Hirdet​és​

2018. január 17., szerda

Útvonal

Tesztek » Processzor rovat

Intel Skylake, avagy a Core i7-6700K és i5-6600K

Végre leteszteltük az Intel legújabb, Skylake kódnevű fejlesztésének eddig megjelent két tagját.

A Skylake grafikus tudása és a multimédia

A Skylake Gen9-es architektúrájáról már az elejétől kezdve olyan pletykák születtek, hogy a tudásszintet növeli az Intel, és ezért is látszik úgy, hogy a Broadwell Gen8-as IGP-jéhez képest mintha nem lenne előrelépés, hiszen a számok tekintetében a Skylake IGP-jének GT2-es dizájnja pont ugyanannyi feldolgozót kínál, mint a Broadwell IGP-jének GT2-es dizájnja. Ugyanakkor már most leírjuk, hogy van különbség, ráadásul nem is kevés. A korábbi API-kra vonatkozóan a támogatás nem változik, de a DirectX 12-re az Intel nagyon rágyúrt. Ez az API olyan reformot képvisel, amire fel kell készíteni a hardvert, ugyanis ha ez nem történik meg, akkor bizonyos funkciókat emulálni kell. A Broadwell és a Haswell lapkák IGP-je sajnos az emulációs körbe tartozik, amin az Intel visszamenőleg nyilván nem tudott változtatni, de a Skylake IGP-je hatalmas előrelépésnek tekinthető.

A legnagyobb változás a régi bekötési modell eldobása, mivel ezt teljesen a DirectX 11-re szabta az Intel, így elég volt csupán 255 erőforrás bekötésének kezelése a hardveren belül. Sőt a DirectX 11 még ennyit sem írt elő, de a DirectX 12 egy teljesen új bekötési modellt használ, amely úgynevezett pure bindless elvű, vagyis a fejlesztőknek magába a shaderbe kell írni a memória-elérést, és a grafikus vezérlőnek meg kell oldani az adott erőforrás bekötését a processzormagok segítsége nélkül. Ez a TIER_3-as bekötési szint, amely konkrétan nem jár semmilyen többletterheléssel, és mivel minden programot kötelezően erre a szintre kell írni, így az a legcélszerűbb, ha minden új grafikus architektúra ennek a szintnek megfelelő tudást kínál. Az Intel is így gondolkodott, így a Gen9-es architektúrát már pure bindless elvűre tervezték.

A működés szempontjából úgy tudjuk, hogy az Intel megoldása nagyon hasonlít arra, amit az AMD alkalmaz a GCN architektúránál, vagyis memóriaalapú rendszerről van szó. Ugyanakkor a Gen9-es architektúra multiprocesszorai nem használnak teljes értékű skalárprocesszort, így csupán egy olyan részegység található bennük, amelyek segítik az erőforrások direkt bekötését. Ez persze így is tökéletes ahhoz, hogy az Intel teljesítse a DirectX 12 legfontosabb funkcióját, ezzel elérve a maximális hatékonyságot.

A Gen9-es IGP nem csak a DirectX 12 legfontosabb funkciójának tekintetében kiemelkedő, hanem abban is, hogy támogatja a Stencil referenciát a pixel shaderben, illetve a tiled resources, conservative rasterization, typed UAV loads és raster order views funkciókat a legmagasabb szinteken, valamint kezeli az ASTC textúratömörítési formátumot is, de a vállalat pechére ez az utolsó utáni pillanatban kikerült a DirectX 12 API-ból, ugyanakkor kiterjesztést bármikor lehet írni rá. Persze a PS-piacon a textúratömörítés nem kritikus probléma, így túl nagy jelentősége ennek nincs.

A DirectX 12 másik fontos funkciója, az aszinkron shader szempontjából a támogatás bizonyosan megoldott, hiszen ezt már a Broadwell IGP-je is kezelte a compute parancslistákra korlátozva, és valószínűleg ugyanez igaz a Skylake IGP-jére is, de konkrétumok még nincsenek, ahogy például arról sincs semmilyen adat, hogy van-e már két DMA motor a lapkán belül, amivel támogatható lenne az aszinkron DMA. Szintén nyitott kérdés még a parancsprocesszor teljesítménye, amely bizonyosan javult a Broadwell lapkához viszonyítva, de nem tudni, hogy mennyivel. Ez lenne az egyik kulcsfontosságú információ a Skylake IGP-je szempontjából, mert az eddigi DirectX 12-es mérések alapján ezen a ponton voltak a korábban megjelent Intel hardverek lemaradva.

Multimédiás szempontból a Gen9-es architektúra szintén javult az elődhöz képest, elsődlegesen a dekódolás szempontjából, mivel elérhetővé vált HEVC videók dekódolásának teljesen fixfunkciós hardverrel történő gyorsítása. A VP9-es formátum támogatása is megjelenik, de nem fixfunkciós, hanem GPGPU-s megoldás formájában. Megjegyzendő, hogy a Haswell és a Broadwell lapkákhoz képest a Skylake JPEG és MJPEG dekódolásért felelős fixfunkciós egysége már kódolni is tud. Arról azonban még mindig nincs adat, hogy ezt a dekódoló és kódoló motort mikor lehet majd kihasználni a programokban.

A Skylake esetében az Intel beszélt a HDMI 2.0-ról is. A vállalat natívan ezt a lehetőséget nem kínálja fel, tehát HDMI 1.4-es kimeneteket kapnak a termékek, de a cég elárulta, hogy a HDMI 2.0-s kijelzők használata így is megoldható lesz a DisplayPort 1.2 interfészen keresztül, ugyanis jönnek majd ehhez megfelelő átalakítók. Ennek egyik alternatívája lehet az Alpine Ridge kódnevű Thunderbolt 3 kontroller, mely többek között képes lesz DisplayPort 1.2-ből HDMI 2.0-t előállítani.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Hi​rde​té​s

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.