IT-legendák: Michael Dell

A semmiből a csúcsra

Építsünk számítógépet megrendelésre, és azt ne a szokványos terjesztési csatornákon, hanem egyenesen a vevőnek adjuk el! – úgy hangzik ez a mondat, mint valami sosem hallott, zseniális, forradalmi ötlet? Ugye, hogy nem! Michael Dell ennek ellenére mégis ezzel a meglepően egyszerű alapelvvel érte el, hogy cége a világ legnagyobb számítógépgyártó vállalatává váljon.

Hirdetés

Michael Saul Dell 1965. február 23-án született Houstonban. Eleven, éles eszű, minden iránt érdeklődő gyerek volt; szüleit főként azzal kergette az őrületbe, hogy mindent szétszerelt, hogy megtudja, mi hogyan működik. Miután 15 éves korában ezt eljátszotta a karácsonyra kapott Apple II számítógépével is (a csoda nem ez volt, hanem hogy újra össze tudta rakni, és a gép ezután is működött!), elkötelezte magát a számítástechnika mellett. A programozás nem érdekelte különösebben, inkább a hardveres trükkök vonzották: számítógépeket szedett szét, javított és épített, telefonos kapcsolatot fabrikált közöttük és így tovább.


Michael Dell

Elsőéves egyetemista korában (a University of Texasra járt Austinba, fizika szakra), 19 évesen döbbent rá, hogy ebből akár üzletet is lehetne építeni: először csak szívességből rakott össze és javítgatott PC-ket a kollégiumi lakótársainak, majd megpróbálta ugyanezt pénzért – először a tanulás mellett, majd helyett. A második félévben már annyi megrendelése volt, hogy nem tudta befejezni az egyetemet. Ezer dolláros tőkével céget alapított PC's Limited néven (nem sajtóhiba: így, nyelvtanilag helytelenül jegyezték be a nevet), majd számítástechnikai magazinokban hirdette a megrendelésre, a felhasználó óhaja szerint felépített vagy a saját tervei szerint összeállított konfigurációit. Főként ez utóbbi, a 8 MHz-es, olcsó Intel 8088-kompatibilis processzor köré épített Turbo PC lett nagy siker.

A semmiből a csúcsra

Cherche la femme - Egymilliárd jótékony célokra

A mondás szerint minden sikeres férfi mögött egy erős nő áll; anélkül, hogy ezt bizonygatni vagy cáfolni akarnánk, mindenképpen kijelenthetjük, hogy Susan Dell, Michael élete párja és négy gyermekének anyja nem mindennapi hölgy. Mrs Dell eredetileg divattervező (kollekcióit a New York-i Phi cég forgalmazza, rendszeresen feltűnnek a Vogue címlapján vagy az Oscar-gálán a színésznőkön), de idejének nagy részét mostanában a Michael & Susan Dell Foundation alapítvány vezetése köti le, amely az elmúlt hat évben több mint egymilliárd dollárt adományozott jótékony célokra (főként nehéz sorsú gyerekeket, iskolákat, kórházakat segítenek). Susan emellett aktív sportoló, maratonfutó és triatlonista, a hírhedt hawaii Iron Man bajnokság (4 km úszás, 180 km kerékpár, 42 km futás) rendszeres résztvevője, és a Cooper-teszt (általános erőnlétet felmérő módszer: 12 perces futás) világcsúcstartója a 40-44 év közötti nők kategóriájában.

A PC's Limited meglepően olcsó árakkal, mégis magas színvonalon, megbízhatóan tudott dolgozni, köszönhetően Michael józan paraszti észre alapozó üzleti modelljének. A Dell (a cég 1988-ban vette fel alapítójának nevét) kizárólag megrendelésre dolgozott, nem tartott raktárkészletet sem alkatrészekből, sem kész gépekből, és a szokásos kereskedelmi csatornákat kikerülve egyenesen a végfelhasználónak adta el portékáját. Emellett szinte semmit nem fordított kutatás-fejlesztésre és terméktámogatásra – így a cég a minimumra tudta szorítani a költségeit. A Dell a semmiből robbant be a köztudatba, és működésének első évében máris 6 millió dolláros forgalmat produkált, majd nyolc éven keresztül évi 80 százalékos növekedést volt képes felmutatni (ezután újabb hat éven át 60 százalékot, de még ma, 100 milliárd dollár értékű mamutcégként is tartják a 15 százalékos tempót).

A vállalat 87-ben felvette a tevékenységei közé a szervizelést is, de a vásárlókkal való direkt kapcsolatot sosem szüntette meg (illetve volt erre egy próbálkozása 91-ben, amikor viszonteladókkal próbált betörni egyes amerikai államokba, de ez nem sült el túl jól, néhány hónap után vissza is tértek az eredeti recepthez). A Dell máig saját boltokat tart fenn világszerte a nagyobb áruházakban, ahol a felhasználó maga állíthatja össze a megvásárolni kívánt PC-t, amelyet az ő igényei szerint raknak össze – emellett virágzik az internetes és telefonos rendelés is, hála a cég állandó, agresszív netes, tévés és nyomtatott sajtóbeli marketing-úthengerének.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Dell

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés