Végre letesztelhettük a 3 GB-os NVIDIA GeForce GTX 1060 videokártyát

A GP106 csak kis csonkítást kapott, de látható, hogy hol fogy el a VRAM.

Tesztkonfiguráció, fogyasztás

Méréseink során törekedtünk arra, hogy a lehető legpontosabb képet kapjuk, amit olvasóink is könnyen reprodukálhatnak, így a játékok beépített benchmarkját használtuk. A tesztek egyik és legfontosabb alappillére jól bevált, X99-es tesztkonfigurációnk, mely sokaknak már bizonyára ismerős lehet. Az alaplap egy Asus X99-PRO modell, míg a processzor feladatát egy fixen 4 GHz-re tuningolt Intel Core i7-5960X tölti be, hogy minél többet ki tudjunk passzírozni a tesztelt alkalmazásból. A rendszermemória mérete továbbra is 32 GB. A HyperX Fury típusú DDR4 modulból összesen négy található az alaplapban, így azok négycsatornás üzemmódban, 2666 MHz-en hasítanak.

Hirdetés

Az egyre csak hízó játékok okán SSD-ből már kénytelenek voltunk egy 500 GB-os modellt választani, egészen konkrétan egy Samsung 850 EVO-t, jelen tesztünkben az operációs rendszeren kívül alaposan megpakoltuk játékokkal is, amiknek a futtatása volt a feladata. Ez már a sokadik alkalom, hogy a 64 bites Windows 10 Próra frissített tesztrendszerünk játéktesztek során bevetésre kerül, aminek mostanra érett be a frissítése, hiszen a DirectX 12-es mód kizárólag ezzel érhető el. A tesztrendszer további komponenseit az alábbi táblázat részletezi.

Tesztkörnyezet
Videokártyák NVIDIA GeForce GTX 1060 3 GB – ASUS Dual (GeForce Game Ready Driver 376.33)
AMD Radeon RX 460 4 GB – ASUS Strix Gaming (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2)
AMD Radeon RX 470 8 GB – Sapphire Nitro+ OC (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2)
AMD Radeon RX 480 8 GB – referencia (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.1b)
AMD Radeon R9 380 4 GB – Sapphire Nitro OC (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2)
AMD Radeon R7 370 4 GB – ASUS Strix OC (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2)
AMD Radeon R7 260X 2 GB – referencia (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2)
NVIDIA GeForce GTX 1050 2 GB – MSI Gaming X (GeForce Game Ready Driver 375.57)
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4 GB – ASUS Expedition (GeForce Game Ready Driver 375.57)
NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB – Founders Edition (GeForce Game Ready Driver 375.57)
NVIDIA GeForce GTX 970 4 GB – MSI Gaming (GeForce Game Ready Driver 375.57)
NVIDIA GeForce GTX 960 2 GB – ASUS Strix OC (GeForce Game Ready Driver 375.57)
NVIDIA GeForce GTX 950 2 GB – MSI Gaming (GeForce Game Ready Driver 375.57)
NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2 GB – referencia (GeForce Game Ready Driver 375.57)
Processzor Intel Core i7-5960X (3 GHz) – túlhajtva 4 GHz-en
EIST bekapcsolva; C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap ASUS X99 PRO (BIOS: 2201) – Intel X99 chipset
Memória

HyperX Fury 32 GB (4 x 8 GB) DDR4-2666 (HX426C15FBK4/32)

Háttértár Samsung 850 EVO 500 GB MZ-75E500 (SATA 6 Gbps)
Processzorhűtő Noctua NH-D14 SE2011
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Acer BX320HK FreeSync 4K (32")
Operációs rendszer Windows 10 Pro 64 bit


A tesztkörnyezet (a képen lévő VGA csak illusztráció) [+]

Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat a Radeon Software – Crimson Edition 16.8.2 driverrel teszteltük, az NVIDIA kártyáihoz pedig a GeForce Game Ready Driver 375.57 meghajtót telepítettük fel (annak ellenére, hogy hamar visszavonták és az utódai sem voltak problémamentesek – mi nem tapasztaltunk anomáliát használata során és a korábbi VGA-kat is ezzel mértük). A játékokat kétféle (Full HD és WQHD, azaz 1920x1080 és 2560x1440 képpontos) felbontásban teszteltük, a képminőséget játéktól függetlenül maximálisra állítottuk. 4K UHD felbontásban csak néhány játékot mértünk meg a 6 GB vs. 3 GB összehasonlításhoz. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást mindig az adott játékban aktiváltuk. Korábbi szavazásunk eredménye alapján – ahol lehet – jó ideje a DirectX 11 helyett a Mantle leképezőt választjuk a GCN-alapú Radeon kártyák esetében.

Játékok

  • Tom Clancy's The Division (DirectX 11) – motor: Snowdrop Engine / műfaj: TPS/akció
  • GTA V (DirectX 11) – motor: R.A.G.E. / műfaj: TPS/akció
  • Sniper Elite 3 (DirectX 11/Mantle) – motor: Asura / műfaj: FPS/akció
  • Thief (DirectX 11/Mantle) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
  • DiRT Rally (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
  • Middle-earth: Shadow of Mordor (DirectX 11) – motor: LithTech Jupiter EX / műfaj: TPS
  • Ashes of the Singularity (DirectX 12) – motor: Nitrous / műfaj: RTS/stratégia
  • Total War: Warhammer (DirectX 12) – motor: Warscape Engine / műfaj: RTS/stratégia
  • Hitman (DirectX 12) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS/akció
  • Rise of the Tomb Raider (DirectX 12) – motor: Foundation / műfaj: TPS/kaland
  • Far Cry Primal (DirectX 11) – motor: Dunia 2 / műfaj: TPS/akció

A mérésekhez használt játékok palettáját VGA-tesztjeinkhez használt játékaink közül, a már megszokott módon válogattuk össze. A tesztekből egyúttal a DirectX 12-t támogató programok sem hiányoznak, ilyen például a Hitman, a Total War: Warhammer és a legelső DX12-es cím, az Ashes of the Singularity (amelynek a legfrissebb, 1.45-ös verzióját használtuk). A könnyebb és pontosabb mérés, valamint az egyszerű összevetés érdekében minden játéknál a beépített benchmark toolt használtuk, és az ezek által rögzített eredményeket jegyeztük fel. A grafikonokat az átlag másodpercenkénti képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a WQHD felbontás az elsődleges szempont, figyelembe véve a tesztelt grafikus kártya tudását.

Fogyasztás

A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Sniper Elite 3 benchmarkja alatt végeztük, mely 2560x1440-es felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Az NVIDIA GeForce GTX 1060 3 GB kártya fogyasztása kifejezetten kedvező a többi VGA-hoz képest, kikapcsolt monitor melletti üresjáratban öt wattal kevesebbel beérte a tesztalanyunk. Filmlejátszás és sima üresjárat alatt ellenben kicsivel több áramot kért, rendre két, illetve három wattal, amit a nagy testvérhez képest kevésbé fejlett, enyhén kisebb hatásfokú tápellátás indokolhat. A megjelenítőt kikapcsolva most sem tapasztaltunk üresjáratban anomáliát, mint ami jelentkezett GTX 1080 tesztünkben és a GTX 1060 esetében.

Mindig kiemeljük, hogy energiatakarékosság terén az NVIDIA megoldásai a Maxwell óta verhetetlenek, és a Pascal csak javított ezen. Tuningolt Core i7-es konfigurációnk egészével mérve is csak minimálisan fogyasztott többet terhelve a tesztalany, mint a nála sokkal gyengébb Radeon R7 260X vagy a GeForce GTX 960, aminek nagyon örültünk. Kicsivel a referencia GTX 1060-at is alulmúlta terhelve, amit a letiltott egységek miatt inaktív területtel magyarázhatunk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés