Hazai pálya – fotós szemmel

A kamerák terminátorai: kalandkamerák a porondon



A cikkben közölt árakat nagykereskedelmi (áfa és kiskereskedői haszon hozzáadásával) és kiskereskedelmi partnereink listái alapján képeztük. A bemutatónkban szereplő termékek – többek között – a nagykereskedelmi partnereink weboldalain feltüntetett kiskereskedésekben vagy kiskereskedelmi partnereinknél vásárolhatóak meg. A számítástechnikai termékekre a legtöbb esetben 2 év garancia vonatkozik, az eltérő garanciaidőket külön közöljük.

Az idei évből még csak öt hónap telt el, de annyi újdonság és érdekesség érkezett, hogy csak úgy kapkodtuk a fejünket! Itt van például kapásból a HD Hero 3, amelyről még január elején írtunk egy kisebb összefoglalót. A kalandkamerák vitathatatlanul legnépszerűbb márkája, a GoPro gyártja három változatban a masinát: a Hero 3 White Edition a beugró az élvezetekbe, ezt a verziót már 74 700 forintért megvásárolhatjuk. Második a sorban a Hero 3 Silver Edition, ami már valamivel többet tud, ám ára is ennek megfelelően magasabb, pontosan 99 990 forintért tehetjük kosarunkba. Végül a csúcsmodell, a Hero 3 Black Edition Adventure 134 700 forintért vihető haza – cserébe kapunk beépített Wi-Fi modult, 60 méteres mélységig vízálló tokot, távirányítót, kulcstartót, többféle szerelvényt a rögzítéshez, 4K videófelbontást és még számtalan mást.

Ha már a strapabíró kamerákról esett szó, itt van még az Olympus egyik legújabb masinája, a Tough TG-630, amely a japán gyártó strapabíró kompakt fényképezőgépei legújabb generációjának belépőmodellje. Röviden: 5 m-ig vízálló, -10°C-ig fagyálló, törés- és porálló, de a legfeljebb másfél méteres magasságból történő leejtéseket is simán kibírja. Az Olympus Mintaboltban 3 éves garanciával 67 990 forintért többféle színben is megvásárolható.

Méltó kihívója lehet a GoPro HD Hero 3 családnak a Drift Innovation nevű brit cég legújabb terméke, a Ghost, ami már első látásra is más, mint a konkurens készülékek. Érdekes alakjának nem csak esztétikai, hanem praktikus céljai is vannak: így jobb a súlyelosztás az optika és a nagy akku között, de talán valamivel sokoldalúbb a rögzíthetősége is. Szerencsére nem kell Angliába utaznia senkinek, ha ilyen masinát szeretne, ugyanis a hazai képviselettől is megvásárolható 99 000 forintos áron.

A képalkotás egyik fontos tényezője: objektívek

Nagyon vártuk, és szerencsére gyorsan meg is érkezett tesztlaborunkba még az év elején az Olympus talán legjobb, városi fotózásra szánt lencserendszere, az M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8. Az Olympus hazai mintaboltjában három év garanciával juthatunk hozzá 149 990 forintért a kis gyöngyszemhez, ami a legújabb hírek szerint hamarosan feketében is kapható lesz. Fém bajonett, fém optikai tubus – magyarán remek építési minőség jellemzi az objektívet, amit mechanikus élességállító gyűrűvel is elláttak az Olympus mérnökei.

Rövid összefoglalónk róla: „Az Olympus M.Zuiko Digital 17 mm F1.8 nagyszerű kis objektív lett. Már az elődjének is megvolt a maga hangulata, azonban a sok fintorgó kocafotós és a viszonylag gyenge induló fényerő (F2.8) miatt ideje volt leváltani valami „ütősebbel”. Igaz, az újonc már nem olyan pici (nem palacsinta felépítésű) és nem is olyan könnyű (120 versus 71 gramm), de óriási előrelépés a régihez képest minden téren. Képe borotvaéles, a fényerővel sincs gond – ráadásul fém felépítésű, és megkapta az M.Zuiko Digital ED 12 mm F2 manuális élességállító hibrid rendszerét, amit már a tizenkettesnél is imádtunk. Az E-M5 és a Panasonic GH3 vázakon furcsa látvány, de a PEN gépekkel nagyszerűen harmonizál a neoklasszikus stílusban épített lencserendszer.” – apró hibái ellenére ajánlott vétel minden m4/3 rendszer iránt elkötelezett fotósnak!

Hirdetés

Az apró Olympus optikát egy igazi nagyágyú követte a Canontól. Pár napja készültünk el a Canon EF 24-70 mm F4L IS USM objektív tesztjével. E termék igazi különlegesség a normál zoomobjektívek közt, hiszen 4 FÉ előnyt nyújtó képstabilizációs rendszert adományozott neki a gyártó, de ezen felül rendelkezik makró funkcióval is. Remek felépítésének és jó képminőségének persze ára van, a Canon EF 24-70 mm F4L IS USM 409 900 forintért kapható az Extreme Digital üzleteiben.

Idézet tesztünk értékeléséből: „A Canon EF 24-70 mm F4L IS USM érdekes egy objektív; mechanikai kivitelezésének minősége nem csak papíron sorolja a „Luxury” kategóriába – igazán csak a nyitott hátsó rész (zoomoláskor befelé mozgó lencsetag miatt) volt az, ami annyira nem tetszett. A képminősége jó és főleg ez az a szempont, amiben komoly konkurenciája lehet az olcsóbb, de cserébe nagyobb és nehezebb, ám tágabb gyútáv tartománnyal rendelkező EF 24-105 mm F4L IS USM-nek. Képe a teljes tartományban éles, nagyon csekély a CA-ra való hajlam, és igazából csak F4-en nagyobb mértékű a peremsötétedés, ami azonban szoftveresen (már gépen belül is) könnyen orvosolható. A geometriai torzítás sem mondható komolynak, a háttérelmosás (bokeh) pedig kellemes. Néha jól jöhet a makró mód, aminek hála igazán közel kerülhetünk a témához. A papíron 4 FÉ előnyt nyújtó képstabilizátor pedig valóban jól működik, ami statikus témák fotózásánál nagyszerű segítség lehet gyengébb fényviszonyok közepette.”

Új tükör nélküli rendszerkompaktok

A fényképezőgépek MILC (Mirrorless Interchangeable Lens Camera – avagy tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépek) kasztja egyre csak erősödik. Folyamatosan jönnek az új masinák, az új objektívek és kiegészítők. Február elején láttuk vendégül a Nikon 1 V2 készüléket, ami immár 14 MP felbontású képérzékelővel lett felszerelve. A kis masina félelmetesen gyors általános működését talán csak még gyorsabb autofókusz-rendszere és sorozatfelvételi sebessége tudja felülmúlni. Akár 60 kép/mp is lehetséges, ami félelmetes érték. Szettben az 1 Nikkor VR 10-30 mm-es objektívvel körülbelül 225 000 forintért lehet megszerezni az 1 V2-t.

A Nikon után a Samsung két legfrissebb masinájához volt szerencsénk az NX1000 és az NX300 személyében. Mindkét masina lelke ugyanaz a 20,3 MP-es CMOS szenzor, azonban az NX300 több funkcióval, ügyesebb szolgáltatásokkal és nem utolsósorban dönthető AMOLED kijelzővel, NFC-vel és gyorsabb zárszerkezettel (1/6000 mp versus 1/4000 mp) kecsegtet. Persze a felhasznált anyagok is eltérnek: míg az NX1000-nél túlnyomórészt a műanyag dominál, addig az NX300-ban már a fém kapja a központi szerepet. A Samsung NX1000 már 100 000 forint alatt is megvásárolható a 20-50 mm-es kitobjektívvel karöltve, míg az NX300-ért valamivel mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni: kicsivel 200 000 Ft alatt vihető haza a 18-55 milliméteres lencserendszerrel.

„A készülék fogása, kezelőfelülete jó, nemigen lehet belekötni szinte semmibe – talán csak a kioldó teljesen vízszintes fekvése és a paraméterező tárcsa furcsa pozicionálása lehet kényelmetlen egyeseknek. Az általános működési sebesség jó, azonban bosszantó, hogy kioldás után kicsit leáll a gép, nem lehet egyből belépni sem a menübe, sem a gyorsbeállításokba. Fájó, hogy nincs beépített kereső, de az még fájóbb, hogy opcionálisan sem lehet elektronikus keresőt csatlakoztatni a masinához. Gyakori Wi-Fi-használattal az akku ciklusa is kicsit rövid – ennek kapcsán a hiányzó külső töltő is felróható (az akkut csak vázon belül lehet tölteni). Igaz, a beépített villanók sosem vehetik fel a versenyt egy jó rendszervakuval, de azért a dobozban mellékelt kis csöppséget a gépvázba is beépíthették volna. Ezen észrevételek dacára is határozottan tetszett nekünk a Samsung NX300! Ha a gyártó teker még egy kicsit a JPEG motoron, akkor akár ajánlani is tudjuk majd.” – írtuk az NX300-ról értékelésünkben.

Bár a tesztkészülék még nem érkezett meg, az idei év eddigi legnagyobb MILC-es durranását egyértelműen az Olympusnak sikerült produkálnia. A PEN sorozat legújabb tagja, a csúcskategóriás besorolást élvező E-P5 sajtóbemutatóját Berlinben tartották április vége felé, ahová mi is hivatalosak voltunk. Röviden: 1/8000 mp legrövidebb záridő, Wi-Fi, dönthető kijelző, 16 MP-es képérzékelő, fém váz, 5 tengelyes képstabilizátor, FAST AF rendszer, a legrövidebb expozíciós késlekedés, 2x2 vezérlőtárcsa rendszer, ISO 100, 1/320 mp vakuszinkron idő, számtalan művészi szűrő, és egy fantasztikus, új elektronikus kereső (VF-4), amit opcionálisan csatlakoztathatunk a vázhoz. Aki élőben is szeretné majd látni, érezni, kipróbálni, az június ötödikén ezt meg is teheti az Olympus Mintaboltban, ahol majd június végétől meg is lehet majd vásárolni a csodamasinát 334 990 forintért (csak váz).

A Panasonic április 9-i bécsi sajtóbemutatóján két új m4/3-os fényképezőgépről rántotta le a leplet: az egyik a DMC-GF6 volt, a másik pedig a DMC-G6, aminek hivatalos bemutatójára azonban csak a hónap végén kerülhetett sor, hogy mindkét készülék kellő figyelmet kaphasson. A DMC-G6 beépített elektronikus keresővel, dönthető és elforgatható kijelzővel, Wi-Fivel, NFC funkcióval és egy 16 MP-es képérzékelővel fogadja a vásárlókat. Egyelőre még nem kapható, így áráról sem kaptunk információt.

A kisebbik, de semmivel sem gyengébb masina a DMC-GF6, ami jóval kisebb, mint a nagyobbik G6 rokon. Bár nem rendelekzik beépített keresővel, a kijelzője ennek a masinának is dönthető. A szolgáltatások között szintén megtaláljuk a Wi-Fi-t és az NFC-t. Sajnos, mint a DMC-G6, úgy ennek a készüléknek sincs még hivatalos hazai ára; a forgalmazása valamikor júniusban várható.

Tükörcsattogtatók – érdekességek dSLR fronton

Igaz, hogy a tükör nélküli rendszerkompaktok félelmetes fejlődésen mennek keresztül, és egyre nő az eladott példányok száma világszerte, azért még messze nem kell aggódni a tükrösökért. A nagy gyártók rendre tolják is elénk a jobbnál jobb masinákat, mint például a Canon EOS 6D teljes képmezős lapkával szerelt gépét, amiben egy 20,2 MP-es CMOS lapka lapul. A Canon elvileg belépőkategóriás fotómasinának szánta az EOS 6D-t, azonban sokrétű képességeinek köszönhetően akár fotóstúdióban, professzionális felhasználásra is megállja a helyét.

540 000 forint körüli ára ugyan nem kevés, viszont ezért cserébe miénk lehet a jelenleg legkecsesebb full frame szenzoros masina, amiben beépített Wi-Fit és GPS modult is találunk. A váz felépítése magnéziumötvözet és műanyag, tehát valószínűleg jól bírja a kiképzést. A nagyon alacsony képzajjal kecsegtető termék egyedüli hátulütője a csupán 1/4000 mp-es záridő, ami fényerős objektívek használatakor lehet korlátozó tényező. Tesztünkben ajánlott bilétát osztottunk neki, amit rendben ki is érdemelt.

A másik kellemes meglepetés a Nikontól érkezett a D7100 személyében. A gép egy 24,2 MP-es, APS-C méretű szenzor köré épül. A Nikon D7100 vázteste magnéziumötvözetből készült, komoly szigetelésének köszönhetően időjárásálló, két memóriakártya-foglalattal rendelkezik és 51 mezős AF rendszerrel is ellátták. Mozgóképfelvétel terén sem kell szégyenkeznie a masinának, hiszen már képes az 1920x1080 @ 60i-re is. A Nikon D7100 345 000 forint körüli áron kapható 3 év hazai garanciával.

„A Nikon D7100 minden téren méltó utódja lett a D7000-nek, ami anno a D300S-től kvázi átvette a Nikon APS-C szenzoros gépeinek vezető szerepét. 24 MP-es felbontás, 51 mezős AF rendszer, időjárásálló kivitel, 100%-os képfedésű kereső, fejlettebb mozgóképfelvételi funkciók és nem utolsósorban nagyon jó képminőség (RAW alapján) jellemzik az újoncot, amit ráadásul kézbe venni is élvezetes. Ha lesz D300S utód (D400?), akkor annak valami nagyon különlegeset kell majd nyújtania, hogy jobb fényképezőgép legyen, mint a D7100. Ha még egy kicsit lejjebb megy az ára, és a Nikon mérnökei manuális filmfelvételnél egy firmware-javítással engedélyezik a rekeszállítást, akkor a különösen jelzőt is megkaphatja a masina – addig is egy kövér ajánlott címet vihet haza.” – áll tesztünk végén, az értékelésben.

Csúcskompaktok

A kompakt fényképezőgépek piaca egyre szűkül, hiszen alulról a mobiltelefonokba szerelt, egyre jobb képminőséget nyújtó kamerarendszerek, felülről pedig a tükör nélküli rendszerkompaktok harapdálnak le komoly falatokat szeletéből. S valóban, úgy tűnik, hogy az olcsó, alsókategóriás „átlagkompaktnak” befellegzett, ám a nagy tudású mini csodák világa továbbra is virágzik. Eddig nálunk a FujiFilm X20 és az Olympus XZ-10 vendégeskedett.

A FujiFilm még március közepe előtt tartotta az X20 és az X100S (erről kicsit később) sajtóbemutatóját, ahol az informatív sajtótájékoztató után volt is némi időnk kipróbálni az X10 utódját. Röviden: gyors(abb) AF működés, gyorsabb általános működés, pazar optikai kereső, retró külső, remek ergonómia és gyönyörű képvilág jellemzik a Fuji X20-t. Az ára tudásához mérten alakult, itthon 169 900 forintért vehető meg a boltokban.

„A nagy tudású kicsi én” – így vezettük fel az Olympus Creator családjának legújabb tagját, az XZ-10-t, aminek tudástára olyan nagy, hogy a legtöbb, kategória iránti érdeklődőnek még akár túl sok is lehet a jóból. Három év garanciával vihetjük haza a masinát az Olympus Mintaboltból, ám készüljünk fel az árára is, ami jelenleg 134 990 Ft.

Értékelésünk a teszt végéről: „Az Olympus XZ-10 mindenképp érdekes masina, s méltó tagja a „Stylus Creator” családnak, ahol már az XZ-1 és az XZ-2 bizonyított. Persze az újonc nem akar versenybe szállni a nagyobb vasakkal, a gyártó pedig pont úgy és pont olyan funkciókkal látta el, melyek egyértelműen helyére teszik a kis zsebgépet. Továbbra is tetszenek a művészi szűrők, nagyon jól jönnek a szokványos Full HD videó mellé a „HS” módok, sok fényt enged át a minőségi i.Zuiko optika és nagyon praktikus a nagy vezérlőtárcsa a lencserendszer körül (ennek átmérője valamivel kisebb, mint az XZ-2-énél, így már a felcsavart cseretalpra nem fekszik fel). Az álló- és a mozgóképek minősége jó[…]. Mi mindenképp merjük ajánlani azoknak, akik minőségi zsebgépet keresnek tipikus „olympusos” színekkel.”.

Nagyszenzoros kompakt fotómasinák

Izgalmas alternatívát jelentenek a nagyszenzoros, nem cserélhető optikás készülékek, melyek közül mindenképp említést érdemel a FujiFilm X100S és a Nikon Coolpix A (utóbbiról tesztünk hamarosan olvasható). A FujiFilm az X20-szal karöltve mutatta be a szaksajtónak az X100 utódját, ami immár a márka népszerű és nagyon jó képminőséget nyújtó X-Trans CMOS II képérzékelőjével lett felvértezve. A 350 000 forint körüli összegért beszerezhető készülék gyakorlatilag mindenben jobb lett, mint elődje: gyorsabb, pontosabb az autofókusz rendszere, nagyobb a felbontása, jobb a hibrid keresője. Maradt viszont az elődmodellből megismert nagyszerű, fix gyújtótávolságú lencserendszer, amely 23 mm-es gyújtótávolságú (teljes képmezős lapkára számítva egy 35 mm-es objektív látószögét adja) és f/2 kezdő fényértékű.

„[…]A FujiFilm X100S az, aminek az X100-nak lennie kellett volna: a zavaró tényezők, hibák többségét kijavította a gyártó, ami leginkább az AF rendszer és a fotómasina reakcióideje kapcsán látványos. A filmes részleg még mindig sivár, de amint már korábban is megírtuk, ez egy ízig-vérig fényképezőgép, esetleg érdemes lett volna teljesen kihagyni a videózás lehetőségét. Aki X100S-t vásárol, nem valószínű, hogy gyakran használja majd e funkciót. A képminőség az X-Trans CMOS II szenzornak és az elfelejtett aluláteresztő szűrőnek köszönhetően javult (bár az X100 is nagyon bitang volt e téren), de az optika még mindig nagyon lágy rajzú teljesen nyitott rekesz és makró állás mellett. Ennek dacára jár az ajánlott cím a FujiFilm X100S-nek!”

A másik érdekes szereplője e kategóriának a Nikon Coolpix A, ami a márka dSLR fényképezőinek egyesíti egyes tulajdonságait a kompakt gépekével. 16 MP-es APS-C méretű szenzor egy Coolpix vázban? Ebből vajon mi sülhet ki? Mivel cikkünk majd csak jövő héten lesz olvasható, ezért előre nem szeretnénk lelőni a poént – csupán annyit róla, hogy „A Nikon Coolpix A egy üdítő színfolt a néha már igazán unalmasnak mondható gépekkel túlzsúfolt fotós termékek piacán. A japán gyártó egy meglepő készüléket alkotott meg, ami valóban képes a kompakt és a tükörreflexes fotómasinák tulajdonságainak összeházasítására. Azonban minden éremnek két oldala van[…]”. A Nikon Coolpix A már itthon is megvásárolható 299 900 Ft körüli összegért.

MLaca

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés