Mio Cyclo 215 HC: kerékpáros túrázóknak

Sokan sportolnak, de még többen túráznak biciklivel, ez a készülék pedig pont nekik készült.

Bevezetés, dizájn

Ha kerékpáros GPS-re gondolunk, legtöbbünknek Magyarországon a Garmin, illetve újabban a Bryton (és esetleg a Polar meg a Wahoo) neve jut eszünkbe – a Mio ezen a területen talán valamivel kevésbé ismert, annak ellenére, hogy évtizedes múltra tekinthet vissza a navigációs kütyük piacán, melynek egyik legjelentősebb szereplője. Sőt, Magyarországon volt idő, mikor a jó minőségű autós navigáció szinte egyet jelentett az egyébként a tajvani MiTAC leányvállataként üzemelő Mio DigiWalker Cxxx sorozatával, a jól sikerült hardver, az iGO szoftver és a hazai adatbázisra építkező térkép verhetetlen kombinációt alkotott.

Később azonban pár nem túl szerencsés döntésnek és persze az okostelefonok térnyerésének köszönhetően a Mio csillaga leáldozott, de nem tűntek el, és az autós kiegészítők mellett már okosórákat és kerékpáros GPS-eket is gyártanak. Az utóbbi sorozat a Cyclo nevet viseli, ennek egyik alsóbb kategóriás tagja a bemutatásra kerülő modell.

Külső, tartozékok

A kinézetet nem érdemes túl sokat ragozni; a párhuzamos evolúció szép példájaként a Cyclo 215 HC alakja olyan, mint bármelyik másik kerékpáros GPS-é: a fő helyet a kijelző foglalja el, mely érintésérzékeny, így egyben a legfontosabb kezelőszerv is. Az előlapon, a képernyő alatt egy joysticknek tűnő gomb foglal helyet, ez azonban valójában az irányítás helyett csak a ki- és bekapcsolásra szolgál. A teljes készülék egyébként viszonylag nagy, 114 x 68 x 14 mm-es és 151 gramm tömegű, a nagy méretért cserébe viszont nagy a képernyője is, 3,5”-es képátlójával a nagyobb kerékpáros sebességmérők közé tartozik. A színes LCD panel felbontása 320x480 pixel, mely tökéletesen elegendő, fényereje és kontrasztja napsütésben is elég, bár a tükröződések erdőben néha zavaróak tudnak lenni.


[+]

A kijelző felett a sötét keret bal sarkában egy visszajelző LED található, mely egyrészt az akkumulátor töltöttségét tudja jelezni, másrészt felvillanásokkal mutatja, ha az óra működik, de az energiatakarékosság jegyében kikapcsolt háttérvilágítás miatt a kijelző nem látható rendesen.


[+]

A Cyclo 215 alsó élére, egy műanyagfedél alá került a töltésre és adatátvitelre szolgáló micro USB csatlakozó, de találunk itt egy microSD nyílást is. A készülék alsó élén a sok versenytárs által is használt „quarter-turn” rögzítés egyik változatát találjuk, mely ugyanakkor nem kompatibilis a piac többi megoldásával.


[+]

Az ehhez tartozó, a készülék dobozában található ellendarabot persze hasonlóan tudjuk majd a biciklire rögzíteni, de gumigyűrűk helyett kábelkötegelők alkalmazásával. És ha már tartozékok: a Cyclo 215 HC név utolsó tagja arra utal, hogy pulzus- (heart rate) és pedálfordulat-mérő (cadence) is került a dobozba. Utóbbi egyébként egy kombinált egység, mely mágneses elven nemcsak a pedál, de a hátsó kerék fordulatait is figyeli, tehát a sebességmérésbe is besegít. Valamennyi szenzor és maga az óra is ANT+ kommunikációt használ. A készülék mellékesen IPX5 védettségű, azaz elvileg esőben nem kell féltenünk, de vízbe azért nem célszerű meríteni, és bringamosás előtt is érdemes levenni a kerékpárról.

