Hirdetés

Végre letesztelhettük a 3 GB-os NVIDIA GeForce GTX 1060 videokártyát

A GP106 csak kis csonkítást kapott, de látható, hogy hol fogy el a VRAM.

Hirdetés

Tuning

Ezúttal is megvizsgáltuk, mit bír a GTX 1060 3 GB grafikus kártya tuningban. A Pascal architektúránál megszokott módon, az MSI Afterburner alkalmazással álltunk neki, az összes értéket manuálisan állítottuk be, ami a GPU-nak sajnos csak a gyári feszültséget jelentette, hiszen ez egyben a szoftveresen maximálisan adható feszültség. A VRAM-ot szintén alapfeszültségen hajtottuk, ennek állítására sem adott lehetőséget a program, míg a ventilátor fordulatszámát fixen 100%-ra tettük. A Power Limitet 109%-ra emeltük, hogy ne (illetve minél később) avatkozzon közbe a hardveres teljesítménylimiter az ütősebb jelenetek által kikényszerített magasabb áramfelvétel során. A teljesítménylimit növelésével a hőmérsékleti küszöb is kitolódott egészen 97 °C-ig, de megjegyezzük, hogy ezt lehet az előbbitől függetlenül is, akár alacsonyabbra is konfigurálni.

Az ASUS GeForce GTX 1060 3 GB Dual tuningja
Az ASUS GeForce GTX 1060 3 GB Dual tuningja [+]

Tuningolási kísérleteink során a grafikus chippel végül 1716 MHz-ig jutottunk (ez kicsit kevesebb, mint amit tuningos körképünkben a 6 GB-os GTX 1060-asoknál láttunk), ami a fenti GPU-Z képernyőről leolvasható; ez azonban 210 MHz-cel több a gyári alapórajelnél, és nagyjából 14%-os többletet eredményez. A játékok futtatása során az így elért GPU boost órajel már többször meghaladta a 2 GHz-et, és nagyobb hajlandósággal tartotta is ezt a kártya, ami a magasabb áramfelvételi limit számlájára írható. A GDDR5 videomemória viszont csak pontosan 200 MHz-es valós órajelbeli emelést viselt el, amivel effektív órajele 8800 MHz-re nőtt, ez 10%-os emelkedés. Esetünkben egy kis feszültségtöbblet segíthetett volna, hogy a Pascalokra architekturálisan jellemző 2100 MHz-es boost órajel maximumot megközelítsük, amennyiben a magfeszültség növelhető lett volna. A tuningolt videokártyával az alábbi grafikonokon látható teszteket futtattuk le, ezek nem igényelnek különösebb kommentárt.

Mind a DirectX 11-es, mind a DirectX 12-es játékok gyorsultak a tuning hatására, de nem mindegyik esetben éri el a növekedés az órajelemeléssel arányos elvi értéket. Itt ki kell emelnünk, hogy ez azért történik így, mert általában a túlhajtás mértékénél arányaiban kisebb az elért többlet fps, ráadásul jócskán kiveszi belőle részét a nem megemelt teljesítménykeret is. Arra, hogy a TDP-emelés ellenére miért nem volt többletgyorsulás, csak az lehet a magyarázat, hogy valahol máshol is kialakult szűk keresztmetszet a VGA-n, a tuningra ugyanis semmilyen garancia nem vonatkozik, és minden egyes példány másként viselkedik a tuning során.

A szintetikus tesztprogramok nagyjából a várt gyorsulást eredményezték, szinte pontosan annyit, amennyit az órajelen emeltünk, nincs köztük meglepetésre okot adó eredmény, teljes mértékben a papírformát hozták.

Összességében a szintetikus tesztcsokorban és a DirectX 11-es címek alatt tuningolással meghaladtuk a 6 GB-os GTX 1060 erejét, még a feleannyi memória ellenére is, míg DirectX 12-ben ez már egyik cím alatt alatt sem teljesült, mert ezekben az alkalmazásokban a 3 GB és a nagyobb tesztelt felbontás miatt jókora hátránnyal indult a kisebbik GTX 1060.

Mivel nem emeltünk GPU-feszültséget, csak mérsékelten emelkedett a gép étvágya, de azért az alapórajeles 6 GB-os változatot túlléptük. Hiába toltuk följebb a TDP-limitet, ami nagyobb fogyasztási szabadságot ad a kártyának, a fogyasztás csak kevésbé nőtt, mint a megemelt órajelek és a teljesítménylimit együttes hatásából következne.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés