Hirdetés

Like a Dragon: Ishin! teszt

Közel egy évtizede, a PS4 rajtjához időzítve jelent meg Japánban a Yakuza-széria e XIX. században játszódó mellékszála – a mostani remake-láz viszont ezt is felszínre hozta.

Hirdetés

Régi sárkány

Komoly japán urak beszélgetnek a társadalom megújításának vágyáról – tervezgetésüket pedig drága szaké, még drágább katanák és rém elegáns ruhák teszik még hangsúlyosabbá. Ennyi alapján lehetnének a ma már Like a Dragon címen futó sorozat (leánykori nevén: Yakuza) tetszőleges részében is, de a részletek azonnal elárulják, hogy ezúttal máshol – máskor! – játszódik a dráma. Neonfényben fürdő felhőkarcolók luxuslakosztálya helyett gyönyörű japán kastély fáklyák által megvilágított legfelső szintjén vagyunk, a fogadott apánkra törő orgyilkos pedig nem olasz öltönyt, hanem nindzsa-rongyokat hord – igen, az eredetileg a Yakuza 5-öt követően megjelent Ishin! a XIX. századi Japánba vezet.

A PlayStation 3-korszak legvégén (más nézőpontból: a PS4-éra legelején) megjelent Ishin! sokáig a rajongók legtitkosabb álmaiban szerepelt csak – a Sega egyszerűen nem hitt benne, hogy nyugaton bárkit is érdekelhetne egy, a szamurájkor legvégére helyezett történelmi dráma. A váratlan fordulatot ebbe a mostoha helyzetbe Ghost of Tsushima sikere hozta: annak nyomán a Ryu Ga Gotoku stúdió munkában amúgy sem szűkölködő fejlesztői a nagyobb projektek közt végül ezt az öregedő epizódot is átírták a mai platformokra. Ha már ott voltak, hát motort is váltottak: az Ishin! így tulajdonképpen az (egyelőre negyedik generációs) Unreal-motorral való ismerkedés, kísérletezés területe is lett. Meglátjuk, hogy ez a jövőben milyen eredményekkel jár majd, itt mindenesetre ez a váltás nem járt jelentős előrelépésekkel az eredeti 2014-es PS4-kiadáshoz képest.


[+]

Persze a helyenként megdöbbentő karaktermodelleken, a jól megrendezett átvezető jeleneteken és Tokió nyüzsgésének megjelenítésén túl ez a széria sosem a grafikai erődemonstrációról szólt. Az Ishin! is sokkal inkább a történetmesélésre koncentrál: mindenképp a személyes drámát és a Japán sorsát meghatározó történelmi eseményeket érdekesen keverő komoly sztorivonal a játék legjobb része. Ez persze nem meglepő a sorozat ismerői számára – az viszont számomra váratlan volt, hogy mennyire a valós történelmi eseményeket dolgozza fel a játék: gyakorlatilag minden névvel rendelkező karakter valódi történelmi alak volt a Japán számára sorsdöntő 1867-ben. Ez a sógun által uralt szamurájkor utolsó éve volt – az a korszak, amikor a status quo brutális fenntartására létrehozott félkatonai szervezet, a shinsengumi orgyilkosságokkal és gyújtogatásokkal tarkított véres csaták százait vívta a császárhoz lojális, de kevésbé szervezett tömegekkel.


[+]

A szamurájok korának alkonya és a Meiji-restauráció elindulása tehát a háttér, amely előtt karakterünk személyes drámája zajlik. Hősünk neve Sakamoto Ryoma, ő maga pedig egy közepes rangú szamuráj, aki a kegyetlen ridegségű kasztrendszerrel rendelkező Tosa régióba egyévnyi távollét után tér haza. Fogadott apja és hozzá hasonlóan árva testvére már kész tervekkel fogadják: katonai erőt felhasználva ugyan, de vértelen forradalmat akarnak kirobbantani, amely egy igazságosabb, emberközelibb társadalom kialakulásához vezet majd el. Mivel e tervek a legelső fejezetben kerülnek kibontásra, feltehetően mindenki tudja, hogy ennek az idilli állapotnak az elérése azért nem fog ilyen könnyen menni – és bizony a már említett orgyilkos fürgén végez atyánkkal, megsebesíti testvérünket, és tulajdonképpen a mi életünknek is véget vet. No nem biológiai értelemben: Sakamoto a maszkos gyilkos üldözésére indul, amit a környéken mindenki úgy interpretál, hogy ő volt a tettes, és most csak menekülni próbál.


[+]

A játék fennmaradó jó 40 órájának túlnyomó része Kyo (a mai Kiotó) városában játszódik – ez a főváros, egy nyüzsgő feudális metropolisz, amelyet a shinsengumi megveszett farkasként viselkedő kapitányai próbálnak terrorral irányítani. Sakamoto itt keresi apja gyilkosát, akiről sokáig csak annyit tud, hogy a csak egyetlen dojóban oktatott tennen rishin harcmodort használja. Az otthonától távol a Saito Hajime álnevet használó szamuráj egyszerű, mihaszna roninnak adja ki magát kutatása közben, és amikor fényt derít rá, hogy a tennin rishint a shinsengumi kapitányai használják, rizikós akcióra szánja el magát: ő maga is felvételt kér a brutalitásáról hírhedt szervezetbe.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

  • Resident Evil 4 teszt

    Az egykor az egész sorozatát teljesen új szintre emelő Resident Evil 4 jópár új kiadást kapott 2005 óta, de ez az első alkalom, hogy a Capcom teljességgel újraalkotta azt.

  • Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse teszt

    Japánban szimplán Zero, Amerikában pedig Fatal Frame a széria neve – de akárhogy is hívják, most az eredetileg Wiire megjelent, eddig csak japánul elérhető negyedik rész kapott felújítást.

  • Octopath Traveler II teszt

    Nyolc pixelhős vág neki a hatalmas világnak, hogy együtt, de mégis külön utakat járva teljesítsék be sorsukat. Igen, ez a leírás a második részre is igaz.

  • Brok the InvestiGator teszt

    A kalandjátékok nagykönyve is megírta, hogy a logikátlan logikai feladatok megoldása nélkül nem lehet továbblépni – a Brok ellenben töprengés helyett megengedi ökleink használatát is.

Előzmények

  • Tales of Symphonia Remastered teszt

    A Tales-sorozattól finoman szólva sem idegen az újrakiadások, új verziók és bővített portok koncepciója – lássuk, 2023-ban mire elég a Namco ezekkel kapcsolatos taktikája!

  • Season: A Letter to the Future teszt

    Kerékpáros túra egy idegen világ ismeretlen tájain – ahol feladatunk a dokumentálás, merthogy minden, ami a szemünk elé kerül, hamarosan eltűnik a közelgő kataklizmában.

  • Hogwarts Legacy teszt

    Hatévnyi fejlesztést és titkolózást követően megnyitotta kapuit a Roxfort varázslóiskola. Oly sok félresikerült próbálkozást követően vajon milyen lett a XIX. századi feldolgozás?

  • Chained Echoes teszt

    A Stardew Valley fényesen bebizonyította, hogy a több ezer fős megaprojektek korában is lehetséges diadalt aratnia a magányos fejlesztőknek. Most egy szerepjáték kísérli meg a csodát.