Hirdetés

Üzembe helyezés, alapfunkciók

Így a 2010-es évek végén szinte már csak a kotyogós kávéfőzőt lehet netkapcsolat nélkül üzembe helyezni, úgyhogy nem érdemes meglepődni azon, hogy a Mio Cyclo 215 HC is csak akkor képes teljes tudását megmutatni, ha számítógépre kötjük, és még egy online fiókot is készítünk hozzá. Az előbbinél a CycloAgent nevű szoftver az, amire igazán szükségünk lesz, ezen keresztül tudjuk majd a firmware-t és a térképet frissíteni, illetve a MioShare oldallal kapcsolatba hozni a készüléket.

A MioShare oldal is az OpenStreetMap biciklis adatbázisát használja
A MioShare oldal is az OpenStreetMap biciklis adatbázisát használja [+]

Erre egyrészt a megtett utak feltöltése miatt lehet szükség, másrészt azért, mert itt útvonalat is tervezhetünk, mely aztán a Cyclo 215-re is szinkronizálható. Ha már szóba került a netes kapcsolat, természetesen nem hiányzik a Strava integráció sem, a megtett utakat erre a platformra is feltölthetjük automatikusan.

Térképek feltöltése, firmware frissítése, mentések kezelése a CycloAgent szoftverből történikTérképek feltöltése, firmware frissítése, mentések kezelése a CycloAgent szoftverből történik A térképek feltöltése, firmware frissítése, mentések kezelése a CycloAgent szoftverből történik [+]

A netes dolgok mellett a kerékpáros óra alapszintű beállítása pofonegyszerű: meg kell adnunk az időt és a dátumot, a használni kívánt mértékegységeket, illetve létrehozni egy felhasználói profilt, mely nemcsak saját, de kerékpárunk adatait is rögzíti. Összesen egyébként hat profilt készíthetünk, és ezekhez különböző kerékpárokat rendelve praktikusan hat különböző biciklit kezelhetünk. Ez azért lehet érdekes, mert egy országútiként beállított bringánál máshogy működik a navigáció, mint egy mountain bike típusúnál.


[+]

Ha mindezzel megvagyunk, párosíthatjuk még ANT+ szenzorainkat, illetve testre szabhatjuk a kijelzőt. Itt jó szokás szerint több „oldalnyi” információ áll rendelkezésre, az egyes oldalakra pedig akár nyolc különböző mezőt is kirakhatunk.

[+]

Számokat tartalmazó oldalból négyet állíthatunk be, ezen felül egy magassági profilt tartalmazó képernyőt tudunk még bekapcsolni, de kapunk térképes nézetet is, melyen két mezőben jelennek meg az aktuális vagy a navigációhoz kapcsolódó adatok.

Specifikációk
Termék megnevezése Mio Cyclo 215 HC
Kijelző 3,5", színes LCD, 320x480 pixel
Kommunikáció szenzorokkal ANT+
Egyéb kommunikáció micro USB
Párosítható szenzorok Sebesség, csapásszám, sebesség/csapásszám, pulzus
Vízállóság IPX5
Magasságmérés GPS alapú
Méret, tömeg 114 x 68 x 19 mm, 151 gramm
Gyártó weboldala www.mio.com/hu_hu/
Termék weboldala Cyclo 215 HC
Fogyasztói ár 68 000 forint

Tapasztalatok, értékelés

Bringán ülve

Le sem tagadhatja a Mio, hogy fő profilja az autós navigáció, mert a Cyclo 215 esetében is az innen örökölt funkciók vannak előtérben. Navigálni lehet cím, POI és térképen kijelölt pont alapján is. Útvonalat tervezhetünk magán a készüléken és a MioShare oldalon, de kézzel is felmásolhatunk GPX fájlokat mindkét helyre.

Magától talál ki nekünk különböző nehézségű útvonalakat a Surprise Me funkcióMagától talál ki nekünk különböző nehézségű útvonalakat a Surprise Me funkcióMagától talál ki nekünk különböző nehézségű útvonalakat a Surprise Me funkció Magától talál ki nekünk különböző nehézségű útvonalakat a Surprise Me funkció [+]

Érdekes szolgáltatás a Surprise Me, mely három, különböző nehézségű, általunk megadott hosszúságú körutat tervez nekünk. Itt viszont érezhetőek a térkép hiányosságai, különösen ami a terepezést illeti, hiszen a kisebb ösvények nem szerepelnek rajta, így terepbringás beállításokkal kicsit túl sok aszfalt és erdészeti út kerül majd szemünk elé. A megtervezett utakról magassági profilt is tartalmazó előnézeti képet kapunk.

[+]

Ha már egyszer bringára pattantunk, akkor a Mio nagyon jól teszi a dolgát, a színes, átlagnál nagyobb kijelző jól látható. Ha nem erőltetjük a folyamatos háttérvilágítást, akkor 10-12 órás üzemidővel nyugodtan számolhatunk. A megjelenített értékek és az útvonalkövetés pontos, a navigációs utasítások egyértelműek – túrán, országúti edzésen kiváló partner a Cyclo 215 HC, de egy jó kis graveles tekerésen is tökéletesen megállja a helyét. Amennyiben bekapcsoljuk az útvonalrögzítést, különböző statisztikákat (átlagsebesség, magassági profil és így tovább) is kapunk a tekerés végén.

[+]

Értékelés

Ha egyetlen mondatban kellene összegezni, hogy a tapasztaltak alapján kinek ajánljuk a Mio Cyclo 215 HC-t, akkor azt mondanánk: azoknak az akár többnapos bringás túrázásra (bikepackingre) készülőknek, akik elsősorban trekking, gravel vagy országúti kerékpárral szeretnek tekerni, és a szó szoros értelmében vett terepezés kevésbé hangsúlyos számukra.


[+]

Amiért a terepbringásoknak mégsem feltétlenül ajánlott, az egyrészt a térkép, mely a turistautak, jelzett ösvények, vadcsapások területén igencsak elmarad például a TuHu-tól, így MTB-s navigációként máris nem olyan kellemes. A következő probléma, hogy IPX5-ös védettsége nem biztos, hogy egy sáros, pocsolyás erdőben elég lesz a túléléshez. Végül a harmadik gond, hogy a dobozban található kombinált pedálfordulatszám- és sebességmérő sem a terepbringázáshoz készült. Egyrészt sérülékeny, másrészt a hátsó kerék fordulatszámából következtet a sebességre, ez terepen a lehető legrosszabb, hiszen lejtőn lefelé sokszor „csúszik” az a hátsó kerék.

Ettől még persze Cyclo 215 HC egy kiváló kerékpáros navigáció, mely egyrészt átlagnál nagyobb kijelzőjének köszönhetően jól látható, másrészt könnyen kezelhető. A navigációs rész önmagában is átlagon felüli lett, jól áttekinthető és rengeteg adattal képes szolgálni. A térkép minőségére sem panaszkodhatunk, az aszfaltutakat tekintve tökéletesnek tűnik a lefedettség, de a komolyabb dózer- és erdészeti utakat is jobbára megtaláltuk rajta. A dobozban található szenzorokkal a kerékpározáshoz kapcsolható legfontosabb statisztikákat (a teljesítmény kivételével) megkaphatjuk, de más ANT+ kompatibilis kiegészítőkkel is párosíthatjuk. Árát tekintve sem áll rosszul, a színes, érintőképernyős kategóriában a 68 000 forint még olcsónak is mondható.


Mio Cyclo 215 HC kerékpáros sebességmérő óra

Wombath

  • Kapcsolódó cégek:
  • Mio

Azóta történt

  • Garmin Edge 840: mindent bele!

    Négy év után dobta csak piacra a Garmin az Edge kerékpáros komputerek új középkategóriás szériáját. Érdemes volt várni rá?

Előzmények

Hirdetés