alábbi oldalon részletesen kitárgyaltuk a különbségeket, így most csak a GeForce GTX 780-ra koncentrálunk. Az új VGA esetében a GK110 további butításon ment át. Gyakorlatilag erre a kártyára a gyártás szempontjából legrosszabbul sikerült lapkák kerülnek, ami persze nem jelenti azt, hogy a termék rossz, csupán relatíve sok részegység letiltásával kell számolni. Ennek megfelelően az elvben 15 darab streaming multiprocesszort használó lapkában egy teljes GPC-blokkot letilt az NVIDIA, vagyis összesen 12 SMX található az új GeForce-ban.


[+]

Természetesen egy GK110-es SMX modul továbbra is 192 darab CUDA magot rejteget 16 darab textúrázó csatorna és egy PolyMorph motor mellett, ez összesen 2304 darab CUDA magot és 192 darab textúrázó csatornát eredményez. Raszter motorból négy maradt a lapkában, ami a GPC blokkokon belül lelhető fel. Ezek az egységek egyenként 8 pixelt képesek feldolgozni órajelenként. Ez sajnos azt jelenti, hogy ezen a ponton a fejlesztés nem kiegyensúlyozott, ugyanis a 384 bites memóriabusz hat darab 64 bites partíciójához két-két darab ROP blokk kapcsolódik, ami összesen 48 blending egységet eredményez, amelyek így nem etethetők hatékonyan.

A dupla pontosság szempontjából az NVIDIA alaposan megkeverte a kártyákat. Mint ismeretes, a GK110-ben dedikált feldolgozók vannak erre a feladatra. A GeForce GTX 780 is rendelkezik összesen 768 darab, úgynevezett speciális CUDA maggal, ezek azonban alapértelmezett működési módban inaktívak. Kerülőút lehet a meghajtó vezérlőpultjába épített opció, amit bekapcsolva feloldható az előbbi limit, ám ilyenkor a rendszer alaposan visszaveszi a magórajelet, így mindenképp lesz korlátozás. Persze ennek nincs komoly jelentősége, hisz PC-n mindenképp az alapértelmezett mód a reálisan használható alternatíva, mivel a játékokban és az átlagos felhasználásra készített programokban nincs szükség a speciális CUDA magokra.

A GK110-re épülő GeForce GTX 780 a DirectX 11-es és OpenGL 4.3-as grafikus API-t támogatja. Örömteli, hogy már egyik gyártó sem írja rá helytelenül a dobozra a DirectX 11.1 támogatását, hiszen a Kepler architektúra nem kezeli a legfrissebb DirectX API-t, így a felhasználó sincs félrevezetve vásárlás során.

A kártya paramétereit tekintve a 3 GB összkapacitású GDDR5 szabványú memórialapkák effektív órajele 6 GHz. Az NVIDIA a lapkának 863 MHz-es működési frekvenciát adott meg, az átlagos GPU Boost pedig 900 MHz. Itt a vállalat alkalmazza a GPU Boost 2.0-t, ami az eredeti rendszer továbbfejlesztése. Előnye, hogy a hőmérsékletet figyelembe veszi az adott feladathoz beállítható teljesítmény kalkulálásánál, így a különböző helyzetekben nagyobb Boost órajelet képes beállítani, mint a régebbi Kepler architektúrára épülő kártyák.


[+]

Fogyasztásra az NVIDIA 250 wattos értéket ad meg, ami egy átlagos terhelés során várható érték. Persze GPU Boosttal megtámogatva a rendszer meglehetősen tág határok között fogyaszthat, de a limit 300 watt. Az új GPU a PCI Express 3.0-t is támogatja, ami nagyon jó, de játékok alatt ennek kvázi nincs jelentősége – mindenesetre marketingnek megfelel.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés